Gå til innhold

Kan man få Mysimba / saxenda uten høy bmi, ved feks overspising?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med spiseforstyrrelser/overspising helt siden tidlig tenårene. Har klart å ligge rett under 25 i bmi, men tanken om mat, hva spise, når spise, spiser for mye, får skyldfølelse og dårlig samvittighet, må kjempe for å spise mindre en periode også opp igjen. Det er en evig ond spiral.

Er det mulig å få medisiner pga dette? Tenker at det skal hjelpe på å ikke kjenne på sult hele tiden, slik at jeg kan bruke tankene på noe annet.

Er villig til å betale selv, om legen bare vil gi meg det. Har dere hørt om noen som har fått det?

Anonymkode: a59d2...8dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger, er i samme situasjon selv, og har fått metformin, men føler ikke det hjelper. Skal til legen i august for å spørre om ozempic...

Anonymkode: 6624c...da8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på legen. Har ei venninne som har fått Saxenda med normal bmi, men det er skrevet ut av en legevenn.

Min lege skrev ikke ut mer til meg når min bmi var under 27. Jeg betalte selv hele veien, hadde ikke høy nok bmi til 

Anonymkode: 307ca...e90

AnonymBruker
Skrevet

Til å få på blå resept skulle jeg skrive i forrige innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer vel an på legen. Har ei venninne som har fått Saxenda med normal bmi, men det er skrevet ut av en legevenn.

Min lege skrev ikke ut mer til meg når min bmi var under 27. Jeg betalte selv hele veien, hadde ikke høy nok bmi til 

Fungerte Saxenda for deg? Hva skjedde da du ikke brukte det lengre? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å rydde opp i hvorfor du overspiser?

Anonymkode: be421...d5d

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du prøvd å rydde opp i hvorfor du overspiser?

Ja, har vært hos både psykolog og ernæringsfysiolog. Jeg og mannen har også gått i parterapi. Problemet mitt roet seg da jeg ble sammen med mannen min, men da han begynte å drikke mye ble det vanskelig for meg. Jeg føler meg ensom og utrygg, men han vil ikke endre noe. Derfor fortsatt evig sirkel. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, har vært hos både psykolog og ernæringsfysiolog. Jeg og mannen har også gått i parterapi. Problemet mitt roet seg da jeg ble sammen med mannen min, men da han begynte å drikke mye ble det vanskelig for meg. Jeg føler meg ensom og utrygg, men han vil ikke endre noe. Derfor fortsatt evig sirkel. Ts

Forstår. Spørs om det forholdet er helsefremmende for deg egentlig? 😕

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår. Spørs om det forholdet er helsefremmende for deg egentlig? 😕

Har tenkt på det i mange år. Men jeg elsker mannen min, familien vår og livet vårt sammen. Men ikke alkoholforbruket hans og hvordan det påvirker meg. 

I perioder drikker han lite/ingenting og da har vi det ekstremt bra. Men jeg sliter like mye med mat og tankene rundt det fordi. Det er fryktelig slitsomt.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fungerte Saxenda for deg? Hva skjedde da du ikke brukte det lengre? Ts

Det fungerte som bare pokker. Men da jeg slutta ble jeg helt ekstremt sulten hele tiden, og etter et halvt år hadde jeg lagt på meg 15 av de 25kg jeg gikk ned. Nå har jeg valgt trening og diett fremfor Saxenda. Virker like bra det.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja  men ikke på blå resept, så det blir dyrt

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke Mysimba dersom man har psykiske problemer, som for eksempel overspising. 

Anonymkode: 6a45b...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man får ikke Mysimba dersom man har psykiske problemer, som for eksempel overspising. 

Hvorfor ikke? Det var jo opprinnelig et antidepressiva?

Anonymkode: c09d5...76e

Skrevet

Litt oppgitt av min lege der. Han er veldig flink, bruker tid med pasienten og finner alltid en løsning og man blir hørt og forstått.

Men! Jeg økte og økte i vekt pga anti psykotika. Og var mye frustrert hos legen. Og hadde bmi på 34 på det største 😲😩 Men istedenfor og prøve og trappe ned, og slutte slik at vekten kan gå ned av seg selv og at det er drit vanskelig og gå mange kg ned med disse medisinene. Da ble jeg spurt om jeg ønsket mysimba, men var akkurat for liten i vekt til og få det dekket. Men, følte liksom at man kaster en slik overvekt som kom av medisiner, og skal da trykke i seg mer piss for og gå ned? 

Har slutta på rispedal og nedtrapping av seroquel og har gått ned 13 kg siden april. For meg er det helt greit at det går gradvis og ikke at jeg raser ned, selvom ønsket om og bli normal vektig er ganske sterkt da jeg opprinnelig har bmi på 17-18. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Det var jo opprinnelig et antidepressiva?

Anonymkode: c09d5...76e

Aner ikke, men så vidt jeg har skjønt kan psykiske problemer forverres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aner ikke, men så vidt jeg har skjønt kan psykiske problemer forverres.

Og derfor vet du at man ikke får det ved overspising?

Anonymkode: ae311...368

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og derfor vet du at man ikke får det ved overspising?

Det står jo at det ikke skal gis til folk som har spiseforstyrrelser, og at det bør unngås for de med psykiske problemer. Jeg vet ikke mer som står i felleskatalogen. 

Det kan jo hende det finnes leger som ignorerer det for alt jeg vet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står jo at det ikke skal gis til folk som har spiseforstyrrelser, og at det bør unngås for de med psykiske problemer. Jeg vet ikke mer som står i felleskatalogen. 

Det kan jo hende det finnes leger som ignorerer det for alt jeg vet.

Det som står i felleskatalogen er ikke alt som blir tatt med i den helhetlige vurderingen som blir gjort av legen. Slutt å uttal deg om ting du ikke er kompetent til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som står i felleskatalogen er ikke alt som blir tatt med i den helhetlige vurderingen som blir gjort av legen. Slutt å uttal deg om ting du ikke er kompetent til.

Nei jeg skriver jo at kunnskapen min kommer fra felleskatalogen? Hva er problemet ditt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei jeg skriver jo at kunnskapen min kommer fra felleskatalogen? Hva er problemet ditt? 

Du skrev: "Man får ikke Mysimba dersom man har psykiske problemer, som for eksempel overspising."

Dette stemmer ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...