Thomasine Skrevet 20. november 2005 #1 Skrevet 20. november 2005 Har fått tilbake flere ting ei venninne lånte av meg. Hun lånte dette for å spare penger. Hun sparte ca. 2000,- på det. Så ikke noe feil i det, hadde jeg hatt mulighetetn til det ville jeg gjort det selv, da man sjelden bruker slike gjenstander. Nå har det seg slik at begge gjenstandene er ødelagte, og det vil koste meg endel å fikse på det... Ikke det at jeg bruker dette særlig mye, men nå har jeg jo ikke muligheten om jeg vil heller... Dessuten synes jeg man skal levere ting tilbake i den stand det var da man lånte det... Uff... Hilsen en litt overrasket, deppa og irritert Thomasine...
mjau Skrevet 20. november 2005 #2 Skrevet 20. november 2005 Venn av meg lånte ei bukse av meg. jeg er litt tynnere enn ho, og når jeg skulle ha buksa tilbake var glidelåsen ødelagt (sprukket??). Det var favoritt-buksa mi, 1000 kr koster en ny, og den er utrolig fin og god kvalitet (fornarina). litt surt, men klarer ikke kreve ny bukse, hun har uansett ikke råd til det..faen.. men det er dårlig å ikke ordne opp etter seg, ikke engang forklare eller tilby noe i retur.
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2005 #4 Skrevet 20. november 2005 Når man er så heldig å få låne noe så er det da en selvfølge at det skal leveres tilbake i samme tilstand. Selvfølgelig kan ting skje men det burde da være en selvfølge å erstatte det som er ødelagt. Enten ved å reparere (dersom det er ok) eller å kjøpe nytt. Jeg skjønner at det er vanskelig å si ifra at du ønsker at hun skal ordne opp. Dersom du velger å la være så kan du heller, neste gang hun spør å få låne noe, si at dessverre så vil du ikke låne bort til henne pga tidligere erfaringer. Jeg har innprentet ungene mine om at lånte ting skal leveres tilbake raskt og i samme tilstand. Datteren min var uheldig med en cd hun hadde lånt (og som andre ødela), og det var bare for meg å bla opp de pengene og erstatte cd'n. Datteren min har også erfart det motsatte. En ødela et par ørepropper til mp3-spiller. De så så snodige ut så hun vred litt ekstra godt på de slik at de røyk Ikke noe hentydning til å erstatte det hun hadde ødelagt.
Gjest gjest Skrevet 20. november 2005 #5 Skrevet 20. november 2005 Hva var det hun lånte? Skjønner det er vanskelig å be om at hun skal erstatte, men det kommer litt an på hvor viktig det hun lånte er for deg. Vet hun at det er ubrukelig nå? Om det er helt tydelig at det er ødelagt, syns jeg du skal si fra. Hvordan vet jeg ikke, men om du er sint på henne, vil det gnage om du ikke sier fra. Det kommer litt an på hensikten hennes også, å levere tilbake noe man ikke er klar over er ødelagt er én ting, men om hun er nødt til å vite det er ødelagt og ikke unnskylder seg eller tilbyr å erstatte, ville jeg blitt for sint til å ikke kreve noe.
SissiB Skrevet 20. november 2005 #6 Skrevet 20. november 2005 Så frekt. Tror aldri jeg hadde turd å komme tilbake med noe som var blitt ødelagt.
Thomasine Skrevet 20. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 20. november 2005 Hun vet velig godt at det er ødelagt. Jeg så hvordan det ble ødelagt - og det vet hun. Jeg så også at det ikke var meningen, men allikevel... Det verste er at vi er så gode venner - jeg ville aldri trodd at hun ville levert noe ødelagt tilbake - derfor sliter jeg nå... Hvordan si det?
Gjest Gjesta Skrevet 20. november 2005 #8 Skrevet 20. november 2005 Jeg ville spurt rett ut om hvordan hun synes dere skal få ordnet opp i dette. Om hun er en god venninne er hun da ikke interessert i la dette komme mellom dere? Når man låner noe tar man ansvar for det man låner og reparerer om det blir ødelagt.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #9 Skrevet 21. november 2005 Frekt dette her! Vel, du kan jo si at du setter pris på om hun kan fikse det som er ødelagt, sleng inn en setning om at du er utrolig glad i henne og at hvis det var du som hadde ødelagt hennes ting hadde du gjort opp for deg. Men søren og.... si til henne at hun må fikse det... ellers får hun ikke sjokoladekake av deg mer! Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2005 #10 Skrevet 21. november 2005 Det er jo hyggelig å kunne stille opp for venner som trenger hjelp men når ting man låner bort ikke er i samme stand når du får det tilbake så er det ikke akseptabelt. Om venninnen din ikke har mulighet for å erstatte/reparere det hun har lånt så la henne ihvertfall få vite om at du ikke syns det er greit. Jeg mener du har krav på en form for kompensasjon men det er jo ikke så greit å foreslå noe når man ikke hvet hva saken dreier seg om.
Gjest gjest 0 Skrevet 21. november 2005 #11 Skrevet 21. november 2005 Jeg hadde aldri turt å levere tilbake noe som var ødelagt! Vi tyvlånte en kost fra huseier som knakk i høst, den var nok litt morken fra før. Vi visste at vi fikk lov til å låne, men de var ikke hjemme. Det stod et stort bjørketre som fylte plassen foran inngangen vår med frø, og det resulterte i at hele leiligheten var full av de. Sambo løp rett på jernia og kjøpte ny, og vi foklarte hva som hadde skjedd da de kom hjem. Det endte opp med at vi fikk tilbake pengene våre (+20 kr) og huseier sa at det var han som var vaktmester her så det skulle ikke vi svi for! Poenget mitt er, at man kan i det minste tilby seg å kjøpe ny vare eller betale for reparasjon!! Da kan eieren av tingene avgjøre hva h*n synes er best. Hva hadde disse personene gjort hvis de hadde kræsjet en lånt bil? "eh. nei jeg vet ikke hva som har skjedd jeg... "
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2005 #12 Skrevet 21. november 2005 Høres veldig frekt og rart ut av venninna di. Synes du bør ta det opp! Det er så lett å være for snill med vennene sine. Men vennskap krever gjensidig respekt og at man kan si fra til hverandre hvis det er noe som er problematisk. Selv om det er vanskelig... Si fra nå, så fort som mulig. Det er litt dumt å komme med det f.eks. flere måneder etterpå, når det har vokst seg til en stor ting, eller hun tror du har glemt det, og blir paff og tar inntar forsvarsposisjon. Nå er hun sikkert mer eller mindre forberedt på å bli konfrontert med saken.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #13 Skrevet 21. november 2005 Har fått tilbake flere ting ei venninne lånte av meg. Hun lånte dette for å spare penger. Hun sparte ca. 2000,- på det. Så ikke noe feil i det, hadde jeg hatt mulighetetn til det ville jeg gjort det selv, da man sjelden bruker slike gjenstander. Nå har det seg slik at begge gjenstandene er ødelagte, og det vil koste meg endel å fikse på det... Ikke det at jeg bruker dette særlig mye, men nå har jeg jo ikke muligheten om jeg vil heller... Dessuten synes jeg man skal levere ting tilbake i den stand det var da man lånte det... Uff... Hilsen en litt overrasket, deppa og irritert Thomasine... ← Slikt lærer man av,man låner ikke ut flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #14 Skrevet 21. november 2005 Venn av meg lånte ei bukse av meg. jeg er litt tynnere enn ho, og når jeg skulle ha buksa tilbake var glidelåsen ødelagt (sprukket??). Det var favoritt-buksa mi, 1000 kr koster en ny, og den er utrolig fin og god kvalitet (fornarina). litt surt, men klarer ikke kreve ny bukse, hun har uansett ikke råd til det..faen.. men det er dårlig å ikke ordne opp etter seg, ikke engang forklare eller tilby noe i retur. ← Det er jo utrolig frekt da,å levere tilbake med ødelagt glidelås. Uansett vil det ikke koste skjorten å få fikset det. Her tar de 125 kr for å sette i en ny.
Thomasine Skrevet 21. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 21. november 2005 Nå er hun sikkert mer eller mindre forberedt på å bli konfrontert med saken. ← Hvis dette er tilfelle så er det nesten enda verre synes jeg... Kan jo i mitt lille sinn håpe at hun har glemt at det var ødelagt ( ikke sjans!!!), men hvis hun venter på at JEG eventuelt skal "tørre" å si ifra - ja det er skikkelig dårlig i tilfelle...
Gjest Miloine Skrevet 21. november 2005 #16 Skrevet 21. november 2005 HVA Ta det opp med henne! kan ikke tenke meg at hun ikke visste det var ødelagt når hun leverte det tilbake. Noe så frekt, og hun kaller seg venninne????? Skjønner godt at du er sint og skuffet
Gjest Anitha Skrevet 21. november 2005 #17 Skrevet 21. november 2005 Fysj og fy altså! Jeg hadde blitt forbannet hvis ei venninne hadde lånt en ting av meg, og latt være å si noe hvis hun ødela den. Ihvertfall hvis det er helt opplagt at hun ikke kan ha unngått å sett ødeleggelsen. Selv om hun ikke gjorde det med vilje, så må hun jo si ifra. Og beklage, tilby å kjøpe ny, reparere etc. Jeg låner så godt som aldri noe av noen, men når jeg først gjør det så er jeg veldig forsiktig, passer på å levere det til rett tid igjen hvis det er satt "tidsfrist" osv. Det hender jeg låner litt penger av venner på skolen hvis jeg har glemt matpakke eller egen lommebok. Men da får de alltid tilbake pengene sine så raskt det lar seg gjøre. Noe av det verste jeg vet er at folk sier "Takk for at jeg får låne. Du får tilbake pengene i morgen asså. Jeg lover!" og så får jeg dem ikke dagen etter. Samme for meg om jeg får dem tilbake samme dag, neste dag eller om ei uke. Men hvis de sier "i morgen", så forventer jeg at pengene er i lommeboka mi i morgen. Arg...
Thomasine Skrevet 21. november 2005 Forfatter #18 Skrevet 21. november 2005 Tror jeg skal forsøke å reparere det. Blir det veldig kostbart skal jeg nevne det for henne og se hva hun evt. tilbyr seg. Er det ikke altfor ødeleggende for økonomien min skal jeg "heve" meg over det, men vurdere sterkt om hun får låne noe av meg igjen.
Gjest jamsi Skrevet 22. november 2005 #19 Skrevet 22. november 2005 Har fått tilbake flere ting ei venninne lånte av meg. Hun lånte dette for å spare penger. Hun sparte ca. 2000,- på det. Så ikke noe feil i det, hadde jeg hatt mulighetetn til det ville jeg gjort det selv, da man sjelden bruker slike gjenstander. Nå har det seg slik at begge gjenstandene er ødelagte, og det vil koste meg endel å fikse på det... Ikke det at jeg bruker dette særlig mye, men nå har jeg jo ikke muligheten om jeg vil heller... Dessuten synes jeg man skal levere ting tilbake i den stand det var da man lånte det... Uff... Hilsen en litt overrasket, deppa og irritert Thomasine... ← Jeg tenker som så: ikke lån noe jeg ikke har råd til å erstatte hvis jeg skulle være så uheldig å ødelegge det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå