Gå til innhold

Barnet MÅ sove i barnehagen for at pausekabalen skal gå opp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne beskjeden fikk vi da vi ikke tok med vogna tilbake etter ferien. Ungen er snart 2 år og sluttet egentlig å sove på dagen i mai. Altså dette må da barnehagen bare fikse på en måte? De kan jo ikke tvinge henne til å sove når hun ikke vil bare for at de skal ha pause? 

Noen som har vært borti noe lignende? 

Anonymkode: 7f77a...7a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da må de øke bemanningen da. De må kunne tilby barna de rutinene de trenger. Med noen tilpasninger kanskje.

Men det kan jo være at barnet trenger en liten dupp eller hvil når barnehagen begynner igjen. De blir gjerne mer slitne der enn hjemme.

Så se det litt an. Barnet skal ikke tvinges til å sove, men en halvtimes hvil i vognen kan være bra. 

Snart to år og har ikke sovet på dagtid på flere måneder? Litt tidlig å slutte kanskje? Men barn er forskjellige. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne beskjeden fikk vi da vi ikke tok med vogna tilbake etter ferien. Ungen er snart 2 år og sluttet egentlig å sove på dagen i mai. Altså dette må da barnehagen bare fikse på en måte? De kan jo ikke tvinge henne til å sove når hun ikke vil bare for at de skal ha pause? 

Har de ikke eget rom i barnehagen der de "store" barna, som ikke sover lengre i vogn, kan legge seg ned og hvile litt i løpet av barnehage dagen? Finne frem pledd og noe å ligge på, dempe lyset. Barn blir slitne iløpet av dagen, men de skal ikke tvinges til å sove. Men å legge seg nedpå i et rom, og slappe av en stund, det kan de! Foreslå det eventuelt :) 

• Liker 5
Skrevet

Synes det høres ut som en rar unnskyldning/forklaring. Har selv jobbet på småbarnsavdelinger i barnehager, og uansett om alle skal ha en dupp eller ikke, så må det jo være en person på avdeling hele tiden for å følge med og ta jevnlige titter for å se at alt er i orden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var en merkelig forklaring, det må jo uansett være noen på avd mens resten har pause - i tilfelle noen våkner, brannalarm osv. 

Jeg har jobbet på småbarnsavd de siste årene og det har aldri vært noe problem! Vi legger også avdelingsmøter/pauser/foreldresamtaler ol. til hviletiden, men om noen av «våre» barn er våkne får vi hjelp fra andre avdelinger til å passe slik at det går opp.

Det høres egentlig ut som en unnskyldning fra bhg, som om de ikke tørr å si at de mener barnet ditt bør sove. Be om samtale med ped leder/styrer. Barnehagen er lovpålagt gjennom rammeplanen å ivareta barnets fysiske behov, også behov for ro og hvile.

Anonymkode: 23337...910

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage hadde de hvilestund også for se store barna. De lå på madrasser på gulvet og hørte på lydbok eller musikk. Min 10 åring savner hvilestunden i barnehagen 

Anonymkode: 1bb50...217

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (33 minutter siden):

Da må de øke bemanningen da. De må kunne tilby barna de rutinene de trenger. Med noen tilpasninger kanskje.

Men det kan jo være at barnet trenger en liten dupp eller hvil når barnehagen begynner igjen. De blir gjerne mer slitne der enn hjemme.

Så se det litt an. Barnet skal ikke tvinges til å sove, men en halvtimes hvil i vognen kan være bra. 

Snart to år og har ikke sovet på dagtid på flere måneder? Litt tidlig å slutte kanskje? Men barn er forskjellige. 

Barnet trengte ikke en dupp i barnehagen fra mai til juli, så tviler på at hun kommer til å starte igjen. Barnet lå klink våken i vogna og gråt i barnehagen før sommeren. 

tidlig, absolutt, men vi får jo ikke tvunget henne til å sove. 

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Maikos skrev (29 minutter siden):

Synes det høres ut som en rar unnskyldning/forklaring. Har selv jobbet på småbarnsavdelinger i barnehager, og uansett om alle skal ha en dupp eller ikke, så må det jo være en person på avdeling hele tiden for å følge med og ta jevnlige titter for å se at alt er i orden.

De har en sovevakt ute (de sover i vogn) tror alle de andre voksne har pause. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var en merkelig forklaring, det må jo uansett være noen på avd mens resten har pause - i tilfelle noen våkner, brannalarm osv. 

Jeg har jobbet på småbarnsavd de siste årene og det har aldri vært noe problem! Vi legger også avdelingsmøter/pauser/foreldresamtaler ol. til hviletiden, men om noen av «våre» barn er våkne får vi hjelp fra andre avdelinger til å passe slik at det går opp.

Det høres egentlig ut som en unnskyldning fra bhg, som om de ikke tørr å si at de mener barnet ditt bør sove. Be om samtale med ped leder/styrer. Barnehagen er lovpålagt gjennom rammeplanen å ivareta barnets fysiske behov, også behov for ro og hvile.

Anonymkode: 23337...910

De har en sovevakt som sitter ute og passer på vognene, tror ikke hun kan passe våkne barn i tillegg til å holde oppsyn med vognene. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet trengte ikke en dupp i barnehagen fra mai til juli, så tviler på at hun kommer til å starte igjen. Barnet lå klink våken i vogna og gråt i barnehagen før sommeren. 

tidlig, absolutt, men vi får jo ikke tvunget henne til å sove. 

ts

Nei jeg forstår det. Men ting kan endre seg. Og en hvil kan være godt for både store og små. Uansett må barnehagen legge til rette for at hvert enkelt barn får de viktigste behovene dekket. Og som andre har sagt, selv om barna sover så må jo noen passe på dem. En person kan ha oversikt over de sovende barna samtidig som vedkommende sitter med ditt barn i sandkassa eller ved tegnebordet. Klarer de ikke det så er bemanningen for lav.

AnonymBruker
Skrevet

Da min eldste var 1 år så var hun ferdig med dupp. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 75677...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har en sovevakt som sitter ute og passer på vognene, tror ikke hun kan passe våkne barn i tillegg til å holde oppsyn med vognene. 

ts

Du har rett, det kan hun ikke. Man må ha en som passer på vognene og en, helst to, som er inne med de våkne barna.

Men jeg har aldri hørt at barn MÅ sove i barnehagen fordi de ansatte skal ha pause. Har 13 års erfaring fra ulike barnehager og avdelinger.

Anonymkode: a8382...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Nei jeg forstår det. Men ting kan endre seg. Og en hvil kan være godt for både store og små. Uansett må barnehagen legge til rette for at hvert enkelt barn får de viktigste behovene dekket. Og som andre har sagt, selv om barna sover så må jo noen passe på dem. En person kan ha oversikt over de sovende barna samtidig som vedkommende sitter med ditt barn i sandkassa eller ved tegnebordet. Klarer de ikke det så er bemanningen for lav.

En hvil er ikke «godt» når hun ligger å hyler i vogna fordi hun er fortvilet over å ligge der. Det var situasjonen i barnehagen før sommeren, og har vært situasjonen når vi har prøvd å legge henne i vogn i sommer. 

ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har en sovevakt ute (de sover i vogn) tror alle de andre voksne har pause. 

ts

Aha, skjønner. Men, jeg er enig med deg, barnehagen må finne en løsning på at ikke alle barna sover, det vil jo trolig bli flere og flere barn som ikke skal sove etterhvert som de blir eldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er sovetvang på småbarnsavdelingen, kan ikke barnet da "hospitere" på storbarnavdelingen? Der er det vel få eller ingen som sover på dagtid? 

Hvem er det som sier dette? Er det styrer i barnehagen? 
I så fall ville jeg meldt barnehagen til de som har oppsyn med den, for her ivaretar de ikke barnets behov, hvis det tvinges til å ligge våken i vogn gjennom "sovetiden". 

Anonymkode: 65f67...69a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En hvil er ikke «godt» når hun ligger å hyler i vogna fordi hun er fortvilet over å ligge der. Det var situasjonen i barnehagen før sommeren, og har vært situasjonen når vi har prøvd å legge henne i vogn i sommer. 

ts

Jeg forstår det. Mente ikke å kverulere, bare at ting kan endres når de er så små. Barnehagen må helt klart ha nok bemanning til å passe på alle. Klart hun ikke skal ligge og skrike fordi ansatte skal spise! Da må de ha inn flere folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har rett, det kan hun ikke. Man må ha en som passer på vognene og en, helst to, som er inne med de våkne barna.

Men jeg har aldri hørt at barn MÅ sove i barnehagen fordi de ansatte skal ha pause. Har 13 års erfaring fra ulike barnehager og avdelinger.

Anonymkode: a8382...95e

Det er nok ingen andre våkne barn på avdelingen. Det er nok det som er problemet. 

ts

Skrevet

Kjenner jeg blir helt flau over barnehagen... Jeg har jobbet mange år i barnehage og har da aldri verken ment eller sagt noe sånt....

Er dette en veldig liten barnehage, sånn at det er få voksne?

Men nei, uansett kan de ikke forlange at barnet skal sove. Og skal hun ligge i vogn og hyle, så må jo en voksen være med henne imens, for ellers vekker hun jo alle de andre.... Så nei, de er nødt til å ha en voksen sammen med henne og evt barn som våkner eller er urolige!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke 2 åringen være med på pausen da. Finne lydbok eller sette på tegnefilm. Pausen er vel 30 min og det klarer kanskje barnet å slappe av foran en tv/film? Ikke ideelt selvsagt. Men det er iallfall en løsning. 

Antar da der ikke er større barn som er våkne som barnet kan være med. 

Anonymkode: 631dc...d4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en åpenbar løgn. De ansatte har en pause i løpet av dagen - lunsjpausen. Den har de kun på et eget rom unna barna dersom de ikke får betalt for pausen. De fleste som arbeider med folk har betalt pause. Betalt pause betyr at man har pause og kan spise og sette seg nedpå, men at en må gjøre det sammen med folkene en ser etter (om det så er barn, pasienter, kunder eller eldre). 

Hadde noen sagt dette så tror jeg at jeg hadde spurt pent om å få snakke med styrer. Og så hadde jeg bedt om en forklaring på hvordan denne «pausen» begrunnes. Og hadde ikke vedkommende rodd veldig godt ut av situasjonen og sagt at dette selvsgat var en misforståelse? Da ville jeg formidlet at jeg nå kom til å sende melding til kommunen om dette at de lar barn sove uten tilstrekkelig tilsyn for å avvikle en ikke forklart «pause». Hvor mange som fører og hvordan det føres tilsyn med sovende barn ville vært en del av samtalen.

Små barn som sover i vogn trenger ikke mindre tilsyn enn små barn som klatrer og leker. Et barn på 0-3 år er like fint i stand til å skade seg på en vogn som på et lekestativ. 

Samtidig kan du be om å se tilsynsrutinene til barnehagen. Her virker det slepphendt. De skal ha dem digitalt tilgjengelige i barnehagen når du ber om dem. Så bare spør en dag du leverer.

Anonymkode: 37e30...53b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...