AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Del Skrevet 28. juli 2022 Svigers har en Retriver som veier rundt 30 kilo. Han er selvfølgelig ofte med på tur og forrige helg tok de med seg mine barn på hytta. De kjørte bil og sendte snap underveis og på snapen ser jeg hunden gå løs inne i bilen, klatrere fra bagasjerommet til baksete Og fra baksete til forsete. Jeg nevnte dette for svigermor da de kom tilbake igjen at jeg synes det så ganske farlig ut at hunden gikk løst inne i bilen, men det avfeide hun med at det har den alltid gjort og de skal i hvert fall ikke kjøpe noe bur til han. Nå er hun sur på meg. Var det feil av meg å si i fra og er det ikke så farlig som jeg tror? Hva gjør dere andre med hund? Anonymkode: 4e217...0dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 28. juli 2022 #2 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) Den skal selvsagt være i bur. Ved bråstopp eller kollisjon vil den fly rundt i bilen med en slagkraft på mange ganger det den veier. Det er selvsagt livsfarlig for både hunden og passasjerene. Jeg ville ikke selv sittet i den bilen, og ville ihvertfall ikke latt barna mine gjøre det. (I tillegg, ved en ulykke eller nesten-ulykke, kan hunden bli stresset og dermed bite og klore selv om den ellers ikke gjør det.) Endret 28. juli 2022 av solmåneogstjerner 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Del Skrevet 28. juli 2022 Det er kjempefarlig dersom de kræsjer. Jeg hadde overlatt til partneren å si fra, men det er uaktuelt å kjøre barnebarn dersom hunden er løs i bilen. Anonymkode: de988...488 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Del Skrevet 28. juli 2022 Ok, så valgte hun å bli sur. Det har hun lov til. Hun får gjøre seg blid igjen når hun velger det. Angående hunder - unger skal ikke sitte i samme bil som løs hund. Og det skal heller ikke voksne som liker tanken på å ikke bli most ihjel av løs hund. Liker svigermor tanken på at hunden ved kollisjon vil dø en grusom død, og trolig ta med seg de andre i bilen? Ok for meg. Det er ikke ok for politiet - en usikret hund vil føre til bot, og en usikret hund som tar livet av noen bør føre til tiltale for drap. Fremover må du aldri la denne damen kjøre ungene dine. Og gjør hun det mot din vilje? Ring politiet. Anonymkode: 8ecc3...ee0 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Del Skrevet 28. juli 2022 Ved en kollisjon i 50 km/t så veier den hunden 1.200 kg og vil knuse alt på sin vei mot frontruta, seteryggene vil knekke og det samme med hodene til de som er i veien. Disse svigerforeldrene må jo være eksepsjonelt korte siden de ikke skjønner hvor farlig det er med løs hun i bilen, tviler faktisk på at de har førerkort siden dette er brudd på både kjøretøyforskriften og vegtrafikkloven. Det hadde vært siste gangen at mine barn hadde fått sitte på bil med dem, når de ikke skjønner sånne elementære ting så er det garantert andre ting det skorter på også. Anonymkode: a4100...f2a 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. juli 2022 #6 Del Skrevet 28. juli 2022 Det er så farlig som du tror. Du kan jo vise henne denne linken som viser hva Statens vegvesen mener om dette. Hunder betraktes altså som last og manglende sikring kan medføre straffeansvar. Hun kan med andre ord få problemer i møte med politiet eller, enda verre, etter en ulykke. Jeg ville ikke ha sittet på i en bil hvor last var så dårlig sikret og i hvert fall ikke sendt barna mine med noen som kjører rundt på denne måten. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Del Skrevet 28. juli 2022 Det er ulovlig, så enkelt er det. Du trenger ikke la svigermor ta med seg barna dine i samme bil som hun ikke sikrer lasten i, så enkelt er det. Du har ikke ansvar for hennes følelser, de må hun kontrollere selv. Du har ikke gjort noe galt. Anonymkode: feb6f...d03 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 28. juli 2022 #8 Del Skrevet 28. juli 2022 Hun velger selv om hun blir sur, du velger hvem barna dine skal sitte på med. Så lenge de nekter å sikre bikkja, så kjører ikke dine barn med dem, så enkelt er det... (og ja, jeg har både barn, to hunder på ca 22 kg hver og svigerforeldre med hund på samme størrelse, men mine sikrer heldigvis bikkja). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Del Skrevet 28. juli 2022 Det hadde vært uaktuelt å sendt barna med i en bil hvor det er en usikret hund på 30kg. En liten kollisjon på 50km/t, hvor barna vanligvis ville kommet uskadd unna, kan være fatal med en hund som plutselig veier 1200kg. Anonymkode: 94b87...453 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 28. juli 2022 #10 Del Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hadde vært uaktuelt å sendt barna med i en bil hvor det er en usikret hund på 30kg. En liten kollisjon på 50km/t, hvor barna vanligvis ville kommet uskadd unna, kan være fatal med en hund som plutselig veier 1200kg. Anonymkode: 94b87...453 Barna mine satt i en bil uten usikret last (eller hund). Kolliderte i en fart på deres side som var omtrent 10 km/timen. Andre bilen hadde rundt 50 km/timen. Det gikk bra, men dere skulle sett blåmerkene de hadde på brystet, skuldre og hofter... Bilen var helt ny og med alt av sikkerhetssystemer. Som sagt, det gikk veldig bra, men kunne ha gått så mye verre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Del Skrevet 28. juli 2022 Enig med deg! La hun være sur, hun trenger ikke ha barna i bilen med en stor hund løs i bilen. Det er respektløst overfor deg som mor. Hun er nok bare fornærmet Anonymkode: be0a3...b0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Del Skrevet 28. juli 2022 Håper mannen din snakker med henne, tenk å bli sur for noe sånt. Er hun veldig sær ellers? Jeg forstår ikke mennesker som ikke klarer å innrømme feil, og ta ny informasjon til seg. Anonymkode: fe625...fac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Del Skrevet 28. juli 2022 Usikrede dyr i bil er 5000kr i bot, mulig mer nå. Det er respektløst både for passasjerer og hunden,men og andre trafikanter. Anonymkode: 2030c...beb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 28. juli 2022 #14 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) Da bør du si at hun heller ikke får kjøre med dine barn i bilen, så lenge hunden ikke er i bur. Hun får bare være sur. Endret 28. juli 2022 av Villfisker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Del Skrevet 28. juli 2022 Hund kan sikres med sele, trenger ikke være bur. Anonymkode: 2030c...beb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #16 Del Skrevet 28. juli 2022 Værste jeg har hørt. Jeg og mannen har en liten bil, golf. 1 Barn og 2 hunder på henholdsvis 15 og 40 kilo. Vi har tatt ut hattehyllen på bilen og fått satt inn gitter i stål hos mekaniker, så bagasjerommet er plassen til den hunden på 40 kilo. Den andre sitter i baksetet ved siden av barnet i godkjent sikkerhetsbelte for hunder. Så har vi takboks til bagasje. Jeg fatter ikke hvordan folk kan være så korte i hodet! Det er flere måter å sikre hund i bil på enn bur. Anonymkode: d0e24...717 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #17 Del Skrevet 29. juli 2022 det finnes selvfølgelig sånne seler som man kan bruke på hunden, og så feste til bil-beltet omtrent som vanlige bil-belter for mennesker. Anonymkode: 3e913...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå