AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Går på Aap og sendte melding til veilederen min i mai om jeg kunne få klarsignal til å dra en uke til Spania da skole er tiltaket mitt og jeg ikke har noe tiltak i sommerferien. Fikk ikke svar, har sendt ny purring i juni men fortsatt ikke fått svar.. Ringte nav sitt hovednummer og de sa at de skulle sende en ny melding til veileder men har fortsatt ikke hørt noe. Begynte da å tenke, hvordan vet egentlig nav at man reiser på ferie når man i perioden ikke har noe tiltak å møte opp på? De har jo ikke direkte tilgang til kontoutskrifter sånn uten videre Anonymkode: 816be...b05
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Nei, det kan de vel ikke? 😮 Men hvorfor trenger du "lov" av dem til å reise i sommerferien, da? Anonymkode: ec791...16b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det kan de vel ikke? 😮 Men hvorfor trenger du "lov" av dem til å reise i sommerferien, da? Anonymkode: ec791...16b Man trenger godkjenning fra Nav å reise på ferie, eller så risikerer man å få trekk i AAP. Anonymkode: 306f0...43b 6 1
TLR Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går på Aap og sendte melding til veilederen min i mai om jeg kunne få klarsignal til å dra en uke til Spania da skole er tiltaket mitt og jeg ikke har noe tiltak i sommerferien. Fikk ikke svar, har sendt ny purring i juni men fortsatt ikke fått svar.. Ringte nav sitt hovednummer og de sa at de skulle sende en ny melding til veileder men har fortsatt ikke hørt noe. Begynte da å tenke, hvordan vet egentlig nav at man reiser på ferie når man i perioden ikke har noe tiltak å møte opp på? De har jo ikke direkte tilgang til kontoutskrifter sånn uten videre Anonymkode: 816be...b05 Er det ikke sånn at man fyller ut alt på meldekortene.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Mye av jobbdagen til nav-ansatte går på å saumfare sosiale medier til klientene Anonymkode: 94f98...06f 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man trenger godkjenning fra Nav å reise på ferie, eller så risikerer man å få trekk i AAP. Anonymkode: 306f0...43b Hvorfor det? Huff, det visste jeg ikke Håper det ordner seg! Anonymkode: ec791...16b
Nooni Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Et raskt søk på nav.no: Du søker ikke om ferie, men om å beholde AAP mens du har ferie. Du kan søke via dette skjema. 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye av jobbdagen til nav-ansatte går på å saumfare sosiale medier til klientene Anonymkode: 94f98...06f Gjør de virkelig det? 😂 Jeg har hvertfall låst Instagram og lukket Facebook Anonymkode: 816be...b05 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 Ta her. Ja, kan melde det på meldekortet og krysset av «ja» på ferie men vil ikke gjøre det siden jeg ikke har fått et ordentlig ja fra veileder Anonymkode: 816be...b05
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Om du bruker bankkort i utlandet vil de kunne spore det opp, dokumentere at du har vært i utlandet. Anonymkode: 53595...360 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 De får anonyme tips fra dine venner, familie, kollegaer, lege osv. Hvem som helst i din omgangskrets. Og når nav får et tips så starter detektivarbeidet. Da henter de inn alle bankontoene dine, ip-adressene dine, legejournalene dine, karakterene dine fra barneskolen, alt. Når det er sagt, trenger du ikke spørre om å få dra til Spania. Så lenge du er innenfor EU så bare reis. Anonymkode: bedf8...fdc 3 1
TLR Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta her. Ja, kan melde det på meldekortet og krysset av «ja» på ferie men vil ikke gjøre det siden jeg ikke har fått et ordentlig ja fra veileder Anonymkode: 816be...b05 Rart at hun ikke svarer deg. Det er jo hennes jobb 1
Blåjojo Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 NAV vet kun at du har ferie når du oppgir det på meldekortet. Men om de finner ut at du har vært på ferie uten å søke om å beholde aap mens du er bortreist, så kan du risikere å måtte betale tilbake, evt.så mister du aap. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 NAV kan sjekke alt. De kan til og med sjekke om passet ditt er registrert brukt på en flyplass i EØS. De sjekker kredittkortene dine og alle valutatransaksjoner til utlandet mange år tilbake i tid. Og som noen her nevnte, de får tips. Så skal du reise så dra alene og ikke fortell noen at du har dratt. Ta ut kontanter i Norge og la kortene dine være igjen hjemme. Anonymkode: c84f4...406 3
Baktusen Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Ved å oppgi på meldekort, anonyme tips fra naboer, venner og lignende. Valutaregisteret viser alle transaksjoner i utlandet eller gjort i utenlandsk valuta. Sjekke Facebook, instragram osv. Be om pass f.eks. Hvis du sender meldekort fra utlandet kan det sees via koden at det er sendt fra utland. Nå siden du allerede har spurt vil det kunne være noe veileder er ekstra obs på. Veileder kan derfor finne på å be deg dokumentere at du var i Norge den aktuelle perioden. Dette sannsynliggjøres ved for eksempel vise bankutskrifter at du har transaksjoner i Norge og ikke utlandet i den aktuelle perioden. Men ja, hvis man først skal holde noe hemmelig bør man sørge for å ikke sende meldekort mens man er i utlandet, ikke bruke bankkort eller transaksjoner for utlandet ifm ferieturen. Og ikke si noe til noen. Pluss selvsagt ikke å legge ut noen bilder. 2
Baktusen Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): NAV kan sjekke alt. De kan til og med sjekke om passet ditt er registrert brukt på en flyplass i EØS. De sjekker kredittkortene dine og alle valutatransaksjoner til utlandet mange år tilbake i tid. Og som noen her nevnte, de får tips. Så skal du reise så dra alene og ikke fortell noen at du har dratt. Ta ut kontanter i Norge og la kortene dine være igjen hjemme. Anonymkode: c84f4...406 Hvis du tar ut valuta i Norge blir det også inkl i valutaregistreret. Men evt større beløp i norske kroner og deretter veksle kan funke. Dog noe suspekt å med større uttak. Selve reisen bør også vurderes å bestilles fra andres kort. Spesielt hvis det er noe utenlandsk involvert. Selskap altså.
PetterKanin Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Den mest åpenbare måten er at det sjekkes hvilken IP-adresse meldekortet sendes fra. For øvrig legger man igjen en uhorvelig mengde elektroniske spor i dag som kan brukes i en evt. sak. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 Ts igjen. Det er ingen som vet at jeg går på aap, så det er liksom ikke noe å «sladre» på.. Vil tro at nav bruker ressurser på å feks ta de som bor i utlandet men har adresse i Norge. Ikke en 23 år gammel jente på aap som begynner på skole og Dps igjen i august 😂 Men kan hende jeg tar feil Anonymkode: 816be...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 Bare skjønner ikke hva som er så «galt» med å dra en uke på ferie. Har prøvd å få godkjenning siden mai. Er ikke sånn at jg prøver å lure noen med vilje egentlig 😅 Anonymkode: 816be...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts igjen. Det er ingen som vet at jeg går på aap, så det er liksom ikke noe å «sladre» på.. Vil tro at nav bruker ressurser på å feks ta de som bor i utlandet men har adresse i Norge. Ikke en 23 år gammel jente på aap som begynner på skole og Dps igjen i august 😂 Men kan hende jeg tar feil Anonymkode: 816be...b05 Ja de er nok mer opptatt av storfiskene. Men de sier ikke nei takk til en liten fisk om de får den servert på sølvfat. Så lenge du passer på det har du ingenting å bekymre deg for. Dessuten kan man reise innen EU på aap. Du trenger ikke spørre noen. Det fullt lovlig. Anonymkode: ba123...c10 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå