AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Jeg drømmer om å lære meg fransk "ordentlig", trenger det overhodet ikke i jobb og ønsker det kun for å glede meg selv. Har litt erfaring fra skolen men det er mange år siden. Bor dessverre ikke så sentralt, eneste muligheten til kurs er hos Folkeuniversitetet. Er det noen som har erfaring med språkkurs derfra? Får jo et visst inntrykk etter første kurs så er ikke snakk om mye tid og penger "bortkastet" hvis det viser seg å være dårlig, men skulle gjerne hørt litt om andres erfaringer. Anonymkode: 28303...978
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har lært meg veldig bra fransk på 1,5 år UTEN språkkurs. Selvfølgelig er språket på ingen måte perfekt, men man blir aldri ferdig utlært i et språk. Selv ikke på morsmålet sitt kan man alle ord i ordboken. Det som er fantastisk med fransk er at det finnes utallige ressurser på internett som er gratis - spesielt hvis du er komfortabel med å lære fra engelsk. Lærer du språket på egenhånd får du også muligheten til å ta det i ditt eget tempo. Du slipper å vente på at læreren skal gå gjennom neste punkt på lista. Det viktigste for å lære et språk er jobbe regelmessig og med noe som er akkurat litt vanskeligere enn det du forstår. Det er mye bedre å gjøre litt 20 min hver dag enn mye én gang i uka. Repetisjon er nøkkelen til all suksess. Jeg har brukt Duolingo mye. Jeg vet mange mener at det ikke fungerer, men for meg har det vært fantastisk for å bygge det grunnlaget jeg trengte i fransk til å bevege meg videre til andre ressurser. Men det holder ikke å gjøre kun 10 min om dagen på Duolingo og forvente resultater raskt. I begynnelsen gjorde jeg ca. 20 min hver dag, men etterhvert som jeg ble mer seriøs jobbet jeg gjerne med Duolingo i en time til dagen. Det var da jeg virkelig begynte å se fremgang. Da fikk jeg både masse repetisjon + ny kunnskap. I tillegg har Duolingo podcaster på fransk som er litt enkle. Etter å ha kommet litt under halvveis i granskuddet begynte jeg med disse. Jeg leste transkripsjonen av podcasten mens jeg hørte. Var det noe jeg ikke forsto slo jeg opp betydningen. Ellers brukte jeg også YouTube-kanalen PieceOfFrench. Hun lager videoer på tydelig fransk og har engelsk (og fransk) teksting. Podcasten InnerFrench har også vært gull. Her også er det transkripsjoner. Bittelitt vanskeligere enn Duolingo sin podcast, men veldig gøy podcast. I tillegg er det en stigende vanskelighetsgrad. Så her bør du begynne med de eldste episodene. Å lære et språk handler om å få mest mulig forståelig input. Det får du lite av på tradisjonelle språkkurs. Skal du lære et språk må du være villig til å legge ned tiden. Det siste 1,5 året har jeg nok i gjennomsnitt jobbet med språket i 1-1,5 time per dag. Noen dager mer, noen dager mye mindre. Men har gjort noe hver eneste dag. Ønsker du ikke å bruke så mye tid eller jobbe hver dag er det selvfølgelig mulig, men da bør du være forberedt på at det kommer til å ta lengre tid. Uansett ønsker jeg deg lykke til! Anonymkode: bc48c...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Jeg ønsker å lære nederlandsk, og ser de tilbyr dette. Jeg har ikke anledning denne høsten, dessverre, men hvem vet hva 2023 bringer. Vil svært gjerne høre andre sine erfaringer fra Folkeuniversitetet. Jeg tror språkkurs er bedre enn å lære på egenhånd. Dette baserer jeg på egne erfaringer. Forsøkte å lære meg et slavisk språk, og jeg bodde endog i dette landet. Det gikk... ikke så bra. Du kan bygge deg opp en kjerne med ordforråd og grammatikk. Du kan lære å uttale ordene, lese og skrive. Men den muntlige forståelsen mener jeg man best lærer i samtale med andre. Jeg bygget meg opp et ordforråd, lærte å lese, lærte å skrive. Men jeg følte meg aldri selvsikker nok til å kunne kommunisere med de innfødte alene, og følte meg ubeskrivelig hjelpeløs uten min (på den tida) bedre halvdel. Kanskje jeg forstod 80 %, men de resterende 20 % fikk meg til å føle meg som en tilbakestående taper. Slik jeg forstår det på Folkeuni, er det mye fokus på samtaler, som faktisk ER viktigere enn feilfri grammatikk. Anonymkode: 2c616...6e8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 Ingen som har prøvd? Anonymkode: 28303...978
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har tatt et franskkurs der («intensivkurs»), men det er snart 15 år siden. Kurset var bra, og læreren dyktig, men en del tid gikk bort til at læreren måtte forklare og lære bort helt basale grammatikalske begreper til enkelte av kursdeltakerne. (Disse droppet dog ut etterhvert). Anonymkode: 9a580...895
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 Du kan ta fransk som nettstudier på UIB. Mye billigere enn folkeuniversitetet, og så ser det bedre ut på CV-en med fransk fra et "ordentlig" universitet enn folkeuniversitetet. https://www.uib.no/utdanning/evu/139391/fransk-nettstudier Anonymkode: 212db...90b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #7 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du kan ta fransk som nettstudier på UIB. Mye billigere enn folkeuniversitetet, og så ser det bedre ut på CV-en med fransk fra et "ordentlig" universitet enn folkeuniversitetet. https://www.uib.no/utdanning/evu/139391/fransk-nettstudier Anonymkode: 212db...90b Oi, dette visste ikke jeg om🌞Har tatt spansk og polsk på FU tidligere. Men er det ikke et fryktelig høyt nivå; UIB👀Finnes det flere nettbaserte rimelige muligheter for å lære språk? Kjenner ingen fra Frankrike, men selve språket er jo regelrett vakkert…tror grammatikken er passe vanskelig da😄 Anonymkode: 31c74...a40
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #8 Skrevet 29. juli 2022 De har både spansk, fransk og tysk som nettstudie🤩🤩🤩🤩å herregud valgets kval😝 Anonymkode: 31c74...a40
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #9 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du kan ta fransk som nettstudier på UIB. Mye billigere enn folkeuniversitetet, og så ser det bedre ut på CV-en med fransk fra et "ordentlig" universitet enn folkeuniversitetet. https://www.uib.no/utdanning/evu/139391/fransk-nettstudier Anonymkode: 212db...90b Er ikke disse basert på at man har gode forkunnskaper og fransk på VGs? Anonymkode: 28303...978 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #10 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke disse basert på at man har gode forkunnskaper og fransk på VGs? Anonymkode: 28303...978 Det er akkurat det jeg fant ut nå😒fan altså. Ikke lett å finne bra nettkurs uten krav om forkunnskaper. Szeisce. Merde. Kurwa. Puta. Anonymkode: 31c74...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå