AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Har et barn som skal opp i 4.klasse nå. Noen som vet når de starter å dusje etter gym på barneskolen? Er det 4 eller 5.klasse? Tenkte om jeg måtte kjøpe gymbag.. Anonymkode: d6903...b7d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Her startet de i 2. klasse, men det virker jo rimelig åpenbart at de ikke gjør det hos dere. 😛 Uansett så varierer det tydeligvis, så du vil nok ikke få svar på hvordan det er på deres skole med mindre du oppgir navn på skolen og det er noen her med eldre barn som går der. Anonymkode: b2564...6a1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Vanligvis etter at de har vært i garderoben og kledd av seg treningstøyet Anonymkode: acc9b...5ef
Gjest Adobyen Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Dusjtvangmarerittet begynte i første klasse på min skole.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Det kommer litt an på gymsalkapasiteten til skolen, og hvilke tidspunkt den enkelte klassen har gym. På vår skole startet de først i 5. klasse, men siden mange har gym på slutten av dagen, så dusjer de heller hjemme etter å ha kommet hjem. Anonymkode: 21e96...273
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 5 klasse her Men vi hadde jo svømming fra 3 klase. Anonymkode: 31925...11d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 5.klasse på skolen jeg er krø-lærer på. Anonymkode: f9830...03b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Ikke alle skoler som har dusjing. Har en som skal opp i 10. klasse som kun har dusjet etter svømming. Selv etter covid så brukte de ikke garderobene i hallen etter gym/valgfag gym. Heldigvis for sønnen har han minimal svettelukt. Datteren som skal starte på ungdomsskolen har heller aldri dusjet (har nesten alltid hatt gym som siste timene før skoleslutt og de ute mer enn inne) Anonymkode: 41663...d32
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Der jeg gikk på skole dusjet vi etter gym f.o.m. 1. klasse. Synes det er rart noen skoler begynner så sent. Jeg synes iallfall det er en viktig del av gymmen, å lære seg at kropper er forskjellig, og god hygiene. Anonymkode: 31eb0...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 3 Klasse her, men ikke så mange som gjør det da de har gym i siste time, så de dusjer heller hjemme. Anonymkode: 3fa28...7e2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Startet i fjor, dvs fra 4 klasse.... Anonymkode: 0270f...995
Gjest Adobyen Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Der jeg gikk på skole dusjet vi etter gym f.o.m. 1. klasse. Synes det er rart noen skoler begynner så sent. Jeg synes iallfall det er en viktig del av gymmen, å lære seg at kropper er forskjellig, og god hygiene. Anonymkode: 31eb0...2cb Ja, litt enkel kroppsvask ved svette er ok, men hvorfor hele kroppen? De fleste dusjer daglig likevel, og lukter ikke svette. Skoledusj ble innført på 50-tallet pga at det var dårlig med hygienemuligheter i hjemmene, men nå er det vel ingen som bor uten bad og dusj. Garderobe, nakentvang og dusj har ført til mange traumer gjennom årene. Det kan ha blitt bedre etter min tid i 80-årene. Håper det.
Arkana Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Her er det allerede fra 1. klasse. Argumentet er at det er lettere å bli vant til å dusje etter gym/trening og å være naken med klassekamerater i dusjen om det gjøres med en gang enn først etter flere år og jeg er helt enig. Jeg synes det er veldig rart at enkelte skoler begynner så sent som 4. klasse.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 1 hour ago, Arkana said: Her er det allerede fra 1. klasse. Argumentet er at det er lettere å bli vant til å dusje etter gym/trening og å være naken med klassekamerater i dusjen om det gjøres med en gang enn først etter flere år og jeg er helt enig. Jeg synes det er veldig rart at enkelte skoler begynner så sent som 4. klasse. Det er derfor de begynner i 2. klasse her også. De dropper det i 1. klasse fordi det er nok annet nytt for barna å venne seg til da med overgangen fra bhg. Og sikkert nok for lærerne å holde styr på også. 😛 Anonymkode: b2564...6a1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Adobyen skrev (4 timer siden): Ja, litt enkel kroppsvask ved svette er ok, men hvorfor hele kroppen? De fleste dusjer daglig likevel, og lukter ikke svette. Skoledusj ble innført på 50-tallet pga at det var dårlig med hygienemuligheter i hjemmene, men nå er det vel ingen som bor uten bad og dusj. Garderobe, nakentvang og dusj har ført til mange traumer gjennom årene. Det kan ha blitt bedre etter min tid i 80-årene. Håper det. Enig. Har du vanlig hygiene er litt kattevask og deo nok for å ikke forpeste folk rundt deg. De fleste barn har idag god nok hygiene slik at tvungen skoledusj er unødvendig. Har hatt barn i amerikansk skole (var med og hjalp mye på skolene), det var varmt på dagtid hele året og barna hadde gym en time hver dag. På barneskolen kun utendørs uten skifting, på ungdomsskolen i gymsal og her måtte de bruke gymuniform hver dag. Kan si at lukten i 5/6 trinn (som jeg var i) var delvis stram fordi de ikke skiftet, det var gjerne over 30 grader og de var prepubertale/pubertale og ikke hadde helt lært seg hygiene/bruk av deo. Enkelte stinket, men det ville gjort av kun friminutt også…… På 7/8. trinn på jr high hvor eldste gikk så luktet knapt noen vondt, grunnleggende hygiene var bedre, mer deobruk og de skiftet klær. Etter de årene endret synet mitt på skoledusjing til at det hjelper ikke/unødvendig. Noen vil faktisk stinke uten å ha hatt gym, men kun vært aktiv i friminutt. Anonymkode: 41663...d32
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 skolen har selvfølgelig den muligheten fra ungene begynner med gym og svømming. men det er vel opp til ungene om dem faktisk ønsker å benytte seg av denne muligheten, eller ikke. Noen foretrekker å dusje hjemme, i stedet for sammen med en hel haug andre unger på skolen. med mindre læreren faktisk sitter i garderoben sammen med dem da, og tvinger alle sammen til å dusje. Anonymkode: f7353...4ec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 28.7.2022 den 11.37): Har et barn som skal opp i 4.klasse nå. Noen som vet når de starter å dusje etter gym på barneskolen? Er det 4 eller 5.klasse? Tenkte om jeg måtte kjøpe gymbag.. Anonymkode: d6903...b7d her begynte i siste halvår i 3 klasse Anonymkode: a1ffc...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå