AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 https://forskning.no/ntb-psykiske-lidelser-psykologi/flere-menn-tok-sitt-eget-liv-i-fjor/2058652 Regjeringens nullvisjon om selvmord har slått fullstendig feil. Bare i fjor var det over 600 personer som tok sitt eget liv, og flest menn. Det er mye fokus på trafikkdrepte, og forbygging men mindre fokus på antall selvmord. Det er ein grunntil at mange menn velger å avslutte livet på denne måten, og noen av årsaken kan ligge i at menn har ikkje tradisjoner for å sette ord på følelsene sine. Eg har registrert at mange kvinner m.a. på KG bruker utrykket "dump han" og skulle tror det handlet om søppel. Det er har utvilsamt skjedd en holdningsendring i samfunnet som det bør vera all grunn til å rette fokuset på. Anonymkode: e96e9...a86 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Tror det er mer komplisert en som så. Det ligger nok mer bak en «vanskeligheter med å snakke om følelsene sine». Ofte ligger det situasjonsbetingelser bak som F eks: miste kontakt med barn (samlivsbrudd), miste jobb, økonomiske problemer osv. Man trenger overhodet ikke være psykisk syk for å ta livet av seg. Anonymkode: 18500...a89 16 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 «Regjeringen sitt nullvisjon».. haha, den var god du. Virker som de flere kommuner har kuttet ned på de mentale helsetilbudene over årene. Synes det generelt sett er svært lite fokus på selvmord. Det er så tabubelagt å snakke om det at det ikke er rar at folk holder det inni seg. Man har ingen plasser hvor det er greit liksom. Jo man har telefonlinjer hvor man oftest møter enten en kristen person som snakker om Jesus og bønner, eller så møter man en naiv vegg som ikke forstår noe og kommer med en tom klisjefrase ala’ «kom igjen da, det går over».. mental helse er en spøk. Jeg er absolutt med på at menn har en større terskel på å søke hjelp og å åpne seg for venner. Det er usunt. Nå er Internett en konsentrasjon av bittre, sure folk som ikke orker noenting. Har di venner som sliter? Jaja, føkk dem. Har du det det tøfft? Nei, selvfølgelig skal du ikke plage kona di med det. Går du på DPS? Neimen, herregud nå snylter du på systemet i årevis og mange som trenger det faller utfor. Sånnt er ikke greit å lese når man fokuserer på det negative og leter etter grunner til å ikke søke hjelp fordi det kommer til å bli ubehagelig. (Jeg er kvinne, og har selv vært suicidal i ny og ne flere år nå. Og akkurat nå har jeg fått nok. Beklager holdningen as) Anonymkode: 98668...e1a 12 1 2
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Jeg irriterer meg mer og mer over hvor forbanna naive Norge er. Overgrep mot barn? Slipp ut etter et par måneder eller år. Psykisk syk? Avslag på hjelp, eller få et par timer før du blir chippet ut igjen. Trenger innleggelse? Neh, vi bygger heller ned. Nullvisjon for selvmord? In my ass. Se til å ruste opp det jævla helsevesenet 🤬 Endret 28. juli 2022 av Tvillingsjel 15 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ein grunntil at mange menn velger å avslutte livet på denne måten, og noen av årsaken kan ligge i at menn har ikkje tradisjoner for å sette ord på følelsene sine. Eg har registrert at mange kvinner m.a. på KG bruker utrykket "dump han" og skulle tror det handlet om søppel. Det er har utvilsamt skjedd en holdningsendring i samfunnet som det bør vera all grunn til å rette fokuset på. Anonymkode: e96e9...a86 De tradisjonene er det bare menn selv som kan gjøre noe med; bli bedre til å sette ord på følelser, spesielt de vonde følelsene. Jeg har mer enn én gang lyttet til menn som kan åpne seg for kvinner, men som er livredde for å gjøre det overfor mannlige kompiser: de frykter latterliggjøring, og blir kanskje latterliggjort også om de prøver? Og ja - man kan lese mye her på KG som uttrykker et bagatelliserende syn på andre mennesker, og det er ikke bare menn som omtales slik. Det at kvinner er i flertall blant samtlige selvmordskandidater totalt, har jeg sett bli avfeid som "falske selvmordsforsøk for å få oppmerksomhet"; som om kvinners lidelser ikke betyr noen ting. Og for de kvinnene som har overlevd forsøk er det ikke akkurat ålreit å få høre at de egentlig ikke har det vondt, men at de bare manipulerer omgivelsene. Kjønnsforskjellene i selvmordsdødsfall skyldes kjønnsforskjeller i metoder: menn bruker oftere mer voldelige og brutale metoder enn kvinner. Alle selvmord og selvmordsforsøk rommer personlige tragedier enten det er menn eller kvinner det gjelder, og det er viktig å ta alle sammen på alvor. Men der er det en lang vei å gå, for det som skal være hjelpeapparat fungerer dessverre ikke bra; altfor mange lidende mennesker overlates til seg selv. Anonymkode: b5feb...859 11 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Regjeringens nullvisjon for selvmord er idiotisk. Den viser nokså tydelig at psykiske lidelser på langt nær er likestilt med somatiske sykdommer i helsevesenet. Det er ingen nullvisjon for dødsfall som følge av kreft, hjerneslag, hjerteinfarkt eller en eneste somatisk sykdom/tilstand. Psykiske lidelser kan være dødelige, og man må akseptere at noen aldri blir bedre uansett hvor god hjelpen er. Noen lever i uutholdelig lidelse, og noen ganger er ingen form for behandling hjelpsom eller tilstrekkelig. Hadde regjeringen tatt psykiske lidelser på alvor hadde de ikke innført en slik nullvisjon, i hvert fall ikke uten å åpne for muligheten for aktiv dødshjelp i Norge. Regjeringen bygger ned sengeposter, og bruker stadig mer penger på byråkrati i helsevesenet. Hadde regjeringen tatt psykisk helse seriøst så hadde de bygget opp poliklinikker og sengeposter og laget flere langtidsplasser (som omtrent ikke eksisterer i dag). Hjelpen mange får i dag er alt for dårlig, og for mennesker som ikke har alvorlige psykiske lidelser er det knapt hjelp å få. Det ligger nok mye i at menn tradisjonelt sett ikke har vist eller snakket så mye om følelser, og det er nok mer tabu blant menn å slite psykisk enn blant kvinner. Jeg tror også at en økende likestilling i samfunnet kan ha negative følger for enkelte menn. Før i tiden var kvinner avhengige av menn, og "alle" kunne finne seg en partner. I dag kan kvinner velge å være single, og stiller naturligvis derfor krav til en eventuell partner. Noen menn klarer ikke å forholde seg til kravene som blir satt, og det kan være vanskelig for disse mennene å takle. Jeg synes ikke at kvinner skal måtte finne seg i "dritt" fra menn, og tenker da at en holdningsendring på det området hovedsakelig bør skje hos mennene i samfunnet. Måten menn oppdras på er i endring, og den bør fortsette å endres. Vi må lære menn at det er greit å ha følelser. Vi må også lære menn å ha mer empati for andre, og å sette seg inn i andres situasjoner og følelser. Menn er generelt sett mer selvopptatte, egoistiske og mindre empatiske enn kvinner. Noen menn forventer for mye av kvinner, og har for lite å gi tilbake. De blir overrasket og sinte når de da ikke finner seg en partner. Er man hyggelig, empatisk, velstelt (påpasselig med hygiene og kler seg noenlunde ok), har livet i hvert fall litt på stell og gir av seg selv så kan man finne en partner. Sitter man inne å gamer, dusjer 2 ganger i uken og forventer at kvinnen skal gjøre alt av husarbeid så sier det seg selv at man ikke finner en partner. Det er i slike situasjoner du hører "dump han", fordi en kvinne skal ikke måtte finne seg i å gjøre alt med barna og husarbeidet for å så få spørsmål fra sin mann som ikke har dusjet på 4 dager hvorfor hun ikke vil ligge med han. Dette var satt på spissen, men det er her mye av problemene menn har med å finne en partner eller opprettholde et forhold kommer fra. Menn forventer for mye, og gir for lite. De skjønner ikke helt hvorfor de ikke finner en partner, for gjennom tidene har kvinner vært mye mindre "kresne" enn i dag. Det er fordi kvinner kan velge å være single, og at de som menn må tilby noe annet enn å bare være en mann. Noen menn takler ikke dette, og blir sinte, frustrerte og deppa. De følelsene snakker de gjerne heller ikke om, fordi menn gjerne har vanskelig for å snakke om følelsene sine. Jeg tror også at menn har mer "stolthet" enn kvinner, altså at de takler dårligere å mislykkes, f.eks å få sparken, bli blakk osv. Når slike ting skjer tør de heller ikke å be om hjelp, og skammen blir gjerne for stor til at de klarer å takle den. Menn velger også mer voldelige og dødelige metoder når de først forsøker å begå selvmord. Det har nok også noe med måten samfunnet sosialiserer menn og kvinner på. Menn er jo generelt sett betydelig mye mer voldelige enn kvinner. I tillegg så har kanskje kvinner en større tendens til å tenke på hvordan det blir for de etterlatte (eller helt tilfeldige mennesker for den slags skyld) å finne liket, og velger "snillere" metoder. Anonymkode: c9c28...86f 12 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Vi er komt et godt stykke på vei med å løfte psykisk helse og uhelse, og sette det på dagsorden, uavhengig av kjønn. Dette er bra, men det er fortsatt en lang vei igjen å gå, det er ikke en kamp som tar slutt. Våg å engasjere deg i psykisk helse, verdensdagen skal markeres i høst som vanlig - hiv deg med🙌🏼 Følg de gjerne på Instagram for inspirasjon, tips og råd. tørr å spørre om det går bra, tørr å si at tilsnakk/behandling av andre ikke er ok når det ikke er det, tørr å be andre med på ulike arrangement/tur osv. Folk trenger folk - og vi har bare hverandre🥰 Anonymkode: 16085...273 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Antall selvmord vet vi jo ikke, da mange skjer uten at det blir registrert. Kan heller ikke stole på tall fra staten. Hovedgrunnen til økningen for menn er feminiseringen av samfunnet, vi har også vært igjennom metoo galskapen som tok flere liv. Der menn var uskyldige. Kvinner kan trykke menn ned som de vil, mens andre veien er krise. Gutter blir sett på som tapere om de gjør det dårlig på skolen, mens jenter er det synd på; de skal hjelpes. Kravene som stilles til en mann som partner, kan snart kun tilfredstilles av veldig få menn. En liten gruppe menn har muligheten til å få seg en kvinne, så har du de mennene som virkelig har lyst på en kvinne. Men har ikke muligheten til det pga kravene er så store, noen av disse ender faktisk opp med selvmord. Ingen fremsnakker menn, likestilling handler også kun om kvinnen. Ikke menn. Så fremtiden er mørk når det kommer til relasjonen mellom mann og kvinne. På tide å gjøre noe for menn i samfunnet. I jobben min ser jeg så mye av dette, hvor nedgradert mannen er blitt. Fin side med mange gode artikler: https://mannsforum.no Anonymkode: e49ff...58c 1
Gjest fransine Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 (endret) . Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 fransine skrev (Akkurat nå): Problemet starter allerede på skolen. Skolen er altfor mye lagt opp på jenters premisser. Være flink, sitte stille på stolen sin og høre etter. I tillegg er det altfor mye teoristoff, noe som passer jentene bedre enn guttene. Det var ikke før vgs at mine gutter fikk en god skolehverdag. De blir frustrerte, opplever ikke mestring. Når det i tillegg ikke er sosialt akseptert at gutter kan snakke om egne følelser får man gjerne sinte, frustrerte gutter som blir tapere både innen skole og psyke. Se bare på skjevheten på høyere utdanning hvor 60 % er jenter. Mye går galt her allerede ja. Men hovedproblemet er at kvinner/jenter er det synd på/offerrolle, skal hjelpes. Mens menn/gutter får ikke noen hjelp. Stemples som tapere når de ikke får til livet, eller dropper ut av skolen. Blir et menneske avvist så gir de opp, gir faen. Blir destruktiv. Jeg har jobbet som lærer tidligere, orket ikke mer. Ga det opp. Skolen er blitt en katastrofe. Anonymkode: e49ff...58c 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Har selv et selvmordsforsøk bak meg. Det burde absolutt gjøres mer når det kommer til psykisk helse. Men i min situasjon så var det jeg som ikke oppsøkte hjelp. I tillegg var jeg venneløs og arbeidsløs så ingen så hvor mye jeg slet. Anonymkode: a8368...065 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har selv et selvmordsforsøk bak meg. Det burde absolutt gjøres mer når det kommer til psykisk helse. Men i min situasjon så var det jeg som ikke oppsøkte hjelp. I tillegg var jeg venneløs og arbeidsløs så ingen så hvor mye jeg slet. Anonymkode: a8368...065 Dessverre blir de fleste avvist som oppsøker hjelp, ringer inn til legevakta. Får beskjed om å se på tv for å tenke på noe annet, var vitne til dette selv. Ei jente i 20åra, hun la ut innlegg på facebook om det. Etterpå tok hun selvmord. Anonymkode: e49ff...58c 2 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Største forskjellen på kjønnene når det gjelder selvmord er at menn klarer det mens kvinner mislykkes. Statistikken for selvmordsforsøk er vesentlig jevnere mtp kjønn Anonymkode: 13813...3d6 12
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Største forskjellen på kjønnene når det gjelder selvmord er at menn klarer det mens kvinner mislykkes. Statistikken for selvmordsforsøk er vesentlig jevnere mtp kjønn Anonymkode: 13813...3d6 Det er ikke jevnt når det gjelder selvmordsforsøk. Kvinner forsøker å ta sitt liv tre ganger så ofte som menn. Menn lykkes langt oftere bare. Selvmord er tre ganger så hyppig hos menn som hos kvinner, mens selvmordsforsøk er tre ganger så hyppig blant kvinner https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/selvmord/selvmord-og-selvmordsforsok-veiviser/ Dette betyr at om problemet er at menn prater for lite om følelser, om grunnen til at menn begår selvmord oftere enn kvinner er at menn prater for lite om følelser, så kan vi altså konkludere med at kvinner i hvert fall prater for lite om følelser siden kvinner begår selvmordsforsøk tre ganger så ofte som menn. Anonymkode: bf97d...c78 6 11
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 fransine skrev (1 time siden): Problemet starter allerede på skolen. Skolen er altfor mye lagt opp på jenters premisser. Være flink, sitte stille på stolen sin og høre etter. I tillegg er det altfor mye teoristoff, noe som passer jentene bedre enn guttene. Det var ikke før vgs at mine gutter fikk en god skolehverdag. De blir frustrerte, opplever ikke mestring. Når det i tillegg ikke er sosialt akseptert at gutter kan snakke om egne følelser får man gjerne sinte, frustrerte gutter som blir tapere både innen skole og psyke. Se bare på skjevheten på høyere utdanning hvor 60 % er jenter. Det er når de følger med i timen de lærer noe. Anonymkode: 5c509...a5b 5
Gjest fransine Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er når de følger med i timen de lærer noe. Anonymkode: 5c509...a5b Det er når de får jobbe med ting de interesserer seg for de lærer noe. Motivasjon er veldig viktig. Spesielt ungdomsskolen tar knekken på mange gutter. Gutter har oftere lese og skrivevansker enn det jenter har, og ellers så er ikke ungdomsskolen godt tilrettelagt for folk med diagnoser, og heller ikke for folk som er praktisk anlagt. Nytter ikke bare å si at de skal følge med da, når de ikke får den tilrettelagte undervisning de har krav på.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 fransine skrev (12 minutter siden): Det er når de får jobbe med ting de interesserer seg for de lærer noe. Motivasjon er veldig viktig. Spesielt ungdomsskolen tar knekken på mange gutter. Gutter har oftere lese og skrivevansker enn det jenter har, og ellers så er ikke ungdomsskolen godt tilrettelagt for folk med diagnoser, og heller ikke for folk som er praktisk anlagt. Nytter ikke bare å si at de skal følge med da, når de ikke får den tilrettelagte undervisning de har krav på. Uff ja, ungdomsskolen. Har to sønner på ungdomsskolen, ikke gøy. Begge gleder seg til videregående. Ungdomsskolen klarer ikke å fange interessen og oppmerksomheten deres. Null tilrettelegging. Jeg er virkelig bekymret. Anonymkode: 99ffe...867 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror det er mer komplisert en som så. Det ligger nok mer bak en «vanskeligheter med å snakke om følelsene sine». Ofte ligger det situasjonsbetingelser bak som F eks: miste kontakt med barn (samlivsbrudd), miste jobb, økonomiske problemer osv. Man trenger overhodet ikke være psykisk syk for å ta livet av seg. Anonymkode: 18500...a89 Ifølge Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging ved UiO har de fleste som dør av selvmord vært i kontakt med psykiatrien i løpet av året før de døde. Det ar anslått at så mange som 40% har en eller annen bipolar lidelse. Vi vet altså at det første året etter kontakt med psykiatrien er høyrisiko for selvmord, uten at det ser ut til å utløse noen målrettet innsats. At selvmord handler om at folk møter veggen, blir deprimert og "velger å ta sitt eget liv" er en myte ifølge de som forsker på dette. De fleste selvmord skjer på impuls uten at det på noen måte er planlagt. Antall selvmord pr 100.000 i Norge ligger ganske jevnt og stabilt på nivå med resten av verden uten å gå verken opp eller ned. Å øke innsatsen for å redusere antall selvmord er bare å gjøre mer av det som beviselig ikke virker. Anonymkode: 53c0d...5da 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 fransine skrev (1 time siden): Det er når de får jobbe med ting de interesserer seg for de lærer noe. Motivasjon er veldig viktig. Spesielt ungdomsskolen tar knekken på mange gutter. Gutter har oftere lese og skrivevansker enn det jenter har, og ellers så er ikke ungdomsskolen godt tilrettelagt for folk med diagnoser, og heller ikke for folk som er praktisk anlagt. Nytter ikke bare å si at de skal følge med da, når de ikke får den tilrettelagte undervisning de har krav på. Ja. Hvorfor skal gutter med "bokstaver" og/eller lese- og skrivevansker plent tvinges gjennom mange år med tradisjonell skole? De skal sannsynligvis ikke ta høyere utdanning uansett, de bør få et alternativt løp. Anonymkode: 744a9...478 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja. Hvorfor skal gutter med "bokstaver" og/eller lese- og skrivevansker plent tvinges gjennom mange år med tradisjonell skole? De skal sannsynligvis ikke ta høyere utdanning uansett, de bør få et alternativt løp. Anonymkode: 744a9...478 Er skrivevansker en risikofaktor for selvmord??? Anonymkode: 53c0d...5da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå