Gå til innhold

Kunne du levd i et forhold hvor slike bagateller hender ofte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg møtte mannen viste han sitt beste jeg, slik jeg selvfølgelig også gjorde. Han var blid, svært snill og omtenksom, handy, flink til å holde huset rent og god til å lage mat, og veldig god pappa for sine barn. 

De første årene når jeg så små ting jeg irriterte meg over, lot jeg de gå og prøvde å se forbi. Ble oftest til at jeg gjorde tingene selv, for å få det på min måte, i stedet for å bli irritert over at det ble «feil».

Etter mange år og to felles barn har jeg måttet dele på alt som skal bli gjort, for å ikke selv bli utbrent. Men det er først nå at jeg har oppdaget at han ikke har evnen til å ta til seg my lærdom på en måte. Hverken ved å se hvordan det gjøres, bli forklart og ikke spør han hvordan det skal gjøres heller.

Et eksempel, de siste syv årene har vi hatt Nespresso kaffemaskin. Selv drikker han kun svart kaffe. Jeg drikker alltid med steamet melk. Det gikk mange år før han ordnet en kopp latte eller lignende for meg eller gjester. På sommeren kjøper jeg alltid iskaffe kapslene fra Nespresso, stemmer kald melk og har isbiter i. Dette har både jeg og barna (de liker å få hjelpe til) vist han. Det er jo ikke veldig avansert. Man tar en vanlig varm espresso over isbiter, shaker de, holder inn knappen på steameren i 3 sek slik at melken forblir kald og heller den over kaffen og isbitene. Mannen spurte om han skulle lage kaffe til meg og jeg svarte at jeg ønsket iskaffe. Han spurte ikke om hvordan det lages, så jeg tenkte at han husket det fra en tidligere gang. Når jeg får den kjenner jeg at han har brukt en vanlig kapsel med smak, ikke iskaffe kapslene (som har egen skuff). Og det er ingen isbiter i, og kaffen er varm. Jeg blir naturligvis skuffet. Han svarer «kan hende jeg trykket på feil knapp!» Jeg tenkte at han da skjønte at han glemte å holde inne knappen slik at kaffen forble kald, men sa ikke mer for han hadde gått allerede. Så kommer han tilbake med ny. Det er rett smak, så han har kommet på de rette kapslene, men smaken er helt utvannet. Han forklarer at han måtte bruke lang tid på å få melken kald, så det var mye isbiter ?!? 

Dette er ett av mange eksempler. 4,5 dl melk gikk til spille for disse to eksemplene. Han kunne bare ha spurt hvordan jeg gjør det, eller bedt meg lage den selv slik som ellers?

Frustrasjonen min stiger med i takt med hendelsene som skjer gjennom dagen. Ikke spør han om han er i tvil, ikke lærer han fra forrige gang og slike hendelser skjer gjerne 3-4 gang om dagen. 

Hadde du holdt ut? Hvordan ville du løst situasjonen? (Situasjonene)

Anonymkode: 7766c...9b0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette er bagateller, og ja dette kunne jeg fint levd med. Om han holder ut er kanskje en annen sak. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj! Ja her snakker vi bagateller jeg ikke hadde brydd meg spesielt mye om ja, og tenkt at hans interesse ikke er kaffe, så den lager jeg rett og slett sjøl.

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillinga. Om mannen ikke klarer å lage rett kaffe ol er vel ikke et reelt problem? Det er vel bare å lage selv, og så gjør han heller andre ting? Det må være noe viktigere du blir utbrent av. Du sier at han er handy, så han klarer vel å lære seg en del nye ting?

• Liker 7
Skrevet

Eksemplene med kaffe er veldig mye simplere enn jeg trodde de skulle være ut fra overskrifta. Jeg hadde bare lagd den kaffekoppen selv. 

Hadde han dag etter dag lagd ei ekstra kanne med dyr kaffe til deg, og ikke sluttet å lage det selv om det alltid ble feil kunne jeg forstått det (det hadde vært mye sløsing ettersom en pose kaffe ikke holder så lenge). Men at han ikke klarer å få til iskaffen? Kan skjønne det kan være litt irriterende å sløse bort kapsel og melk, men da ser du at det er bedre å lage selv 👌 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du tok jo tidlig en offerrolle der bare måten du gjør ting på er bra. Så vil tro at han kanskje er blitt såpass stressa og fått såpass dårlig selvtillit at både å spørre og huske sperrer seg for han. Å aldri gjøre noe rett og aldri gjøre ting bra nok gjør noe med folk. 

Anonymkode: ffa7f...0de

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for ei kjærring du er 

Anonymkode: f5a66...5ad

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ut som veldig små bagateller og løsningen er da ganske logisk nok, å bare lage kaffen selv. 

Men: hvis han er slik på andre ting også? 

Eksen min klarte omtrent ingenting. Enten fordi han ikke gadd å sette seg inn i ting eller fordi (jeg mistenker at) han rett og slett gjorde feil med vilje for å slippe unna å gjøre ting. 

Han ødela for eksempel klærne mine i vask, men ikke sine egne. Og kom frem til at jeg måtte ta all vask. Eller apparater ble ødelagt pga åpenbar feilbruk. Ånei, jeg får ikke ting til, det er best du gjør det...osv osv. 

Det er ekstremt irriterende i lengden ja! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ett av veldig mange eksempler skriver du. Kan du skrive noen av de andre eksemplene? For om dette er det verste han gjør er du en meget heldig kvinne. 

Anonymkode: 43947...eff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OMG

Han kan ikke med kaffemaskinen. Run forrest run 🚩🚩🚩

Anonymkode: 3c726...b26

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste  er ofte det beste. 
Mannen bryr seg ikke med å lage så mye dill ut av en kopp kaffe. 
Derfor så bruker han ikke energi på å lære seg dette kaffeopplegget, og da blir det som det blir. 
Du får lage kaffen din sånn som du liker den 
Vi kjøpte en knalldyr kaffemaskin for flere år siden, men denne kaffen greide aldri å like. 
Når vi skilte lag så ba jeg gubben om å ta med seg kaffemaskinen og kjøpte meg en moccamaster. 
Mye bedre kaffe synes jeg iallefall. 
Jeg kjøper ulike typer kaffe når jeg er på kafé o.l. 
Holder lenge det 

Anonymkode: b7fc7...316

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars mann! Og dette er det du irriterer deg over i forholdet til den du elsker? 

Anonymkode: ecf53...8e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da jeg møtte mannen viste han sitt beste jeg, slik jeg selvfølgelig også gjorde. Han var blid, svært snill og omtenksom, handy, flink til å holde huset rent og god til å lage mat, og veldig god pappa for sine barn. 

De første årene når jeg så små ting jeg irriterte meg over, lot jeg de gå og prøvde å se forbi. Ble oftest til at jeg gjorde tingene selv, for å få det på min måte, i stedet for å bli irritert over at det ble «feil».

Etter mange år og to felles barn har jeg måttet dele på alt som skal bli gjort, for å ikke selv bli utbrent. Men det er først nå at jeg har oppdaget at han ikke har evnen til å ta til seg my lærdom på en måte. Hverken ved å se hvordan det gjøres, bli forklart og ikke spør han hvordan det skal gjøres heller.

Et eksempel, de siste syv årene har vi hatt Nespresso kaffemaskin. Selv drikker han kun svart kaffe. Jeg drikker alltid med steamet melk. Det gikk mange år før han ordnet en kopp latte eller lignende for meg eller gjester. På sommeren kjøper jeg alltid iskaffe kapslene fra Nespresso, stemmer kald melk og har isbiter i. Dette har både jeg og barna (de liker å få hjelpe til) vist han. Det er jo ikke veldig avansert. Man tar en vanlig varm espresso over isbiter, shaker de, holder inn knappen på steameren i 3 sek slik at melken forblir kald og heller den over kaffen og isbitene. Mannen spurte om han skulle lage kaffe til meg og jeg svarte at jeg ønsket iskaffe. Han spurte ikke om hvordan det lages, så jeg tenkte at han husket det fra en tidligere gang. Når jeg får den kjenner jeg at han har brukt en vanlig kapsel med smak, ikke iskaffe kapslene (som har egen skuff). Og det er ingen isbiter i, og kaffen er varm. Jeg blir naturligvis skuffet. Han svarer «kan hende jeg trykket på feil knapp!» Jeg tenkte at han da skjønte at han glemte å holde inne knappen slik at kaffen forble kald, men sa ikke mer for han hadde gått allerede. Så kommer han tilbake med ny. Det er rett smak, så han har kommet på de rette kapslene, men smaken er helt utvannet. Han forklarer at han måtte bruke lang tid på å få melken kald, så det var mye isbiter ?!? 

Dette er ett av mange eksempler. 4,5 dl melk gikk til spille for disse to eksemplene. Han kunne bare ha spurt hvordan jeg gjør det, eller bedt meg lage den selv slik som ellers?

Frustrasjonen min stiger med i takt med hendelsene som skjer gjennom dagen. Ikke spør han om han er i tvil, ikke lærer han fra forrige gang og slike hendelser skjer gjerne 3-4 gang om dagen. 

Hadde du holdt ut? Hvordan ville du løst situasjonen? (Situasjonene)

Anonymkode: 7766c...9b0

Ikke for å være frekk, men det ser ikke ut til at du lærer noe du heller, når du sier at du blir skuffet over at han ikke lager riktig kaffe etter 7 år sammen. Da har han vel prøvd seg på å lage en kaffe til deg tidligere? Skjønte du ikke da (eller ila de andre 6 årene) at han ikke evner å lære seg din kaffetype? 

Anonymkode: e1ea6...5f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil veldig gjerne også høre flere eksempler...

For utifra dette ene, kommer du ut som den minst hyggelige av dere to 😅 

Anonymkode: c543f...cab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare bagateller. Om du elsker han så hadde det ikke plaget deg så mye, ærlig talt.

Du har sikkert ting du også som irriterer han, men som er bagateller så man ser forbi sånt.

Anonymkode: b6841...c9d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kanskje du egentlig synes at han er litt dum og ser ned på han for dette?

Jeg har selv slått opp med en som var dum, orket ikke forklare alt. Spesielt ikke gjenta ting hundre ganger.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er vel egentlig spm om vi synes HAN burde holde ut lenge. Du fremstår som ganske kjip å leve sammen med.

Anonymkode: ce9ae...d44

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...