AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Hei! I klesskapet til barnet mitt er det mange klær som har blitt for korte på bena eller fått hull. Dette er gjerne bukser, noe hun har brukt lite av denne sommeren. Hun har vokst gode 10 cm på ett år, så noe må altså byttes. Det passer fint nå med sesongskifte etterhvert. I går snakket jeg med henne om at vi kunne dra på handletur og kose oss litt, men da måtte vi rydde gjennom skapet hennes. I dag slo hun seg vrang og skulle beholde alt. Nektet å prøve (hvis det er for smått må det legges bort), og det ville hun ikke. Det er "ikke plass" til nye klær, hvis vi ikke rydder bort. Og hun må få nytt. Innafor å ikke inkludere henne i det likevel? Bare bytte alt bak ryggen hennes og kjøpe nye klær uten henne? Hun er bare 5 år, men veldig sterk vilje når det kommer til klær. Hun stod og brølte til meg. Så jeg bare gikk. Anonymkode: 36333...7d4
TuriE Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Jepp. Det jeg gjorde fren til mellomste var 10 år. Meeen! Jeg ga beskjed, og viste henne posen med alt jeg pakket bort. Hun fikk velge to-tre plagg som ble lagt i boden til hun får barn. Nå gjør hun det selv, og har en egen kasse med det hun ønsker å ta vare på til fremtiden 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 TuriE skrev (3 minutter siden): Jepp. Det jeg gjorde fren til mellomste var 10 år. Meeen! Jeg ga beskjed, og viste henne posen med alt jeg pakket bort. Hun fikk velge to-tre plagg som ble lagt i boden til hun får barn. Nå gjør hun det selv, og har en egen kasse med det hun ønsker å ta vare på til fremtiden Oj så herlig 😍 Det er jo noe jeg kan gjøre lignende, så hun før beholde det hun virkelig liker 😊 Jeg har holdt på og styrt selv, men det har endt med at bare en liten del av klærne har blitt brukt fordi hun ikke liker de nye klærne osv, så tenkte å inkludere henne.. Hun liker godt å gå på klesbutikker😅 Anonymkode: 36333...7d4
TuriE Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oj så herlig 😍 Det er jo noe jeg kan gjøre lignende, så hun før beholde det hun virkelig liker 😊 Jeg har holdt på og styrt selv, men det har endt med at bare en liten del av klærne har blitt brukt fordi hun ikke liker de nye klærne osv, så tenkte å inkludere henne.. Hun liker godt å gå på klesbutikker😅 Anonymkode: 36333...7d4 Min har også vært litt kresen. Og frem til hun brukte str 152 kjøpte jeg svære sekker med klespakker på finn for en slikk og ingenting. Hun elsket å gå igjennom de klærene, og om hun så bare valgte fem av plaggene så var det jo ikke mye tap. Så ga vi bort resten hun ikke ønsket 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Skal du eller datteren din bestemme voksenting??? Hva skjer med dagens foreldre? Du sier til henne at enten får hun være med å velge eller så tar du alle avgjørelser. Bukser som er for små må kastes, mens bukser som er ødelagte kan dere reparere. "Og sånn er det med den saken", som nissemor sa til nissebarnet i barneTV før oppdragelse ble sett på som en negativ ting... Anonymkode: 158a3...6ed 22
TuriE Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal du eller datteren din bestemme voksenting??? Hva skjer med dagens foreldre? Du sier til henne at enten får hun være med å velge eller så tar du alle avgjørelser. Bukser som er for små må kastes, mens bukser som er ødelagte kan dere reparere. "Og sånn er det med den saken", som nissemor sa til nissebarnet i barneTV før oppdragelse ble sett på som en negativ ting... Anonymkode: 158a3...6ed Jeg er ikke ts, men velger å svare: Handler mer om å gjøre dette mer skånsomt for jenta og ikke bare overkjøre hele tiden. Hun får nok ikke bestemme alt, men får vite at hennes ord betryr noe. Og at de voksne hører hennes meninger! 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Og det er her barneoppdragelse går fullstendig galt... Foreldrene bestemmer, ikke barnet. Å kompromisse til en viss grad er greit, men det er ikke bra for barn å sitte med "bukta og begge endene"! Grenser gir trygghet, og trygghet er noe av det barn trenger mest av alt i hele verden. Å bli gitt tillatelse til å ta for mange selvstendige valg i altfor ung alder er å gi et ansvar barnet ikke er modent for. Dagens foreldre har en jobb å gjøre med å tørre å være foreldre, med alt som følger med, som f.eks å ta noen litt upopulære avgjørelser. Anonymkode: e8ff5...f08 17
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Du/dere handler litt nytt, og så legger du bort tilsvarende, og ellers litt av gangen, men i en pose vekk i skapet/boden. Så når hun savner det/husker det og blir kjempesint, sier du bare at det er ryddet vekk, ikke kastet, og finner det fram hvis du må. Da prøver hun det kanskje og innser at det ikke var så farlig likevel, det er for smått. Ikke kast uten samtykke. Men rydde vekk, det pleier å gå greit her. Når den posen/esken/søppelsekkene har ligget lenge nok, kan noe fjernes, men yndlingsplaggene bør ligge noen år faktisk. Best hvis dere har bod. Anonymkode: 49f93...7aa 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 TuriE skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts, men velger å svare: Handler mer om å gjøre dette mer skånsomt for jenta og ikke bare overkjøre hele tiden. Hun får nok ikke bestemme alt, men får vite at hennes ord betryr noe. Og at de voksne hører hennes meninger! Noen ganger må faktisk de voksne til syvende og sist bestemme, selv om barnet er forsøkt tatt med "på råd". Som datteren til TS faktisk har blitt. Nå gikk ikke det, ikke overraskende, siden barnet bare er fem år og dermed ikke har fått opparbeidet skilles som forhandlingene, å kompromisse, osv, og da får mor skjære igjennom. Det blir sikkert litt rop og gråt, men det går over! Nok en prosess et barn må igjennom som ledd i oppdragelse og selvstendiggjøring, og neste gang går det kanskje bedre. 👍 Anonymkode: e8ff5...f08 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Ts her Jeg har snakket med datteren min. Hun sier hun var så lei seg for den prikkete buksa som hun liker så godt har hull og hun vil ikke kaste den. Full forståelse fra meg. Jeg sa til henne at den kan vi reparere. Vi kan finne nye fine klær som hun liker. Det er jo ikke gøy å gå med klær som ikke passer? Hun sa seg enig i det. Så sa jeg at det er helt greit å bli sinna, det forstår jeg, men brøling og å slå etter andre er ikke lov hjemme. Fortell meg heller at du er sinna, at du synes alt er teit og dumt, det er lov. Men ikke brøle og slå etter.. Tror det handlet om den buksa (tights med rosa prikker) , at hun er redd for å bare få kjedelige klær.. Så må kanskje samarbeide litt med henne Anonymkode: 36333...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Jeg har snakket med datteren min. Hun sier hun var så lei seg for den prikkete buksa som hun liker så godt har hull og hun vil ikke kaste den. Full forståelse fra meg. Jeg sa til henne at den kan vi reparere. Vi kan finne nye fine klær som hun liker. Det er jo ikke gøy å gå med klær som ikke passer? Hun sa seg enig i det. Så sa jeg at det er helt greit å bli sinna, det forstår jeg, men brøling og å slå etter andre er ikke lov hjemme. Fortell meg heller at du er sinna, at du synes alt er teit og dumt, det er lov. Men ikke brøle og slå etter.. Tror det handlet om den buksa (tights med rosa prikker) , at hun er redd for å bare få kjedelige klær.. Så må kanskje samarbeide litt med henne Anonymkode: 36333...7d4 Og det der synes jeg høres ut som du håndterte helt strålende! Kanskje dere kan sy den om til en bukse til bamsen eller dukken hennes, eller lage noe annet ut av det som er igjen av den, så får hun på en måte beholde det likevel? Anonymkode: e8ff5...f08 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen ganger må faktisk de voksne til syvende og sist bestemme, selv om barnet er forsøkt tatt med "på råd". Som datteren til TS faktisk har blitt. Nå gikk ikke det, ikke overraskende, siden barnet bare er fem år og dermed ikke har fått opparbeidet skilles som forhandlingene, å kompromisse, osv, og da får mor skjære igjennom. Det blir sikkert litt rop og gråt, men det går over! Nok en prosess et barn må igjennom som ledd i oppdragelse og selvstendiggjøring, og neste gang går det kanskje bedre. 👍 Anonymkode: e8ff5...f08 Vanligvis tar jeg avgjørelser.. Som leggetid, måltider, riktig tøy og andre viktige ting. Men datteren min elsker klær og styre med det. Det har hun alltid gjort og jeg tror det er en av hennes store interesser. Derfor samarbeider jeg med henne her. Jeg tror at dersom hun føler hun har kontroll over dette som hun faktisk bryr seg om, så tror jeg det bare er positivt. Anonymkode: 36333...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det der synes jeg høres ut som du håndterte helt strålende! Kanskje dere kan sy den om til en bukse til bamsen eller dukken hennes, eller lage noe annet ut av det som er igjen av den, så får hun på en måte beholde det likevel? Anonymkode: e8ff5...f08 Ja, jeg skal kjøpe sånn lapp man stryker på i første omgang 😊 men det hørtes ut som en god ide med klær til dukken hennes 😍 Anonymkode: 36333...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanligvis tar jeg avgjørelser.. Som leggetid, måltider, riktig tøy og andre viktige ting. Men datteren min elsker klær og styre med det. Det har hun alltid gjort og jeg tror det er en av hennes store interesser. Derfor samarbeider jeg med henne her. Jeg tror at dersom hun føler hun har kontroll over dette som hun faktisk bryr seg om, så tror jeg det bare er positivt. Anonymkode: 36333...7d4 Et så lite barn skal ikke ha kontroll. Et så lite barn kan ha medbestemmelse innenfor fornuftige rammer. Anonymkode: e8ff5...f08 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et så lite barn skal ikke ha kontroll. Et så lite barn kan ha medbestemmelse innenfor fornuftige rammer. Anonymkode: e8ff5...f08 Ja innenfor fornuftige rammer, der er jeg enig. Hun er fortsatt liten, selvom hun snakker om en 12 åring til tider.. Men de store viktige avgjørelsene gjør jeg, skal vi ut, går vi ut, og hun får noen ganger velge om vi drar til parken eller lekeplassen, piknik i hagen eller gåtur.. Anonymkode: 36333...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 Det er du som bestemmer, ikke en trassig 5-åring. Her ble alt av klær gitt bort til en familie med dårlig råd når det ble for smått. Anonymkode: 0eb1c...6cb 2
Ulrikke Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et så lite barn skal ikke ha kontroll. Et så lite barn kan ha medbestemmelse innenfor fornuftige rammer. Anonymkode: e8ff5...f08 Jeg tolker TS som at hun mener oversikt når hun sier kontroll. At barnet faktisk kan velge mellom prikker og striper er en slags kontroll. At barnet faktisk må ha klær som passer er selvfølgelig en voksenoppgave, men jeg tror ikke TS mente at barnet skulle ha kontroll på dette.... 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 Ulrikke skrev (28 minutter siden): Jeg tolker TS som at hun mener oversikt når hun sier kontroll. At barnet faktisk kan velge mellom prikker og striper er en slags kontroll. At barnet faktisk må ha klær som passer er selvfølgelig en voksenoppgave, men jeg tror ikke TS mente at barnet skulle ha kontroll på dette.... Ja det er det jeg mener 😅 er ikke så god til å ordlegge meg riktig 😕 Anonymkode: 36333...7d4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 Nedsmelting pga ei prikkete bukse med hull i, det er jo litt søtt. 🥰 😅 Veldig typisk femåring. Jeg kom til å tenke på et firma jeg så på tv. Disse lager kosedyr m.m. av gamle tekstiler. https://www.lovekeepcreate.co.uk/baby-keepsake-animals/ Anonymkode: fdf86...8a8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nedsmelting pga ei prikkete bukse med hull i, det er jo litt søtt. 🥰 😅 Veldig typisk femåring. Jeg kom til å tenke på et firma jeg så på tv. Disse lager kosedyr m.m. av gamle tekstiler. https://www.lovekeepcreate.co.uk/baby-keepsake-animals/ Anonymkode: fdf86...8a8 Det er litt nydelig ja 😅 sånn når man tenker på det etterpå hehe! Det synes jeg var en fin nettside! Takk for fint tips! 😍 Anonymkode: 36333...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå