Gå til innhold

Tenker du utroskap når det gjelder begrepet elsker/elskerinne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et elsker/elskerinne-forhold hvor vi begge er single, et forhold som kan gå mot noe seriøst på sikt. Ingen av oss vil forhaste oss dog, vi er godt voksne og har vært alene veldig lenge og blitt godt vant til det. Jeg har barn fra før og har ikke mye tid til å investere i et forhold nå. Men vi er glade i hverandre og treffer ingen andre. 

Men så slår det meg at jeg er da elskerinnen hans, og begrepet elskerinne er veldig negativt ladet. Ofte synonymt med utroskap og elskerinner er ofte kvinner uten selvrespekt. 

Nå er det jo ikke tilfelle her. Men hva er deres assosiasjoner til begrepet? Vet liksom ikke hva annet vi skal kalle oss heller, men merker jeg rynker litt på nesa over selve begrepet. 

Anonymkode: 7054c...14d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Venner med fordeler" eller FWB, friends with benefits?

Anonymkode: 9b293...737

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å være elsker eller elskerinne så må minst en av partene være gift. 
Dere er ingen av delene 

Anonymkode: e88c3...671

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Venner med fordeler" eller FWB, friends with benefits?

Anonymkode: 9b293...737

Synes også det er et litt kaldt begrep. Eller lite beskrivende, vi er mer enn venner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere er ingen av delene 

Må man? Er det utelukkende i forbindelse med at man er utro? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter mine begreper er dere kjærester. Forbinder elsker/ elskerinner med bedrag. 

Anonymkode: 9385b...e86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter mine begreper er dere kjærester. Forbinder elsker/ elskerinner med bedrag. 

Anonymkode: 9385b...e86

Det er jo egentlig det jeg forbinder begrepet med og. Men i ordboken ser jeg nå at man trenger ikke å være gift for begrepet. 

« 

kvinne i forholdet til en mann hun har seksuell omgang med, men ikke er gift eller samboende med»

men det har like fullt en slik negativ assosiasjon ja.

Jo vi er nok mer kjærester enn elskere egentlig. Men han er en evig ungkar med minimalt tidligere erfaring og vet nok ikke hva et kjæresteforhold er. Det er ikke noe problem for min del, men jeg vet ikke om jeg liker «elskerinne» begrepet, pga utroskap assosiasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker/elskerinne er forbeholdt utroskap.

Anonymkode: 9e4aa...a08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Må man? Er det utelukkende i forbindelse med at man er utro? 

En av partene er utro ja. 
Er du kvinne og er gift/samboer og utro, så er mannen du er utro med din elsker. 
Er du singel og har et seksuelt forhold til en/ei så er dere Fwb 

Skrevet

Jeg tenker automatisk at en elsker/elskerinne er en/ei noen har på si. Ser at ordboka ikke definerer det helt sånn, men så vidt meg bekjent brukes begrepene når det er snakk om utroskap. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dere er ingen av delene 

Tullprat og gammeldags vås !   

Anonymkode: db0b4...a2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan kanskje si at et mer korrekt begrep er det mine besteforeldre brukte om folk som hadde en slags kjæreste, hvor man ikke var gift/samboende og ikke direkte planer om det heller- de omtalte det som at «xxx har fått en «venn»». En slags livsledsager. 

«Venner med fordel» stemmer liksom ikke helt i vårt tilfelle. Da høres det ut som man er kun venner, med kun vennskapsfølelser og har sex uten romantiske følelser. Det er mer følelsesmessig tilknytning enn som så. 
Jeg er generelt ikke helt glad i begrepet «friends with benefits». Gir meg assosiasjoner til at man må holde følelser tilbake og masse kompliserte greier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan kanskje si at et mer korrekt begrep er det mine besteforeldre brukte om folk som hadde en slags kjæreste, hvor man ikke var gift/samboende og ikke direkte planer om det heller- de omtalte det som at «xxx har fått en «venn»». En slags livsledsager. 

«Venner med fordel» stemmer liksom ikke helt i vårt tilfelle. Da høres det ut som man er kun venner, med kun vennskapsfølelser og har sex uten romantiske følelser. Det er mer følelsesmessig tilknytning enn som så. 
Jeg er generelt ikke helt glad i begrepet «friends with benefits». Gir meg assosiasjoner til at man må holde følelser tilbake og masse kompliserte greier. 

Venner med fordel er i mine øyne også litt semi-kjærester. Alternativet er knullevenner, og det er dere vel ikke. 

Eventuelt kan dere være særboere

Anonymkode: 833b1...92e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venner med fordel er i mine øyne også litt semi-kjærester. Alternativet er knullevenner, og det er dere vel ikke. 

Eventuelt kan dere være særboere

Anonymkode: 833b1...92e

Så det er forskjell på venner med fordel og knullevenner? Alltid tenkt at det var sånn ca det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tullprat og gammeldags vås !   

Anonymkode: db0b4...a2b

Du må prøve å forstå hva benevnelsene egentlig står for ! Betydningen korrekt rent språklig. 
At du synes det er gammeldags er helt greit for meg, men en elsker har med at en har en seksuell kontakt på si. 
Begynn å studer hva det betyr 

AnonymBruker
Skrevet

Elsker/elskerinne betegner tradisjonelt en relasjon det man har sex, men ikke er kjærester/ det er ikke følelser og forelskelse involvert. Ofte er det noe som forgår helt eller delvis i det skjulte.

Dette er faktisk (tro det eller ei!!) noe som har foregått til alle tider, lenge før det fantes ord som FWB, FF og pulevenn. 

(Det kan også bety å ha noen på si ved siden av etablert forhold, og det er vel denne betydningen av ordet som har tatt over nå).

Anonymkode: 502c3...227

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En av partene er utro ja. 
Er du kvinne og er gift/samboer og utro, så er mannen du er utro med din elsker. 
Er du singel og har et seksuelt forhold til en/ei så er dere Fwb 

Hva tror du man kalte sånne forhold før ordet fwb var vanlig i det norske språket da? 

Anonymkode: 502c3...227

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Assosierer det med utroskap, ja. 

Må du sette et navn på det? Jeg dater en fyr, jeg treffer en fyr men det er ikke seriøst osv. 

Du mistet meg litt på at elskerinner ofte ikke har selvrespekt da. Folk som er like sneversynte som deg kunne jo sagt det samme som deg, som bare lar deg være "tømmestasjon" for en mann. Man skal passe seg litt for å være fordømmende, det er sjelden kledelig.

Anonymkode: 296bb...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min bruker disse ordene om hverandre selv om vi ikke bedrar noen. "Du er verdens beste elsker" kan jeg si, og dsa sikter jeg til hvordan han er i senga.

Anonymkode: 05e5b...40b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

en elsker har med at en har en seksuell kontakt på s

Feil !

I dag kan en godt være singel å ha en elsker/elskerinne.  Tidene forandrer seg skjønner du.  Selv om ungdommen  dag velger oftere å kalle det fwb eller kk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...