AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Hei :) Jeg og typen bor sammen. Han har en datter på 3 år, mens jeg har ingen barn. Jeg har for øvrig 1 hund og 2 hester. Han har en årsinntekt på 700 000 og jeg tjener 400 000. Vi bor i huset jeg har arvet, så det er ikke kostnader mtp lån og renter. Siden samboerskapet er relativt nytt, står jeg foreløpig for utgiftene på strøm/internett/forsikring. Han har i dag en bolig som han har lån på. Boligen er delvis utleid i dag. Planen er at han skal leie ut hele boligen slik at utgiftene han har der blir dekket. Her trenger jeg litt innspill på hva dere tenker om fordeling på kostnader :) Vi har foreløpig satt inn 4000kr hver i mnd på en felleskonto som går til mat. Siden han har høyere inntekt enn meg (og spiser mer) + en datter som spiser ganske mye ( 8-10 brødskiver om dager + is +godteri +saft +middager ute osv) tenker jeg at han burde betale litt mer enn meg på mat kontoen. Hva tenker dere? Anonymkode: 9b511...1fd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Han bør betale mer til felleskontoen ja. Ellers sponser du ham og datteren hver måned. Han bør vel også betale en form for leie hos deg. Ellers vil han og datteren påføre huset ditt ekstra slitasje over tid som du ikke får godgjort. Og hvordan skal kostnader til oppussing og nødvendige reparasjoner fordeles? Vil han mene du skal stå for det, siden det er ditt hus (som han bor gratis i) - eller hva om han krever eierandel i ditt hus for å evt spytte i når dreneringen må byttes? Husk at også nedbetalte hus over år vil kunne kreve en hel del utgifter, når tak/bordkledning/vinduer må skiftes, og et bad lever ikke evig. Anonymkode: f8948...760 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Vedr oppussing. Hvis dere deler på innkjøp og han står for hoveddelen av jobben så der det også verdt noe. Å leie inn folk koster. Anonymkode: 527ba...7b1
Juniper Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Ingen kan forvente å bo gratis! Regner med at datteren hans har fått eget rom? Han bruker vel også plass? Slitasje og så videre? Han bør betale en fornuftig leie, med litt «kjæresterabatt». Så litt under halvparten av markedsleien av huset ditt. Om du kunne leie ut for 10.000 er 4000 en fin sum. Kunne du leie ut for 15.000 er 6000 greit. Han har tross alt egen eiendom som øker i verdi. Legg gjerne leien inn i en huspott så du har litt om det er behov for oppussing. Han bør også betale halvparten av strøm, nett osv. Alt man normalt betaler når man leier et sted, men ikke kommunale avgifter og sånt som eier skal ta. I forhold til mat, om han spiser mer og i tillegg har et barn med dyre vaner, så skal han ta en større del av maten. Om han nektet det er det snyltertendenser! Han har også ansvaret for alle utgifter til datteren! 5 1
carmel Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Han bør betale mer til felleskontoen ja. Ellers sponser du ham og datteren hver måned. Han bør vel også betale en form for leie hos deg. Ellers vil han og datteren påføre huset ditt ekstra slitasje over tid som du ikke får godgjort. Og hvordan skal kostnader til oppussing og nødvendige reparasjoner fordeles? Vil han mene du skal stå for det, siden det er ditt hus (som han bor gratis i) - eller hva om han krever eierandel i ditt hus for å evt spytte i når dreneringen må byttes? Husk at også nedbetalte hus over år vil kunne kreve en hel del utgifter, når tak/bordkledning/vinduer må skiftes, og et bad lever ikke evig. Anonymkode: f8948...760 Ja, er litt det jeg føler. At jeg betaler for han og datteren hans. Men er et "sårt" tema å ta opp med han, da han ofte blir irritert og sur når vi snakker om kostnader. Han går rett i forsvar. Feks var vi i butikken i går for å handle litt mat, og vi har et felles kort som vi bruker på matvarer. Når vi var i butikken sa jeg at vi måtte føre over penger til kortet. Jeg spurte om vi skulle føre over 1500kr eller 2000kr hver? Han "kødda" og sa at jeg skulle føre over 2000 kr, så kunne han føre over 1500. Jeg svarte at det ikke skjer, og strengt tatt så spiser han mer mat enn meg, og tillegg har han en datter som også spiser. Så at han skal betale mindre enn meg er helt uaktuelt, og at hvis noen skal betale mer er det vel strengt tatt han. Av denne kommentaren ble han DRIT sur, og han kjørte kjempefort hjem (det dobbelte av fartsgrensen), og når han kom hjem satt han mat posen innenfor døra, sa jeg skulle kose meg med maten også reiste han. Jeg syns det er veldig slitsomt at han skal bli så irritert over en filleting.
Juniper Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 carmel skrev (Akkurat nå): Ja, er litt det jeg føler. At jeg betaler for han og datteren hans. Men er et "sårt" tema å ta opp med han, da han ofte blir irritert og sur når vi snakker om kostnader. Han går rett i forsvar. Feks var vi i butikken i går for å handle litt mat, og vi har et felles kort som vi bruker på matvarer. Når vi var i butikken sa jeg at vi måtte føre over penger til kortet. Jeg spurte om vi skulle føre over 1500kr eller 2000kr hver? Han "kødda" og sa at jeg skulle føre over 2000 kr, så kunne han føre over 1500. Jeg svarte at det ikke skjer, og strengt tatt så spiser han mer mat enn meg, og tillegg har han en datter som også spiser. Så at han skal betale mindre enn meg er helt uaktuelt, og at hvis noen skal betale mer er det vel strengt tatt han. Av denne kommentaren ble han DRIT sur, og han kjørte kjempefort hjem (det dobbelte av fartsgrensen), og når han kom hjem satt han mat posen innenfor døra, sa jeg skulle kose meg med maten også reiste han. Jeg syns det er veldig slitsomt at han skal bli så irritert over en filleting. Du, det her er virkelig ikke bra! Han prøver åkontrollere deg med aggresjon og viser snylter-tendenser! Si klart i fra at du ikke godtar denne oppførselen, hverken surt oppgulp eller råkjøring, og at han i så fall kan finne seg et annet sted å bo! Å prøve å leve på dine penger og true deg til stillhet? Er det noe du synes er ok i et forhold, sånn egentlig? Lytt til magefølelsen din her! Og vær sterk. Be han flytte ut til han kan oppføre seg skikkelig! 8
Brunello Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 carmel skrev (4 minutter siden): Ja, er litt det jeg føler. At jeg betaler for han og datteren hans. Men er et "sårt" tema å ta opp med han, da han ofte blir irritert og sur når vi snakker om kostnader. Han går rett i forsvar. Feks var vi i butikken i går for å handle litt mat, og vi har et felles kort som vi bruker på matvarer. Når vi var i butikken sa jeg at vi måtte føre over penger til kortet. Jeg spurte om vi skulle føre over 1500kr eller 2000kr hver? Han "kødda" og sa at jeg skulle føre over 2000 kr, så kunne han føre over 1500. Jeg svarte at det ikke skjer, og strengt tatt så spiser han mer mat enn meg, og tillegg har han en datter som også spiser. Så at han skal betale mindre enn meg er helt uaktuelt, og at hvis noen skal betale mer er det vel strengt tatt han. Av denne kommentaren ble han DRIT sur, og han kjørte kjempefort hjem (det dobbelte av fartsgrensen), og når han kom hjem satt han mat posen innenfor døra, sa jeg skulle kose meg med maten også reiste han. Jeg syns det er veldig slitsomt at han skal bli så irritert over en filleting. Det er vel bare å gjøre det slutt med en gang. For med slik oppførsel av en bagatell vil det garantert bli slutt før eller siden. 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 Oj, der hadde jeg gjort kort prosess og gjort det slutt. Sånn oppførsel i starten av et samboerforhold ender sjelden bra vil jeg påstå. Det blir bare værre.. Anonymkode: 29389...57c 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 Dette skulle vært gjort klart før han flytta inn. Anonymkode: d2014...039 3
carmel Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette skulle vært gjort klart før han flytta inn. Anonymkode: d2014...039 Ja, de burde det, Lett å være etterpå kolk Har du noen forslag til en god løsning da?
Juniper Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 carmel skrev (Akkurat nå): Ja, de burde det, Lett å være etterpå kolk Har du noen forslag til en god løsning da? Du sier: “Har du tenkt å oppføre deg som en tulling hver gang vi må snakke om økonomi?» Hvis han da fyrer seg opp igjen avslutter du forholdet! Om han greier å forholde seg rolig og sivilisert tar dere en grundig prat om økonomi. 5
carmel Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Juniper skrev (Akkurat nå): Du sier: “Har du tenkt å oppføre deg som en tulling hver gang vi må snakke om økonomi?» Hvis han da fyrer seg opp igjen avslutter du forholdet! Om han greier å forholde seg rolig og sivilisert tar dere en grundig prat om økonomi. Haha, ja kanskje jeg burde gjøre det 😆 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Akkurat denne diskusjonen hadde jeg tatt, og ikke gitt meg bare fordi han blir sur. Det vil bli et tilbakevendende problem. Har dere snakket om hvorfor han ble skilt? Der er det vel noe å hente. Ellers er jeg i samme situasjon; samboer har særkullsbarn. Vi eier bolig 50/50. Strøm, fellesutgifter, internett og TV trekkes fra en felleskonto jeg har satt opp, og der har vi autogiro. Jeg sier fra til ham når den begynner å skrante, så overfører vi samme sum hver. Vi har fått et kort fra felleskonto som vi også kan handle for. Dette bruker vi kun til mathandel ukene han ikke har barna. Når han har barna (40%), er avtalen at han fyller kjøleskapet (for egen kostnad) før de kommer. Han tar også småkjøpene ila. uken de er her, for det er stadig noe mer godis og ekstra som skal kjøpes. Han har også lavere terskel for å spise ute, bestille mat osv. og det har jeg sagt han får betale selv. Hovedproblemet her er vel at han har flyttet inn veldig raskt, såpass at dere ikke har fått tatt praten. Var det noe "hastverk", som i at han trengte et sted å bo? Anonymkode: b348b...526 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 ^Sluttkommentar til mitt innlegg over. Poenget er vel at det er vanskelig å beregne akkurat hvor mye mer han skal betale pga. datteren eller at han spiser mer. Derfor synes jeg det er ryddigere å si at han skal kjøpe inn det han vil trenge når hun kommer. Det kan jo hende hun uansett spiser litt andre ting enn dere. Han burde selv ha tatt initiativ til å fylle kjøleskapet for egen regning når han kommer. Strøm skal dere dele på, uansett. Anonymkode: b348b...526
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Den oppførselen der er illevarslende! Han vil skremme deg fra å snakke om økonomi, og det ligger i lufta at han er en snylter. Selv om du er heldig og er gjeldsfri, så betyr det ikke at han skal bo gratis! Det koster å vedlikeholde et hus! Plutselig må nordveggen byttes, huset må males, taket kan ryke, plutselig må det dreneres osv osv. Da bør hans husleie ha blitt en god slumt til å bidra til dette, ikke noe du skal hoste opp helt alene. Ingen bor jo gratis, selv ikke folk uten lån. Alt koster, selv om man ikke har fast kontotrekk på et lån. Dette er viktig! Du trenger ikke ta mye, men 4000, kanskje? Det er jo dritbillig for han! Selvsagt bør han også betale mer i mat. Alt annet skal i tillegg deles 50/50, som strøm, nett osv. Bare det at han ikke ser dette som er selvfølge er et rødt flagg! Endret 28. juli 2022 av Ulla Ullsokk 1
carmel Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 Takk for svar Da vet jeg hvert fall at jeg ikke burde ha dårlig samvittighet for at jeg ønsker at han bidrar mer, eller at han kan betaler mer enn meg inn på mat kontoen 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Her regner han sikkert med at han har vunnet diskusjonen ved at han ved sinnet sitt har skremt deg fra å ta opp saken igjen. Håper du viser han at han tar feil, og at du ikke aksepterer slik barnslig "argumentasjon" Anonymkode: aaf24...33e 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 Fortsettelse. Vi har ca like mange barn. Dvs at vi har litt ulik prosent og alder og kjønn, og spiser veldig ulik mengde og type mat. Da har vi noen felllesmiddager og fellesmat/basisvarer som vi spleiser på, og så kjøper vi selv inn det som kun vi selv bruker/spiser. Og så spiser vi gjerne av hverandres ting. Vi er ikke SÅ nøye. Men om han spiser 1 hel brunost, og jeg kanskje tar 1 skive av den i halvåret, så er det han som kjøper inn den. Og så er det jeg som fyller på med majonesen siden det kun er meg og mine som liker det, osv. Anonymkode: aaf24...33e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 Er du helt sikker på om det er deg, eller det arvede huset ditt han liker…..? For den oppførselen hans når du tok opp å fylle penger på felleskortet er virkelig ikke bra. Mange som har kommet seg unna å betale sin del i en relasjon ved å bruke sinne og aggresjon for å manipulere den andre. Og dette i et ganske nytt samboerskap, når en vanligvis viser fram sin beste side. Ikke gi deg på dette. Ta det opp igjen, og krev at dere snakker gjennom deling av utgifter på en fornuftig måte. Om det ikke er mulig å få til bør du vurdere om dette er en situasjon du ønsker å være i. For snyltertendenser og aggresjon er ikke spesielt bra tegn tidlig i et forhold. Mulig han hadde en dårlig dag eller noe? Åpne for å høre hans side selvfølgelig. Men dette er typiske ting som en generelt sett er forberedt på å snakke om når en flytter sammen, og er et noenlunde velfungerende menneske. Og uansett om han var uenig eller ikke likte måten det ble sagt eller settingen det ble sagt i - er det ok for deg å gå på tå-hev for å unngå at han blir aggressiv? Ville vært veldig, veldig tydelig på at det som skjedde ikke var greit, og aldri må skje igjen. Anonymkode: f8948...760 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Jeg og typen bor sammen. Han har en datter på 3 år, mens jeg har ingen barn. Jeg har for øvrig 1 hund og 2 hester. Han har en årsinntekt på 700 000 og jeg tjener 400 000. Vi bor i huset jeg har arvet, så det er ikke kostnader mtp lån og renter. Siden samboerskapet er relativt nytt, står jeg foreløpig for utgiftene på strøm/internett/forsikring. Han har i dag en bolig som han har lån på. Boligen er delvis utleid i dag. Planen er at han skal leie ut hele boligen slik at utgiftene han har der blir dekket. Her trenger jeg litt innspill på hva dere tenker om fordeling på kostnader Vi har foreløpig satt inn 4000kr hver i mnd på en felleskonto som går til mat. Siden han har høyere inntekt enn meg (og spiser mer) + en datter som spiser ganske mye ( 8-10 brødskiver om dager + is +godteri +saft +middager ute osv) tenker jeg at han burde betale litt mer enn meg på mat kontoen. Hva tenker dere? Anonymkode: 9b511...1fd En på 3 år som spiser 8 brødskiver? Nei!!! Anonymkode: 249b0...150
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå