Magenta81 Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Hei! Neste år tenker jeg og venninnegjengen å ta en «vin-tur» i utlandet. Vi kan bo enkelt (med ikke dårlig), men gjerne der det er litt fint og koselig 🌸 Har noen tips til hvor vi bør dra for å oppleve dette? 😊(Vi har ikke undersøkt så mye enda, kom på at det sikkert er mange bereiste damer her inne 😅). Takk!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Hvis dere er interessert i vin, så ville jeg dratt til Burgund i Frankrike, eller feks Toscana eller Piemonte i Italia. Og kanskje lagt opp en serie av vinkvelder i høst / vinter, der dere smaker og leser om vinen og området dere skal til. Vinanmelderne i både Aftenposten og Dagens Næringsliv er kvinner som skriver (og podcaster) godt og inspirerende, og det lages forslag til hva og hvordan man skal smake. Jeg ville avklart med de som skal delta hvor «seriøst» dere skal legge opp vin-delen av turen. Hvis det feks å være ved kysten av Middelhavet er viktig, og man like gjerne kan drikke enklere rosévin i Sørfrankrike for å få oppleve kyst og strandliv, så er det viktig å avklare før man bestiller tur til vindistriktene i Burgund, som har fantastisk vin, men ligger midt i landet.. Mat og vin hører sammen, og på de autentiske stedene så spiser man lunsj og middag innenfor et ganske begrenset tidsrom, spesielt i Frankrike. Er man sulten mellom 14 og 19 så har man et problem.. På mer turiststeder får man selvsagt mat utenom dette, men for å oppleve det autentiske så bør man tilpasse seg det lokale måltidsmønsteret. Evt -hvis dere leier et sted med mulighet til å oppbevare og spise enkel mat hjemme; bytte ut enten lunsj eller middag med god vin og feks brød /ost / skinke på terrassen. Det vil jo også være rimeligere enn alle måltider på restaurant. Anonymkode: 94a2b...c76 3
Magenta81 Skrevet 28. juli 2022 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis dere er interessert i vin, så ville jeg dratt til Burgund i Frankrike, eller feks Toscana eller Piemonte i Italia. Og kanskje lagt opp en serie av vinkvelder i høst / vinter, der dere smaker og leser om vinen og området dere skal til. Vinanmelderne i både Aftenposten og Dagens Næringsliv er kvinner som skriver (og podcaster) godt og inspirerende, og det lages forslag til hva og hvordan man skal smake. Jeg ville avklart med de som skal delta hvor «seriøst» dere skal legge opp vin-delen av turen. Hvis det feks å være ved kysten av Middelhavet er viktig, og man like gjerne kan drikke enklere rosévin i Sørfrankrike for å få oppleve kyst og strandliv, så er det viktig å avklare før man bestiller tur til vindistriktene i Burgund, som har fantastisk vin, men ligger midt i landet.. Mat og vin hører sammen, og på de autentiske stedene så spiser man lunsj og middag innenfor et ganske begrenset tidsrom, spesielt i Frankrike. Er man sulten mellom 14 og 19 så har man et problem.. På mer turiststeder får man selvsagt mat utenom dette, men for å oppleve det autentiske så bør man tilpasse seg det lokale måltidsmønsteret. Evt -hvis dere leier et sted med mulighet til å oppbevare og spise enkel mat hjemme; bytte ut enten lunsj eller middag med god vin og feks brød /ost / skinke på terrassen. Det vil jo også være rimeligere enn alle måltider på restaurant. Anonymkode: 94a2b...c76 Tusen takk for et utfyllende og spennende svar! 😊Dette må screenshottes👍 Tar gjerne i mot flere tips! 🙌
gard Skrevet 29. juli 2022 #4 Skrevet 29. juli 2022 Jeg er helt enig i at mat og vin hører sammen. Vi har hatt noen fine turer til Italia og dersom du dra til f.eks. Bologna eller Parma, kan du få se hvordan Parmesan osten blir laget, prosessen for å lage Parma skinke samt nyte mye god mat og vin på restauranter. En kombinasjon av Firenze og Toscana kan også anbefales - vi bodde i en liten by som heter Castellina in Chianti og fra der er det ikke lange turen til nydelige byer som San Gimignano , Siena og ikke minst Montalcino (hvor de lager Brunello vinen). Vi var nettopp i Piemonte og det var også et herlig område med god mat og mye god Barolo/Barbera/Barbaresco vin. Husk at besøk til vingårder bør bookes i forkant og det er ofte kjekest å gå til mindre produsenter og ikke til de kommersielle som tar imot busslast med turister for vinsmaking. Jeg tror først at du må bestemme deg hvor dere ønsker å dra så kan du nok få mange flere konkrete tips 🙂 God planlegging!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har reist mye i begge land, og må si meg enig i at det er vanskelig å komme med anbefalinger før ønskene er mer konkrete. Utover det støtter jeg alt som er skrevet så langt i tråden. Å bo i vinområdene er fantastisk om man først har en interesse for vin. Anbefaler sterkt å søke opp Agriturismo for overnatting om dere først går for dette. Anonymkode: cbb84...593
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #6 Skrevet 29. juli 2022 Som de over her; vil anbefale enten Toscana eller Piemonte, ellers er også Sør-Frankrike (da gjerne ikke helt med kysten men litt lenger inn i landet, f.eks i området rundt Avignon), eller Bordeaux bra. Men dere bør nok se litt på hvilke områder dere helst foretrekker, så dere kan få litt bedre tips. Anonymkode: 32e50...aa7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Definitivt Toscana Anonymkode: 1cbc0...c25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå