Gå til innhold

Når du treffer en utlending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du treffer en utlending.......

Hvor lang tid tar det deg før du helt sånn automatisk begynner å pense samtalen inn på økonomiske forhold i utlendings hjemland versus økonomiske forhold i Norge?

Hvorfor gjør du dette?

Denne kunne jeg i utgangspunktet tatt i generell debatt, men den er litt generaliserende. Utgangspunktet er at jeg, som er gift med en utlending nesten uopphørlig møter dette når jeg er ute sammen med min kone.

Så hvorfor.........du som gjør det.........hvorfor gjør du det?

Er det fordi at du ønsker, på død og liv, å få en deklamering om hvor utsøkt fantastisk absolutt alt i Norge er? Er det fordi du har et behov for å si: "Jeg er rikere enn deg - jeg ville bare si det, uten å si det rett ut!"

Ville det kostet deg mye å si noe positivt om det landet vedkommende kommer fra?

Faens jævla show-off! :frustrert:

Milo

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det pleier jeg ikke å snakke om i det hele tatt. Ikke sånn i utgangspunktet i hvert fall. Jeg pleier vel heller å prøve å prate om positive ting.

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Har jeg aldri gjort og synes det høres helt merkelig ut :klø:

Men folk gjør mye rart. Datteren min er mulatt og vi får stadig spm som " snakker hun norsk" :roll:

Endret av Gamle Alex
Skrevet

Tror faktisk aldri jeg har snakket med noen av de utlendingene jeg kjenner om det. Har snakket om kulturforskjeller på godt og vondt, men ikke om økonomiske forskjeller.

Skrevet

Det er bra. :)

Men dere ville nesten ikke tro hvor ofte dette skjer......

Skrevet

Jeg omgås like mange utlendinger som nordmenn, og slike temaer kommer aldri opp i samtalen. Jeg var kanskje litt ubetenksom en gang, da jeg ble overrasket da ei jente fra det tidligere Jugoslavia sa at hun aldri hadde hatt bankkonto i hjemlandet. Men hun forklarte det helt enkelt, og samtalen fortsatte helt naturlig.

Skrevet

Jeg møter ofte mennesker fra andre land gjennom jobb og fritid. Siden jeg har reist mye selv, hender det ofte at jeg har vært i landet/byen hvor vedkommende kommer fra. Jeg spør og graver mye, men landets økonomi kontra Norges økonomi og velferd er vel et tema jeg aldri har hovert med.

Men at du møter slike mennesker er jeg ikke spesielt overrasket over. Veldig mange er utrolig stolte over å komme fra et land som er rikere, bedre og mer sivilisert enn andre ( men disse menneskene får du neppe svar fra i denne tråden).

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Jeg har mange venner som er "utlendinger" og vi snakker sjelden om de ting Milo tar opp i det hele tatt.

Skrevet

En av mine bestevenninner er fra sør-amerika - men jeg har enda til gode å møte slike uttalelser når vi er ute sammenl.

Skrevet

Jeg har jobbet endel med innvandrere og har også beholdt kontakten med noen etter at jeg sluttet, men jeg tror enda ikke vi til dags dato har diskutert økonomiske forhold i Norge kontra Afrika og Midt Østen hvor de kommer fra. Og å begynne å snakke om dette med noen jeg nettopp har møtt synes jeg virker helt tåpelig. Det blir litt sånn "å se hvor flott vi har det. Dere er bra heldige som får lov til å komme hit til oss" i mine øyne.

Skrevet

Dette maset om hvor bra velferdstaten er, et vanlig tema.

Og at man absolutt må snakke politikk med amerikanere.

Skrevet

Jeg kan heller ikke huske at jeg har tatt opp dette temaet med noen utenlendinger..Synes det hørtes litt merkelig ut å spesifikt være opptatt av det hvis man ikke naturlig kommer inn på det, eller i tillegg er opptatt av andre ting fra utenlendingens hjemland..

Skrevet
Dette maset om hvor bra velferdstaten er, et vanlig tema.

Og at man absolutt må snakke politikk med amerikanere.

Har aldri tatt opp verken økonomi med noen, eller politikk med amerikanere.. derimot kom jeg til å nevne for min amerikanske venn at jeg egentlig ikke tror bibelen har svaret på ting, og etter det var hele forholdet vårt ødelagt. Nå er det ett år siden.. så det har jeg lært; ikke diskuter religion med en amerikaner hvis du ikke har din kristne tro i behold... :ler:

Skrevet

Det er faktisk et tema jeg aldri har tenk på å ta opp en gang. Visste virkelig ikke at det var vanlig, høres veldig merkelig ut..

Skrevet
Har aldri tatt opp verken økonomi med noen, eller politikk med amerikanere.. derimot kom jeg til å nevne for min amerikanske venn at jeg egentlig ikke tror bibelen har svaret på ting, og etter det var hele forholdet vårt ødelagt. Nå er det ett år siden.. så det har jeg lært; ikke diskuter religion med en amerikaner hvis du ikke har din kristne tro i behold... :ler:

Vel... Litt drøyt å dømme alle amerikanere utifra hvordan en reagerer kanskje?

Skrevet
Når du treffer en utlending.......

Hvor lang tid tar det deg før du helt sånn automatisk begynner å pense samtalen inn på økonomiske forhold i utlendings hjemland versus økonomiske forhold i Norge?

Hvorfor gjør du dette?

Denne kunne jeg i utgangspunktet tatt i generell debatt, men den er litt generaliserende. Utgangspunktet er at jeg, som er gift med en utlending nesten uopphørlig møter dette når jeg er ute sammen med min kone.

Så hvorfor.........du som gjør det.........hvorfor gjør du det?

Er det fordi at du ønsker, på død og liv, å få en deklamering om hvor utsøkt fantastisk absolutt alt i Norge er? Er det fordi du har et behov for å si: "Jeg er rikere enn deg - jeg ville bare si det, uten å si det rett ut!"

Ville det kostet deg mye å si noe positivt om det landet vedkommende kommer fra?

Faens jævla show-off! :frustrert:

Milo

Gjør man det da? Tror jeg skulle kjent vedkommende ganske godt før det falt naturlig å snakke om hjemlandets økonomi.

jeg ville vert intr. i vedkommedes kultur .

Skrevet

De gangene jeg kan huske å ha snakket om økonomiske forhold i Norge, var det motparten som tok det opp. Absolutt ikke et tema jeg har et sterkt ønske om å diskutere. Det gjør meg egentlig ille til mote, f.eks på gata i Kairo, da en kamerat av meg peiset ut med følgende til en Egypter som gjorde uttrykk for at noe var dyrt; "Maybe for you, but not for me!"

Da ble jeg mildt sagt flau!

Skrevet

Det er ganske vanlig, men min erfaring er at utlendinger jeg treffer på spør meg om det, og tror vi i Norge lever et liv i sus og dus, så da treffer de plutselig på den andre typen nordmann vi har (vi har kun to her på generalisering) som prater om hvor sjanseløse og lite lykkelige grinebitterne hjemme er.

Ellers finner jeg det ikke unaturlig for nordmenn å prate om det heller, for for uten olje, velferdsstat, langrenn, fjorder og vikinger har vi lite å prate om som gjør oss spesielle. Og det finnes grenser for hvor lenge du kan prate om fjorder du selv ikke har sett og vikinger du såvidt var innom en gang i historietimen på videregående.

Og når det kommer til landet dama de kommer fra: kanskje folk ikke vet en drit om det?

Skrevet

Jeg snakker sjelden politikk med folk fra andre land jeg...

Skrevet

Veldig bra i mye av Tom Krus sier her. Samtidig har vi en tidligere statsminister som før OL på Lillehammer i 1994 proklamerte "Det er typsik norsk å være god".

Slik jeg ser oss nordmenn (generalsert) er vi en nasjon med mindreverdighetskomplekser som forsøker å hevde oss ved å være nr. 1 på FN's liste som det beste land å bo .

Jeg har selv reist mye rundt og snakket om fjorder, olje, kulde og isbjørner, og fått lignende fortellinger om landet disse menneskene bor i. Etter en tid har vi møtt hverandre som mennesker. Mennesker som bor på vår planet, forskjellige ja, men akk så spennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...