Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp gått fra min samboer gjennom 14 år og blir stadig overrasket over hva folk jeg knapt kjenner kan få seg til å spørre om. Perifere kolleger og bekjente av bekjente jeg feks. møter på butikken spør ofte om hvorfor det ble slutt og hvem av oss som gjorde det slutt eller om vi ble enige osv. Jeg har ikke noe behov for å ha så private samtaler med folk jeg knapt kjenner og synes egentlig det er litt frekt av dem å spørre. Hva ville dere svart ved sånne spørsmål?

Anonymkode: 9c74f...a2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått mange slike spørsmål selv, og synes det er svært ubehagelig å måtte svare på noe som er SÅ privat. Misliker generelt å få kommentarer/kritikk/kritiske spørsmål. Som nyseparert er man fritt vilt, liksom, som om man ikke har det tungt nok fra før av. Folk som kommer med "dere prøvde bare ikke hardt nok" eller "har dere tenkt på barna oppi dette?" kan ta seg en bolle. Men jeg er for konfliktsky til å gå inn i noen konfrontasjon, så blir jo bare satt ut og svarer noe barna tilbake. 

Anonymkode: 49246...099

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*svarer noe BLABLA tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått mange slike spørsmål selv, og synes det er svært ubehagelig å måtte svare på noe som er SÅ privat. Misliker generelt å få kommentarer/kritikk/kritiske spørsmål. Som nyseparert er man fritt vilt, liksom, som om man ikke har det tungt nok fra før av. Folk som kommer med "dere prøvde bare ikke hardt nok" eller "har dere tenkt på barna oppi dette?" kan ta seg en bolle. Men jeg er for konfliktsky til å gå inn i noen konfrontasjon, så blir jo bare satt ut og svarer noe barna tilbake. 

Samme her.. Xen plaprer velvillig med alle som vil høre på og jeg holder på å bli sprø.. Det virker som han snakket med alt og alle om alle problemene våre, ja mest mine så klart. Til og med til min familie snakker han om ting ikke jeg ville nevnt en gang og det er så ubehagelig.

Så nå får alle hans versjon og jeg orket ikke utlevere meg og min versjon på butikken, eller i det store å det hele.

Jeg vet jeg ikke har noen rett til å diktere hva han sier til andre og jeg prøver ikke å diktere hva han skal si og ikke heller, det er helt opp til han. Selv om jeg synes det er en privatsak. 

Så når andre spør meg på butikken og skal fortelle meg alle velmenende råd og dumme spørsmål så svarer jeg gjerne som det er, at livet er vanskelig og at jeg ikke ønsker å utlevere privatlivet mitt på den måten. Hvis de fortsetter å presse på med bakgrunn i noe xen har fortalt så sier jeg bare at jeg nødig vil snakke stygt om faren til barna mine så det er best å la det ligge. Da skjønner de at det er to sider av saken og de fleste lar det være med det. 

Anonymkode: 41269...69d

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å vise bestyrtelsen over slik private invaderende spørsmål og svare "Oi jøss, det var da et veldig privat spørmål!" og så vente og se hva de svarer. 

Anonymkode: 4a2ab...d1c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så rart. Da jeg ble skilt var det ingen som stilte spørsmål om noe. 

Anonymkode: 09673...f2a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er helt legitime spørsmål.

Når for eksempel en kollega jeg ikke kjenner så godt sier at han/hun har blitt skilt siden sist, så svarer jeg bare oisann, leit å høre, håper det går bra med deg. Jeg krever ikke hele historien. De får dele om de vil, men jeg kommer ikke til å grave i det. 

TS: du kan kanskje svare at det er litt privat, på en høflig måte? 

Eller slå det bort med en blablabla - nei du vet, vokst fra hverandre, sånn er livet, hvordan går det med deg da?

Anonymkode: f167c...481

Takk for svar. Ja det er litt dette jeg forsøker nå. Enten komme inn på at det er privat og at jeg ikke vil snakke om det på en ikke sur måte, eller svare noe svada. 

Anonymkode: 9c74f...a2b

AnonymBruker
Skrevet

«Vi passet ikke sammen dessverre» ble mitt standardsvar før jeg raskt vred samtalen over på noe annet.

Anonymkode: 62faa...77d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg svarte noe sånt som at:det er mange grunner, vet du.. En sak har alltid to sider.. Og sa også at jeg ikke ønsket å utlevere far til mine barn til noen. Så er kun et fåtall med personer som vet nøyaktig grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva ville dere svart ved sånne spørsmål?

Jeg smiler og sier «det er privat» eller så later jeg som jeg ikke hører og snakker om noe annet. 

Anonymkode: eecf4...de6

Gjest mariama
Skrevet

Jeg ville heller ikke delt mye her, og i så fall bare med en fortrolig som ikke også er en nær venn/familie av eks.

Sexliv, partner sine eventuelle utfordringer og brudd er tre ting jeg anser som privat - ikke bare for meg, men også en annen som ikke er tilstede og får velge hvor mye hen vil dele. 

Av den grunn er det også ufint å spørre - de ber deg egentlig utlevere en annen i tillegg til deg selv. Jeg ville nok bare svart at det var sånn det ble, og resten er mellom X og deg. Og vridd samtalen over på hvordan du har det, hvis du har lyst å snakke med vedkommende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nyskjerrig nabo som spurte om sånne ting. Jeg ble så satt ut av spørsmålet at jeg svarte ærligere enn jeg egentlig er komfortabel med. Det irriterer meg fortsatt. Det er lurt å tenke på hva man skal si ved et brudd. Ha en liten innøvd greie man sier. Noe man er komfortabel med å si. Enten kan man si noe svada som «nei, noen ganger er det riktig å gå hvert til sitt og vi valgte det» eller gjenta spørsmålet å se litt forundret på personen som spurte. 

Anonymkode: 3e443...dbd

Skrevet

Ryddet fo utestengt bruker og tilsvar til vedkommende. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan finne på å spørre slik av ren refleks eller sjokk, men det kommer selvsagt an på personen. 

Hvis den personen har i lang tid vist hvor lykkelig de er som par i sosiale medier for så bli slutt kort tid etterpå, kommer det jo overraskende på en. 

Enig at man ikke har noe med det.

Anonymkode: 3b412...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2022 den 8.54):

Jeg har ikke noe behov for å ha så private samtaler med folk jeg knapt kjenner og synes egentlig det er litt frekt av dem å spørre.

Jeg hadde svart dette. 

Anonymkode: 81a89...878

AnonymBruker
Skrevet

"Nå spør du veldig privat, og jeg har uansett ikke så lyst til å snakke om bruddet her nå, det håper jeg du/dere har forståelse for *nøkternt blunkesmil*."

Og

"Vi snakker oss igjennom det *navn på samboer* og jeg, og det er mer enn nok for meg!" 

Dette ble en form for stsndardsvar jeg lurte av meg da jeg følte folk invaderte intimsonen min :)

Anonymkode: 56a50...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...