AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Sønnen vår skal inn på kontroll igjen når han fyller 3 år om noen mnd hos fastlegen på helsestasjonen. Han skal bli vurdert om han skal få noen medisiner som kan hjelpe han med veksten. Han har alltid vært liten, så det har vært hele tiden et tema på helsestasjonen når vi har vært der på kontroller. Han var 2,5kg og 46cm ved fødsel, fødte 5 dager før termin. Jeg er 160 og pappaen er 178, husker ikke hvor lang sønnen vår er nå… Men han bruker 80-86 i størrelse (passer akkurat nå) hvis det kan gi dere en liten innblikk på lengden hans. Han er minst i barnehagen for alderen sin, å jeg har alltid bekymret meg for om han blir lav… Jeg håper egentlig på om han kan få medsiner for hjelp av veksten hans, men jeg vet ikke hvor høy terskel er for å gi dette?… Noen som har erfaring ? Anonymkode: 4a89b...d2b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Min bror fikk tilbud om dette, eller mine foreldre da, men han var en god del eldre enn din sønn. De takket nei, men det var sikkert like greit for han endte opp med å bli 178 cm. Men han var veldig liten for sin alder frem til han var 15 år. Da skjøt han i været. For øvrig er mine foreldre 158 cm og 175 cm. Bare nevner dette fordi det ikke nødvendigvis betyr at han blir kort som voksen. Det jeg vet om undersøkelse og behandlingen er at de kan ta røntgenbilde av hånden for å estimere dette. Jo eldre barnet er jo mer riktig blir estimatet. Lege kan også sjekke om han har lavt nivå av veksthormoner, men jeg vet ikke i hvilken alder dette gjøres. Behandlingen er jo ganske røff, men sprøyter i 4-7 år. I første omgang må dere i alle fall få henvisning til barnelege. Ta det gjerne opp med helsestasjonen eller fastlege. Vil også bare understreke at noen barn har dårlig innhentingsvekst hvor dette kan gå seg til av seg selv. Men igjen, ta dette opp på kontrollen i første omgang og hør hva de tenker. Anonymkode: 5bcb5...2df
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Min bror fikk tilbud om dette, eller mine foreldre da, men han var en god del eldre enn din sønn. De takket nei, men det var sikkert like greit for han endte opp med å bli 178 cm. Men han var veldig liten for sin alder frem til han var 15 år. Da skjøt han i været. For øvrig er mine foreldre 158 cm og 175 cm. Bare nevner dette fordi det ikke nødvendigvis betyr at han blir kort som voksen. Det jeg vet om undersøkelse og behandlingen er at de kan ta røntgenbilde av hånden for å estimere dette. Jo eldre barnet er jo mer riktig blir estimatet. Lege kan også sjekke om han har lavt nivå av veksthormoner, men jeg vet ikke i hvilken alder dette gjøres. Behandlingen er jo ganske røff, men sprøyter i 4-7 år. I første omgang må dere i alle fall få henvisning til barnelege. Ta det gjerne opp med helsestasjonen eller fastlege. Vil også bare understreke at noen barn har dårlig innhentingsvekst hvor dette kan gå seg til av seg selv. Men igjen, ta dette opp på kontrollen i første omgang og hør hva de tenker. Anonymkode: 5bcb5...2df Takk for svar, jeg har asiatisk bakgrunn så har vært tema hvergang på kontroller. Bare vært litt bekymret for veksten hans Anonymkode: 4a89b...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå