AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Jeg er på ferie i usa, og har ved flere anledninger spist sushi på restauranter her da jeg anser det som trygt. Så fant jeg ut at jeg er gravid, og er nå livredd for listeria. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg er et nervevrak pga hormonene og trenger kanskje noen trøstende ord om at jeg er hysterisk? Anonymkode: 25aa9...794
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 De mest hysteriske gravide finner du vel i USA, der kan man jo saksøke alt og alle over en lav sko, så jeg vil tro du er helt trygg. Anonymkode: 2c037...287
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Dette går nok helt fint. På Helse-Norge sine sider står det at man kan spise de fleste typer sushi , så ingen skade har nok skjedd. Du kan nok ta det helt med ro. Men hvis du er urolig, så ta gjerne en prat med lege, jordmor eller sykepleier, så de kan berolige deg ❤️ Endret 28. juli 2022 av Tvillingsjel Rettet pga misforståelse ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 Tvillingsjel skrev (Akkurat nå): Sushi skal man vel ikke spise i det hele tatt når man er gravid? Fordi? Anonymkode: 2c037...287
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 Tvillingsjel skrev (Akkurat nå): Sushi skal man vel ikke spise i det hele tatt når man er gravid? Hyggelig kommentar forresten, siden ts fant ut at hun var gravid etter å ha spist sushi. Hva skal hun gjøre med den liksom? Anonymkode: 2c037...287
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi? Anonymkode: 2c037...287 Rettelse: Jeg ser at sushi kan spises under graviditet. Jeg misforstod. Jeg ville uansett vært skeptisk i utlandet, da man aldri kan være helt sikker. Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under. Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter: Selkjøtt Blåkveite over tre kilo Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hyggelig kommentar forresten, siden ts fant ut at hun var gravid etter å ha spist sushi. Hva skal hun gjøre med den liksom? Anonymkode: 2c037...287 Beklager. Jeg leste feil og trodde hun fremdeles spiste sushi. Ser nå at det ikke er tilfellet. Dette går nok helt fint
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hyggelig kommentar forresten, siden ts fant ut at hun var gravid etter å ha spist sushi. Hva skal hun gjøre med den liksom? Anonymkode: 2c037...287 Ja, fant det ut etter, men er allerede snart 8 uker på vei (følger ikke helt med på syklusen i ferien, kom litt overraskende). Jeg har lest at det verste er røkt og garvet(?) laks, og ikke fersk, rå som jeg har spist. Får håpe det går bra. Skal selvfølgelig snakke med lege når jeg kommer hjem fra ferie. Anonymkode: 25aa9...794
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, fant det ut etter, men er allerede snart 8 uker på vei (følger ikke helt med på syklusen i ferien, kom litt overraskende). Jeg har lest at det verste er røkt og garvet(?) laks, og ikke fersk, rå som jeg har spist. Får håpe det går bra. Skal selvfølgelig snakke med lege når jeg kommer hjem fra ferie. Anonymkode: 25aa9...794 Jordmor gjorde det veldig klart for meg at sushi er helt trygt som gravid, med unntak av enkelte fisketyper (som er nevnt i lista over her)! Anonymkode: 2daf4...730
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Rettelse: Jeg ser at sushi kan spises under graviditet. Jeg misforstod. Jeg ville uansett vært skeptisk i utlandet, da man aldri kan være helt sikker. Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under. Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter: Selkjøtt Blåkveite over tre kilo Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Flere land har strengere kontroller og bedre matsikkerhet enn Norge... Så synes dette blir en veldig merkelig påstand. Uansett, det blir feil å vise til norske råd slik mange gjør. Rådene er ulike mellom land, da forholdene kan være ulike. Matvarebransjen kan være regulert på ulike måter, miljøgift i dyr kan variere, med mer. TS, om sushien du har spist inneholder noen av fiskesortene som er oppsummert er det ikke noe farlig. Risikoen ved miljøgifter handler, i motsetning til listeria og toxo, om mengde. En liten skive fisk på ris er så lite at det er ubetydelig. Da står du igjen ved risikoen for listeria, som kan være til stede i rå fisk. Da ville du nok merket sykdom få timer etter inntak av maten. Jeg er, som vanlig, ivrig bruker av Tripadvisor. Har spisestedet en historikk med dårlig mathygiene så vil det være veldig synlig i anmeldelsene. Anonymkode: 7d396...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Du hadde blitt dårlig sv listeria selv, så hvis du ikke er syk har det nok gått helt fint. Gratulerer med baby på vei Anonymkode: 5cfda...50f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå