AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Føler meg psykisk dårlig og at jeg ikke tåler så mye påkjenninger. Jeg føler jeg er under så stort stress og press, og jeg klarer ikke håndtere det. Jeg får ikke riktig oppfølging av helsevesenet, og det påvirker meg så utrolig negativt. Jeg har store problemer med å si ifra, og å bli hørt. Har store psykiske problemer utenom aspergeren. Hva skal jeg gjøre? Psykiatrisk sykepleier i kommunen tar meg ikke alvorlig, og jeg er redd det kommer til å klikke for meg snart. Anonymkode: 319a7...260 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Dette må du si ifra om. Hvis du ikke klarer å uttrykke deg godt nok muntlig, så ha med et brev. Fastlegen kan gi deg sovemedisiner. Anonymkode: f2e46...dfa 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Prøv å slapp litt av, du kommer hverken til å dø eller bli psykostisk med det første. 2-5 timer er for lite søvn, og det sliter deg ut over lang tid, men du kan gå med det i månedsvis. Prøv å finn måter du kan bli hørt på, men ikke overdramatiser sitasjonen. Anonymkode: 25cda...cc5 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøv å slapp litt av, du kommer hverken til å dø eller bli psykostisk med det første. 2-5 timer er for lite søvn, og det sliter deg ut over lang tid, men du kan gå med det i månedsvis. Prøv å finn måter du kan bli hørt på, men ikke overdramatiser sitasjonen. Anonymkode: 25cda...cc5 Hvordan skal jeg overdramatisere situasjonen? Anonymkode: 319a7...260 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette må du si ifra om. Hvis du ikke klarer å uttrykke deg godt nok muntlig, så ha med et brev. Fastlegen kan gi deg sovemedisiner. Anonymkode: f2e46...dfa Kan jeg bare si det som jeg har skrevet her? Anonymkode: 319a7...260 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 2-5 timer om natta er lite og ikke anbefalt, men tror nok ikke du blir hverken psykotisk eller dør av det. Anonymkode: 00cd2...5ce 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 Det er ikke noe å spøke med. Hørt om en horribel, dødelig sykdom som heter familial fatal insomnia? Den er genetisk og uhyre sjeldent men de som får den dør en grusom død. Anonymkode: 4db4d...c5b
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe å spøke med. Hørt om en horribel, dødelig sykdom som heter familial fatal insomnia? Den er genetisk og uhyre sjeldent men de som får den dør en grusom død. Anonymkode: 4db4d...c5b Ikke skrem TS da. Mest sannsynlig er hun bare stresset og sover dårlig. Hun sover jo noe, i motsetning til de som har den sykdommen som du nevner, som etter en tid mister evnen til å sove og går dager og uker uten noe søvn at all. TS sover jo, selv om ikke nok. 6 1 1
Gjest Luksusbia Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 2-5 timer er bedre enn ingenting… Drikker du mye kaffe? Hvordan har du det ellers? Kan hende du er hypomanisk eller manisk. Jeg ville bestilt en time hos legen og fortalt om søvnmangelen. Bare å være ærlig. Kanskje du kan få innsovningsmedisin eller samtaler med en psykolog
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan jeg bare si det som jeg har skrevet her? Anonymkode: 319a7...260 Ja, ikke noe galt i det. Ville kanskje tatt med litt om hva du sliter med psykisk. Anonymkode: f2e46...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Tror ganske mange småbarnsforeldre ikke sover stort mer, men de blir stort sett ikke psykotisk. Men du bør selvsagt få hjelp. Ettersom psykiatrisk sykepleier ikke ta deg seriøst kan du enten gå til fastlegen eller be om å bytte behandler. Skriv gjerne et brev om du syns det er vanskelig å uttrykke hvor ille det er, så gir du brevet til den du velger å ta opp temaet med. Anonymkode: ae1cb...e33 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Du sover jo. Hatt det sånn improvisert som småbarnsmor. Takk ja til Alimemazin, det funker, selv om det «bare» er allergimedisin Anonymkode: 3dd89...909 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sover jo. Hatt det sånn improvisert som småbarnsmor. Takk ja til Alimemazin, det funker, selv om det «bare» er allergimedisin Anonymkode: 3dd89...909 Beklager skrivefeil. Hatt det sånn i årevis som småbarnsmor, mente jeg å skrive. Anonymkode: 3dd89...909 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Føler meg psykisk dårlig og at jeg ikke tåler så mye påkjenninger. Jeg føler jeg er under så stort stress og press, og jeg klarer ikke håndtere det. Jeg får ikke riktig oppfølging av helsevesenet, og det påvirker meg så utrolig negativt. Jeg har store problemer med å si ifra, og å bli hørt. Har store psykiske problemer utenom aspergeren. Hva skal jeg gjøre? Psykiatrisk sykepleier i kommunen tar meg ikke alvorlig, og jeg er redd det kommer til å klikke for meg snart. Anonymkode: 319a7...260 Sånn har jeg hatt det i flere tiår. Du må søke hjelp og snakke med legen din. Mulig det er hjelp å få så tidlig. Etter mange år blir det verre og snu. Anonymkode: 0491f...7de 1
Gjest Fjellgjeita79 Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Hei💜 Man blir helt desperat av å ikke få sove. Jeg har slitt med søvn i over 20år, men er nå inne i en god periode (sikkert pga ferie). Men jeg har tidligere blitt sykmeldt da jeg som deg kun sov par timer urolig søvn over mnd. Nå tar jeg alimemazin (ikke vanedannende) for å holde på søvnen, og Imovane sporadisk for å sovne. Jeg holder meg og unna koffein (kaffe, te med koffein og cola/pepsimax). Samt kuttet ut alkohol, og prøver få meg en powerwalk på ca en time hver dag. Fungerer godt for meg. Skriv et brev til legen din og gi hen det om du synes vanskelig å ordlegge deg. Hen vil hjelpe deg med riktig behandling og eventuell medisinering. For sove må man. Masse lykke til!! Endret 28. juli 2022 av Fjellgjeita79
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Føler meg psykisk dårlig og at jeg ikke tåler så mye påkjenninger. Jeg føler jeg er under så stort stress og press, og jeg klarer ikke håndtere det. Jeg får ikke riktig oppfølging av helsevesenet, og det påvirker meg så utrolig negativt. Jeg har store problemer med å si ifra, og å bli hørt. Har store psykiske problemer utenom aspergeren. Hva skal jeg gjøre? Psykiatrisk sykepleier i kommunen tar meg ikke alvorlig, og jeg er redd det kommer til å klikke for meg snart. Anonymkode: 319a7...260 Misvisende overskrift. Du har faktisk sovet og to til fem timer de siste sju dagene er faktisk ikke super krise. Anonymkode: f7225...e7f 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Mannen min og jeg har hatt denne søvnmengden du beskriver i hovedinnlegget, ts. Og det varte i 20 måneder etter vi fikk andre barnet som slet fryktelig med søvnen. Klart det ikke er bra for helsa, men vi ble nå hverken psykotiske eller døde. Når det er sagt, synes jeg du burde få hjelp av legen. Det er utrolig krevende med så lite søvn over tid. Håper det ordner seg for deg ❤️ Anonymkode: d76f6...507 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Det er forskjell på å ikke sove på 27 døgn, og å sove 2-5 timer per døgn. Sover du ikke i det hele tatt så kan livet stå i fare til slutt, men får man noen timer søvn per natt så skal det mye mere til. For tre år siden var jeg så syk at jeg bare sov et par timer per natt i et års tid. Så fikk jeg sove mere, og vare oppe i 4-5 timer per natt de neste par årene. Nå er jeg nesten oppe i 6 timer, har ikke fått en full natts søvn, eller vært uthvilt på over 3 år, men det går i det minste riktig vei. Får man ikke nok søvn så blir man utmattet, både fysisk og psykisk, og går det lang tid så er det klart det vil påvirke hodet negativt. Jeg får sovemedisiner mens jeg er under utredning, så velger jeg ikke ta sorgene på forskudd, selv om det tar lang tid å få svar, eller se forandring. Gå til legen, og forsøk å være tålmodig, så ser du nok en bedring etter hvert. Anonymkode: eb49e...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Føler meg psykisk dårlig og at jeg ikke tåler så mye påkjenninger. Jeg føler jeg er under så stort stress og press, og jeg klarer ikke håndtere det. Jeg får ikke riktig oppfølging av helsevesenet, og det påvirker meg så utrolig negativt. Jeg har store problemer med å si ifra, og å bli hørt. Har store psykiske problemer utenom aspergeren. Hva skal jeg gjøre? Psykiatrisk sykepleier i kommunen tar meg ikke alvorlig, og jeg er redd det kommer til å klikke for meg snart. Anonymkode: 319a7...260 2-5 timers søvn er jo søvn. Så titlen var jo helt feil her. Som mor med spedbarn var der egentlig det jeg fikk til sv søvn om jeg var heldig de 3 første mnd. Men i lengden er det ikke sunt og du kan regne med enten fysiske eller psykiske plager, eller begge to. Ta det med legen. Anonymkode: 8b78a...19d 3
Blåjojo Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har stresset og slitt mye psykisk det siste halve året og har ikke klart å sove ordentlig de siste 27 dagene. Det blir bare 2-5 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagtid. Jeg våkner hele tiden, og sovner igjen, men så kan jeg våkne og være lys våken. Føler meg psykisk dårlig og at jeg ikke tåler så mye påkjenninger. Jeg føler jeg er under så stort stress og press, og jeg klarer ikke håndtere det. Jeg får ikke riktig oppfølging av helsevesenet, og det påvirker meg så utrolig negativt. Jeg har store problemer med å si ifra, og å bli hørt. Har store psykiske problemer utenom aspergeren. Hva skal jeg gjøre? Psykiatrisk sykepleier i kommunen tar meg ikke alvorlig, og jeg er redd det kommer til å klikke for meg snart. Anonymkode: 319a7...260 Har sovet i snitt 3-4 timer pr. natt store deler av året de siste 6 årene, så tror det går helt fint. Om du ikke har en god søvnhygiene, så bør du begynne med å ordne det. Etter dette kan du ta kontakt med fastlegen og snakke om sovemedisiner. Mange har god effekt av melantonin, og det får du kjøpt reseptfritt på helsekostforretning. Andre sovemedisiner er vanedannende og bør brukes med forsiktighet. Om du har problemer med å si ifra om hva du sliter med til helsepersonell, så er det kanskje det største problemet ditt. Ikke at du ikke får god nok hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå