Gå til innhold

Livredd for å ha gjort feil valg - samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3 barn som nylig har fått to hjem og det er min feil. Gikk fra mannen pga voldsepisoder (vet ikke om det var ille nok men jeg var i alle fall redd lenge og ungene også) men har ble egentlig bedre de siste par årene. Fikk en enorm traumereaksjon som gjorde at jeg ikke kunne komme meg ut fort nok..

Nå er jeg livredd for å ha gjort feil. Jeg vet at det generelle rådet i voldelige forhold er å gå men slik jeg husker det nå var det kanskje ikke så ille og selv de verste episodene kan jeg tilgi - jeg vet han slet med depresjon lenge men han virker bedre nå. Nå virker det som om han har tatt ansvar for seg selv og jeg tenker bare «hælvette, hva har jeg gjort» Savner ikke nærhet med ham, men det å være to for å gi barna opplevelser spesielt (det føles ikke så lett med tre barn og en forelder).. Har helt angst for at jeg ikke er god nok og burde blitt for å gi dem en så god oppvekst som mulig..

ikke noe spørsmål, bare et hjertesukk

Anonymkode: b3bba...db1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du har gjort det rette. Om han var så voldelig at barna ble skremt, så husker de nok fortsatt disse episodene veldig godt. Når det gjelder oss voksne, så husker vi som regel bare det positive etter hvert og fortrenger det negative.. Tenk deg at det var en venninne som var i denne situasjonen. Hva ville du rådet henne til?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg 

Blåjojo skrev (11 minutter siden):

Jeg tror du har gjort det rette. Om han var så voldelig at barna ble skremt, så husker de nok fortsatt disse episodene veldig godt. Når det gjelder oss voksne, så husker vi som regel bare det positive etter hvert og fortrenger det negative.. Tenk deg at det var en venninne som var i denne situasjonen. Hva ville du rådet henne til?

Jeg vet ikke lengre.. iom at han var villig til å gå i terapi, innser hva han har forårsaker og viste bedring.. Hadde ikke jeg vært svak, konfliktsky og people-pleasing (som jeg var i barndommen) så hadde jeg kanskje taklet det annerledes

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du gikk fra mannen pga. vold så har du ikke gjort noe feil ift. barna dine, du har gjort det riktige. Du har vist døtrene dine at man aldri skal akseptere å bli behandlet slik, og sønnene at det ikke er akseptabelt å behandle noen slik. Dersom du hadde blitt hadde du lært de det motsatte.

Anonymkode: f87c4...789

• Liker 5
Skrevet

Du gjorde det rette. Hvor lenge var du sammen med ham? Du har nok, kanskje uten å være hele bevisst på det, gått på eggeskall rundt ham så lenge at det er litt av et sjokk å være alene, uten å trenge å ta hensyn til ham. Du har virkelig gjort det eneste rette. 

Hva om du ble hos ham? Kanskje ville det blitt bedre, sannsynligvis ikke. Tenk på hva du ville lært barna da. At det er ok å la seg bli behandlet dårlig og at det er slik forhold skal være. Vær stolt over at du har kommet deg vekk. Vold skal IKKE tilgis. Det er sikkert tøft og overveldene å være alene med 2 barn, men du har gjort det rette. Var jeg deg ville jeg vurdert terapi for egen del. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gjorde det eneste riktige, ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg 

Jeg vet ikke lengre.. iom at han var villig til å gå i terapi, innser hva han har forårsaker og viste bedring.. Hadde ikke jeg vært svak, konfliktsky og people-pleasing (som jeg var i barndommen) så hadde jeg kanskje taklet det annerledes

Det hadde du kanskje. Men nå er du den du er, og som de andre som har kommentert her, så er jeg overbevist om at du har gjort det rette. Jeg ville vært engstelig for at det skulle smelle på nytt om jeg hadde flyttet tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

3 barn som nylig har fått to hjem og det er min feil. Gikk fra mannen pga voldsepisoder 

Disse to setningene er selvmotsigende, ts. Her står det jo helt tydelig at det er mannen sin feil. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde ikke jeg vært svak, konfliktsky og people-pleasing (som jeg var i barndommen) så hadde jeg kanskje taklet det annerledes

Du høres ikke ut til å være verken svak, konfliktsky eller people-pleasing. Derimot høres du ut som en kvinne med dårlig selvtillit og relasjonsskade som skylder på seg selv når andre gjør noe galt. 

Som de andre sier, du gjorde noe bra for deg og barna dine. Når man blir redd, har grensen for akseptabel oppførsel blitt overskredet for lenge siden. Det er flott at eksen din jobber med seg selv så han kan ivareta barna på en god måte, og sannsynligheten for at han fortsetter å jobbe med det er nok mye større når du ikke er der enn når du er der. 

At hjernen visker vekk det vonde er bare en måte å prøve å hjelpe oss til å håndtere livet på. Det betyr ikke at det ikke skjedde eller at det ikke var så ille. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle fine svar her 💕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...