Gå til innhold

Jeg forstår ikke alle de vanlige familiene med to inntekter som sliter økonomisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er er lavtlønnet ektepar  på snart 40 år med tre barn i barneskolen. Samlet inntekt er 900 k. Vi har 3,8 mill i lån. Huset er verdt 7 mill, og bilen 600 k. 

vi betaler 20 k på lån/renter i mnd, barna har én fritidsaktivitet hver. Vi spiser ute en til to ganger i mnd, går på kino eller andre ting når det passer. Vi kjøper det vi trenger når vi trenger det, sparer egentlig ikke på noe. Ser ikke på matprisene i butikken. Strømregningen er på ca 3000 i mnd. Alle barna har mobiltelefon, vi betaler for tv/nett/strømmetjenester og jeg trener på sats. Kommunale avgifter er 1800 mnd, totale forsikringer er ca 4000 i mnd. 

de siste månedene har jeg fulgt nøye med på vår økonomi siste dag hver mnd for å se om vi bruker mer enn vi får inn, men vi går alltid mellom 5 og 10 k i pluss (fører ikke budsjett. Jeg ser bare hvor mye vi har igjen den siste dagen hver mnd).

jeg leser hele tiden om par med barn, som oss, som sliter økonomisk. Aleneforsørgere kan jeg forstå, men hva er det konkret som er annerledes for de som sliter? Jeg forstår det bare ikke… vi tjener som sagt 450 k hver, hvilket er lavtlønnet (jeg føler ikke det selv, men iflg statistikken er vi det). Vi drikker ikke, røyker ikke, jeg bruker ikke falske vipper eller får stelt negler, og vi har ikke husdyr. Er det der forskjellen ligger?

dette er ikke en skrytetråd, jeg lurer oppriktig når jeg leser om alle de som sjekker strømpriser og vasker klær om nettene. 

Anonymkode: 2a5a3...eae

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor i landet du bor, hvilket sosialt lag du kommer fra, hvilken støtte du får fra foreldre. Selv forstår jeg heller ikke hvor pengene går for mange. Vi tjener om lag 500.000,- hver, og lever greit på det. Litt høyere lån enn dere, men to biler, for å kunne komme oss til og fra job, hente unger osv. Går alltid 10.000,- ieller mer pluss hver mnd (sparer bevisst). Jobber hardt for å holde kostnadene nede da. 

Anonymkode: 4ae6b...e95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1. Dere har ikke barnehagebarn, noe som kan utgjøre ganske mange tusen i mnd.

2. Dere har et hus som er verdt nesten dobbelte av hva dere har i lån - noe som gjør at dere sikkert har god rente på boliglånet. 

3. Du skriver ingenting om utgifter ift bilen, men mange bruker nå tusenvis av kroner i mnd på drivstoff , bompenger til og fra jobb.

4. Noen har ekstrautgifter knyttet til sykdom, helseutfordringer. 

5. Strømprisene og klima kan variere ganske mye utfra hvor i landet man bor.

6. Hva man prioriterer i hverdagen er ganske avgjørende for økonomien.

Anonymkode: 6cfb9...e1d

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt på tallene deres.
For det første; Hvordan fikk dere 3,8 mill i lån med 900K inn totalt, tre barn og bil? :klo:  Og hvordan får dere det til å gå rundt med deres inntekt, 20 K i måneden til renter/avdrag, bilhold, 3 fritidsaktiviteter for barna, forsikringer til 4000,- i måneden og abonnement på SATS? :klo: Og hva slags forsikringer er det dere har som koster så mye?

Anonymkode: f42b4...ac8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men de som bor sammen sliter vel ikke så mye på en samlet inntekt på litt under en mill? 🤔 skal dem det? Dere betaler 20 000, jeg 14 000 ca for boliglån. Og jeg har 600 000 i inntekt 1 barn, 1 katt. Greier meg bra jeg.

Anonymkode: 42a13...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Hva får dere utbetalt da? Kunne trengt litt tips til å spare. Vi sløser nok en del. Jef har 2 barn og mann vi bruker nok mest penger på mat Og leker.

Anonymkode: 99028...562

AnonymBruker
Skrevet

Hi her.

jeg forstår jeg ikke kan så mye om økonomi. Jeg skal utdype vår situasjon:

vi bor i stor-Oslo, ett sted med bare eneboliger, stort sett. Vi har en bolig som er billig og liten i fht de fleste rundt her. Her betaler man mye for postnummeret. Boligen vår er ca 150 km2, liten hage og garasje. 

Utgifter til bil; lader stort sett hjemme, bruker under 1000 kr på aldring andre steder, og har ca 500 kr i bompenger i mnd

forsikringer innebærer: to livsforsikringer pluss 1 uføre, bil, hus, verdigjenstander.

jeg bruker om lag 700 kr i mnd på privat behandling i fht min helse.

renter på lån: ca 9000 i renter hver mnd.

hvordan vi fikk så høyt lån? Vet ikke… vi spurte bare banken. Har vært kunde der i mange, mange år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men de som bor sammen sliter vel ikke så mye på en samlet inntekt på litt under en mill? 🤔 skal dem det? Dere betaler 20 000, jeg 14 000 ca for boliglån. Og jeg har 600 000 i inntekt 1 barn, 1 katt. Greier meg bra jeg.

Anonymkode: 42a13...a7c

Nei, jeg trodde ikke det jeg heller, men jeg leser støtt og stadig om vanlige familier som oss som sier de snur på krone pga økte mat og strømpriser. Selv tenker jeg ikke på noen av delene, og vi har penger til overs hver mnd. Hva bruker de penger på? Vi sparer ikke bevisst, men sløser heller ikke (tror jeg). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva får dere utbetalt da? Kunne trengt litt tips til å spare. Vi sløser nok en del. Jef har 2 barn og mann vi bruker nok mest penger på mat Og leker.

Anonymkode: 99028...562

Jeg tror vi får utbetalt ca 54 k til sammen hver mnd. Vi bruker masse penger på mat, men ikke så mye til stæsj til barna. Barna får ikke ukepenger, men får penger etter behov. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hi her.

vi bor i stor-Oslo, ett sted med bare eneboliger, stort sett. Vi har en bolig som er billig og liten i fht de fleste rundt her. Her betaler man mye for postnummeret. Boligen vår er ca 150 km2, liten hage og garasje. 

Utgifter til bil; lader stort sett hjemme, bruker under 1000 kr på aldring andre steder, og har ca 500 kr i bompenger i mnd

forsikringer innebærer: to livsforsikringer pluss 1 uføre, bil, hus, verdigjenstander.

hvordan vi fikk så høyt lån? Vet ikke… vi spurte bare banken. Har vært kunde der i mange, mange år.

Jeg tenker at dere kan være fornuftige økonomisk i forhold til mange andre. Noen røyker, har flere strømmetjenester, mye 'Coffe To Go', bytter interiør i hytt og pine, kjøper mye klær osv.. 
Personlig har jeg heller aldri gått inn for å spare, men pengene hoper seg stille og rolig opp

Anonymkode: 3f791...c61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er mange privilegerte sutrekopper rundt omkring. Tjener husholdningen 6-7-800.000+ (avhengig av situasjon) så lider man ingen nød i det hele tatt.

Anonymkode: 350b9...153

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hi her.

Nå har jeg ca. halvparten inn av dere. Før jeg skaffet oss elbil var bensinprisene 4-5 kroner billigere enn nå. Brukte ca. 7000 kr i måneden for å komme oss til jobb/skole/barnehage. Har utgifter på 11000 ca. hver måned på SFO og barnehage. 

Jeg er også litt uforstående til at folk med så høy inntekt som dere synes det er vanskelig å få det til å gå rundt😄

Anonymkode: 61ff6...37b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere har ikke barnehagebarn, noe som kan utgjøre ganske mange tusen i mnd.

Mhm fordi større barn er jo nesten gratis! 🤣

Anonymkode: 7941b...4cc

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi drikker ikke, røyker ikke, jeg bruker ikke falske vipper eller får stelt negler, og vi har ikke husdyr. Er det der forskjellen ligger?

Nei, tror ikke det, det blir litt vel stereotypisk. Det er klart at noen bruker mye penger på sånt, men tror det er mer hverdagssløsing, alt for dyre biler, dyre ferier og lignende som folk bruker unødvendig mye penger på.

Anonymkode: 350b9...153

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hi her.

Her er det jo store forskjeller fra familie til familie. Vi betaler ca 4000,- i mnd for drivstoff , men vet flere som bruker nærmere 10 000 i mnd bare der , koster 2000,- å fylle en tank nå). 
så blir det gjerne noen hundrelapper i bompenger.

I tillegg går det gjerne med et par tusen i mnd i medisiner, apotekvarer osv hos oss.

Kommunale avgifter er oppe i 2500,- i mnd, strømmen koster mellom 1800- 5000,- i mnd avhengig av årstid og temperatur. 

Anonymkode: 6cfb9...e1d

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel helt Ann på utgifter. Er man 2 har man ofte også større utgifter til bil/mat/hus/strøm. Men skjønner hva du mener,  har et par  venninner hvor de tjener nesten en mill før skatt, og kan ikke skjønne hvordan de kan gå i MINUS HVEM MND, selv lever vi på en inntekt da en hjemmeværende. 

Anonymkode: 85a95...5f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke at folk kan slite med den inntekten dere har. Da må det være dyre vaner. Jeg og min mann har tilsammen halvparten av deres inntekt og klarer oss. Om vi hadde hatt like mye som dere, hadde jeg følt at vi var rik på penger. 

Anonymkode: fad35...d16

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg trodde ikke det jeg heller, men jeg leser støtt og stadig om vanlige familier som oss som sier de snur på krone pga økte mat og strømpriser. Selv tenker jeg ikke på noen av delene, og vi har penger til overs hver mnd. Hva bruker de penger på? Vi sparer ikke bevisst, men sløser heller ikke (tror jeg). 

Jeg tror veldig mange bruker enorme summer på piss som ikke synes og har et enormt forbruk.

Kanskje tre kaffe på Narvesen om dagen, nettshopping av masse klær, sko, tilbehør som de ikke trenger, masse dyr mat, bytter til ny iPhone hvert år, bruker halve dassrullen når de er på do, frisør altfor ofte, spabehandlinger, dyre opplevelser med dyr mat og kjøp av greier (lett å bruke tusenvis av kroner på Tusenfryd f.eks), oppussing, nytt interiør, merkeklær som går av moten etter 3mnd, blåser penger på taxi og dyre drinker, spanderer på andre, har alle mulige strømmetjenester, de kaster masse mat, dyre ferier, dyr bil, osv osv.

Har de husdyr er det mulig å bruke mye her også. Ekstremt mye.

Det er lett å bruke penger. Men når man er økonomisk er det utrolig vanskelig å forstå hva folk regelrett sløser vekk pengene sine på. Jeg bruker svært lite penger iforhold til de rundt meg.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi er er lavtlønnet ektepar  på snart 40 år med tre barn i barneskolen. Samlet inntekt er 900 k. Vi har 3,8 mill i lån. Huset er verdt 7 mill, og bilen 600 k. 

vi betaler 20 k på lån/renter i mnd, barna har én fritidsaktivitet hver. Vi spiser ute en til to ganger i mnd, går på kino eller andre ting når det passer. Vi kjøper det vi trenger når vi trenger det, sparer egentlig ikke på noe. Ser ikke på matprisene i butikken. Strømregningen er på ca 3000 i mnd. Alle barna har mobiltelefon, vi betaler for tv/nett/strømmetjenester og jeg trener på sats. Kommunale avgifter er 1800 mnd, totale forsikringer er ca 4000 i mnd. 

de siste månedene har jeg fulgt nøye med på vår økonomi siste dag hver mnd for å se om vi bruker mer enn vi får inn, men vi går alltid mellom 5 og 10 k i pluss (fører ikke budsjett. Jeg ser bare hvor mye vi har igjen den siste dagen hver mnd).

jeg leser hele tiden om par med barn, som oss, som sliter økonomisk. Aleneforsørgere kan jeg forstå, men hva er det konkret som er annerledes for de som sliter? Jeg forstår det bare ikke… vi tjener som sagt 450 k hver, hvilket er lavtlønnet (jeg føler ikke det selv, men iflg statistikken er vi det). Vi drikker ikke, røyker ikke, jeg bruker ikke falske vipper eller får stelt negler, og vi har ikke husdyr. Er det der forskjellen ligger?

dette er ikke en skrytetråd, jeg lurer oppriktig når jeg leser om alle de som sjekker strømpriser og vasker klær om nettene. 

Dette og dyre ferier, dyre biler, dyre klær, dyr elektronikk, snusing og mye annet.  Er ikke rart regjeringen går på trynet når de går til valg på at det er «vanlige folks» tur. Vanlige folk har hatt det kjempebra i Norge de siste tiårene med et helt vanvittig forbruk. Det vi ser nå er en hump i økonomien, og det virker som om ingen dom er født etter 1990 har tatt høyde for at økonomien svinger. Og en god del av de som er født tidligere også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for seriøse svar, jeg var redd for å bli slakter. Jeg vet at jeg ikke kan mye om økonomi, det er derfor jeg spør. 

med tanke på at vi anses som lavtlønnede har jeg vært veldig bekymret mtp renteoppgangen, økte matpriser, strømpriser etc, men jeg ser at vi klarer oss helt fint. Selvfølgelig er det kjipt med økte utgifter, men jeg forstår bare ikke hva andre familier i lignende økonomisk situasjon som oss bruker så mye mer penger på? Vi sparer som sagt ikke på noe, kjøper det vi trenger når Vi trenger det. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...