Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er utdannet sykepleier. Under studietiden jobbet jeg mye ved siden av, slik at karakterene mine er for dårlige til å ta videreutdanning. Tok kontakt med studiestedet jeg ble uteksaminert for å høre om jeg kan forbedre noen av karakterene, noe de ikke tillater. Hvordan kan jeg ta master ? Fristen for å gjenoppta fag har gått ut. 

Anonymkode: 10779...8b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, jeg er utdannet sykepleier. Under studietiden jobbet jeg mye ved siden av, slik at karakterene mine er for dårlige til å ta videreutdanning. Tok kontakt med studiestedet jeg ble uteksaminert for å høre om jeg kan forbedre noen av karakterene, noe de ikke tillater. Hvordan kan jeg ta master ? Fristen for å gjenoppta fag har gått ut. 

De fleste master kommer med c snitt som krav men noen tror jeg også tillater noe lavere enn c (avhenger sikkert noe av hvor mange som søker). Du kan også vurdere videreutdanninger, enkelte av disse har også karakterkrav men noen har"først til mølla prinsippet", eller fri adgang mot en betalingssum

Anonymkode: 1f7de...029

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste master kommer med c snitt som krav men noen tror jeg også tillater noe lavere enn c (avhenger sikkert noe av hvor mange som søker). Du kan også vurdere videreutdanninger, enkelte av disse har også karakterkrav men noen har"først til mølla prinsippet", eller fri adgang mot en betalingssum

Anonymkode: 1f7de...029

Problemet er C-kravet på de studiene jeg ønsker. Hvordan kan jeg noengang komme meg inn i drømmeyrket ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet er C-kravet på de studiene jeg ønsker. Hvordan kan jeg noengang komme meg inn i drømmeyrket ?

Du kan nok dessverre ikke det. Mange av oss har vært "unge og dumme" og ikke alltid tatt karakterene på alvor. Jeg sitter selv med en dårlig vitnemål fra sykepleie. Da jeg bestemte meg for å ta nytt studie så ga jeg det lille ekstra for å ha minst C i snitt i tilfelle jeg ønsker master. Men så hadde jeg allerede lært av mine feil og var derfor jeg gjorde det. 

Du kan evt ta noen etterutdannelser hvor det ikke stilles krav til C. Er det et alternativ?

Anonymkode: 6de4f...954

AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du å ta master i? Ikke alle skoler og retninger har karakterkrav, så det kan være muligheter andre steder. Jeg hadde rævva karakterer fra sykepleien, men kom likevel inn og tok en master med toppkarakter. 

Anonymkode: 4b8b6...480

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleier (gjorde som deg og jobbet mye ved siden av studiet), og kom inn på master i Psykisk Helse. Vet ikke om det har skjedd en feil eller ikke ved mitt opptak, men jeg har i hvert fall en mastergrad nå.

Anonymkode: 467e7...86e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleier (gjorde som deg og jobbet mye ved siden av studiet), og kom inn på master i Psykisk Helse. Vet ikke om det har skjedd en feil eller ikke ved mitt opptak, men jeg har i hvert fall en mastergrad nå.

Det hørtes nesten feil ut. Holder selv på med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Har vell b i snitt, og kom inn, men det var minst 40 på venteliste på mitt studiested

Anonymkode: 3f0ea...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som gjorde det samme som deg, og hun ble dessverre ikke jordmor, noe hun etterpå fant ut var drømmen… dumt at det ikke er mulig å ta eksamener på nytt. 

Anonymkode: 1c507...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hørtes nesten feil ut. Holder selv på med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Har vell b i snitt, og kom inn, men det var minst 40 på venteliste på mitt studiested

Anonymkode: 3f0ea...e9c

Som sagt så sitter jeg nå her med et vitnemål. Det var på et universitet her i Norge. Ironien var at jeg egentlig kun ønsket å ta en videreutdannelse (2 år deltid), men der var snittet for høyt, så jeg måtte ta masterforløpet (4 år deltid) for der kom jeg av en eller annen grunn inn. Jeg kunne valgt å bare hoppe av midtveis og likevel ha videreutdannelsen. Men dette var i 2018, kanskje det har forandret seg nå. Jeg uteksaminerte nå i sommer.

AnonymBruker
Skrevet

En mulighet er å ta en ny bachelor med noen av de fagene du allerede har, og da kanskje studere 1-2 år bachelor isteden for 3, og så søke master igjen. Det vil ta lenger tid selvfølgelig og er helt avhengig mulighetene dine i forhold til utdanning du har, kan ta og opptakskrav til master.  Men hvis det er drømmen din kan du se på det. 

Anonymkode: ad877...d82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2022 den 8.45):

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleier (gjorde som deg og jobbet mye ved siden av studiet), og kom inn på master i Psykisk Helse.

Skremmende.

Anonymkode: b990c...e40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skremmende.

Anonymkode: b990c...e40

Hvorfor er det skremmende? Mange grunner til at en går ut med dårlige karakterer, uten at det nødvendigvis betyr at ikke mester sitt yrke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det skremmende? Mange grunner til at en går ut med dårlige karakterer, uten at det nødvendigvis betyr at ikke mester sitt yrke.

Personen tror sikkert man er dårlig sykepleier uten A i snitt, som om det er kun karakter som tells i møte med en pasient 🤦‍♂️

Anonymkode: 27561...426

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En mulighet er å ta en ny bachelor med noen av de fagene du allerede har, og da kanskje studere 1-2 år bachelor isteden for 3, og så søke master igjen. Det vil ta lenger tid selvfølgelig og er helt avhengig mulighetene dine i forhold til utdanning du har, kan ta og opptakskrav til master.  Men hvis det er drømmen din kan du se på det. 

Anonymkode: ad877...d82

Mastere i spesialsykepleie benytter seg vel av karakterene på bachelor i sykepleie. Men hvis TS tenker å ta en master som også er åpen for andre yrkesgrupper, kan det være en mulighet. 

Anonymkode: 1c507...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2022 den 8.43):

Hva ønsker du å ta master i? Ikke alle skoler og retninger har karakterkrav, så det kan være muligheter andre steder. Jeg hadde rævva karakterer fra sykepleien, men kom likevel inn og tok en master med toppkarakter. 

Anonymkode: 4b8b6...480

Jeg tenkte på jordmor, helsesykepleier eller barnesykepleier. Det kan jeg bare glemme nå. Hvilke skoler/utdanninger har jeg mulighet til ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo, karakterer spesielt faktisk hva du kan av det du burde ha lært. Har du lyst på et diplom som gir deg jobb men ikke lyst til å lære ting? Da skal karakterene dine hindre deg i å oppnå den drømmen. Til gode for resten av oss.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Personen tror sikkert man er dårlig sykepleier uten A i snitt, som om det er kun karakter som tells i møte med en pasient 🤦‍♂️

Anonymkode: 27561...426

La oss kutte ut denne «du kan være en ålreit fagperson uten fagkunnskap»-tullet. Nei. Uten fagkunnskap kan du faktisk ikke være en ressurs innen faget ditt. Kan du være noens hjelper, håndtlanger eller assistent? Helt sikkert. Men det er ikke ts sitt ønske. Karakterer er ikke noe rart og irrelevant - det er et bevis på hvor mye eller lite fagkunnskap du har valgt å tilegne deg.

Å si at du kan være en kompetent sykepleier uten fagkunnskap er som å si at noen utgjør en god pilot uten å ha stått på oppflyging. Ville du satt deg godt til rette om piloten sa «ja, så jeg fikk D på sjekklisten sist gang jeg landet. Hehe. Men vi overlevde såvidt! Nå er vi på vei til Spania. Håper vi kommer frem i live!»? 

Du ville jo gått av flyet. Har du dårlige karakterer er du den piloten. 

Anonymkode: d4356...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, karakterer spesielt faktisk hva du kan av det du burde ha lært. Har du lyst på et diplom som gir deg jobb men ikke lyst til å lære ting? Da skal karakterene dine hindre deg i å oppnå den drømmen. Til gode for resten av oss.

La oss kutte ut denne «du kan være en ålreit fagperson uten fagkunnskap»-tullet. Nei. Uten fagkunnskap kan du faktisk ikke være en ressurs innen faget ditt. Kan du være noens hjelper, håndtlanger eller assistent? Helt sikkert. Men det er ikke ts sitt ønske. Karakterer er ikke noe rart og irrelevant - det er et bevis på hvor mye eller lite fagkunnskap du har valgt å tilegne deg.

Å si at du kan være en kompetent sykepleier uten fagkunnskap er som å si at noen utgjør en god pilot uten å ha stått på oppflyging. Ville du satt deg godt til rette om piloten sa «ja, så jeg fikk D på sjekklisten sist gang jeg landet. Hehe. Men vi overlevde såvidt! Nå er vi på vei til Spania. Håper vi kommer frem i live!»? 

Du ville jo gått av flyet. Har du dårlige karakterer er du den piloten. 

Anonymkode: d4356...26b

Det er en sannhet i det du sier. Men det er også sant at karakterer ikke nødvendigvis viser hva man kan eller ikke. Man kan ha uflaks på eksamen foreksempel, som betyr at man kan mye. Men det kom ikke frem på eksamen, eller fordi sensor mener noe som ikke nødvendigvis er riktig.

Og så er det forskjell på teoretisk og praktisk læring selv om de to henger sammen. Man kan forstå mye og lære mye nytt, men likevel gjøre det dårlig på eksamen fordi man ikke er så god på språk foreksempel. 

Anonymkode: 8a92c...1ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...