AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Et nært familimedlem hadde et opphold på filipinene for omkring 10 år siden, og kom da i kontakt med en lokal familie som hen hadde mye kontakt med, også etter hjemreise til Norge. Blant annet via pengeoverføringer.. Mitt familiemedlem døde for en stund siden og jeg har tenkt å videreføre kontakten med familien, så jeg tok kontakt for å si at jeg kan være med å støtte barnas utdannelse. for ca 3 mnd siden fikk jeg en melding om at de trengte penger til uniformer, så jeg sendte 700 kr over. Og antok det dreide seg om skoleuniformer. Men nå viser det seg at det dreier seg om klesplagg for en avgangsklasse. Jeg har vært en uke på ferie og det har da kommet inn flere meldinger fra familien om at de må betale diverse til skoler, det dreier seg om 3 barn i tenårene. Summene begynner å bli høye, 450 kr per måned for en av barna. For meg blir det da fort 1000 -1500 kr per måned, noe jeg ikke har råd til. Og de velger også studieretninger som musikk, dans drama for en datter, noe jeg ikke egentlig ønsker å sponse så fremt hun ikke virkelig har talent. Jeg ønsker å sponse regulær utdannelse om som gir mulighet for videre universitetsttudier. Følerjeg har malt meg inn i et hjørne ved å si at jeg er med på å sponse utdannelser, som jeg ikke finner gode. Jeg har aldri sagt jeg kan støte alt. Men nå etter flere dager på ferie var der kommet diverse meldinger om at de må ha penger til diverse. jeg vet jeg er den priviligerte av oss. Men her har det tatt litt av. Jeg kan ikke sende avgårde 1000 kr til filipinene. De har forstått det slik at jeg skal betale dette, så jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Noen råd?? Anonymkode: 5d26d...093 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Hvis du faktisk har lovet dem å sponse utdannelse så bør jo du gjøre det synes jeg. Om det var et smart trekk av deg o utgangspunktet er jo en annen sak. Anonymkode: 30465...94f 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Du kan si at du kan støtte de med et fast beløp i måneden. F.eks 200 kr. Og si at det får være opp til de hva de gjør med pengene. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare kuttet de tvert. Ville heller brukt pengene på å sponse en hjelpeorganisasjon som jobber der nede. Da vet du i alle fall at du ikke blir løyet til og pengene brukt på tull. Men ditt valg hva du gjør med pengene. Anonymkode: a5cf8...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Er vel ikke noe annet å gjøre enn å si at du ikke har råd til å betale for alt, og beklage for misforståelsen. Ikke begynn å snakk om studieretningen barna velger, det får deg til å fremstå smålig. Anonymkode: c57d5...206 9 2
Jaytee Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Du gjør dette fordi du ønsker, ikke fordi du må. Det er dine penger, og du bestemmer hva du skal gjøre med det. 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 Hvordan vet du at de i det hele tatt trenger penger til utdanning? De kan fortelle deg en hvilken som helst historie. Du har ingen mulighet til å sjekke at de faktisk snakker sant. Nei, disse hadde sagt klart fra til at du har ombestemt deg. Ingen mer penger. Anonymkode: 68914...d91 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Haha hvor lettlurt er det mulig å være. Skole er gratis på Filipinene. Det er ikke noe "diverse kostnader" med mindre de går på dyre privatskoler, men da har de mest sannsynlig god råd selv. Anonymkode: 211d9...676 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Aldri gjør slikt. «jeg kan være med å støtte barnas utdannelse» Det her tolker jeg som om du er én av flere som støtter barnas utdannelse, ikke pengegrisen som skal spy ut penger. Du får enten sette en maksgrense hver måned, 500 for eksempel, eller så får du si at du ikke har råd. Og hvorfor i all verden fortsette med noe slikt om du ikke kjenner dem? Anonymkode: a4760...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 TS her. Takk for flere innspill. Jeg har ikke noen erfaring med dette, men intensjonen var god med hensyn til å støtte familien økonomisk og barnas utdannelse. Så jeg har sikkert vært idiot. Må telle litt på knappene angående hva jeg gjør, jeg har dessverre ikke mulighet til å fylle på med de pengene de ønsker nå pga utgifter her hjemme. Så må nok kommunisere noe angående forventinger. Anonymkode: 5d26d...093
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Du bør be de om å dokumentere alle utgifter til skole osv. i så fall. Anonymkode: 30465...94f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Bare kutt dem ut. Riv av plasteret raskt og gæli. De kommer aldri til å slutte å mase om penger. Aldri. Du må sette ned foten først som sist. Anonymkode: 96e01...32b 1 1
Akryl Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Du bør varsle dem at du betaler kun for siste semester nå, og etter det er det slutt. Slik at de kan forberede seg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Haha hvor lettlurt er det mulig å være. Skole er gratis på Filipinene. Det er ikke noe "diverse kostnader" med mindre de går på dyre privatskoler, men da har de mest sannsynlig god råd selv. Anonymkode: 211d9...676 Nå høres det ut som om det er snakk om høyere utdannelse og ikke barneskolen. Og den offentlige skolen er vel ikke mye å skryte av, så det fleste prøver vel å sende barna privat om de ikke bor i de fattigste strøkene, -så de kan få bedre læringsvilkår. Anonymkode: cd482...954 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 Filippinere i utlandet leier en stykke land med kokospalmer i hjemlandet for sine slektninger slik at de må jobbe for føda. De vet at «fast inntekt» i form av månedlige overføringer fra utlandet dessverre ikke ansporer til egeninnsats og selvhjelp - snarere tvert i mot. Anonymkode: 79e3b...cbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 https://asianet.no/forum/viewtopic.php?t=303 Dessverre ser det ikke ut som dokumentaren lenger er tilgjengelig, men budskapet kan leses. Anonymkode: 79e3b...cbc
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #16 Skrevet 29. juli 2022 Du sponser med det DU vil, og til akkurat det du vil. Sånn er livet.. I utgangspunktet hadde de jo fått null etter at hovedsponsor døde. Du kan også fort bli utnyttet. Anonymkode: f31e3...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #17 Skrevet 29. juli 2022 Det var da utrolig korttenkt av deg å tro at du kan støtte en hel familie, med tre (!) store barns utdannelse, også tro de skal bli hoppende glade for 700 kroner og det er det? Eller 200,- i måneden, altså 66 kr. pr barn. Hva og på hvilken måte skulle det være til støtte? Hvorfor sa du det når du verken mente det eller har råd til det? Og ikke gjorde noen som helst avtale? Jeg syns ikke det var snilt av deg, men slemt. Du sier du skal være med å støtte utdannelse (3 barn, veldig mange år blir det), men kan ikke sende 1000,-. Det du mente med det du sa, må du snarest formidle til dem. Ikke bland inn studievalg, ingen skal måtte studere noe de ikke vil pga (små)penger fra en fremmed på andre siden av jorda. Enten gir du dem noe penger til støtte, eller ikke. Du kan virkelig ikke sette betingelser. Og hvor mye hvor ofte må komme klart frem, du bør slippe å sende tiggerbrev og begrunne behovet. Eller du kan kutte det helt ut, hvis du ikke har råd. Anonymkode: b6aa5...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #18 Skrevet 29. juli 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Takk for flere innspill. Jeg har ikke noen erfaring med dette, men intensjonen var god med hensyn til å støtte familien økonomisk og barnas utdannelse. Så jeg har sikkert vært idiot. Må telle litt på knappene angående hva jeg gjør, jeg har dessverre ikke mulighet til å fylle på med de pengene de ønsker nå pga utgifter her hjemme. Så må nok kommunisere noe angående forventinger. Anonymkode: 5d26d...093 For ETT barn til «grade school» trengs det mellom 4389.67kr og 17558.66kr hvert år, avhengig av hvilken skole. Gang med tre og legg til alt av ting tilhørende skole. Det du gir, Ts, er ingenting. Anonymkode: a4760...a6e 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #19 Skrevet 29. juli 2022 Jeg hadde bare kuttet ut. Anonymkode: 568b2...f28 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #20 Skrevet 29. juli 2022 Herregud, ikke vær så tafatt. Du blokkerer dem på alle kanaler og saken er ute av verden. Tviler på at de tropper opp på døren din og etterlyser penger. Anonymkode: 7df25...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå