AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Hva burde man tenke igjennom før man får barn? (som psykisk syk). Anonymkode: 133a4...fc8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Har du nettverk rundt deg? Som kan steppe inn og hjelpe. Anonymkode: 9f748...7f8 1 1
Gjest Hottentått Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Psykisk syk kan være så mangt. Men du burde jo virkelig tenke gjennom om det er en god ide å få barn. Min tante er skikkelig psykisk syk, bipolar lidelse. Kusina mi har lidd så og si hele livet. Blitt skikkelig ødelagt. Hele familien revna. Ingen trodde det skulle gå så galt, men fødsel og alt gjorde helsa verre. Har vært utrolig vondt å se på fra sidelinjen og vi har selvsagt hjulpet så godt vi kan..
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Å bli frisk først, eller i alle fall ha god kontroll på de utfordringene man har, både ved egeninnsats og behandler(e) man kan samarbeide bra med. Anonymkode: 6efb5...cda 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Må man virkelig få barn når man er psykisk syk? Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse og har valgt å ikke få barn. Selv om jeg har mer kontroll over lidelsen nå som jeg er 40 og kjenner meg selv bedre så tar jeg ikke sjansen på barn. Er veldig bekymret for småting, har angst og tenker at jeg ville fått fødselsdepresjon. Jeg er i et forhold nå og prøver å nyte det siden det ikke har vært enkelt for meg tidligere i livet. Anonymkode: fc9e7...3b8 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 Det kommer jo an på hvordan type syk du er og om det er knyttet til noe arvelig. Utred deg selv godt først ihvertfall! Jeg var innom legen noen runder med diverse psykisk (søvn, utmattelse, konsentrasjonsvansker, osv) og fikk diagnose "angst og depresjon" to ganger som ung før jeg fikk barn, noe jeg syntes var frustrerende - fordi jeg følte meg ikke deprimert og medisiner gjorde ingenting. Etter at jeg fikk barn har jeg endelig fått rett diagnose, ADHD 🙈 Det er selvfølgelig kjempearvelig, så da har jo barna mine det også. Jeg klarer meg helt fint, barna er herlige og alt er bra, men ting hadde jo vært lettere om vi hadde visst mer på forhånd. Anonymkode: 12437...0ca
Gjest Anonyme-meg Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Du må takle å stå i alle situasjoner som oppstår med det å ha barn. Lite søvn, masse gråt, trass og masse mer. Også er det det økonomiske. Godt mulig du jobber, eller om du er ufør. Men det er dyrt med barn. Å man må kunne forsørge de selv.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Jeg kan ikke forstå at noen som vet hvilke diagnoser de har i den retning i det hele tatt kan vurdere å få barn. Når det er tungt nok for de som ikke har slike sykdommer. Kjenner noen med psykisk sykdom som dagdrømmer om å få partner og barn, og ærlig talt så aner ikke vedkommende hva hen fantaserer om. Det er så luftige fantasislott langt fra virkeligheten at det er tydelig at hen ikke har innsett hva det vil bety for eventuelle barn å ha en så ustabil, aggressiv forelder som helt uten videre kan ty til silent treatment og det som verre er. Anonymkode: b34c1...395 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Nettverk, om du klarer å sette noen andres behov over dine egne. At du har noen som hjelper deg på dårlige dager. Det sagt, alle har en psykisk helse. Selv den friskeste kan få en depresjon, oppleve psykose eller få uventede traumereaksjoner hvis de utsettes for ting som er tøffe. Anonymkode: 0bb2e...cd5 1
Tomas77 Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Helt avhengig av hva slags psykisk sykdom det er snakk om. Og som andre her sier, nettverk. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Partneren din må være så frisk at hen kan ta seg av barnet alene. Snakker av erfaring, min mann ble sykere av å få barn, så jeg har hatt aleneansvar for barnet mer eller mindre. Anonymkode: 1338d...d7c 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke forstå at noen som vet hvilke diagnoser de har i den retning i det hele tatt kan vurdere å få barn. Når det er tungt nok for de som ikke har slike sykdommer. Kjenner noen med psykisk sykdom som dagdrømmer om å få partner og barn, og ærlig talt så aner ikke vedkommende hva hen fantaserer om. Det er så luftige fantasislott langt fra virkeligheten at det er tydelig at hen ikke har innsett hva det vil bety for eventuelle barn å ha en så ustabil, aggressiv forelder som helt uten videre kan ty til silent treatment og det som verre er. Anonymkode: b34c1...395 Uenig med deg. Selv om det er veldig trist at du har hatt en dårlig opplevelse med en person som har hatt psykisk sykdom kan du ikke dra alle med psykisk sykdom under en kam. Psykisk sykdom kan være så mangt og selvfølgelig er det i mange tilfeller godt forenlig med mann, barn og et godt liv. Ca halvparten av alle voksne vil gjennomgå psykisk sykdom i livet, det er en veldig vanlig tilstand. Det er mye som faller innen paraplyen"psykisk sykdom" og det trenger ikke å være synonymt med kronisk, vold og aggresjon. Kanskje for noen til og med være en styrke at man kjenner til egen psyke og har fått testet den godt på forhånd. Dessuten kan alltid sykdom oppstå etter å ha fått barn, både psykisk, fysisk og kognitivt, uansett hvor frisk man er på forhånd. Man vet aldri. Anbefaler TS å snakke med mange folk nær seg som har barn, spør hvordan det egentlig er, vær med å pass små barn, gjerne på kvelden og natten. Ta utgangspunkt i det "verste" tilfellet du vet (typisk de som hadde bekkenløsning og kvalme hele svangerskapet, en traumatisk fødsel og kolikkbarn som aldri sover og alltid er syk) og forbered deg på at sånn blir det. 👍 Anonymkode: 12437...0ca 4 1
Heydayotheinterweb Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 Ikke få kids om du er psykisk sjuk? 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #14 Skrevet 27. juli 2022 At barna kan arve psykisk sykdom. Det vises ofte ikke før puberteten. Her var tiden frem til de var 13-14 helt super. Nydelige flinke oppegående barn. Nå som ungdommer er de mindre fungerende enn de var som barn. Hilsen en som fikk barn med en psykisk syk mann. Mannen stakk og jeg sitter igjen med 3 psykisk syke ungdommer og føler jeg jobber på en psykiatrisk institusjon 24/7. Føler dessverre ikke at det er verdt det. Anonymkode: 130a0...25d 3 3
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2022 #15 Skrevet 27. juli 2022 (endret) Det er ikke nødvendigvis slik at psykisk sykdom gjør deg uegnet som mor. Det kommer helt an på diagnose, grad av sykdomsinnsikt, mentaliseringsevner, overskudd, funksjonsnivå og sosialt nettverk. Hvis du IKKE har alvorlig personlighetsforstyrrelse, alvorlig grad av angst i den grad at du ikke klarer å gå ut døra eller delta på sosiale tilstelninger med barnet eller lidelser som innebærer virkelighetsbrist, vrangforestillinger eller hallusinasjoner, så kan det gå fint hvis du har en god far til barnet og du fungerer normalt. Endret 28. juli 2022 av Tvillingsjel Rettelse. 1 2
Heln Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 Det kommer jo så helt an på. Er du inn og ut av psykiatrien burde du jo helt klart ikke ha ansvar for et annet menneske. Har du så stor angst at du ikke ville greid å følge barnet ditt på legevakta om nødvendig burde du ikke få barn mener jeg. Men alle og enhver kan ha milde psykiske sykdommer og det kan helt klart kombineres med familielivet. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 Psykisk syk kan være så mangt. Alt fra angst og depresjons symptomer i ny og ned til alvorlige lidelser. Det kommer jo an på funksjonen til den syke i hverdagen. En må hvertfall klare å ta vare på seg selv 100% før man får barn. En bør ikke få barn å belage seg på at andre skal ta ansvar for barnet. Ting kan skje og en må vite at en klarer omsorgsoppgavene 100% alene hvis noe skal oppstå. Evt samlivsbrudd, dødsfall osv. En bør hvertfall ha kontroll på sykdommen sin. Er du usikker snakk med noen som kjenner deg godt, lege, psykolog osv. Dere bør også ha jobb/ inntekt å forsørge dere med Anonymkode: 22323...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 Godt nettverk du vet vil vare de neste 18 årene. Klarer du ta vare på deg selv? Klesvask, dusjing, ryddig hjem, rent hjem. Min psykiske sykdom har ikke stått i veien for å få barn. Jeg kan ta vare på meg selv, og jeg har en trygg partner. Anonymkode: 97f2b...c2b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 Slutt å snakke om nettverk, man må evne å ta seg av de barna man setter til verden selv og ikke basere seg på at andre skal bidra. Du og partner skal klare å håndtere barn aleine. Og partner må få vite fullt ut hva hva han/hun er med på, du kan ikke prøve å skjule sider ved deg selv. Synes du skal vurdere grundig om du faktisk skal ha barn, det kan være veldig belastende for barn å ha psykisk syke foreldre. Anonymkode: bd8a2...af8 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Partneren din må være så frisk at hen kan ta seg av barnet alene. Snakker av erfaring, min mann ble sykere av å få barn, så jeg har hatt aleneansvar for barnet mer eller mindre. Anonymkode: 1338d...d7c Hen?🙄 Du bruker det feil. Anonymkode: fc9e7...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå