AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Del Skrevet 27. juli 2022 Jeg skal flytte 500 meter fra her jeg bor nå med katten. Vet jeg må holde han inne en stund før jeg slipper han ut, men hvor lenge er det lurt å holde han inne? Ser for meg han løper rett tilbake til gamle leiligheten og banker på vinduet til de stakkars folka som skal flytte inn her 😄 Jeg skal så klart si fra til de nye eierne at det kan skje. Han nekter å gå i bånd så det nytter ikke å gjøre det på han heller. Fordelen i nye leiligheten er at det er god plass så han har mye plass å utfolde seg på. Noen som har flyttet korte avstander med katt? Skjønte katten at den hadde flyttet? Anonymkode: 2dc29...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Del Skrevet 27. juli 2022 1 år burde holde mener jeg Anonymkode: bdce4...fd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Del Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1 år burde holde mener jeg Anonymkode: bdce4...fd3 1 år? Så lenge? 1 måned kan jeg forstå, men 1 år? Har du gjort dette med egen katt? Anonymkode: 2dc29...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Del Skrevet 27. juli 2022 Dyrebeskyttelsen opererer vel med 8 uker, mener jeg å huske. Men alle katter er forskjellige. En venninne overtok en katt fra noen en kilometer unna, den katten går fortsatt titt og ofte bort dit etter flere år i nytt hjem. Anonymkode: ef036...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 27. juli 2022 #5 Del Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal flytte 500 meter fra her jeg bor nå med katten. Vet jeg må holde han inne en stund før jeg slipper han ut, men hvor lenge er det lurt å holde han inne? Ser for meg han løper rett tilbake til gamle leiligheten og banker på vinduet til de stakkars folka som skal flytte inn her 😄 Jeg skal så klart si fra til de nye eierne at det kan skje. Han nekter å gå i bånd så det nytter ikke å gjøre det på han heller. Fordelen i nye leiligheten er at det er god plass så han har mye plass å utfolde seg på. Noen som har flyttet korte avstander med katt? Skjønte katten at den hadde flyttet? Anonymkode: 2dc29...dc4 Noen sier den skal holdes inne i to uker, noen sier seks uker. Jeg holdt min inne i tre og en halv uke da vi flytta en drøy kilometer for en del år siden. De ukene gikk helt fint å være inne. Etter tre og en halv uke stilte hun seg foran verandadøra og begynte å mase seg ut. Jeg hadde ikke forsøkt å "tvinge" henne til det i det hele tatt, det bare skjedde. Dette var i slutten av februar det året. Første gang hun gikk ut ble jeg med henne, holdt meg på god avstand og "viste henne bort fra hovedveien". Mye mer trafikk her enn der vi bodde før. Jeg ville holdt henne inne en fire ukers tid. Det er kanskje vanskeligere å holde katta inne på denne tida enn det var for meg som flytta i februar for noen år siden. Følg med på om hun etter hvert blir mer og mer interessert i å være ute, eller om hun selv synes det er greit å være inne i starten. Jeg husker at jeg var veldig spent på hvordan min ville takle flyttinga i det hele tatt, men vi hadde jo med oss kjent inventar og kjente luter, så det gikk bra. Prøv å aktiviser han inne de første ukene hvis du ser at han kjeder seg, enten det er med lek eller med kos. Kanskje han venter med å gå bort til døra. Når du føler at han er klar, når det har gått tre-fire uker, kan du slippe han ut. Da kan du også gjerne være med, men hold deg på god avstand. La han få utforske området, la han se deg, men ikke stå helt oppi han hele tiden. Du kan lokke han til deg noen ganger, og så "slippe" igjen. Bor dere i nærheten av en trafikkert vei, så trekker du innover mot et annet sted enn den trafikkerte veien. Min katt skjønte at vi hadde flyttet ja, og det virket som hun ikke var så interessert i utelivet de første ukene. Kanskje det var fordi hun ønsket å bli bedre kjent inne, legge fra seg sine lukter og kjenne mine lukter. Kanskje det var fordi det var februar, selv om hun pleide å være en del ute på den tiden der vi bodde før også. Jeg vet ikke. Katter er forskjellige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Del Skrevet 27. juli 2022 Minst 4 uker. Etter de 4 ukene, så bør man se det an litt. Virker katten veldig trygg på sitt nye hjem, har funnet seg favorittplasser etc, så kan man prøve å slippe den ut. Gå gjerne ut med den, og ha noe digg mat (våtfor for eksempel) som den kan spise mens dere er utenfor leiligheten. Virker katten ikke helt avslappet og trygg etter 4 uker, så kan dere gjerne holde den inne i et par uker til bare for sikkerhetsskyld. Kanskje er det smart å være på den sikre siden i og med at den nye leiligheten ligger såpass nært den gamle? Anonymkode: d1d1b...3e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Del Skrevet 27. juli 2022 For noen holder det med 1 mnd, for noen trengs det 3 mnd. Det kommer helt ann på, men hvis katten har vært der i 4 uker og du ser at katten er 100% trygg der og gnir seg på ting og føler seg hjemme så kan du slippe katten ut, men det skader uansett ikke å vente lengre enn man tror. Se denne for tips til å aktivisere pus mens han er inne: Anonymkode: 38f1b...88e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. juli 2022 #8 Del Skrevet 27. juli 2022 Ca 3 uker burde holde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Del Skrevet 28. juli 2022 Helt til katten begynner å markere på møblene. Dvs gni seg mot de, ikke å gjøre fra seg. Anonymkode: e3d82...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Newgirll Skrevet 28. juli 2022 #10 Del Skrevet 28. juli 2022 Vi hadde han inne i 3 mnd, men det var på den kaldeste delen av vinteren. Det gikk helt fint, og han ble hjemmekjær 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Del Skrevet 28. juli 2022 Hold den forbannede katten inne! Den dreper små gnagere og fugler, katter har ingenting å gjøre i norsk natur! Anonymkode: aa1b9...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Del Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hold den forbannede katten inne! Den dreper små gnagere og fugler, katter har ingenting å gjøre i norsk natur! Anonymkode: aa1b9...042 Nei. Jeg er ikke ts, men aldri om jeg skal plutselig begynne med å nekte mine katter å oppholde seg utendørs kun pga folk med ditt synspunkt. Anonymkode: e3d82...627 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #13 Del Skrevet 29. juli 2022 Bare hold den inne og ikke slipp den ut mer Anonymkode: 88b67...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #14 Del Skrevet 29. juli 2022 Jeg har sluppet ut mine fra dag 1 og har på 30 år aldri mistet en katt. Gitt de litt mat og latt døren stå oppe så de har hatt trygg retrett. Mulig jeg har hatt unormale katter men det har virket som de har tenkt at dette er et nytt sted så det er tryggest å holde seg der menneskeslaven min er. Anonymkode: 76799...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #15 Del Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har sluppet ut mine fra dag 1 og har på 30 år aldri mistet en katt. Gitt de litt mat og latt døren stå oppe så de har hatt trygg retrett. Mulig jeg har hatt unormale katter men det har virket som de har tenkt at dette er et nytt sted så det er tryggest å holde seg der menneskeslaven min er. Anonymkode: 76799...660 Det er noen katter som er veldig knyttet til mennesket og så er det noen som er knyttet til hjemmet. Så er det også ekstremt mange som ikke har en sånn fin historie som deg, lest om mange katter som vandrer til det gamle hjemmet igjen, så best å være på den sikre siden. Anonymkode: 38f1b...88e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå