AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Er det noen her som har hund av den rasen og vil dele erfaring? Hvordan var valpetiden og var den lett å trene?😄 Anonymkode: 1caa5...5de
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har flere jrt. Noen var relativt enkle i valpeperioden, andre var myyyye mer jobb. Men, det var verdt all den jobben, for i dag er de voksne, stødige fine hunder. De må fortsatt trenes og brukes. Men, de tåler noen rolige dager også. Det er viktig å lære de å være rolig og det trenger ikke skje noe hele tiden. De er også store kosegriser. Kaste pinner og ball for moro skyld for aktivisering ville jeg holdt meg unna. Det kan føre til stress og de kan få oppheng på det og det kan være vanskelig for dem og finne roen. En jrt lærer veldig fort, det kan være fint det, men de lærer også unoter like fort. Anbefaler å kjøpe jrt fra seriøse oppdrettere og vær ærlig med hva du skal bruke hunden til. Noen har litt mer aktive linjer enn andre. Det er en del svindel på rasen, så vær sikker på at det er en nkk registrert valp du kjøper. Det er en herlig rase som kan være med på det aller meste. Alt fra båtturer, toppturer, skiturer osv. Selvfølgelig må de trenes opp til det først. Blir det første hund, så gå kurs. Vær forberedt på pelsstell, strihåret må nappes 3 - 4 ganger i året, broken må også nappes. Glatthåret røyter men der holder det å gå over med en egnet børste. Anonymkode: 567ce...50e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Jeg har alltid hatt hund og trener aktivt lydighet og spor. Har også trent med redningshundene tidligere. Har nå en middels stor hund som er høy i aktivitet, men hun er gammel og må nok dessverre snart få slippe….. så derfor ser jeg etter en ny hund. Ønsker av praktiske grunner en liten brukshund, ser derfor på blant annet JR. Har mye erfaring med store hunder, men har ikke hatt liten hund tidligere. Anonymkode: 1caa5...5de
Myrmica Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 JRT er tøffe, arbeidsomme, kule og morsomme hunder i et veldig praktisk format 😁 Som med alle hunder er det store individforskjeller, men trekk som gjerne går igjen er at de er energiske, sta, kan bli ganske intense, jager smådyr, og lærer fort. Jeg har en som er veldig lojal og beskyttende, sær og egen, og en stor kosegris. Og en som er veldig selvstendig, spretten, leken og elsker alle mennesker i hele verden. De lærer fort, både på godt og vondt. Triksetrening er gøy! Men uvaner setter seg også fort, og før du vet ordet av det har de lært seg ting du helst ikke ønsker 🙈
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #5 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har hatt en i en uke. Jeg var forberedt på myyyye jobb, men jeg tror vi har vært heldig. Vår sier ifra når den vil ut, den har ikke bjeffet, den ligger påf anget og koser, den har lært seg "sitt", "hit", "seng" og litt til på bare en uke. Biter litt enda, men det holder vi på å lære den fra Anonymkode: 9b789...f3d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Jeg har to jrt ❤️ Nydelig hunder med mye energi og veldig folkekjære. De har to ulike personligheter, hvor den ene elsker barn, og skal hele tiden leke med dem. Veldig energisk og kan løpe etter ball hele dagen muligheten er der. Det negative er et stort jaktinstinkt, spesielt på gnagere. Jeg klarer ikke å roe ned når hun ser f.eks kaniner, så da må jeg bare ta hun bort. Den andre er mer rolig og ikke like interessert i å leke med barn. Men elsker å hilse på folk, og er veldig folkekjær. Bryr seg ikke spesielt om gnagere eller andre dyr. Så selv om deler samme rase, og til og med i familie, kan personligheten variere. Men stort sett folkekjære hunder med mye energi, men ofte jaktinstinkt mot spesielt gnagere (men som den ene min ikke har så mye av). Jeg velger lett jrt igjen. og stort pluss for at de har lang forventer levealder! Anonymkode: 81d21...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå