Gå til innhold

poori

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har en oppskrift?

Den jeg fant og brukte i går må ha manglet et eller annet vesentlig, siden de ikke blåste seg opp da de ble friterte.

Er det mest mislykka jeg har lagd på matfronten, ever..

Endret av pulverheksa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en oppskrift, men har ikke prøvd den selv, så jeg vet ikke om den blir som du ønsker.

Poori (6 pers.)

60 g sammalt hvete, fin

60 g hvetemel

1 ss olje

2 store klyper salt

½ kopp varmt vann

Bland mel med olje, salt og vann til en smidig deig. La stå 1 time.

Kna deigen godt og del i 6 boller. Kjevle hver ut til en 12 cm rund leiv. Frityrstek 10-15 sekunder på hver side og la renne av på kjøkkenpapir.

Skrevet

Jeg har en litt annerledes oppskrift - dessverre også uprøvd (men ganske detaljert).

Poori

250 g hvetemel

2 ss vegetabilsk olje

1,3 dl vann

vegetabilsk olje til frityrsteking

Lag grop i midten av melet, tilsett oljen og arbeid den inn i deigen, deretter vannet gradvis. Kna deigen i 10 min, den skal være blank, glatt og fast. Hell litt olje over deigen.

Del opp i 15 emner, kjevle til 10 cm stor leiv.

Legg leiven forsiktig ned i oljen. Vent noen sek. og press den forsiktig ned i oljen med en sleiv. Den skal svelle opp. Snu poorien og stek den på den andre siden i ca. 8 sek. til Ta opp og la renne av på kjøkkenpapir. Pass på at oljen holder seg varm - hvis temperaturen synker, sveller ikke brødene opp.

Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Mystisk, min oppskrift er nesten identisk med deres. Men de svulmet ikke opp når de ble stekt, som det stod i oppskriften.

De jeg har fått på restaurant har vært som små grove pitabrød, altså med luft inni.

Trodde jeg manglet bakepulver eller noe lignede, men kan ha hatt for kald olje til steking.

Får prøve igjen en annen gang, kan prøve deres oppskrifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...