Gå til innhold

Familiehverdag - del dine beste tips for å spare tid og penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med 3 barn og en helt ok økonomi. Men jeg vet at vi har potensialet til å spare mye, både tid og penger, når det gjelder hele logistikken rundt innkjøp og middagslaging. Mønsteret er vanligvis at en av oss stikker innom butikken rett etter jobb (begge har 8-4 jobber) og handler det vi trenger den dagen. Veldig unødvendig tidsbruk, og vi ender oftest opp med en kjip kjapp middag som må slukes hel før ettermiddagsskiftet med kjøring/trening/lekser osv begynner. 

Nå stiger prisene på alt og det er virkelig på tide at vi får på plass bedre rutiner! 

Vi har ofte en del ledig tid på søndager, hvilke matretter kan vi f eks lage større mengder av og fryse ned porsjoner?

Har laget en del bolognese-saus og kraft tidligere, så det skal jeg komme i gang med igjen. 

Så, til alle dere med svart belte i husmor-skills, hva er ditt beste life hack? 😊👏

Anonymkode: d7f48...bcf

AnonymBruker
Skrevet

-Bestille mat fra Menys nettbutikk og få varene levert hjem på døren. 
-Lage dobbel porsjon middag og varme opp på dag nr 2. Gull å slippe å lage middag hver dag. 
- Jeg bruker å lage en stor gryte med Tine sin Hot kyllingsuppe og fryse ned. 
- På ekstra travle dager pleier vi å spise fiskeburger (grovt hamburgerbrød, fiskekaker med 80 % fisk og ferdig oppskåret salat og råkost salat) Middagen er da klar på 5-6 min. 

Anonymkode: e88be...73a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til fryseren lager jeg ofte supper (ofte linsesuppe, fiskesuppe, potet- og purresuppe) og fryser i porsjonspakninger, gryteretter, rundstykker, lasagne i porsjonsformer i aluminium, kjøttsaus ferdig porsjonert så det bare er å varme den og koke pasta til. Ta opp kvelden i forveien og tin i kjøleskapet. 

Mye kan spares av tid og penger på å planlegge menyen. Kjapp mat trenger ikke være kjip. Hva med å kjøpe en kokebok, abonnere på matkasse for inspirasjon en uke eller to etc?

Anonymkode: 7fa7b...b3d

• Liker 2
Skrevet

Skriv ukesmeny der dere vet at dere kan spare tid og penger på å bruke opp rester fortløpende. Da kan man også feks lage neste dags middag mens suppen koker/gratengen står i ovnen.

Feks

Mandag: torsk med ratouille og ris (kok ekstra ris)

Tirsdag: pasta (kok dobbel porsjon) med bolognaise basert på ratatouille restene

Onsdag: stekt ris (av rester) og kyllingkjøttdeig, egg og purre/løk/mais/gulrot/paprika alt av smårester av grønnsaker fra kjøleskapet funker

Torsdag: ovnsrett av pasta, brokkoli, blomkål, torsk gratinert med tykk hvitsaus med egg i

Fredag: spaghetti med spinat/ertesaus og stekt laks (travel treningsdag hos oss, så ingen fredagstaco)

Lørdag: taco/biff/pizza/restaurant

Søndag: kylling med ovnsbakte grønnsaker og potetmos (som man kan lage restesuppe av til uka)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

- Oda er redningen vår! Det er kanskje litt dyrere enn å handle i en fysisk butikk, men vi sparer masse tid, så jeg synes at det er verdt det. I tillegg unngår vi impulskjøp som potetgull, sjokolade osv. De har endel gode oppskrifter også :) 

- Ukemeny, som andre har skrevet

- På søndag pleier jeg å preppe litt mat til uka: lager chiapudding/kjøleskapsgrøt, kutter grønnsaker, koker egg

- Av og til forbereder vi middagen kvelden før. Lapskaus, supper, gryter, osv.

- Helt enig at kjapp mat trenger ikke å være kjip. Våre favorittløsninger er speilegg, ostesmørbrød (serverer med oppkuttede grønnsaker), grove vafler eller pannekaker (f. eks. vafler med ost og skinke, røra lages kvelden før), polarbrødpizza. Kanskje ikke såååå sunt, men mye bedre enn halvfabrikata, synes jeg)

- Jeg liker å lage mat i ovnen. Det tar litt tid, men krever veldig lite arbeid.

Anonymkode: a9310...d5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lager matplan for uka hver søndag, den inkluderer frokost+lunsj+middag. Samt handleliste. Da ser vi også over hva vi har fra før, som bør brukes opp. OG går gjennom alle tilbudsavviser. Så handler den ene etter jobb mandag for hele uka. I tillegg planlegges andre innkjøp, alt fra gaver, ting til hus, med mer. Dette tas unna på samme handletur. Mye tid og penger spart, da alt er planlagt, og gjøres samlet. 

Setter opp ukeplan. Denne inkluderer ad-hoc oppgaver, kjøring/levering, avtaler, og alt. Alt blir fordelt. 

Både matplan og ukeplan skrives opp i en stor kalender på kjøkkenet. 

Har ekstra kjøleskap og fryser i bod. Dette gjør at vi kan handle bulk i sesong, og når noe er på tilbud. Handler alltid ting som tannkrem, dopapir, vaskemidler, hermetikk... for et år om gangen. Kjøper også hjort rett fra jaktlag i sesong, samt større partier fra Rekoringen, så har rikelig med rimelig kvalitetskjøtt. 

Lager gjerne frokost og lunsj for 2-3 dager i strekk, og middag for 2 dager i strekk. Lager også opp frysemat som lett kan tines på travle dager. Slik mat er gjerne; lasagne (også vegetar), lapskaus, gryteretter i alle former, eggmuffins, fiskekaker, kjøttkaker, pizza, stekt kylling. 

Matprepper litt hver søndag/mandag; Koker og skreller noen egg, pakker opp og renser alt av grønnsaker og salat før det legges i kjøleskap, lager granola, steker gjerne opp søtpotet og steker kylling, slik at man raskt kan lage salater/lunsjretter.

Har vakummaskin, og kuttemaskin. Kjøper større stykker kjøtt, tilbereder, og kutter opp til pålegg. 

Anonymkode: d32f7...ec7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lager en ukesplan og bestiller varene gjennom Oda. En av middagsrettene lager vi dobbel porsjon av, en dag vi har tid, og spiser den andre halvparten en dag vi har mindre tid. Det er fortrinnsvis en rett alle er glade i, slik at det er bonus å få den to ganger. For eksempel vegetarlasagne (Trines matblogg, med spinat og feta) den liker alle hos oss godt. Og lager man ekstra av sausen, kan det brukes som en tomatsaus til en annen rett den uken (eller fryses), som pastasaus, pizzasaus eller saus til kjøttboller eller torsk. (Lager man dobbel porsjon lasagne, må den ekstra lasagnen (eller sausen til en annen rett) faktisk settes bort og merkes «torsdagsmiddag» hvis man har tenåringsgutter med ustoppelig appetitt, hvis ikke er den borte..) 

Det er fint hvis minst en av rettene enten består av langtidsholdbare ingredienser eller frossenvarer, slik at men kan hoppe over en dag hvis planene endrer seg, uten at mat må kastes.

Å bestille gjennom Oda (eller andre tjenester der du bor) sparer mye tid, gjør at vi lettere planlegger uken sammen, og hindrer impulskjøp. 

Anonymkode: f6770...d6e

Skrevet (endret)

Fiskefilet er faktisk sunn hurtigmat!

Stekes i panna på 7 minutter, så hvis du har ferdig kokt ris kan du feks steke en wokblanding i en panne ved siden av, dumpe oppi risen der, og servere med soyasaus, siracha og sweet chili ved siden av, middag på under 10 min!

Variant nr to: bruker pakkene med laksebiter som jeg steker i panna sammen med en purre i ringer. Dynker med soyasaus og tømmer i et halvt beger lett crème fraiche. Koker pasta ved siden av i en stor kjele, og når det gjenstår 5 min av koketiden har jeg oppi brokkoli delt i buketter (bruk helst dampinnsats, eller bare sleng de rett i vannet). Spe panna med laksen med kokevannet så sausen har rett konsistens. Tar også ca 10 min med lite prepp, og er sunt og godt

Nr tre: stek fersk spinat, løk og purre til det faller lett sammen. Ha på soyasaus, pepper og hvitløk. Legg i torsk delt i biter på ca 50gr (halv håndflate). Sett på lokk så torsken damper i panna. Serveres med ris og brokkoli 

Nr fire: tiner en pose frossen spinat i mikroen mens jeg freser en løk og hvitløk. Har oppi spinaten og ca 2dl matfløte. Lar småkoke, og har oppi 1/2 pose frosne erter. Steker laksebiter i panna ved siden av og koker pasta. Ha oppi 1/2 - 1 dl av kokevannet, og kjør sausen glatt med stavmikser. Tar mellom 15-20 minutter 

Endret av Summeer
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...