AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Jeg er høy og (relativt) slank. Jeg har HELT vanlig BMI, og en stillesittende jobb. Det har jeg alltid vært. Jeg har flere venninner (litt tykkere enn meg…) som til stadighet synes det er ok å kommentere på hvor lite (de mener) jeg spiser, og valg av matvarer. Jeg har tatt opp at jeg synes det er slitsomt å kommentarer hele tiden, men da mener de at det må jeg tåle, siden jeg er tynn. Eksempler kan være: Venninne: «skal vi kjøpe oss en soft-is og spise på den benken der?» Meg: «Ja det kan vi, men jeg tar en saft is jeg» Venninne: javel!!! *blir snurt, marsjere med nesen i sky for å kjøpe soft is, slikker demonstrativt på den og sier *mmmmmm, denne var KJEMPEGOD* senere på dagen: Venninne: *spydig tone* «hvis ingen menn hadde kikket på kroppen din hadde du spist hva du ville da?» Kjente jeg ble helt satt ut av den kommentaren og prøvde å stotre frem at jeg alltid spiser det jeg har lyst på, og at jeg stopper når jeg blir mett. Men hun trodde ikke på meg og slengte ut at jeg er den tynneste hun kjenner. En annen gang laget vi frokost (jeg har ikke så stor apetitt på morgenkvisten), fikk jeg spydige kommentarer på at jeg kun skulle ha ett egg og ikke to. Vi skulle kjøpe oss kveldsmat, og da ville jeg dele en frossenpizza, for en hel ble for mye for meg. Da bjeffet venninnen min «det er ikke MYE» og hev to pizzaer oppi vognen. Værste er når vi spiser vafler eller pannekaker. Jeg liker ikke syltetøy (sært men sant!), og har heller aldri forstått greien med å ha rømme på vaffel (rømme er liksom til tacoen i mitt hode). Så jeg tar bare sukker på. Da må de andre poengtere at bare så jeg vet det så er ikke det noe sunnere med sukker enn med syltetøy «Så det så!!!». Hun ene har til og med sagt at jeg må tåle sånne kommentarer fordi mine matvalg kan trigge spiseforstyrrelser hos andre folk? Her snakker vi altså om at en alminnelig slank jente som er oppvokst med norsk «husmannskost» skal påføre andre en spiseforstyrrelse ? er det virkelig sånn at slanke jenter skal gå rundt å ta ansvar for andre jenter følelser og være skyteskiver for stygge kommentarer? Anonymkode: 10d03...1bc 8
nissejenta Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 De er jo skikkelig fæle mot deg! Dette skal du virkelig ikke finne deg i. Grenser jo til mobbing… Dårlig skjult misunnelse det der 😞 7 4
nisselue Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: er det virkelig sånn at slanke jenter skal gå rundt å ta ansvar for andre jenter følelser og være skyteskiver for stygge kommentarer? Anonymkode: 10d03...1bc Sånn har tiden blitt. Ingenting tas ansvar for og alle andre har skylden for egne problemer. Du har styr på spisingen og da er det din feil at andre ikke liker det. Det er synd men det er en den negative siden av cancelkulturen. 1 2
Gjest mariama Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 (endret) Hvis dette er riktig gjengitt, og du bare velger det du vil ha uten å nevne noe om sunnhet, kalorier eller andres valg, er venninnen din selvsagt ute å kjøre. Jeg tipper at hun kanskje føler seg litt truffet og tolker for eksempel det med at en hel pizza blir for mye i lys av det. Men det er selvsagt ikke greit. Samtidig er du kanskje blitt litt ekstra var for dette nå? Noe av det du skriver handler jo bare om tonefall og kroppsspråk - og sånt er verre å skulle be noen kontrollere og lettere å misforstå. Men når hun sier ting det det hun faktisk sier ikke er greit - si rett og slett fra med en gang: «vet du, jeg syns det er kjipt å få kommentarer på kroppen min. Jeg spiser det som jeg syns er godt og får meg til å føle meg bra, og det syns jeg alle skal få gjøre.» Hvis hun ikke respekterer det får du jo bare si at du helst bare vil finne på ting som ikke involverer mat, siden hun tydeligvis har er litt vanskelig forhold til hva andre spiser. Edit: Leste en gang til og er enig i at det er for drøyt. Og jeg kjenner følelsen av å ikke «ha lov» til å velge sunne alternativ fordi jeg tilfeldigvis er tynnest i vennegjengen. Men si fra på en ordentlig måte, uten å si noe om hva de andre spiser. Endret 27. juli 2022 av mariama
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 2 minutter siden, mariama said: Hvis hun ikke respekterer det får du jo bare si at du helst bare vil finne på ting som ikke involverer mat, siden hun tydeligvis har er litt vanskelig forhold til hva andre spiser. Hun bor et stykke unna så vi reiser og besøker hverandre i helger innimellom. Da går man jo veldig oppå hverandre. Hun spiser sjeldnere enn meg, men større måltid når hun først spiser, mens jeg spiser mindre og hyppigere. Det er ikke bevisst fra min side men jeg har alltid blitt fort mett og fort sulten igjen (praktisk😂). Anonymkode: 10d03...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: er det virkelig sånn at slanke jenter skal gå rundt å ta ansvar for andre jenter følelser og være skyteskiver for stygge kommentarer? Anonymkode: 10d03...1bc Eller er det ens eget ansvar for å sette grenser for hva man aksepterer fra de rundt seg? Anonymkode: 8213d...3db
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: (...) Hun ene har til og med sagt at jeg må tåle sånne kommentarer fordi mine matvalg kan trigge spiseforstyrrelser hos andre folk? Her snakker vi altså om at en alminnelig slank jente som er oppvokst med norsk «husmannskost» skal påføre andre en spiseforstyrrelse ? er det virkelig sånn at slanke jenter skal gå rundt å ta ansvar for andre jenter følelser og være skyteskiver for stygge kommentarer? Anonymkode: 10d03...1bc Nei, dette er ikke noe du skal ta ansvar for og det er heller ikke noe du skal tåle. De er jo direkte stygge mot deg! Jeg har opplevd lignende selv, og jeg avskyr kommentarer på vekt og mat. Det virker som om enkelte folk tror at bare man er normalvektig så må man tåle alt mulig av kommentarer. Anonymkode: 9672d...0ce 1 1
Navani Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Hadde sagt til dem at nå må de slutte å kommentere på hva du spiser. Du kommenterer ikke hva de spiser, da får se klare å gjøre det samme. Ville heller ikke kalt dem venninner. Har selv vokst opp med så mange kommentarer at det skal lite til før jeg sier ifra. Syns det er uhøflig å pirke sånn i hva andre velger å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Eller er det ens eget ansvar for å sette grenser for hva man aksepterer fra de rundt seg? Anonymkode: 8213d...3db Mener du at de tykke venninnene ikke kan akseptere at hun spiser mindre enn dem og at de derfor må «sette grenser»? Anonymkode: 10d03...1bc
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Hun gjør det garantert fordi hun liker å se at du synes det er ubehagelig. Jeg hadde vært fristet til å smile og si «takk» når hun sier du er den tynneste. Jeg ville svart «ja, jeg er heldig som synes saftis er bedre enn softis». Hvis hun mater på med kommentarer, velg å se på det som et kompliment. Hun mener det jo helt tydelig ikke som kompliment, så hun kommer til å slutte. Anonymkode: db4f4...936 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 Dette hørtes veldig frekt ut, men dessverre relaterbart. Jeg sliter meg sykdom og periodevis nedsatt apetitt, og slipper heller ikke unna kommentarer🧐Som om jeg nyter å spy, eller ha diare for da slipper jeg å legge på meg🙄Arrrg kjenner jeg ble skikkelig irritert nå😂 Anonymkode: 7d121...69f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er høy og (relativt) slank. Jeg har HELT vanlig BMI, og en stillesittende jobb. Det har jeg alltid vært. Jeg har flere venninner (litt tykkere enn meg…) som til stadighet synes det er ok å kommentere på hvor lite (de mener) jeg spiser, og valg av matvarer. Jeg har tatt opp at jeg synes det er slitsomt å kommentarer hele tiden, men da mener de at det må jeg tåle, siden jeg er tynn. Eksempler kan være: Venninne: «skal vi kjøpe oss en soft-is og spise på den benken der?» Meg: «Ja det kan vi, men jeg tar en saft is jeg» Venninne: javel!!! *blir snurt, marsjere med nesen i sky for å kjøpe soft is, slikker demonstrativt på den og sier *mmmmmm, denne var KJEMPEGOD* senere på dagen: Venninne: *spydig tone* «hvis ingen menn hadde kikket på kroppen din hadde du spist hva du ville da?» Kjente jeg ble helt satt ut av den kommentaren og prøvde å stotre frem at jeg alltid spiser det jeg har lyst på, og at jeg stopper når jeg blir mett. Men hun trodde ikke på meg og slengte ut at jeg er den tynneste hun kjenner. En annen gang laget vi frokost (jeg har ikke så stor apetitt på morgenkvisten), fikk jeg spydige kommentarer på at jeg kun skulle ha ett egg og ikke to. Vi skulle kjøpe oss kveldsmat, og da ville jeg dele en frossenpizza, for en hel ble for mye for meg. Da bjeffet venninnen min «det er ikke MYE» og hev to pizzaer oppi vognen. Værste er når vi spiser vafler eller pannekaker. Jeg liker ikke syltetøy (sært men sant!), og har heller aldri forstått greien med å ha rømme på vaffel (rømme er liksom til tacoen i mitt hode). Så jeg tar bare sukker på. Da må de andre poengtere at bare så jeg vet det så er ikke det noe sunnere med sukker enn med syltetøy «Så det så!!!». Hun ene har til og med sagt at jeg må tåle sånne kommentarer fordi mine matvalg kan trigge spiseforstyrrelser hos andre folk? Her snakker vi altså om at en alminnelig slank jente som er oppvokst med norsk «husmannskost» skal påføre andre en spiseforstyrrelse ? er det virkelig sånn at slanke jenter skal gå rundt å ta ansvar for andre jenter følelser og være skyteskiver for stygge kommentarer? Anonymkode: 10d03...1bc Hadde ei i omgangskretsen som var slik og det var skikkelig ufyselig. Jeg sa tilslutt rimelig direkte og uten mulighet for diskusjon at jeg faktisk ikek tolererte at hun hverken forsøker å diktere hva jeg spiser, når jeg spiser eller hvor mye jeg spiser. Jeg er voksen og bestemmer alt det helt selv. Om hun kommenterte det en gang til så anså jeg vårt vennskap som over. Har ikke snakket med henne på noen år og det er helt greit. Jeg trenger ikke venner som går og hakker på meg. Anonymkode: 392ff...042 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener du at de tykke venninnene ikke kan akseptere at hun spiser mindre enn dem og at de derfor må «sette grenser»? Anonymkode: 10d03...1bc Nei, de mener at TS må sette grenser for hva slags oppførsel og kommentarer hun finner seg i. Anonymkode: 0a46c...05c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Hvorfor tar du ikke igjen? De er jo helt ufyselig. Hadde lett fyrt av: "Hvorfor skal jeg spise som en toppidrettsutøver når jeg bare sitter i ro hele dagen?" Så får det være opp til dem selv å regne seg frem til at en hel pizza er en drøy middagsstørrelse for vanlig inaktive kvinner. Anonymkode: fa864...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor tar du ikke igjen? De er jo helt ufyselig. Hadde lett fyrt av: "Hvorfor skal jeg spise som en toppidrettsutøver når jeg bare sitter i ro hele dagen?" Så får det være opp til dem selv å regne seg frem til at en hel pizza er en drøy middagsstørrelse for vanlig inaktive kvinner. Anonymkode: fa864...7a3 Det er jo nettopp det man ikke kan gjøre når man er tynn! Det er det som er hele poenget mitt. Hvis jeg slenger ut en kommentar tilbake er det «fat shaming», «body shaming», «du gir folk spiseforstyrrelser» osv. Da gjør jeg jo nettopp det de beskylder meg for å gjøre nemlig å gi andre kvinner komplekser. Tynne folk har ikke talerett i samfunnet. Feite folk kan herse med tynne så mye de vil, fordi det er mer synd på de som er tykk. Dessuten har jeg ingen interesse av å lage en diskusjon av hvor mye de spiser eller om en hel pizza er mye eller lite. Det er helt irrelevant. Hvis jeg har mye appetitt en dag hiver jeg i meg en stor pizza alene, hvis jeg ikke er så sulten, har spist mye tidligere på dagen så blir det for mye. Det er en helt irrelevant diskusjon. Det blir som å spørre «hvor lang er en tråd?». Anonymkode: 10d03...1bc 1
Bålkaffe Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 H e r r e g u d for noen ræva "venninner" du har. Nei, det er ikke ok at de kommenterer og styrer på sånn som de gjør. Her hadde jeg innsett at de ikke er noen gode venninner og dermed ikke noe jeg ville ha hatt i livet mitt og starta å kommentere likens tilbake, bare for å la de smake egen medisin. Når de surver, så bare si "jammen, du sier jo at jeg må finne meg i det fordi jeg er tynn, da må jo du finne deg i det fordi du er tykk. Enten kan alle gjøre det eller ingen, så hva er problemet ditt?" 1
Entern Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 Når de sier sånn, skal du legge hodet litt på skakke, smile ditt peneste smil, og si "det tar jeg som et kompliment". Og så dumper du dem.
Million Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 Kjenner igjen det der. Jeg har vært veldig tynn mesteparten av mitt liv, fra jeg begynte å gå som baby til jeg kom i 40-årene. Og folk altså.... det er ikke grenser for hva folk tror det er tillatt og greit å si, så lenge man er tynn! GRRRR! Kolleger, venner, bekjente, familie... ja alle bare kommenterte kroppen min og vekten min HELE forbanna tiden. Jeg har dessverre ikke noe annet råd til deg enn å si fra på en skarp måte neste gang noen kritiserer eller kommenterer vekten din. Si at du er lei av det, du har hørt det mange ganger før fra dem, og dette grenser til trakassering. Jeg selv måtte si fra ganske skarpt en gang til en bestemt kollega, som stadig vekk kommenterte at jeg var så tynn og mager og ditt og datt. Sa rett ut at jeg "var lei av å høre det fra henne, fordi hun hadde kommentert det så mange ganger før, ja, jeg har speil og jeg vet hvordan jeg ser ut, så det er helt forbannet unødvendig å kommentere MIN kropp hele tiden!" Det gikk heldigvis inn hos henne, hun ble overrasket og trodde ikke det gjorde noe å kommentere. Hun sluttet etter det å si noe i alle fall. Jeg la på meg da jeg var i 40-årene og ble normalvektig, så nå kommenterer ikke folk lenger, heldigvis. Du må si i fra, og det ganske skarpt også, hvis de skal skjønne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå