Gjest gjest i dag Skrevet 20. november 2005 #1 Skrevet 20. november 2005 åh, jeg er så usikker. Vi er et par i begynnelsen av 30 åra med et barn og nr 2 på vei. jeg er datter av en alkoholiker som døde av skadene da jeg var 11 og lurer nå på om mine holdninger til alkohol går over stokk og stein. Holder jeg på å bli hysterisk eller er mine bekymringer berettiget?? Mannen min er en ganske sjenert fyr, som ikke omgåes venner på fritiden, med mindre han er omtrent blitt tvunget til det av meg...Liker helst å sitte hjemme etter jobb og barnet vårt er lagt med en øll i hånden (fordi han fortjener det i følge han selv). Han dyrker ingen hobbier, eller driver egentlig ikke med så mye.. Nå må det sies at han er engasjert i vår lille familie og en god far og ektemann som stiller opp. Grunnen til at jeg forteller litt om det sosiale er at jeg mener at alkohol vaner ikke kan vurderes uten å se det i sammenheng med hvordan man fungerer sosialt... Er man aktiv, har venner , gjør masse uten alkohol involvert, hadde jeg ikke bekymret meg i det hele tatt om han tok en øll hver kveld for da ble det liksom en balanse.. Men mannen min er ALDRI noen steder uten å bli full. Og gjerne er han den som blir fullest.... Jeg tror han drikker fordi han er genert og ikke føler han fungerer sosialt, selv påstår han at han drikker fordi det er slik en fantastisk smak. Han er ikke så ofte på fest.. 2 hver mnd kansskje.. Men da er han skikkelig drita, snøvler, spyr kanskje og må sove i et døgn etterpå. På lørdagen kan han finne på å drikke en hel flaske vin alene.. Han påstår at det er bare "ett glass" og at det må være lov for å slappe av.. jeg er kjempe bekymret og har stein i magen hver gang han er i byen... er ikke det minste redd for utroskap el. så det er ikke der det ligger.. Jeg bare synes han er en stor tosk når han er drita. Og er sikker på at resten av verden ser det og, bare ikke han selv... Er en øll/vin pr dag mye? Drikke til du er drita når du er 30 annenhver måned er det ofte? Er det noe å bli hysterisk av?? Jeg vurderer sterkt å bli avholds. For slik det er nå greier jeg ikke å kose meg med ett glass vin. jeg sitter bare å følger med at han ikke tar ett til... Ps. drikker ikke akkurat nå da.. jeg er jo gravid... hilsen hormonine.
Tusenfryd Skrevet 20. november 2005 #2 Skrevet 20. november 2005 Hvis man ikke kan la være å drikke, har man et problem, enten det er 1 øl hver dag eller grøftefyll en gang i måneden. Jeg synes personlig at å drikke hver dag er unødvendig, men jeg vet flere som er uenig i akkurat det. Ville nok også reagert ganske kraftig på at en mann over 30 ikke kan la være å grøftefylle - pga smaken - ja, særlig... Å ikke vite forskjell på om man har drukket et glass eller en flaske er også grunn til bekymring i mine øyne. I tillegg kommer din historie som han selvsagt kjenner til. Han vet selvsagt også hva du føler i forhold til dette? Da burde det være en selvfølge å ta hensyn i form av å redusere på alkoholbruken. Munkholm og Clausthaler er også øl, og er det smaken han er ute etter, som han sier, burde det umulig være noe problem å "legge om".
Gjest LoisLane Skrevet 20. november 2005 #3 Skrevet 20. november 2005 Jeg mener at dette ikke er et sunt drikkemønster.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #4 Skrevet 20. november 2005 Jeg synes ikke at å drikke hver dag er ok. Men jeg skjønner ikke at noen må drikk hver helg heller. Men jeg drikker sjelden da... Når man er ung og fri synes jeg man kan tillate seg mer, men når man er i et fast forhold og har barn ikke minst, da bør man begrense seg.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #5 Skrevet 20. november 2005 Om han ikke har et alkoholproblem i dag, så er han kanskje på vei til å utvikle et... Den daglige drinken, om han holder seg til kun ett glass, synes ikke jeg er et problem. Men at han aldri kan klare seg uten den, høres ikke bra ut. Han tar den selvsagt for å slappe av, roe nervene og stresse ned. Grøftefyll er heller ikke vanlig og burde ikke skje siden han er vant til å drikke daglig. Jeg trodde grøftefyll var mer vanlig blant de som kun drikker på julebordet og aldri ellers... At han tar en flaske vin lørdag, er ikke mye for en mann, men også den burde tilsi at han holdt seg unna grøftefylla, dvs at han er vant til å drikke med måte. Kan du ikke foreslå at han går over til å ta en sider, en lettøl og at han noen helt edrue dager? Alle opplever stress, og har dårlige dager. Å bruke alkohol som problemløser, vil bare forsterke problemene på sikt. Han må innse at han må gå igjennom de dårlige dagene også, uten å drikke. Det er tydelig at han har en del nerver/angst kanskje? Men alkoholen vil på sikt bare gjøre problemet større.
Gjest Queenblue Skrevet 20. november 2005 #6 Skrevet 20. november 2005 (endret) Jeg synes ikke at å drikke hver dag er ok. Men jeg skjønner ikke at noen må drikk hver helg heller. Men jeg drikker sjelden da... Når man er ung og fri synes jeg man kan tillate seg mer, men når man er i et fast forhold og har barn ikke minst, da bør man begrense seg. ← Jeg er enige med Frysepulver. Og JA, jeg tror mannen din har et alkoholproblem. Endret 20. november 2005 av Queenblue
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #7 Skrevet 20. november 2005 åh, jeg er så usikker. Vi er et par i begynnelsen av 30 åra med et barn og nr 2 på vei. jeg er datter av en alkoholiker som døde av skadene da jeg var 11 og lurer nå på om mine holdninger til alkohol går over stokk og stein. Holder jeg på å bli hysterisk eller er mine bekymringer berettiget?? Mannen min er en ganske sjenert fyr, som ikke omgåes venner på fritiden, med mindre han er omtrent blitt tvunget til det av meg...Liker helst å sitte hjemme etter jobb og barnet vårt er lagt med en øll i hånden (fordi han fortjener det i følge han selv). Han dyrker ingen hobbier, eller driver egentlig ikke med så mye.. Nå må det sies at han er engasjert i vår lille familie og en god far og ektemann som stiller opp. Grunnen til at jeg forteller litt om det sosiale er at jeg mener at alkohol vaner ikke kan vurderes uten å se det i sammenheng med hvordan man fungerer sosialt... Er man aktiv, har venner , gjør masse uten alkohol involvert, hadde jeg ikke bekymret meg i det hele tatt om han tok en øll hver kveld for da ble det liksom en balanse.. Men mannen min er ALDRI noen steder uten å bli full. Og gjerne er han den som blir fullest.... Jeg tror han drikker fordi han er genert og ikke føler han fungerer sosialt, selv påstår han at han drikker fordi det er slik en fantastisk smak. Han er ikke så ofte på fest.. 2 hver mnd kansskje.. Men da er han skikkelig drita, snøvler, spyr kanskje og må sove i et døgn etterpå. På lørdagen kan han finne på å drikke en hel flaske vin alene.. Han påstår at det er bare "ett glass" og at det må være lov for å slappe av.. jeg er kjempe bekymret og har stein i magen hver gang han er i byen... er ikke det minste redd for utroskap el. så det er ikke der det ligger.. Jeg bare synes han er en stor tosk når han er drita. Og er sikker på at resten av verden ser det og, bare ikke han selv... Er en øll/vin pr dag mye? Drikke til du er drita når du er 30 annenhver måned er det ofte? Er det noe å bli hysterisk av?? Jeg vurderer sterkt å bli avholds. For slik det er nå greier jeg ikke å kose meg med ett glass vin. jeg sitter bare å følger med at han ikke tar ett til... Ps. drikker ikke akkurat nå da.. jeg er jo gravid... hilsen hormonine. ← Nei,men han har soialangst. Be han søke hjelp.
mjau Skrevet 20. november 2005 #8 Skrevet 20. november 2005 Høres ikke ut som et alkoholproblem, men et sosialt problem. Hvis han ikke kan omgås folk ute uten å drikke seg drita, mangler han forståelsen for hva alkoholen gjør med ham som person også i negativ forstand. Etter tre-fire øl blir de aller fleste mer snakkesalig enn uten alkoholinntak. Han kjenner kansje ikke sine egene begrensninger eller så skjønner han ikke det før det er for sent og han er drita full. Eksen min var litt av samme ulla, men drakk ikke til hverdags og var ikke hemmet sosialt. Men skulle han drikke, så skulle han drikke seg dritings, ellers var det ikke noe artig tydeligvis.. Ikke særlig gøy for meg, og var en medvirkende årsak til at jeg gikk fra ham. Kansje han skulle hatt litt profesjonell hjelp?? Høres ikke særli bra ut.
stinegull Skrevet 20. november 2005 #9 Skrevet 20. november 2005 høres ut som min historie det der...bare noen års forskjell orker ikke tanken på alkohol når jeg ser hva det gjør med min sambo heller du må gjerne PM til meg
valentino Skrevet 20. november 2005 #10 Skrevet 20. november 2005 Alkoholikere kjennetegnes blant annet ved at de konstant føler suget etter alkohol. De takler ikke hverdagen edru. Videre klarer ikke alkoholikere å stoppe etter at de har begynt å drikke. De må ha mer og mer. Dersom han tar seg en øl eller to på kvelden og stopper med det kan han ikke være alkoholiker. Hadde han vært det hadde han jo drukke til det var tomt med alkohol. Jeg kan ikke så mye om alkoholisme, men jeg synes du overdriver her.
Gjest gjest1 Skrevet 20. november 2005 #11 Skrevet 20. november 2005 Alkoholikere kjennetegnes blant annet ved at de konstant føler suget etter alkohol. De takler ikke hverdagen edru. Videre klarer ikke alkoholikere å stoppe etter at de har begynt å drikke. De må ha mer og mer. Dersom han tar seg en øl eller to på kvelden og stopper med det kan han ikke være alkoholiker. Hadde han vært det hadde han jo drukke til det var tomt med alkohol. Jeg kan ikke så mye om alkoholisme, men jeg synes du overdriver her. ← Man kan ha alkoholproblemer uten å være fysisk avhengig. Jeg tror AA har en webside, og der ligger det en test. Kan man svare ja på to eller flere av sidene, har man faktisk et problem. Jeg definerer alkoholen som et problem dersom den er et problem for motparten og man allikevel ikke vil gjøre noe med det.
Gjest milliane Skrevet 20. november 2005 #12 Skrevet 20. november 2005 Tror ikke at han har et alkoholproblem i dag,men at han har psykiske problemer. Sosialangst? Tydelig at han sliter. han har jo ikke et liv utenom familien sin. Det er trist å lese. Skal han fortsette slik, så kan han utvikle et alkoholproblem senere. Hvorfor har han ikke søkt/fått hjelp før for sine problemer+ Dette har han da hatt en god stund.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #13 Skrevet 20. november 2005 Jeg definerer alkoholen som et problem dersom den er et problem for motparten og man allikevel ikke vil gjøre noe med det. ←
valentino Skrevet 20. november 2005 #14 Skrevet 20. november 2005 Jeg definerer alkoholen som et problem dersom den er et problem for motparten og man allikevel ikke vil gjøre noe med det. ← Motparten? Det jo også en ting å kalle samboeren. Det er etter deg jeg kan se kun ett spørsmål hvor svaret er ja på AAs hjemmeside som heller mot at den det er snakk over har et alkoholproblem. AAs skriver at hvis man svarer ja på 4 eller flere spørsmål kan man ha et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå