Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min hadde en runde som dette for noen år siden hvor det var masse greier han unnlot å fortelle meg som kom i mailen hans (byggesøknader, avslag, frister som ikke ble holdt osv) som man naturligvis deler med den andre parten i prosessen. Vi kan begge hverandres passord til mail/Facebook ol men sjekker vanligvis ikke. 

I går overhørte jeg han på telefonen med en kompis om at han gledet seg til lørdag. Vi drar til København på fredag så jeg spurte ham om hvorfor kompisen hans trodde de skulle møtes på lørdag, men fikk bare til svar at det var en misforståelse. Logget derfor inn på Facebooken hans fordi jeg antok at dette var samme greiene for noen år siden. Der ser jeg at han og kompisene lenge har planlagt en guttekveld førstkommende lørdag som min mann ikke har turt (?) å fortelle at han ikke kan være med på. Jeg så også at han skal på jobbfest helgen etter hvor han gir inntrykk av at han skal dra selvom vi fortsatt er på ferie da. Vi planla ferie i mars så hvorfor han ikke er i stand til å si at han ikke kan være med forstår jeg ikke. Vanligvis kunne jeg trodd at dette bare var surr med datoer fra hans side, men dette er et gjennomgående mønster. Skyve ting foran seg, ikke tørre å si fra og utsette ubehagelige ting. Siden jeg først var i gang logget jeg inn på mailen hans og der har vi fått 2 ulike brev fra Nav angående vårt ene barn som er sykt. Jeg så at linken var lillaaktig som betyr at han faktisk har trykket på den. Vi snakket senest her om dagen om hvor rart det var at vi enda ikke hadde hørt noe fra nav, men så har han allerede fått brev fra de og lest det uten å informere meg. Vi fikk avslag på noe, så eneste jeg kan se for meg er at han har utsatt å fortelle meg det fordi han vet jeg blir lei meg. 

Jeg vet ikke hva jeg skal kalle dette «personlighetstrekket»..? Det fører hvertfall til at han aldri er i forkant med noe som helst og til kompisene må sende en beklager-melding rett før istedenfor å ikke si fra for lenge siden om at han ikke kan delta.. Blir oppgitt, han er en voksen mann. 

Anonymkode: 7ebb4...024

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde filleristet ham, men det er jo ikke lov. Så jeg hadde satt meg ned og snakket med ham om hvor jævli ugreit dette er, både overfor deg og kompisene hans feks. Så hadde jeg nok spurt om hvorfor, og evt sendt ham til terapi. 

Tror ikke jeg hadde orket noe sånt i lengden…

Anonymkode: 2ad36...70f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg lurer på hva det kommer av? Man blir jo sånn av en grunn, livredd for å si fra eller være i en ubehagelig situasjon? Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slik var eksen min. Unngikk ALT av ubehageligheter, han var veldig konfliktsky. Vi gikk i terapi rett før vi avsluttet forholdet, og da kom det frem at han unngikk vanskelige ting fordi han ville fremstå som perfekt for meg og andre. Han ville ikke at jeg skulle se ned på han. 

Anonymkode: 596a9...ae2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette tror jeg han trenger hjelp til å slutte med. Men jeg skjønner at du blir frustrert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg lurer på hva det kommer av? Man blir jo sånn av en grunn, livredd for å si fra eller være i en ubehagelig situasjon? Ts

Det kommer av å være konfliktsky. TS kan umulig være ansvarlig for hvordan kompisene og jobbfestgjengen reagerer på et nei. 

Anonymkode: cb63c...336

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte uten å bli sint? 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sykelig ut, og min første tanke er at dette er noe som stikker dypere enn at han bare utsetter fordi han er konfliktsky. Du sier det er et gjennomgående mønster. Du gjør nok lurt i å vise stor forståelse hvis du skal få lirket noen svar ut av han. Bør nok oppfordre han til å søke hjelp siden dette er noe som skaper store problemer både for han selv og dere rundt

Anonymkode: 2ba29...04b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må se på det som et handikap, at årsaken til han ender opp i slike situasjoner med «dobbeltbooking» er fordi han er redd for å si nei til folk. Men samtidig må du være passe pragmatisk; han er en voksen mann og burde selv skjønne konsekvensen av å trekke seg fra ting med kort varsel. Det er føkkings uhøflig og gjør han det nok ganger så gidder folk ikke invitere ham lenger.  

Anonymkode: cb63c...336

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dump ham!

Anonymkode: 1e008...c3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 18.56):

Slik var eksen min. Unngikk ALT av ubehageligheter, han var veldig konfliktsky. Vi gikk i terapi rett før vi avsluttet forholdet, og da kom det frem at han unngikk vanskelige ting fordi han ville fremstå som perfekt for meg og andre. Han ville ikke at jeg skulle se ned på han. 

Anonymkode: 596a9...ae2

Jeg har også en sånn eks. Akdri mer...

Anonymkode: 0e5de...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ingenting om TS, hvordan hun møter partner når han kommer med ønsker og ideer; blir han " sabla" ned eller blir han lytta til f.eks..

Anonymkode: b1b13...369

Skrevet

Det er jo unnvikende adferd. Det er nok terapi som må til. Å bli sint gjør det nok bare verre. Tenker at det er nesten på nivå med et barn.. Jeg ser at vi har fått et brev her, kan du hjelpe meg å tenke ut hvordan vi skal gå frem for å prøve å få gjennomslag?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være han har litt selvutslettende personlighet?

https://www.webpsykologen.no/artikler/selvutslettende-personlighet/

Eventuelt unnvikende personlighet.

Sånne ting kommer fra barndommen av, og er noe som må jobbes med.

Anonymkode: 95315...329

Dette tenkte jeg også, konfliktskyhet i den grad er ikke normalt i det hele tatt. Det har jo negative konsekvenser for hans relasjoner. 

Anonymkode: 7ca86...8be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi vet ingenting om TS, hvordan hun møter partner når han kommer med ønsker og ideer; blir han " sabla" ned eller blir han lytta til f.eks..

Anonymkode: b1b13...369

Les innlegget da, han gjør det samme overfor kamerater og jobben også.

Anonymkode: ab645...b98

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis dette forholdet skal fortsette, og dere skal få til noe som fungerer, så må du faktisk få ALLE ting sendt til deg. (Avtale med vennene hans også, om at han ikke sier ifra, så det er bedre at de spør deg om ting, og ikke bare han.)

Anonymkode: 91504...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at hvis dette forholdet skal fortsette, og dere skal få til noe som fungerer, så må du faktisk få ALLE ting sendt til deg. (Avtale med vennene hans også, om at han ikke sier ifra, så det er bedre at de spør deg om ting, og ikke bare han.)

Anonymkode: 91504...cc2

Det er nok lurest at hun får ting sendt til seg ja, i alle fall til han får gåttni terapi og få bukt med problemet. Men hun kan ikke ta ansvar for å avtale vennebesøk for ham altså, det får være måte på.

Anonymkode: ab645...b98

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 20.47):

Tenker at gjøre et unntak fra regel om å fokusere hvordan man opplever adferd, men her istedenfor:

- Annerkjenn det positive som er en del av problemet.

- Annerkjenn at dette er mest plagsomt for han selv.

- Kom med konkrete løsningsforslag, som ikke handler om at han skal bli barnet ditt.

Var litt lite info. Men er han litt rotete generelt? Da kan det å jobbe strukturert med kalender være et forslag. Slik at han ikke "plutselig" oppdager at han har en dobbelbooking, men kan ta å si nei til det han uansett ikke kan være med på en gang, istedenfor å gå rundt å være plaget av disse dobbelbookingene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 timer siden):

Tenker at gjøre et unntak fra regel om å fokusere hvordan man opplever adferd, men her istedenfor:

- Annerkjenn det positive som er en del av problemet.

- Annerkjenn at dette er mest plagsomt for han selv.

- Kom med konkrete løsningsforslag, som ikke handler om at han skal bli barnet ditt.

Var litt lite info. Men er han litt rotete generelt? Da kan det å jobbe strukturert med kalender være et forslag. Slik at han ikke "plutselig" oppdager at han har en dobbelbooking, men kan ta å si nei til det han uansett ikke kan være med på en gang, istedenfor å gå rundt å være plaget av disse dobbelbookingene.

Det er det som er rart, han har stålkontroll på alt annet, det er nok der han føler mestring. I det store og hele er det litt «kaotisk» men til gjengjeld har han full oversikt over hvor hans ting og mine ting er til en hver tid, samt klokka og det å være ekstremt presis. Han kan ofte nesten være litt sånn ovenpå fordi det er han som må fortelle meg hvor bilnøklene er rotet bort, for det er liksom på det området han har kontroll. Det hadde egentlig vært spennende å se hvorfor det svikter så til de grader på noen områder og andre ikke. Han hadde også store økonomiske problemer når vi møttes, men det har han tatt tak i nå med drahjelp, en situasjon som hadde vært ubehagelig for han lenge og derfor ikke tatt tak i. Hvis det er noen hobbypsykologer (eller psykologer) her så kan jeg nevne at fra barndommen hadde han to alkoholiserte foreldre og måtte ta mye ansvar for yngre søsken.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...