Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spontanaborterte, en såklart MA som ble oppdaget på tidlig UL. Jeg hadde behov for å snakke ut om det til noen siden ingen visste jeg var gravid i utgangspunktet og fikk en time hos jordmoren min, den som egentlig skulle vært en kontroll, men hun sa det var greit jeg kom.

Jeg sa noe sånn som at jeg fant trøst i å tenke at fosteret nok ikke var frisk og levedyktig. Da sier hun til meg at det er umulig å vite hvorfor spontanaborten skjedde og at det like sannsynlig kunne vært kroppen min eller noe jeg hadde gjort som var årsaken. At selv om man er kommet langt i forskningen så kan det alltids være årsaker til spontanaborter som inntak av diverse mat vi anser som trygt nå, men om 5-10 år vet vi bedre. Hun begynte å snakke i lange baner om hva de ikke visste før og sånn, men prøvde å hente seg inn når hun så jeg gråt med at «vi vet jo ikke akkurat hva det er i ditt tilfelle da». Angrer så sårt på at jeg tok den samtalen med henne. Var det ikke utrolig usensitivt  å si det av henne? Eller overreagerer jeg?

Anonymkode: 7834c...71d

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj!!

Den var unødvendig, og hun har ikke faglig belegg for å hevde dette.

Jordmødre kan jo endel om graviditet, men de har faktisk ikke kompetanse på fertilitetsbiten og sammenhengen der. Det er det spesialistene på fertilitetsklinikkene som har, og de jobber på større sykehus og i det private.

Hun er nok ikke spesielt empatisk av seg, og heller ikke vant til å møte kvinner som sørger over tap i svangerskap. 

Anonymkode: 32173...b5d

• Liker 12
  • Hjerte 1
Gjest Celina holmkold
Skrevet
Sitat

Jeg skjønner ikke helt hvor du reagerte i kommentaren hennes. Var det da hun sa «

umulig å vite hvorfor spontanaborten skjedde og at det like sannsynlig kunne vært kroppen min eller noe jeg hadde gjort som var årsaken» 

Fordi jeg ser egentlig ikke at hun har sagt noe feil? 

AnonymBruker
Skrevet

Mange leger har skikkelig dårlige sosiale antenner. Veldig ufølsomt og klønete av henne, da. :klem:

Anonymkode: f4dd4...b6e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spontanaborterte, en såklart MA som ble oppdaget på tidlig UL. Jeg hadde behov for å snakke ut om det til noen siden ingen visste jeg var gravid i utgangspunktet og fikk en time hos jordmoren min, den som egentlig skulle vært en kontroll, men hun sa det var greit jeg kom.

Jeg sa noe sånn som at jeg fant trøst i å tenke at fosteret nok ikke var frisk og levedyktig. Da sier hun til meg at det er umulig å vite hvorfor spontanaborten skjedde og at det like sannsynlig kunne vært kroppen min eller noe jeg hadde gjort som var årsaken. At selv om man er kommet langt i forskningen så kan det alltids være årsaker til spontanaborter som inntak av diverse mat vi anser som trygt nå, men om 5-10 år vet vi bedre. Hun begynte å snakke i lange baner om hva de ikke visste før og sånn, men prøvde å hente seg inn når hun så jeg gråt med at «vi vet jo ikke akkurat hva det er i ditt tilfelle da». Angrer så sårt på at jeg tok den samtalen med henne. Var det ikke utrolig usensitivt  å si det av henne? Eller overreagerer jeg?

Anonymkode: 7834c...71d

Herregud, det var kjempedumt sagt av henne. Om det så skulle stemme, hva skal du med slik info nå? At det kan være noe du har spist som vi ikke vet at er farlig før om 10 år?😅Nei, unnskyld meg, det blir for dumt! Det er ikke din feil.❤

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor ga deg saklig informasjon. Ville du at hun skulle lyve?

Anonymkode: 94728...82d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Celina holmkold skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg ser egentlig ikke at hun har sagt noe feil? 

Ikke? TS forteller jordmor at hun trøster seg med at fosteret antakelig ikke var levedyktig, og får som svar at "Jammen det KAN også være din feil!" 

Synes du virkelig det er en helt grei ting å si til noen som sørger? 

Anonymkode: e0867...a98

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jordmor ga deg saklig informasjon. Ville du at hun skulle lyve?

Anonymkode: 94728...82d

Det er faktisk ikke alltid saklig informasjon er på sin plass, spesielt når det ikke er noe man kan bruke den til i praksis slik som her. Noen ganger bør empatien få lov til å gå foran.

Anonymkode: e0867...a98

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange leger har skikkelig dårlige sosiale antenner. Veldig ufølsomt og klønete av henne, da. :klem:

Anonymkode: f4dd4...b6e

??
Nå er vel jordmødre streng talt ikke leger, men sykepleiere i bunn. Kommentaren var unødvendig, men kommer nok av at hun ikke hadde kompetanse på området.

Anonymkode: 634e8...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har spontanabortert x flere selv og den der var unødvendig. Klart at det ikke er din feil at du har spontanabortert, om du da ikke har rusa deg eller brukt sterke medisiner elns. 
Vi vet ikke helt hvorfor det (ofte) ender med SA, men genetiske glitcher hos foster er hovedmistenkt for å si det slik. Min gynekolog forklarte det med at gener kan føre til feil med enzymproduksjonen til fosteret, han forklarte at disse feilene ofte fører til SA I uke 10-12.  Før det har ikke fosteret behov for at disse enzymene fungerer. 

Han dreit seg ut han også, presterte å komme med kommentar om at det nok var veldig mye innavl i den bygda min slekt kom fra på 1700-tallet (det skulle liksom forklare feil på gener 😅). Da han så at jeg reagerte litt på den (jeg tåler mye av leger, de er noen rare typer ofte men den var over kanten) prøvde han å ro seg i land med at det var like mye innavl i bygd B, der han stammet fra 😅😅)

Anonymkode: 910bf...77a

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Nei men fy søren, så drøyt! 

Og saklig informasjon? Really? Det er jo bare synsing fra jordmorens side. De aller fleste aborter er relatert til at noe er galt med fosteret! 50% er assosiert med manglende eller ekstra kromosomer. 

Den eksakte årsaken til de fleste spontanaborter blir sjelden undersøkt, men studier viser at flertallet oppstår på grunn av genetiske problemer som hindrer barnet i å utvikle seg normalt.

Disse er vanligvis tilfeldige genetiske feil som hindrer befruktede egg i å vokse, snarere enn genetisk arv fra foreldrene.

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/spontanabort/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pregnancy-loss-miscarriage/symptoms-causes/syc-20354298

Å si noe annet er for svarte ikke saklig informasjon! Det er rein svada fra ende til annen. Ja kanskje skyldes 0.1% av aborter at mor har spist noe, men det er jo ikke saklig info i det hele tatt. Og det er svært lite sannsynlig at man om 5 år finner nye matvarer som øker abortrisiko. Tvert imot går jo forskningen motsatt vei - nå nylig kom det jo frem at koffein ikke er så skadelig som tidligere antatt. Man er føre var, og med ny forskning kan man plukke vekk de rådene som er for strenge. 

Skrevet

Det er helt useriøst av henne. Du har hatt en enkelt MA, og man vet ingenting om hvorfor det skjedde, men man sier jo gjerne at det antakelig var noe med fosteret når det skjer en gang. Selv om det i teorien kan være andre forklaringer, vet man ingenting om det er gyldig for akkurat deg, og da blir det meningsløst å nevne. Veldig ufølsomt var det også.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der var jo bare useriøs synsing og slemt. Du trengte noen å snakke med, å hu kommer med «det kunne like gjerne vært din skyld at det skjedde», som om DET er hjelpsomt i en sånn situasjon. Nei fy..

Anonymkode: f5f24...763

• Hjerte 2
Skrevet

Vanvittig ufølsomt å hinte til at det kan ha vært din skyld. Du overreagerer ikke og det var ikke din skyld at du spontanaborterte. :hjerte::klem:

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff….

jeg har studert endel embryologi og kan med hånden på hjertet si at når det er så komplekst som det er «å bygge»et nytt menneske, er det utrolig at det faktisk går bra så ofte som det faktisk gjør. Det er uhyre mange finstilte mekanismer som skal foregå i helt korrekt rekkefølge.

jordmor burde vite såpass…..

Anonymkode: 1982d...b4c

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Dette var skikkelig ufølsomt av henne :hjerte: Enkelte burde virkelig ikke jobbe i helsevesenet.

Og du har ingen skyld :hug:

Endret av Athena Catalina
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig klønete og uheldig av henne, og eventuelt synsing om dette temaet hører overhodet ikke hjemme i en samtale med en som akkurat har hatt MA. Den typen diskusjoner får hun eventuelt ta med kolleger, dersom hun har behov for det. Det hører ikke hjemme i møte med en person i sorg; da er det medfølelse, støtte, empati og forsikringer om at du ikke kunne gjort noe annerledes som er på sin plass. Jeg har jobbet i svangerskapsomsorgen tidligere, og kan forsikre deg om at når det går galt så tidlig så var det nok noe galt, ikke et levedyktig foster. Det er ikke noe du kunne gjort fra eller til, det er naturens måte å ordne opp. Veldig trist når det skjer, det var jo helt motsatt av det du gledet deg til. Men det skjer dessverre av og til. Ønsker deg lykke til videre, og håper det snart klaffer igjen. 

Anonymkode: e6705...7ed

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere MA og legen har påpekt alle gangene at jeg hadde ikke gjort noe feil men noe var gått galt under utviklingen. Synes din jordmor gikk litt over streken her. Som legen sa så er det mye som skal klaffe når fosteret utvikler seg. Når man ser film hvordan embryoet utvikler seg så er det i utgangspunktet utrolig hvor finstemt alt er. For noen av oss klaffer det ikke. Men du har ikke gjort noe feil. 

Anonymkode: 569d3...99c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig unødvendig av jordmor. I en slik situasjon er man jo utrolig sårbar. Da er det faltisk lov av jordmor å ha empati i stedet for å komme med informasjon som i dette tilfellet var unødvendig. Hva hjelper det deg at du sa det? Du blir jo ikke klokere på hvorfor du opplevde MA, heller mer forvirret og bekymret om du skal bli gravid igjen.

Anonymkode: 37cb2...96c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...