Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør det med yrkets status og lønnsutvikling? Kommer det til å følge andre kvinneyrker og bli dårlig betalt?

Anonymkode: 18ee1...ec7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner jobber i det offentlige og mennene i det private. Så ja, kvinner taper jo på det. Er det flere kvinnelige leger, da?

Anonymkode: 4a50e...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Så å si alle profesjonsutdannelser er i ferd med å bli «kvinneyrker». Jeg synes det var fint da jeg studerte på nittitallet, da var kjønnsfordelingen ca. 50/50. Vi behøver både mannlige og kvinnelige leger/tannleger/psykologer/jurister.

Anonymkode: 30464...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter også forslaget om å bli lege. Bare ikke mobb noen.

Anonymkode: b81be...5f5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du blander sammen årsak og virkning her… «Kvinneyrker» er ikke lavtlønnede fordi de innehas av kvinner. Det er kvinner som tiltrekkes av lavtlønnsyrker, fordi de lettere lar seg kombinere med familieliv og redusert arbeidstid, og krever liten eller ingen utdannelse.

Menn har tradisjonelt sett tatt lengre og tyngre utdannelser og hatt fulltidsjobber, mens kvinnene har passet barn og hus. Derfor har menn tradisjonelt sett hatt bedre lønn. Det har selvsagt forandret seg i senere tid, og kvinner velger oftere å gjøre karriere. 

Lønna synker ikke selv om flere kvinner tar høyere utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (23 minutter siden):

Jeg tror du blander sammen årsak og virkning her… «Kvinneyrker» er ikke lavtlønnede fordi de innehas av kvinner. Det er kvinner som tiltrekkes av lavtlønnsyrker, fordi de lettere lar seg kombinere med familieliv og redusert arbeidstid, og krever liten eller ingen utdannelse.

Menn har tradisjonelt sett tatt lengre og tyngre utdannelser og hatt fulltidsjobber, mens kvinnene har passet barn og hus. Derfor har menn tradisjonelt sett hatt bedre lønn. Det har selvsagt forandret seg i senere tid, og kvinner velger oftere å gjøre karriere. 

Lønna synker ikke selv om flere kvinner tar høyere utdanning.

Her tar du faktisk dessverre litt feil. Det er dette som er så gale. I samme bedrift kan en mannlig sjef tjene 3 ganger mer enn en kvinnelig sjef i samme stilling. Det er snakk om individuelle lønnsforhandlinger, trynefaktor… og ja kjønn. 

Selv er jeg sykepleier. To mannlige sykepleiere med samme ansiennitet og utdannelse på arbeidsplassen min tjener mer enn meg. Pga forhandling og de har jobbet seg opp i gradene. Klassisk eksempel selv i et kvinnedominert yrke.

Anonymkode: 801ae...ccb

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tar du faktisk dessverre litt feil. Det er dette som er så gale. I samme bedrift kan en mannlig sjef tjene 3 ganger mer enn en kvinnelig sjef i samme stilling. Det er snakk om individuelle lønnsforhandlinger, trynefaktor… og ja kjønn. 

Selv er jeg sykepleier. To mannlige sykepleiere med samme ansiennitet og utdannelse på arbeidsplassen min tjener mer enn meg. Pga forhandling og de har jobbet seg opp i gradene. Klassisk eksempel selv i et kvinnedominert yrke.

Poenget mitt var ikke at kvinner og menn tjener likt. Jeg er fullt klar over at menn tjener mer, men som du sier selv så henger det sammen med at de bla. er flinkere til å forhandle lønn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinner jobber i det offentlige og mennene i det private. Så ja, kvinner taper jo på det. Er det flere kvinnelige leger, da?

Det har lenge vært flertall av kvinner.  Tall fra Samordna opptak 2022 viser at 70 prosent av de som kom inn på medisinstudiet er kvinner. Samme gjelder jusstudiet.

Anonymkode: a9c41...cfc

• Nyttig 1
Skrevet

Nope! Kryr av menn som er leger.
Men vet du hva som ER et kvinneyrke: SYKEPLEIER! 

• Liker 2
Skrevet

74 % av studiene er det kvinner til høsten.

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var ikke at kvinner og menn tjener likt. Jeg er fullt klar over at menn tjener mer, men som du sier selv så henger det sammen med at de bla. er flinkere til å forhandle lønn.

Nettopp. Og hva fører det til når store deler en hel yrkesgruppe blir dårligere til å forhandle lønn? Yrkesgruppen går ned i lønn.

Anonymkode: 7dda8...627

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her hvor jeg jobber er de kvinnelige legene i overtall.

Jobber ved kreftklinikken på St.olavs hospital.

Anonymkode: 5f809...494

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke øke lønna for å gjøre yrket mer attraktivt i hvertfall... Det er jo et vanvittig populært studie

Anonymkode: d1758...427

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Og hva fører det til når store deler en hel yrkesgruppe blir dårligere til å forhandle lønn? Yrkesgruppen går ned i lønn.

Anonymkode: 7dda8...627

De går ikke automatisk ned i lønn, nei. Lønnsveksten blir kanskje dårligere, men da kan de jo bare takke seg selv og lære seg å forhandle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ansette dyre menn dersom man kommer unna med å ansatte en kvinne til å gjøre akkurat den samme jobben billigere? Det er faktisk det mest ulogiske med hele denne ideen om at menn får høyere lønn bare fordi de er menn. 

For øvrig er det forunderlige er at det nesten ALDRI er noen rettssaker til knyttet til disse påståtte/anekdotiske tilfellene. Hvorfor er det slik at dersom det bare er "forhandling" som har gitt disse to mannlige sykepleierne mer i lønn har ikke fagforeningen gjort noe med det? Hva kan være mer i LOs ånd (både lønns- og kvinnekamp) enn å dra en arbeidsgiver til avisene/rettsveresenet for å statuere et eksempel på konsekvenser at kvinner diskrimineres? 

AnonymBruker
Skrevet
Grandidosa83 skrev (22 timer siden):

Hvorfor ansette dyre menn dersom man kommer unna med å ansatte en kvinne til å gjøre akkurat den samme jobben billigere? Det er faktisk det mest ulogiske med hele denne ideen om at menn får høyere lønn bare fordi de er menn. 

For øvrig er det forunderlige er at det nesten ALDRI er noen rettssaker til knyttet til disse påståtte/anekdotiske tilfellene. Hvorfor er det slik at dersom det bare er "forhandling" som har gitt disse to mannlige sykepleierne mer i lønn har ikke fagforeningen gjort noe med det? Hva kan være mer i LOs ånd (både lønns- og kvinnekamp) enn å dra en arbeidsgiver til avisene/rettsveresenet for å statuere et eksempel på konsekvenser at kvinner diskrimineres? 

Poenget er at den eller de som aksepterer den lavere lønnen drar ned lønnsnivået for gruppen, hvert fall når man tenker på grunnlønn eller startlønn. Når man først har fått foten innenfor, så kan det ofte være enklere å forhandle lønnen opp for sin egen del. 

Rettssaker blir det neppe, for i dagens fagforeningsliv er det ganske vanlig med en betydelig pott til lokale lønnsforhandlinger, der det også føres individuelle forhandlinger basert på bakgrunn, erfaring, hvor mye man bidrar osv. Da er det jo klart at en som er god til å snakke og argumentere for seg gjerne kommer litt lenger. 

Anonymkode: af9b3...a86

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Grandidosa83 said:

Dette er paradokset med retorikken om at menn får ufortjent høy lønn ja... Et privat selskap som velger mellom like flinke personer vil naturligvis velge den billigste.

Eller for å si det på en annen måte - start et firma og ansett bare damer da alle dere som mener menn er så dårlige 😏

Anonymkode: d1758...427

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...