Gå til innhold

Personlig konkurs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, kort fortalt er jeg i en situasjon hvor jeg ikke klarer å betjene gjeld.

Jeg har et lån, ja. Men problemet er at depresjonen og ADHDen min har gjort det så regninger har stått ubetalt.

Å betjene lånet har alltid vært første pri, etter husleie, mat og det andre man trenger for å overleve, men så er det en del annet som har gått gjennom sprekkene og bygd seg opp til kjipe summer.

Det resulterer jo selvfølgelig i trekk fra lønnen, som igjen gjør det umulig å betjene nye ting som bygger seg opp.

Det har kommet til et punkt hvor jeg ikke får dette til å gå rundt lenger.

Jeg har søkt litt ang. Personlig konkurs og sett at eiendeler selges unna for å betale ned det man skylder kreditorer.

Men hva vil dette si? 

Jeg eier ikke hus/leilighet. Men jeg har en gammel bil(typ, vrakbil). Vil den bli tvangssolgt selv om jeg er avhengig av den? Og nei. Buss er ikke en mulighet. 

Hva med eiendeler som feks. Hobbyrelaterte ting. Eksempelvis noen kniver til treskjæring(kostet vel et par hundre kroner stykket) eller et gammelt canon kamera? Hva med dataen min? Jeg drifter en gaming organisasjon - det får jeg jo ikke gjort uten en PC. PCen er vel det eneste som har holdt hverdagen min gående..

Spørsmålet er vel hva slags eiendeler er det som blir tvangssolgt? Blir jeg sittende igjen uten noe som helst?

Anonymkode: e5fa5...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det skal også legges til at jeg sliter med angst, som gjør at jeg ikke er i stand til å ta de takene(og telefonene) som trengs for å opprette nedbetalingsordninger.

Jeg har fått hjelp tidligere, men selskapene krever så høye minimumssummer at det ikke er mulig å faktisk betjene det uten å gå i minus. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav forvaltning. Ring i morgen. Å slutt å shopp. Klipp kredittkort i to. 

Anonymkode: fea62...4d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ta de takene om du vil unngå at det går lenger. Sjangsen for at de tar fra deg de små verdiene er minimale, men med mindre du tar deg sammen så vil du enten aldri komme deg ut av det eller leve skikkelig dritt til du er gjeldsfri.

Angst, adhd er depresjon er ingen unnskyldning. Ring kreditorer å prøvd å få til en nedbetalingsplan mellom dere.

Anonymkode: 00dbd...e00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen kredittkort. Jeg shopper bare det jeg trenger.

Hvis du leser innlegget så gjelder dette regninger som har gått mellom sprekkene og stått ubetalt og bygd seg opp. Dette har ingenting med forbrukslån eller kredittkort å gjøre.

Og som sagt er jeg ikke fysisk i stand til å bare "ringe i morgen"

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ta de takene om du vil unngå at det går lenger. Sjangsen for at de tar fra deg de små verdiene er minimale, men med mindre du tar deg sammen så vil du enten aldri komme deg ut av det eller leve skikkelig dritt til du er gjeldsfri.

Angst, adhd er depresjon er ingen unnskyldning. Ring kreditorer å prøvd å få til en nedbetalingsplan mellom dere.

Du har åpenbart ikke noen forståelse for hva angst og depresjon faktisk gjør med en person, så da ber jeg om at du unnlater å svare.

TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg eier ikke hus/leilighet. Men jeg har en gammel bil(typ, vrakbil). Vil den bli tvangssolgt selv om jeg er avhengig av den? 

Hva med eiendeler som feks. hobbyrelaterte ting. Eksempelvis noen kniver til treskjæring (kostet vel et par hundre kroner stykket) eller et gammelt canon kamera? Hva med dataen min? 

Spørsmålet er vel hva slags eiendeler er det som blir tvangssolgt? Blir jeg sittende igjen uten noe som helst?

Hovedregelen er at alt kan selges, men det er unntak blant annet for såkalt "personlige eiendeler":

a. klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem;

b. redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler;

c. ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt.

Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) - Første del. Gjenstanden for fordringshavernes beslagsrett. - Lovdata 

Etter min vurdering vil ikke noen av de eiendelene du har bli solgt ved en konkurs eller ved et ordinært tvangssalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CAPS LOCK skrev (7 minutter siden):

Hovedregelen er at alt kan selges, men det er unntak blant annet for såkalt "personlige eiendeler":

a. klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem;

b. redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler;

c. ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt.

Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) - Første del. Gjenstanden for fordringshavernes beslagsrett. - Lovdata 

Etter min vurdering vil ikke noen av de eiendelene du har bli solgt ved en konkurs eller ved et ordinært tvangssalg.

Tusen takk for et utfyllende svar!

Så slik jeg forstår punkt c, så vil ikke småting av ubetydelig verdi(Feks et par kniver eller et gammelt kamera) eller PCen min (som har særlig personlig verdi for meg) bli solgt da dens verdi er relativt ubetydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har åpenbart ikke noen forståelse for hva angst og depresjon faktisk gjør med en person, så da ber jeg om at du unnlater å svare.

TS

Du kan ikke forvente at kreditorer og inkassoselskap skal ta på deg med silkehansker selv om du har påstår at du har angst og depresjon. Det var overhodet ikke noe galt i det svaret, tvert imot! 

Anonymkode: 1ca2c...112

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så slik jeg forstår punkt c, så vil ikke småting av ubetydelig verdi (Feks et par kniver eller et gammelt kamera) eller PCen min (som har særlig personlig verdi for meg) bli solgt da dens verdi er relativt ubetydelig?

Ja. Det du nevner går inn under punkt a: "klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Ikke meg du signerer. Men vedkommende har rett. Og ja, jeg har slitt med depresjon lenge selv, så den biten vet jeg mye om. 

Men hvilket svar vil du ha? At siden du er syk så vil gjeld bli ettergitt, og det helt uten at du tar kontakt med kreditorene? For kreditorene bare vet at du trenger hjelp?  Er ikke sånn det fungerer. Det er kipt, men du må faktisk ta ta, samle krefter og få tatt noen telefoner. Evt må du få tak i noen som kan ringe for deg. 

Anonymkode: fed54...120

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke meg du signerer. Men vedkommende har rett. Og ja, jeg har slitt med depresjon lenge selv, så den biten vet jeg mye om. 

Men hvilket svar vil du ha? At siden du er syk så vil gjeld bli ettergitt, og det helt uten at du tar kontakt med kreditorene? For kreditorene bare vet at du trenger hjelp?  Er ikke sånn det fungerer. Det er kipt, men du må faktisk ta ta, samle krefter og få tatt noen telefoner. Evt må du få tak i noen som kan ringe for deg. 

Jeg har ingen forventning eller vrangfårestillinger om at gjeld vil bli ettergitt. Men, jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette og jeg er ikke i fysisk stand til å gjøre dette selv. Jeg får panikkanfall når jeg snakker i telefonen oooog da skjer det ikke mye. Det hjelper absolutt ingenting å si at man må "samle krefter og får tatt noen telefoner". Det er faktisk ikke så enkelt. Det høres kanskje enkelt ut, men når man ender opp med puls på 140, pusevansker og mister all oppfatning av tid og rom, da er man ikke særlig effektiv i en telefonsamtale. Av erfaring så legger de på. Også må man gjennom samme greia på nytt da man endelig har samlet seg, som faktisk tar en stund. Altså, man kommer ingen vei.
Tidligere fikk jeg hjelp av en sosionom, men denne sluttet hos instansen og ingen nye har blitt eller skal bli ansatt.
Det er forøvrig heller ikke andre privatpersoner sin jobb å ta vare på andre da de ikke er i stand til å gjøre dette selv, så det er ikke "bare" å få noen andre til å hjelpe. Det er staten sin jobb å ta vare på de som ikke er i stand til å gjøre dette selv.

Det er en grunn til at jeg er i denne situasjonen og det har ingenting med vilje å gjøre. Hvem er det som vil være i denne situasjonen hvis de har muligheten til å gjøre noe med det?

Da jeg faktisk ikke er i fysisk stand til å ta tak i dette selv så er jeg derfor avhengig av at en instans kommer inn og rydder opp for meg slik at jeg faktisk kan fokusere på meg selv og min psykiske helse.

Men det var akkurat dette jeg var redd for. En haug med folk som kommer å blander seg inn med "bare gjør det" istedet for å svare på det jeg faktisk spør om, som i dette tilfellet var hva som faktisk blir tvangssolgt under personlig konkurs.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ingen forventning eller vrangfårestillinger om at gjeld vil bli ettergitt. Men, jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette og jeg er ikke i fysisk stand til å gjøre dette selv. Jeg får panikkanfall når jeg snakker i telefonen oooog da skjer det ikke mye. Det hjelper absolutt ingenting å si at man må "samle krefter og får tatt noen telefoner". Det er faktisk ikke så enkelt. Det høres kanskje enkelt ut, men når man ender opp med puls på 140, pusevansker og mister all oppfatning av tid og rom, da er man ikke særlig effektiv i en telefonsamtale. Av erfaring så legger de på. Også må man gjennom samme greia på nytt da man endelig har samlet seg, som faktisk tar en stund. Altså, man kommer ingen vei.
Tidligere fikk jeg hjelp av en sosionom, men denne sluttet hos instansen og ingen nye har blitt eller skal bli ansatt.
Det er forøvrig heller ikke andre privatpersoner sin jobb å ta vare på andre da de ikke er i stand til å gjøre dette selv, så det er ikke "bare" å få noen andre til å hjelpe. Det er staten sin jobb å ta vare på de som ikke er i stand til å gjøre dette selv.

Det er en grunn til at jeg er i denne situasjonen og det har ingenting med vilje å gjøre. Hvem er det som vil være i denne situasjonen hvis de har muligheten til å gjøre noe med det?

Da jeg faktisk ikke er i fysisk stand til å ta tak i dette selv så er jeg derfor avhengig av at en instans kommer inn og rydder opp for meg slik at jeg faktisk kan fokusere på meg selv og min psykiske helse.

Men det var akkurat dette jeg var redd for. En haug med folk som kommer å blander seg inn med "bare gjør det" istedet for å svare på det jeg faktisk spør om, som i dette tilfellet var hva som faktisk blir tvangssolgt under personlig konkurs.

TS

Ja, forstår det er vanskelig. Og ja, jeg har vært i stitusjoner der jeg bare har måtte ta meg sammen og gjennomføre ting. Har blitt sengeliggende etterpå, men samtidig så faller 100 kg fra skuldrene. Har slitt me depresjon, men selvsagt har du det verre enn meg.

Men da kan du altså ikke ringe. Og du kan ikke få hjelp av venn/søsken/foreldre, for det er staten sitt ansvar å rydde opp.  Da får du gå personlig konkurs da. Men hvordan vil du gjøre det? La det gå så langt at kreditorer slår deg konkurs? For det skjer nok ikke med det første. En konkurs er aldri en god løsning for en kreditor. Du kan melde oppbud selv. Men det kan du jo ikke gjøre siden du har depresjon og angst. Som jeg skrev i stad, dette er kjipt. Livet kan være noe dritt, og ræva er bak uansett hvordan du snur deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. Hvis du har lønnstrekk så har du fylllt ut skjema fra namsmann. Der står det spørsmål om du har noe av verdi. Det er det de er opptatt av . De kommer ikke hjem til deg og ser i skapene dine . 
namsmann kan man sende Mail til . Så hvis du ikke klarer å ringe så kan du prøve å skrive en Mail . 
hvis gjeld bare vokser og du ikke klarer med det så kan du prøve å få til et møte med nav eller gå på politiet .no og lese om du kan være kandidat for gjeldsordning .  Lykke til 

Anonymkode: 54831...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, kort fortalt er jeg i en situasjon hvor jeg ikke klarer å betjene gjeld.

Jeg har et lån, ja. Men problemet er at depresjonen og ADHDen min har gjort det så regninger har stått ubetalt.

Å betjene lånet har alltid vært første pri, etter husleie, mat og det andre man trenger for å overleve, men så er det en del annet som har gått gjennom sprekkene og bygd seg opp til kjipe summer.

Det resulterer jo selvfølgelig i trekk fra lønnen, som igjen gjør det umulig å betjene nye ting som bygger seg opp.

Det har kommet til et punkt hvor jeg ikke får dette til å gå rundt lenger.

Jeg har søkt litt ang. Personlig konkurs og sett at eiendeler selges unna for å betale ned det man skylder kreditorer.

Men hva vil dette si? 

Jeg eier ikke hus/leilighet. Men jeg har en gammel bil(typ, vrakbil). Vil den bli tvangssolgt selv om jeg er avhengig av den? Og nei. Buss er ikke en mulighet. 

Hva med eiendeler som feks. Hobbyrelaterte ting. Eksempelvis noen kniver til treskjæring(kostet vel et par hundre kroner stykket) eller et gammelt canon kamera? Hva med dataen min? Jeg drifter en gaming organisasjon - det får jeg jo ikke gjort uten en PC. PCen er vel det eneste som har holdt hverdagen min gående..

Ingenting av de eiendelene er av en verdi som gjør at de blir tvangssolgt. 

Det vil bli trekk av lønn/stønad  i tilfelle.

Anonymkode: 6f378...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fu skal gjøre nå, er å kontakte nav ig be om å få time med en gjeldsrådgiver. Da vil du få hjelp, og han/hun ordner med å få oversikt og en løsning på problemet. Dette lar seg løse, ikke gi opp. Har selv vært der og vet hvor forferdelig den følelsen er.

Men, ingenting kommer til å bli solgt. Du kommer ikke i fengsel. Og du kan få hjelp til å få ordnet opp i alt sammen, med en gjeldsrådgiver fra nav. Du ringer nav i morgen og sier du trenger en time med gjeldsrådgiver. Ting vil ordne seg.

Anonymkode: 6f378...5e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Få gjeldsordning av nav da. Dem hjalp meg da jeg sleit. 

Anonymkode: acb8a...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt jeg kan si, er at kreditoer og myndigheter driter i om folk er syke eller ikke. De krever inn med hard hånd. Så det hjelper dessverre ikke.

Anonymkode: 54c16...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er  i hvert fall en forklaring. Det betyr ikke at man slipper å gjøre opp for seg, men sliter man tungt psykisk kan man ende opp med å gjøre mange dumme økonomiske valg man ellers ikke ville gjort. Da jeg var deprimert orket jeg ikke betale lånet mitt fordi jeg ikke brydde meg om det forfalt. Vanvittig dumt, men om du har planlagt å ende livet ditt så har du ingen grunn til å bry deg om du ender opp med å gå konkurs. 

Anonymkode: 49516...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette blir langt og lengre enn langt.

Først: Utleggstrekk, tvangstrekk og påleggstrekk er nøyaktig det samme, hvilket vil si at det er forskjellige ord brukt om det samme.

Du har faktisk flere valg. Det beklagelige er at alle disse valgene medfører alt fra stor del til liten del egeninnsats.

Spørsmålet må da bli hvor mye egeninnsats klarer du å gjennomføre.

Den vanskeligste delen har du allerede klart. Du har innsett at du har et økonomisk problem, og at noe må gjøres, eller vil problemet bare vokse.

Først en liten advarsel.

Pass deg for private gjeldsrådgivere. Det er mange luringer der ute av den typen.

Jeg anbefaler at du leser litt om Gjeldsofferalliansen GOA

https://www.gjeld.org/ og vurderer om dette kan være noe for deg.

Mye gratis å lese, men du kan også melde deg inn å få mer hjelp. Men sjekk med GOA om hva et medlemskap inkluderer.

Du ramser opp en del eiendeler PC, kniver og hobbyinntekter m.m. og om namsmannen vil selge dette på tvangssalg.

Ingen ting av dette vil være av interesse for namsmannen.

Du stiller spørsmål om tvangssalg av eiendeler.

Først og fremst så må et tvangssalg være økonomisk forsvarlig.  Det betyr at skal et tvangssalg kunne gjennomføres så må mye av pengekravet kunne innfris.

Tvangssalget MÅ stanses.

I visse tilfeller skal tvangssalget IKKE gjennomføres. Dette vil bl.a. gjelde hvis alle kostnadene ved tvangssalget er så høye/mye at kostandene ikke står i forhold til hva som kreditor kan få innfridd av kravet. F.eks. slik at du skylder mer penger etter tvangssalget enn det du gjorde før tvangssalget.

I tvangsl. heter det i § 5-10. Bruk av makt og plikt til varsomhet under fullbyrdelsen

Dersom tvangsfullbyrdelse møter motstand, eller en person som er varslet om en tvangsforretning unnlater å være til stede for å åpne, kan namsmannen bruke nødvendig makt. Namsmannen kan om nødvendig kreve bistand fra politiet.

Under tvangsfullbyrdelsen skal det vises den hensynsfullhet og varsomhet som forholdene tillater. Det skal tas hensyn til saksøktes interesser og ønsker i den utstrekning forholdene tillater det. Fullbyrdelse skal ikke foretas i større omfang enn nødvendig. En sak om tvangsdekning skal heves dersom fortsatt gjennomføring vil medføre kostnader som vil overstige det som vil komme inn ved dekningen.

Bare dersom det er påtrengende nødvendig, kan tvangsforretninger holdes om natten eller på helligdager. Saksøkeren kan i påtrengende tilfeller kreve at fullbyrdelsen gjennomføres utenfor kontortiden.

Eksempel på når tvangssalg skal stanses.                

Objekttype                            

Formuesgode  Bil                                           10 000,00

Honorar          10 %                                          1 000,00       

Annonsering                                                        360,00       

Gebyrer           5R                                             5 995,00       

Sum kostander ved tvangssalg av bil:   .   .   -7 355,00

Kreditor kan få utbetalt:  .   .   .   .   .   .   .   .  2 645,00

(Forklaring Gebyr 5R betyr Rettsgebyret er fra 1. januar 2022 på kr 1 223.)

Eksempelet viser at det beløpet som er nedbetalt, kr 2 645,00, av det skyldige beløpet, er minimalt sett i forhold til den opprinnelige gjelden på kr 10 000,00

Imidlertid så endrer dette seg hvis f.eks. det opprinnelige pengekravet er på kr 100 000,00 – etthundre tusen og ved tvangssalg av en bil, så blir gjelden nedbetalt med kr 45 000,00 – førtifem tusen.

Tvangssalget har innbrakt mindre enn halvparten av det skyldige beløpet, men beløpet i seg selv er et vesentlig beløp. Man skal derfor ikke bare se på hvor mye som blir nedbetalt av selve det opprinnelige pengekravet, i forhold til selve pengekravet. Man må også se på det som kalles «det absolutte beløpet»,

Altså selve pengebeløpet som tvangssalget har innbrakt.

Loven som regulere hvordan et utleggstrekk skal gjennomføres heter:

Utleggstrekk reguleres av LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse. Kalles tvangsfullbyrdelsesloven. (Lovens korttittel er forkortet til tvangsl.)

Loven som regulere hvor mye som kan trekkes ved et utleggstrekk heter:

LOV 1984-06-08 nr 59: Lov om fordringshavernes dekningsrett, kalles dekningsloven.

(Lovens korttittel er forkortet deknl.)

Namsmannens undersøkelsesplikt.

Før namsmannen kan nedlegge et trekk, så skal han sjekke om du har andre tvangstrekk i din inntekt. Basert på min erfaring skjer dette meget sjeldent at namsmannen gjør dette.

Det heter i, siste ledd i:

«§ 7-21. Beslutning og underretning om utleggstrekk

Før utleggstrekk nedlegges, skal namsmannen undersøke om det allerede løper trekk mot skyldneren. Utleggstrekk kan ikke besluttes etter et alminnelig tvangsgrunnlag før grunnlaget er rettskraftig

Hvor mye kan namsmannen trekk i din inntekt?

Du har krav på å sitte igjen med nok penger slik at du får betalt alle nødvendige utgifter.

Dette vil da gjelde slike ting som: utgifter til bolig, mat / klær/ reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, SFO, barnehage, medisiner.

Hva kan namsmannen trekk i?

Namsmannen kan gjennomføre trekk i alle typer inntekter du har

Dette blir regulert av dekningsloven (deknl.)

Deknl. § 2-2 Hva fordringshaver kan kreve dekning i.

«§ 2-2. Hovedregel om beslagsretten.

Når ikke annet er fastsatt ved lov eller annen gyldig bestemmelse, har fordringshaverne rett til dekning i et hvert formuesgode som tilhører skyldneren på beslagstiden, og som kan selges, utleies eller på annen måte omgjøres i penger

Hvor mye kan namsmannen trekke?

Deknl. § 2-7 regulerer hvor mye som kan trekkes.

Videre forteller deknl. hvor mye det kan trekkes i din inntekt. Dette finner du i

«§ 2-7. Utlegg i lønnskrav m v.

Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand. Ved vurderingen legges til grunn det som er tilbake av nettolønnen etter allerede besluttete trekk med bedre prioritet.

Første ledd gjelder tilsvarende for:

a) annet vederlag for personlig arbeid, herunder tilsvarende arbeidsgodtgjørelse for utnytting av skyldnerens åndsverk, oppfinnelser m m; 

b) pensjon eller vartpenger som en arbeidsgiver betaler eller har sikret sine ansatte eller deres etterlatte ved eller uten fradrag i lønnen; 

c) annen pensjon, stønad, livrente eller føderåd; er rettigheten ervervet mot vederlag fra skyldneren, gjelder dette ikke når den er ervervet etter at det krav ble pådratt som utlegg søkes for; 

d) underholdsbidrag som skyldneren har krav på til seg selv; 

e) pensjon eller annen ytelse etter lovgivningen om offentlig trygd eller lignende; 

f) erstatning eller oppreisning for skade på legeme eller helse eller for tap av forsørger; 

g) midler innsamlet offentlig til skyldneren; 

h) æresgaver som består i penger

Hva inngår, og hva skal du ha som tillegg til livsoppholdssatsene?

Dette er lenken til forskrift om livsopphold

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

Problemet du ofte kan møte på er hvilke tillegg har du krav på, i tillegg til beløpet som er nevnt i forskriften.

Pr d.d. skal du ha penger til å dekke husleie pluss livsoppholdssatsen, som er på kr 9 758,00

Du nevner at du har adhd. Jeg antar at du da bruker medisiner m.m. i forbindelsen med denne lidelsen/sykdommen. Da skal du ha i tillegg til det som er nevnt ovenfor også tillegg, som

Under er lenken til forskriften. Klikker du på lenken lastes et PDF dokument direkte ned, det åpnes ikke først, slik som det er vanlig at det gjør..

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiex6mG4Jn5AhXqXfEDHZEeDGEQFnoECAcQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.regjeringen.no%2Fcontentassets%2F7575ffbee65349df849fbb8507b59cc4%2Fkongelig_resolusjon_livsoppholdssatser_130614.pdf&usg=AOvVaw2boxJwR0rHieIPSabxidRp

Det mest aktuelle punktet i denne forskriften, for deg, er den nedenfor.

Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., og

I Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 heter det under punkt

«6.1                    Hvilke utgifter inngår i satsene?

Arbeidsgruppen foreslår at alle utgifter, unntatt boligutgifter, skal inngå i satsene. Dette er i samsvar med dagens system for gjeldsordningssatser og bidragsevnesatser.

Departementet har derfor kommet til at satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet og oppvarming, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. 

Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse.

I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig.

Satsene inkluderer alminnelige utgifter til kollektivtransport. Dersom bil skal beholdes og er nødvendig, er dette en faktor som namsmennene må ta hensyn til i den individuelle vurderingen av hvor mye skyldneren kan beholde. Det samme gjelder for eksempel utgifter til kollektivtransport ved lengre reiseavstand til arbeidet. Særlige utgifter grunnet sykdom eller uførhet vil være forhold som eventuelt må tas hensyn til ved den konkrete skjønnsutøvelsen

Kontakt med kreditor / namsmannen.

Du kan kontakte kreditorene eller namsmannen skriftlig, pr brev, og forklare din situasjon.

Du kan i brevet til namsmannen opplyse om at du trenger hjelp til å lage en nedbetalingsplan, da du hverken har noen juridisk eller økonomisk utdannelse. Mange namsmenn er behjelpelige med dette.

Jeg har en del erfaring med personer som sliter psykisk, og har et økonomisk problem, er at de må prøve seg frem, for å finne ut av hva de ikke klarer og hva de klarer.

En del blir overrasket over hva de klarer av hva de trodde de ikke ville klare og omvendt.

For veldig mange «løsnet det» bare de fikk arbeide i sitt tempo.

En del av de jeg har hjulpet og hjelper, sier at de mener at noe av problemet var at de møtte på noe ukjent. Slik en del av disse sa var at de blåste dette ukjente helt ut av proporsjoner.

Basert på det jeg har skjønt av hva de jeg har hjulpet har sagt så må du «teste» deg selv, for å finne ut hvor mye og hva du klarer. Det er du som kjenner deg selv aller best.

Det er godt mulig at det jeg har nevnt her med «dette å prøve selv på dine premisser» at du allerede har forsøkt dette. Men jeg prøver bare å «styre» deg i en mulig retning som muligens kan være til hjelp, for deg.

Jeg er ganske sikker på at dine økonomiske problemer ikke akkurat har hjulpet på depresjonene dine.

Men en ting som er viktig, som du sikkert også skjønner og det er at du ikke går på en «å faen» opplevelse. Start derfor med noe du er mer eller mindre helt sikker på at du klarer.

Og start med 1 – én ting av gangen. Forsøk å løs den ene tingen.

Alle har sagt at selvtilliten har steget gradvis etter hvert som de har klart å ta tak i saker og løst dem, en etter en.

Slik du ordlegger deg så antar jeg at du har hatt «orden i sysakene» før, men at depresjonen har resultert i at betaling av regninger har «falt mellom to stoler».

Skaff deg en legeattest som bekrefter din diagnose. Den skal ikke inneholde opplysninger om hva som feiler deg, ei heller eventuelle medikamenter du bruker. Denne legeattesten kan du få namsmannen til å bekrefte og det er bekreftelsen du kan sende ut til de kreditorene du ligger på etterskudd med å betale.

Skriv et kort brev, hvor du opplyser kort om personalia, om du er gift, samboer, bor alene, alder, og selvfølgelig fullt navn.

Legg ved den betalingsplanen som du har fått hjelp av namsmannen til å lage, sammen med bekreftelsen på legeattesten.

Forklar hvorfor du har kommet på etterskudd med betalingen, pga. sykdom, se vedlagte legeattest, og be om å få stanset renteberegning av kravet.

Når det gjelder det at du ber om stans av renteberegningen, så forklar at du skjønner at kreditor i hht lover har anledning til å kreve renter, men at du håper på at kreditor kan være så hjelpsomme å stanse renteberegningen slik at du skal kunne klare å nedbetale kravet så raskt som mulig.

Legg ved kopi av de 3 - tre siste månedenes lønnsslipper, og kopi av husleiekontrakten. Dette er dokumentasjon for inntekter og utgifter.

Husk å vær:

1)         Høflig

Dette betyr at du skal tiltale saksbehandleren med De og Dem.

Eksempel

«De har i Deres brev, datert 12.010.18 – tolvte i tiende atten, opplyst om at …» Årsaken til at du skal gjøre dette er at du ikke vet hvem som er saksbehandler. Ingen kan kjefte på deg fordi du er høflig. Du har ikke råd til å risikere at saksbehandler blir sur eller på annen måte negativt innstilt, før vedkommende begynner på saken din.

2)         Korrekt

3)         Respektfull

4)         Saklig

5)         Ærlig

6)         Hvis folkeskikk

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...