AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Lar det flyte? Tvangsrydder? Hun har veldig mye ting og prosjekter som gjør det ekstra vanskelig å rydde fordi rotet har en tendens til å bli veldig.. Stort. Det er sy og papir og teip-prosjekter, skjell fra stranda og samlinger av glinsende godteripapir som skal bli til hobbyprosjekter. Har tilbudt meg å hjelpe flere ganger gjennom sommeren, så hun får bestemme i detalj hva som skal bort. Men hun vil ikke, og det begynner å bli støvete og jeg vet hun vil trives bedre i et ryddig rom. Hva gjør dere? Har vurdert å ta vekk goder son skjerm og lørdagsgodt, men skulle ønske vi kunne være over den fasen nå og heller rydde fordi det trengs. Anonymkode: aed27...1d0
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Hvert fall ikke gi henne flere ting som kan ende opp på rommet. Ta en dag, avtalt på forhånd, hvor du og henne går gjennom sakene. Sørg for at det er noe å oppbevare sakene på. Om hun har mange prosjekter pågående, lær henne å fullføre de. Skriv de gjerne ned på en liste slik at hun huske det. Rydd og vask sammen. Husk å stenge alt av Internett. Anonymkode: 90d1c...4a0
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Du får begynne å si at du rydder om hun ikke gjør det, det var det eneste som funka for meg i allefall. Og jeg var veldig rotete av meg, så ville ikke at mamma skulle legge mine saker på steder jeg ikke visste hvor de var (ville ha kontroll). Du KAN ta bort goder fra henne men prøv med kommunikasjon først, ellers blir det nok bare krangling. Spør hun om lørdagsgodt så kan du si at dere kan dra til butikken og kjøpe det etter hun har rydda rommet sitt, og at du kan hjelpe til littegranne Anonymkode: 8bf40...03e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Inndra mobil, lommepenger, Internett osv.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Her må 14 og 10 åringen rydde og støvsuge rommet sitt damt skifte sengetøy hver søndag. For hver søndag de ikke gjør det forsvinner 1/4 av månedslønnen dems. Blir det helt for ille, sier jeg fra at nå, viss det ikke er ferdig ryddet slik det skal innen det og det kl slettet slås nettet av til det er gjort. Anonymkode: 9e4f2...b53 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 Lar det bare være rotete , ikke mitt problem Anonymkode: 1da42...a0f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Tilbyr alltid hjelpe om det trengs. AB over her Anonymkode: 9e4f2...b53
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Ta vekk alt som ligger og flyter rundt, legg det i en kasse og gjem det i et skap. Så kan dere forhandle om ryddingen før du tar det fram igjen. Anonymkode: 88704...5bd 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Min eldste er veldig rotete av seg, men vil jo gjerne ha det ryddig. Jeg tilbyr alltid å hjelpe slik at det ikke føles for uoverkommelig. Hos oss har det aldri fungert å bare be eldste om å rydde rommet sitt. (Vi prøvde leeeenge og vi ble sure og fortvilte både mor og barn.) Yngste holder det ryddig selv. Tilbyr å hjelpe der også, men der går det stort sett av seg selv. Anonymkode: bef61...fc7
Portia Catonis Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Mens hun ikke er hjemme: Fjern alt fra rommet hennes utenom sengen. Så lar du henne rydde på plass én og en ting. Si at det kommer til å gjenta seg hver gang det blir rotete.
Perle Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 (endret) Jeg kan skjønne frustrasjonene hennes. Jeg er også en samler, og tanken på at noen skal komme å "rydde" i mine greier (les: rasere) er angstfremkallende. Hun har nok som meg en plan for alt, og du hadde nok blitt overrasket over at hun vet hva alt er, hvor det kommer ifra, og hva hun har tenkt å bruke dette til. Mitt tips:, ta henne med på Europris eller Ikea, og kjøp gjennomsiktige og oversiktlige oppbevaringsbokser, skrin og permer. Hun må ha et grunnsystem for at det skal fungere, hvis ikke kommer det bare til å hope seg opp igjen. Viktig for henne å lære mtp framtiden, (hvis hun kommer til å få enda større plass å fylle opp), at det må være et system. KJEMPEVIKTIG også å lære henne og klare å kaste og ikke legge altfor stor emosjonell verdi i døde ting. -Igjen, ikke press /invader, men lær henne å prioritere, og å få på plass et system. Endret 27. juli 2022 av Perle Leifer 5 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 Min er 13, men samme problem🙈 Jeg begynner å samle skittentøy, tallerkner og tømme søppel -vandrer inn og ut. Legger sammen klær fra gulvet...Så får hun panikk når jeg begynner å røre i DIY-prosjekter o.l, og kaster meg ut mens hun roper at hun skal gjøøøøøøre det sjøøøøl! 😄😄😄 2-3 dager etter er det ryddig. Men med alle småting og tang tar det sin tid. Så lenge hun er i gang, maser jeg ikke. Hun har en tendens til å begynne å leke med ting mens hun rydder. Så råder deg til å bare ta med en søppelpose og begynne ryddinga. Enten får du fullføre, eller så gjør hun det selv til slutt Anonymkode: ef8ea...165 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 Reglene her i huset er at rommet skal ryddes en gang i uken. Blir ikke dette gjort forsvinner alt som ligger på gulvet. De nektet å rydde en gang og de lærte fort at det ikke lønte seg. Nå rydder de uten å få beskjed om det. Anonymkode: d230e...13e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #14 Skrevet 27. juli 2022 God ide å finne tak i diverse oppbevaringsgreier. Ville sagt i fra at neste lørdag (?) rydder vi rommet. Da får hun tid til å forberede seg. Det er jo tross alt noe voksne kan bestemme, at rommet må kunne vaskes og støvsuges innimellom. Kan hun ha de store papptingene et annet sted? I boden eller noe? Jeg har også barn som LAGER og helst ikke vil kaste noe, av og til må jeg minne dem på at det går an å få tak i nytt av ting (papp feks). Anonymkode: 4b9eb...c6e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #15 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lar det flyte? Tvangsrydder? Hun har veldig mye ting og prosjekter som gjør det ekstra vanskelig å rydde fordi rotet har en tendens til å bli veldig.. Stort. Det er sy og papir og teip-prosjekter, skjell fra stranda og samlinger av glinsende godteripapir som skal bli til hobbyprosjekter. Har tilbudt meg å hjelpe flere ganger gjennom sommeren, så hun får bestemme i detalj hva som skal bort. Men hun vil ikke, og det begynner å bli støvete og jeg vet hun vil trives bedre i et ryddig rom. Hva gjør dere? Har vurdert å ta vekk goder son skjerm og lørdagsgodt, men skulle ønske vi kunne være over den fasen nå og heller rydde fordi det trengs. Anonymkode: aed27...1d0 Jeg hadde sagt at dersom du ikke rydder selv så kaster jeg alt,også kan du jobbe for ukepenger og bruke de på alt du akkurat nå mistet. Unger må lære å verdsette tingene sine og at de er verdt noe. Anonymkode: 5abc2...76c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 Har et barn som sliter med å rydde pga aad. Når det er ryddig tar det fullstendig av i hodet pga plass til nye ideer. Og er kaos igjen etter 30 minutter. Blir da hyper fokusert, til energien går helt ut. Og ingen energi igjen til å rydde. Deter også et problem å sortere når det inni hodet fungerer som en vaskemaskin medtanker og ideer som kronisk tromler rundt. Og fokus max et min om gangen på slike ting. Hjernen fungerer forskjellig på plikt og ideer. Er visst fra to forskjellige områder i hjernen. Så ikke lett alltid å bli klok på 0 fokus til hyperfokus.... Anonymkode: 44519...957
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 mine foreldre var sånn at dersom ett eller annet ble liggende på gulvet mer enn noen få døgn, så ble alt sammen stappet i en bærepose eller noe og kastet ut på verandaen. Deretter fikk man valget om ting skulle kastes for godt (neste gang de skulle ut med bilen, så kunne de ta med seg slikt "søppel" og kaste det) eller så kunne man hente inn bæreposen igjen selv. Pluss rydde på plass selvfølgelig. jeg tviler sterkt på at dem noensinne faktisk ville kastet noe som helst, sånn som de ofte klagde over hvor dyrt alt mulig koster hele tiden. Men når barn får beskjed om at ting skal kastes (og det ser virkelig sånn ut, når dem kaster ting ut på verandaen) så blir man jo mer grundig på dette selv etter veldig kort tid. Selv om barna aldri gidder å rydde opp tingene sine, så kan foreldrene fremdeles ta vare på tingene dem liksom skal "kaste" og så får man disse tingene tilbake som for eksempel bursdagsgaver eller julegaver på ett senere tidspunkt. Anonymkode: 7173c...a49
ItchyBitchySpider Skrevet 27. juli 2022 #18 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lar det bare være rotete , ikke mitt problem Anonymkode: 1da42...a0f Samme her. Til slutt får de nok når venner på besøk begynner å le og kommentere rotet.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #19 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lar det flyte? Tvangsrydder? Hun har veldig mye ting og prosjekter som gjør det ekstra vanskelig å rydde fordi rotet har en tendens til å bli veldig.. Stort. Det er sy og papir og teip-prosjekter, skjell fra stranda og samlinger av glinsende godteripapir som skal bli til hobbyprosjekter. Har tilbudt meg å hjelpe flere ganger gjennom sommeren, så hun får bestemme i detalj hva som skal bort. Men hun vil ikke, og det begynner å bli støvete og jeg vet hun vil trives bedre i et ryddig rom. Hva gjør dere? Har vurdert å ta vekk goder son skjerm og lørdagsgodt, men skulle ønske vi kunne være over den fasen nå og heller rydde fordi det trengs. Anonymkode: aed27...1d0 Lar det flyte og null ukepenger. Anonymkode: ba9a3...01b
AprilLudgate Skrevet 27. juli 2022 #20 Skrevet 27. juli 2022 Hadde snakket med henne uten å kreve rydding der og da. Hun kan ikke beholde absolutt alt nips, men de tingene hun vet hun driver med ofte kan dere skaffe ordentlig oppbevaring til. Og at hun må skrive opp på en liste hva som er viktigst å beholde - så skal dere organisere det i hauger for å se mengden og så dag 2 kjøpe oppbevaring på Ikea/noe liknende. Etter dette skal det ryddes minimum 2 ganger i uka. Om hun rydder litt hver dag eller alt onsdag/lørdag bestemmer hun selv. Så rydder dere samtidig disse dagene: du vasker badet, hun rydder rommet. Om hun ikke vil rydde rommet kan dere for all del bytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå