Gå til innhold

Hva skal jeg velge på vgs og videre utdanning???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente 14 og skal begynne på videregående om 2 år. Hvilken linje gikk dere på, og hva gjorde dere? Jeg har nokså bra karakterer så jeg kommer sikkert inn på alt. Jeg har lyst til å gå på unerversitet og drømmejobben er psykolog eller noe innenfor juss. Hvilken linje kan jeg gå på, og hva er snittet?

Anonymkode: f72e2...25b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har gode karakterer og synes skolen er lett bør du satse på medisin og bli lege. Ta studiespesialiserende og alle realfagene som kreves. Snittet er ganske høyt, du bør gå for 6 i alle fag. Selv om du nok kommer unna med noen 5'ere her og der. 

Anonymkode: 36e2e...7a8

• Nyttig 1
Skrevet

Om du tenker å studere videre etter videregående, vil jeg anbefale deg å søke på studiespesialiserende. Vil også anbefale deg å ta en prat med veileder på skolen om dette 😊. Umulig å si noe om snittet for linjene på videregående. Det varierer nok veldig fra sted til sted. Men for eksempel på profesjonsstudiet (6 år, mastergrad) i psykologi på universitetet i Bergen, ligger snittet for førstegangsvitnemål på 5,7. Rettsvitenskap (jus) på UiB ligger på 55,3 for førstegangsvitnemål. Det er tunge utdanninger du ser for deg, og du bør satse på svært mange 6ere på videregående for å kunne komme inn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege? :)  God lønn og du har ikke legeturnusen.

Anonymkode: ec9da...34a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...