Gå til innhold

Strømpriser til himmels i morgen 28.juli

Anbefalte innlegg

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Hjelper sikkert greit for arbeiderne som blir permittert i industrien eller bakeri at de privat får strømstøtte mens arbeidsplassen går konkurs. Men samfunnsmessig er det en katastrofe. Strømprdningen burde forbedres ja, men ikke minst burde bedriftene få en lav forutsigbar pris, ellers vil arbeidsmarkedet være langt mindre presset om et år, når folk begynner å miste jobben

De snakker om strømrasjonering.. Det vil si at det faktisk nesten ikke er "strøm" igjen.. Dermed gjør strømstøtte til de største forbrukerne rett og slett bare gjøre vondt verre.. Vi trenger mer strømproduksjon for å unngå total krise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ltfutt skrev (2 minutter siden):

De snakker om strømrasjonering.. Det vil si at det faktisk nesten ikke er "strøm" igjen.. Dermed gjør strømstøtte til de største forbrukerne rett og slett bare gjøre vondt verre.. Vi trenger mer strømproduksjon for å unngå total krise.

Vi trenger mindre strømeksport, det er eksporten som er problemet,  ingenting annet

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tror jeg ingenting på. Høyre er overhode ikke opptatt av mannen i gata. De er opptatt av seg selv, de rikeste i landet og EU. Å tro noe annet er bare naivt.

Anonymkode: c3133...0e4

Hva spesifikt er det i Høyre sin politikk som gjør at du mener dette? Hva ble dårligere for mannen i gata i høyre sin periode i regjering? At man må ha kapitalisme for at velferdssamfunnet skal fungere har blitt bevist så mange ganger, men man må da akseptere at noen er rikere en andre. Et samfunn der alle er like vil være døden for innovasjon og grunderbedrifter. 

Anonymkode: 4dd1b...b09

AnonymBruker
Skrevet

Så mange historieløse her.. Da snakker jeg om historie som går 4-5 år tilbake..

Disse partiene har stemt for situasjonen som skapte høyere strømpriser: Høyre, Venstre, FrP, MDG, Ap, KrF

Partier som har vært mot flere utenlandskabler, mot mer kobling på det europeiske strømmarkedet og mot hodeløs salg av strømmen vår: Rødt, SV, Sp

Anonymkode: 500e5...cc6

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Topsi skrev (8 minutter siden):

Vi trenger mindre strømeksport, det er eksporten som er problemet,  ingenting annet

Det veit vi alle. Dette er et problem politikerne har skapt ved å gjøre strøm til en salgsvare istedenfor livsviktig infrastruktur for landets befolkning og industri. 

Det trengs uansett en strategi før vinteren setter inn. Om vi stopper all eksport så er det allikevel ikke sikkert vannmagasinene blir fylt opp igjen tilstrekkelig. Jeg bor i sør, og bekken som renner forbi her er så og si helt tørrlagt. Altså.. Fyllingsgraden som de snakker om er alt for lav.

Endret av ltfutt
Skrevet

Jeg skjønner for øvrig INGENTING av den nye nettleia.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Anonymburker said:

Jeg skjønner for øvrig INGENTING av den nye nettleia.

Det er også meningen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva spesifikt er det i Høyre sin politikk som gjør at du mener dette? Hva ble dårligere for mannen i gata i høyre sin periode i regjering? At man må ha kapitalisme for at velferdssamfunnet skal fungere har blitt bevist så mange ganger, men man må da akseptere at noen er rikere en andre. Et samfunn der alle er like vil være døden for innovasjon og grunderbedrifter. 

Det er ingen partier i Norge som er for at alle skal være like. Det er kun ett parti som er antikapitalistisk, Rødt, og de pusher ikke det synspunktet særlig hardt. Heller ikke de er mot å kunne starte sin egen bedrift.

Her er en liten liste over ting som ble dårligere for mannen i gate under Høyre (listen er lang fra komplett):

- Avkorting av dagpenger
- Avkorting av arbeidsavklaringspenger
- Innføring av skatt på tarifffestede sluttvederlag (som er kompensasjon til eldre arbeidstagere som mister jobben)
- Avkorting av sluttvederlag & etterlattepensjon
- Økt skatt på pendleropphold
- Økt skatt på kostgodtgjørelser
- Redusert fagforeningsfradraget
- Økt skatt på kost og losji for arbeidstagere på jobbreise
- Økt skatt på tjenestereiser
- Avskaffing av gratis fysioterapi for en stor gruppe pasienter med kronisk sykdom, f.eks amputerte og brannskadde
- Kutt i fri rettshjelp
Listen er mye lengre.

De rikeste fikk 1,5 million kroner i skattekutt da, det var fint for dem.

• Liker 3
Skrevet
nebbete fugl skrev (10 minutter siden):

Det er også meningen.

Som å prøve og forstå logikken i UEFA Nations League.

AnonymBruker
Skrevet
Daraya skrev (10 timer siden):

Støre og Vedum er historie om våren.

Det skjer ingenting til våren. Neste stortingsvalg er i 2025.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husk Norge tjener enorme summer av høy strømpris - Dette kunne vært ført tilbake til forbrukerene, noe Høyre og FrP i langt større grad ville gjort og da hadde vi i Norge ikke vært i en situasjon der strømpris ødelegger for både industri og privatpersoner. AP bruker situasjonen til å hente penger til statskassen, penger som ikke ville vært der ved lav strømpris.  Høyre håndterte store kriser på en helt annen og betryggende måte en AP-regjeringen, så Erna er mye mye mye mye bedre! 💙💙

Høyre og FrP føre tilbake til innbyggerne (rart å kalle oss forbrukere)? Den må du lengre ut på landet med.

Ap "bruker" ikke situasjonen til noe som helst, de er bare noe tafatte og har ikke tatt store nok grep for å endre situasjonen. Høyre står fritt til å legge fram løsninger på strømkrisen for Stortinget, det har de ikke gjort.

Det var ingen lignende verdensomspennende økonomiske kriser under Høyre-regjeringen, så skjønner ikke hvor du tar det fra. Eneste som er halvveis sammenlignbart var korona, og da var Høyre trege til å gjøre noe, de gav vekk masse penger til selskaper som ikke trengte det, og ellers gjorde de nøyaktig det samme som de fleste andre partier på Stortinget ville gjøre da. At Erna er mer personlig sjarmerende enn Jonas er nå så, men det har i realiteten ingenting å si hvor hvordan folks hverdag blir påvirket, ikke la dere lure av personligheter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Neste valg er dette glemt.

Og ingenting forandrer seg med noen andre ved makten.

Anonymkode: 7f673...d8e

Neste valg blir trolig det mest interessante i min levetid, og det er helt umulig å forutse hvilke partier som vil få størst oppslutning. Jeg tror at Rødt kan gjøre det meget bra, til tross for NATO-politikken i krigstid.

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Trur du virkelig at noen andre på stortinget hadde endret strømprisen? Ikke sjangs i havet.

Og jeg bor i Oslo. Sist vinter skrudde jeg ikke engang varmen én eneste gang. Jo større by, desto mer energieffektive er innbyggerne. Høye strømpriser er bare bra for meg, for da får staten mer penger, uten at jeg selv trenger spytte inn.

Anonymkode: 7f673...d8e

Så lenge folket innbiller seg at det eneste valget er å bytte på mellom "Høyre" og "Ap" så blir det ingen forandring nei. Det finnes veldig mange andre, men det er visst viktigere å kalle de konspirasjonsteoretikere og elementer man ikke vil assosieres med heller enn å faktisk gå inn for å få forandringen alle klager etter.

Og andre avsnitt skjønner jeg ikke hva du mener med, men du står fritt til å donere alle pengene dine til staten om du føler for det. Bare ikke bland inn andre i det.

Anonymkode: 82ad0...138

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 17.01):

Husk Norge tjener enorme summer av høy strømpris - Dette kunne vært ført tilbake til forbrukerene, noe Høyre og FrP i langt større grad ville gjort og da hadde vi i Norge ikke vært i en situasjon der strømpris ødelegger for både industri og privatpersoner. AP bruker situasjonen til å hente penger til statskassen, penger som ikke ville vært der ved lav strømpris.  Høyre håndterte store kriser på en helt annen og betryggende måte en AP-regjeringen, så Erna er mye mye mye mye bedre! 💙💙

Haha, Høyre hadde aldri gitt en høyere strømstøtte enn det Ap og Sp har gjort. Jeg tror nok du ble litt vel fjetret av imaget til Erna som trygg og pålitelig under koronaen, sikkert pga redsel og uro, men realiteten er at Høyres politikk er rettet mot bedriftseiere og eliten. Ikke dem som ikke har råd til husleie pga dyr strøm. 

Anonymkode: 5e51d...c35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena Catalina skrev (På 27.7.2022 den 14.13):

Nå, er det de vanlige folk sin tur, ja......

(Stemte ikke på noen av regjeringspartiene) 

Stemte du på Rødt? De var vel ca de eneste som var imot kabler til utlandet? Høyre var for, hvis du skulle være i tvil om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/27/2022 at 5:01 PM, AnonymBruker said:

Husk Norge tjener enorme summer av høy strømpris - Dette kunne vært ført tilbake til forbrukerene, noe Høyre og FrP i langt større grad ville gjort

Haha. Høyre ville i utgangspunktet i 750 kr i strømstøtte pr person, som en engangsutbetaling.

Anonymkode: 9a2c0...63f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Strømprisene handler nå om et valg mellom kronisk elendig vær og råbillig strøm eller kronisk suverent vær og svindyr strøm. 

Jeg har ufrivillig valgt førstnevnte, og bor i et område hvor vi har blåst og regnet/snødd ned i halvannet år nå. 

Vet ikke med dere, men er strømprisene verd været dere har?

Dere får ta en kost-nytte-vurdering på det. 

For øvrig er det vanvittig sprøtt at det er slik. Det er ikke det jeg motsier. En skandale av dimensjoner, ja. Maksprisen burde vært 100 øre kWt ved unntakstilstander. Merk unntakstilstander. Ellers bør strømprisene variere mellom 10 - 60 øre kWt gjennom året, slik det har brukt å gjøre. 

Anonymkode: 8c034...1ba

Nei. Jeg har også billig strøm, og jeg er så lei dette møkkaværet. Hadde lett byttet strømpris hvis jeg bare hadde fått litt sol og varme. 
Forøvrig ga alle blaffen da midt hadde helt syke strømpriser (mye høyere enn nå) for noen år siden. Ikke noen strømstøtte da, nei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha. Høyre ville i utgangspunktet i 750 kr i strømstøtte pr person, som en engangsutbetaling.

Anonymkode: 9a2c0...63f

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, Høyre hadde aldri gitt en høyere strømstøtte enn det Ap og Sp har gjort. Jeg tror nok du ble litt vel fjetret av imaget til Erna som trygg og pålitelig under koronaen, sikkert pga redsel og uro, men realiteten er at Høyres politikk er rettet mot bedriftseiere og eliten. Ikke dem som ikke har råd til husleie pga dyr strøm. 

Nå går bedrifter konk pga ekstremt konkurransevridende strømpriser, dwt hadde nok høyre gjort noe med, denne regjeringen driter I private arbeidsplasser

AnonymBruker
Skrevet
ltfutt skrev (16 timer siden):

Dyr strøm er jo lukrativt. De har tømt magasinene for å selge strøm, men også presse opp prisen tenker jeg. Det eneste som hjelper er statlig regulering av folkevalgte stortingsrepresentanter som faktisk fortsatt hører på folket.. Det får du ikke med Frp og Høyre. Der får en bare flere utenlandskabler.  Vi må jo faen meg bygge en haug med gasskraftverk før vinteren setter inn om vi skal unngå total krise. -Altså.. Får vi ikke fylt opp disse magasinene til høsten så ligger vi jævlig dårlig an. Det er snakk om strømrasjonering og greier. Hva i all verdens navn har disse politikerne tenkt å gjøre? Dette haster og kan bli meget alvorlig!

Kraftselskapene tjener jo rått på dette, de vinner uansett. De tapper ned magasinene når strømmen er dyr, og da blir det enda mindre vann igjen, så de vet at strømmen blir enda dyrere til vinteren. Ka-ching! Penger i kassa. De vet at de vil tjene rått nå, og enda råere til vinteren! 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
ltfutt skrev (16 timer siden):

Nytter ikke å fylle badekaret når proppen er borte. Det er det samme som vil skje om vi produserer mer strøm. Det fyker rett ut av de store utenlandskablene.  Det europeiske marked er umettelig og bunnløst etter at de valgte å legge ned både kjernekraft og kullkraft. Og enda verre ble det da Putin strupet gassledningene.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du lest Høyre sine forslag til strømstøtte? Høyre støttet 90%, men har mange flere tiltak som er rettet mot lavtlønte og de som virkelig sliter. 
Bare å gå inn på høyre sine hjemmesider og støke på strømpriser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...