AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Jeg har lagt merke til at "alle" har en mening om lærere. Hva er grunnen? Hovedgrunnen tror jeg har med at alle barn går gjennom skoleløpet, og at folk derfor føler de er eksperter innen yrket. Hva tror du? Anonymkode: ffbb7...92b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Har ikke du startet en tråd om dette for 40 min siden? Anonymkode: b3be0...ac8 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Nei, det var jeg... Anonymkode: b4aa3...522
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Vel. Både lærer- og sykepleiestudiet var i årevis studier for de som hadde for lave karakterer til andre ting. Så mange er rett og slett ganske dumme. Anonymkode: 497d1...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Vel. Både lærer- og sykepleiestudiet var i årevis studier for de som hadde for lave karakterer til andre ting. Så mange er rett og slett ganske dumme. Anonymkode: 497d1...3c5 Dette har vel endret seg? Å få 4 i matte eller ha 4 i skolepoeng er ikke bare bare, de dumme blir ikke kvalifisert engang Anonymkode: 32c9d...357
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 Jeg tror det er fordi de to yrkesgruppene er veldig høylytte med hva de er misfornøyde med, hva de fortjener, og setter seg veldig over andre yrkesgrupper som har samme utdanningsnivå. Det er liksom ekstra synd på dem på en merkelig måte. Og det kan føles litt provoserende. Sykepleier er en treårig høyskoleutdannelse, altså på nivå med barnehagelærer, sosionom og andre bachelorer på høyskolenivå. Men disse yrkesgruppene hører du ikke skrike om hvor viktige de er, hvor slitne de er eller at de fortjener å tjene det samme som legene. De tjener ikke dårlig, de har en treårig utdannelse hvor 50%(!) er praksis. Altså 1,5år teori. Det er jo feks litt spesielt at lærere har 8uker sommerferie. Ingen andre har jo det. Og med en gang noen nevner det, så skrikes det ut om at de jobber mer i løpet av året. Nei, de jobber ikke inn så mange uker. De fleste kan jo tilogmed gå hjem kl 13/14. Og de fleste andre yrker har også overtid, må gjøre litt i helgene osv. Det er rett og slett litt rart. Samtidig har de fleste litt innsyn i hva yrket deres går ut på, både fordi man kjenner mange som har dem, men også fordi alle har et forhold til skolen og sykehus. Så ja, den oppmerksomheten syns jeg de legger litt opp til selv. Anonymkode: 45860...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er fordi de to yrkesgruppene er veldig høylytte med hva de er misfornøyde med, hva de fortjener, og setter seg veldig over andre yrkesgrupper som har samme utdanningsnivå. Det er liksom ekstra synd på dem på en merkelig måte. Og det kan føles litt provoserende. Sykepleier er en treårig høyskoleutdannelse, altså på nivå med barnehagelærer, sosionom og andre bachelorer på høyskolenivå. Men disse yrkesgruppene hører du ikke skrike om hvor viktige de er, hvor slitne de er eller at de fortjener å tjene det samme som legene. De tjener ikke dårlig, de har en treårig utdannelse hvor 50%(!) er praksis. Altså 1,5år teori. Det er jo feks litt spesielt at lærere har 8uker sommerferie. Ingen andre har jo det. Og med en gang noen nevner det, så skrikes det ut om at de jobber mer i løpet av året. Nei, de jobber ikke inn så mange uker. De fleste kan jo tilogmed gå hjem kl 13/14. Og de fleste andre yrker har også overtid, må gjøre litt i helgene osv. Det er rett og slett litt rart. Samtidig har de fleste litt innsyn i hva yrket deres går ut på, både fordi man kjenner mange som har dem, men også fordi alle har et forhold til skolen og sykehus. Så ja, den oppmerksomheten syns jeg de legger litt opp til selv. Anonymkode: 45860...9ac Som lærer selv, som elsker jobben sin, må jeg likevel påpeke noe her. Lærere har lengre jobbuker. Vi skal jobbe mer 43,42 timer i uken. Helt ærlig jobber jeg mye mer enn det. Uten ekstra betaling. Stort sett blir det fort 10-12 timer hver dag. De fleste lærere jeg kjenner jobber det samme pluss en del i helgene. Vi har 5 uker ferie som andre, men hat som du påpeker noe mer avspasering. Jeg har likevel ikke opplevd å ikke jobbe i avspaseringen min. Lønnen vi får er veldig lav med tanke på mastergrad + 2 års tillegg med utdannelse. Jeg forstår at mange er misunnelige på «ferien» vi har, men denne er jobbet inn i løpet av året. Mange misforstår at man Ka gå hjem klokken 14. Vi har ikke alltid bundet tid lengre enn dette, men har alltid jobb som må gjøres på kveldstid og helger. Det er dessuten veldig sjelden at man kan gå 14.00. Det er imidlertid veldig rart at dette trekkes frem til stadighet, når det finnes så mange yrker med fleksitid. Anonymkode: 6da3f...b3a 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 13.37): Dette har vel endret seg? Å få 4 i matte eller ha 4 i skolepoeng er ikke bare bare, de dumme blir ikke kvalifisert engang Anonymkode: 32c9d...357 4 i et fag tilsvarer at kandidaten ligger akkurat der det er forventet av han faglig, hverken mer eller mindre. Altså er kandidaten helt gjennomsnittlig. Trodde forresten at det kravet var fjernet igjen, det har jo ikke vært annet enn syting om at det er et «urimelig høyt krav» fra den dagen det ble innført. Spør du meg så er det motsatt: Det burde det vært 4 i alle fag som var kvalifikasjonskravet for lærerstudiet. Anonymkode: 8db02...d28
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 13.08): Jeg har lagt merke til at "alle" har en mening om lærere. Hva er grunnen? Hovedgrunnen tror jeg har med at alle barn går gjennom skoleløpet, og at folk derfor føler de er eksperter innen yrket. Hva tror du? Anonymkode: ffbb7...92b Lærere og sykepleiere er de to mest sytete yrkesgruppene jeg vet om. Anonymkode: 8db02...d28 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som lærer selv, som elsker jobben sin, må jeg likevel påpeke noe her. Lærere har lengre jobbuker. Vi skal jobbe mer 43,42 timer i uken. Helt ærlig jobber jeg mye mer enn det. Uten ekstra betaling. Stort sett blir det fort 10-12 timer hver dag. De fleste lærere jeg kjenner jobber det samme pluss en del i helgene. Vi har 5 uker ferie som andre, men hat som du påpeker noe mer avspasering. Jeg har likevel ikke opplevd å ikke jobbe i avspaseringen min. Lønnen vi får er veldig lav med tanke på mastergrad + 2 års tillegg med utdannelse. Jeg forstår at mange er misunnelige på «ferien» vi har, men denne er jobbet inn i løpet av året. Mange misforstår at man Ka gå hjem klokken 14. Vi har ikke alltid bundet tid lengre enn dette, men har alltid jobb som må gjøres på kveldstid og helger. Det er dessuten veldig sjelden at man kan gå 14.00. Det er imidlertid veldig rart at dette trekkes frem til stadighet, når det finnes så mange yrker med fleksitid. Anonymkode: 6da3f...b3a Jeg kjenner mange lærere, moren min er lærer og svigerinnen min er lærer. De har ikke en så lang hverdag som du beskriver her. Og veldig mange yrkesgrupper jobber rundt 40-50t uken hvis man skal ta med alt man gjør på kveldene osv. Uansett, jeg tenker at det er lurere for lærere og anerkjenne at de er heldige som har denne ferie-goden. For det er litt flaut at dere mener at akkurat dere fortjener det. Og det kan oppleves litt provoserende for alle andre som også jobber mye. Det er sykt mange yrkesgrupper som ikke har fleksitid btw. At dere burde tjene mer er jeg enig i. At sykepleiere bør tjene mer, er jeg ikke enig i. Det de burde jobbe for er bedre bemanning. Anonymkode: 45860...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Alle har jo en erfaring med lærere. Som elev selv eller som forelder til elev. Nå er jo riktignok erfaring sett læreren utifra og ikke alt som gjøres før og etter undervisning og samtaler. Men jeg må jo si som forelder, det er mye rart der ute. Noen er fantastiske og noen er rett og slett helt elendige. Og når en lærer ikke klarer å lære bort, da har man et problem. Eller eleven får et problem. Det blir så veldig synlig, men også veldig vanskelig når man får en lærer som ikke er god i jobben sin. Mine barn har hatt noen helt fantastiske lærere som jeg virkelig har satt stor pris på. Men de har også hatt/har noen som er helt ubrukelige som lærere. Og alt imellom. Sånn som det er i alle yrker, men akkurat i læreryrket så er det sårbart at man er under middels god lærer. Anonymkode: fbc74...c5e
Portia Catonis Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er jo feks litt spesielt at lærere har 8uker sommerferie. Ingen andre har jo det. Og med en gang noen nevner det, så skrikes det ut om at de jobber mer i løpet av året. Nei, de jobber ikke inn så mange uker. De fleste kan jo tilogmed gå hjem kl 13/14. Og de fleste andre yrker har også overtid, må gjøre litt i helgene osv. Det er rett og slett litt rart. Samtidig har de fleste litt innsyn i hva yrket deres går ut på, både fordi man kjenner mange som har dem, men også fordi alle har et forhold til skolen og sykehus. Så ja, den oppmerksomheten syns jeg de legger litt opp til selv. Anonymkode: 45860...9ac Jo, det er flere som har det😉... I noen bransjer er det vanlig å jobbe rotasjon, og i visse tilfeller har man dobbelt så mye fri som man jobber (f.eks i Nordsjøen). Å kalle det "urettferdig" blir jo helt meningsløst... Alle yrker er forskjellige, og den dagen man skriver under kontrakten har man også godtatt vilkårene for jobben. Skjønner ikke hvorfor andre yrkesgrupper skal legge seg opp i det. At noen lærere sluntrer unna, og jobber færre timer enn normert i løpet av et år kan godt hende, men unnasluntrere har du i alle yrker. 4
Topsi Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sykepleier er en treårig høyskoleutdannelse, altså på nivå med barnehagelærer, sosionom og andre bachelorer på høyskolenivå. Men disse yrkesgruppene hører du ikke skrike om hvor viktige de er, hvor slitne de er eller at de fortjener å tjene det samme som legene. De tjener ikke dårlig, de har en treårig utdannelse hvor 50%(!) er praksis. Altså 1,5år teori. Vel, jeg har aldri hørt en sykepleier si vi skal tjene det samme som legene, vi mener dog, at vi bør tjene det samme som en ingeniør med 3 års høyere utdannelse. Og ja, jeg har 3 år på universitetet, 1.5 er praksis, og hva så? Har vi mindre ansvar enn dem? Mindre studielån? Færre studiepoeng? Er det mindre mangel på oss enn dem? Endret 28. juli 2022 av Topsi 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 Topsi skrev (2 timer siden): Vel, jeg har aldri hørt en sykepleier si vi skal tjene det samme som legene, vi mener dog, at vi bør tjene det samme som en ingeniør med 3 års høyere utdannelse. Og ja, jeg har 3 år på universitetet, 1.5 er praksis, og hva så? Har vi mindre ansvar enn dem? Mindre studielån? Færre studiepoeng? Er det mindre mangel på oss enn dem? Men hvorfor skal dere ikke tjene det samme som en barnehagelærer, sosionom eller barnevernspedagog? Det er mer sammenliknbart både i studie og ansvarsområde. Jeg mener ikke at 1,5års teori ikke er nok, men det er ikke ingeniørnivå. Sykepleiere har også mulighet til å tjene ganske mye over grunnlønn, som ekstravakter, kveldstillegg osv. Poenget var ikke å snakke ned sykepleiere, men å svare på hvorfor de ofte får kritikk eller oppmerksomhet. Og mitt poeng var da at man ser ikke sosionomer, barnehagelærere osv skrike høyt om at de fortjener mer av ditt og datt. Og vi andre føler kanskje ikke at akkurat dere ligger så dårlig an da, mtp blant annet utdanningsnivå og lønn i dag. Anonymkode: 45860...9ac 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Jo, det er flere som har det😉... I noen bransjer er det vanlig å jobbe rotasjon, og i visse tilfeller har man dobbelt så mye fri som man jobber (f.eks i Nordsjøen). Å kalle det "urettferdig" blir jo helt meningsløst... Alle yrker er forskjellige, og den dagen man skriver under kontrakten har man også godtatt vilkårene for jobben. Skjønner ikke hvorfor andre yrkesgrupper skal legge seg opp i det. At noen lærere sluntrer unna, og jobber færre timer enn normert i løpet av et år kan godt hende, men unnasluntrere har du i alle yrker. Jeg mener ikke at det er urettferdig egentlig, men jeg syns ikke det er rart at andre yrkesgrupper finner dette pussig. Og at det er et gode, på lik linje med at andre yrker har andre goder er helt ok. Men da må man innrømme at det faktisk er et gode, og ikke faktisk innarbeiding. Det er slike ting som gjør at yrkesgruppen får litt negativ oppmerksomhet, som var det ts spurte om. En oljearbeider sier at det er digg med en sånn turnus fordi det er fint å kunne være hjemme med barna osv. En lærer går ofte rett i forsvar med at det er ikke noe gode, det er helt fortjent og innjobbet. Jeg tror både lærere og sykepleiere svever litt på den der «vi er engler» som trengs så mye mer enn andre og sliter oss så mye mer ut enn andre. Mens vi i andre jobber kan jo slite like mye. Igjen, mine svar er ikke et angrep på lærere og sykepleiere (altså det er jo sykt viktige yrker), jeg bare kommer mulige svar på det ts lurer på. Men jeg ser jo at hvordan folk går rett i forsvar her i tråden er litt av poenget mitt. Anonymkode: 45860...9ac 3
Portia Catonis Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 2 hours ago, Topsi said: Vel, jeg har aldri hørt en sykepleier si vi skal tjene det samme som legene, vi mener dog, at vi bør tjene det samme som en ingeniør med 3 års høyere utdannelse. Og ja, jeg har 3 år på universitetet, 1.5 er praksis, og hva så? Har vi mindre ansvar enn dem? Mindre studielån? Færre studiepoeng? Er det mindre mangel på oss enn dem? Hvorfor i alle dager mener du det? "Tre års utdannelse" er ikke verd like mye uavhengig av hvilken utdannelse du tar. Hvis jeg går på Universitetet i 6 år, og tar 60 studiepoeng i teatervitenskap, 120 studiepoeng i botanikk, 69 studiepoeng i sexologi, og 111 studiepoeng i idrett, skal jeg da kreve samme lønn som en lege? 2 1 3
Topsi Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Portia Catonis skrev (10 minutter siden): Hvorfor i alle dager mener du det? "Tre års utdannelse" er ikke verd like mye uavhengig av hvilken utdannelse du tar. Hvis jeg går på Universitetet i 6 år, og tar 60 studiepoeng i teatervitenskap, 120 studiepoeng i botanikk, 69 studiepoeng i sexologi, og 111 studiepoeng i idrett, skal jeg da kreve samme lønn som en lege? Totalt idiotisk sammenligning, vi sykepleiere på sykehjem har det medisinske ske ansvaret for alle pasientene alle timer, unntatt 1 time når det er visitt, det er vi som må avgjøre om en pasient trenger legetilsyn, og vi som får kjeft av tilsynsmyndighetene om vi kontakter lege en gang for lite, og av legevakta om ji gjør det en gang for mye. vi har et vanvittig ansvar som vi overhodet ikke får lønn for idag. Å sammenligne det med tilfeldige studiepoeng i teater er så dumt at du burde føle deg dum av å si det 4 2
Topsi Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men hvorfor skal dere ikke tjene det samme som en barnehagelærer, sosionom eller barnevernspedagog? Det er mer sammenliknbart både i studie og ansvarsområde. Jeg mener ikke at 1,5års teori ikke er nok, men det er ikke ingeniørnivå. Sykepleiere har også mulighet til å tjene ganske mye over grunnlønn, som ekstravakter, kveldstillegg osv. Poenget var ikke å snakke ned sykepleiere, men å svare på hvorfor de ofte får kritikk eller oppmerksomhet. Og mitt poeng var da at man ser ikke sosionomer, barnehagelærere osv skrike høyt om at de fortjener mer av ditt og datt. Og vi andre føler kanskje ikke at akkurat dere ligger så dårlig an da, mtp blant annet utdanningsnivå og lønn i dag. Anonymkode: 45860...9ac Nei, dere føler kanskje ikke at vi ligger så dårlig an i lønn og ansvar, men gi meg ett argument for at en ingeniør skal tjene mer enn oss, med samme antall studiepoeng, antall år på universitetet etc, med vårt ansvarsområde? Ett, bortsett fra at vi er mange og kvinner. At sykepøeien har et relativt lavt lønnsnivå er ikke et argument for at det skal fortsette å være slik. At halve studiet er praksis har heller ingenting å si Endret 28. juli 2022 av Topsi 2
Portia Catonis Skrevet 28. juli 2022 #19 Skrevet 28. juli 2022 8 minutter siden, Topsi said: Totalt idiotisk sammenligning, vi sykepleiere på sykehjem har det medisinske ske ansvaret for alle pasientene alle timer, unntatt 1 time når det er visitt, det er vi som må avgjøre om en pasient trenger legetilsyn, og vi som får kjeft av tilsynsmyndighetene om vi kontakter lege en gang for lite, og av legevakta om ji gjør det en gang for mye. vi har et vanvittig ansvar som vi overhodet ikke får lønn for idag. Å sammenligne det med tilfeldige studiepoeng i teater er så dumt at du burde føle deg dum av å si det Og dette er sammenlignbart med jobben til en ingeniør på hvilken måte....? 🤔 Vet du i det hele tatt hva en ingeniør gjør?
Topsi Skrevet 28. juli 2022 #20 Skrevet 28. juli 2022 (endret) Portia Catonis skrev (6 minutter siden): Og dette er sammenlignbart med jobben til en ingeniør på hvilken måte....? 🤔 Vet du i det hele tatt hva en ingeniør gjør? Ja det å ha ansvar for menneskeliv er åpenbart ikke så viktig som tekniske ting ser jeg. Nøyaktig hva er det en ingeniør gjør som betyr de skal ha veldig mye mer enn oss i lønn da? Du kan gjerne være spesifikk Endret 28. juli 2022 av Topsi 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå