Gå til innhold

Anti-klorespray for katt? Erfaringer

Ultiva

Anbefalte innlegg

Min hellige birma har nylig lagt seg til en uvane med å klore på baksiden av mine nydelige, skreddersydde ullgardiner.. 🙈

Jeg har imidlertid lest at katter ikke liker lukten av sitrusfrukter. Kan jeg lage eget sitronvann og spraye på baksiden av gardinene? Eller er det noen som har god erfaring med en anti-kattspray? 

Takker for alle svar 😊

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en "get off" spray jeg kjøpte da katta markerte i gardinene.. den funka, men måtte spraye med jevne mellomrom. Den lukter litt som sitronmelisse 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve. Alternativt kan du kjøpe klorebrett og sette opp mot veggen der katten klorer eller midlertidig sperre for tilgangen (det er antagelig en kattunge-greie som hun vokser av seg).

Kattunger reagerer forøvrig ikke på catnip, de må bli eldre først. Ikke alle som reagerer heller. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (2 minutter siden):

Jeg har en "get off" spray jeg kjøpte da katta markerte i gardinene.. den funka, men måtte spraye med jevne mellomrom. Den lukter litt som sitronmelisse 

Sliter med samme greia her. Stadig mer husvarm kattunge som tar seg stadig mer til rette. Husker du hva sprayen heter? Sikkert lurt å prøve spray siden det er gardinene hun klorer på. Vanskelig å feste klorebrett på gardinene 🙈

Endret av Rastebenk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve. Så hjelper det kanskje om du leker mer med katten og har flere forskjellige typer kloremøbler og forskjellige steder. Så er det veeeldig lurt å skaffe en til katt, de har mye energi som skal ut. 

Sjekk ut jackson galaxy for tips og tips til aktivisering osv. 

Anonymkode: 3fc29...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (59 minutter siden):

Sliter med samme greia her. Stadig mer husvarm kattunge som tar seg stadig mer til rette. Husker du hva sprayen heter? Sikkert lurt å prøve spray siden det er gardinene hun klorer på. Vanskelig å feste klorebrett på gardinene 🙈

Den heter bare "get Off" tror jeg kjøpte den på musti 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det ikke 100% sikkert at katten din ikke liker sitrus. Feks har jeg en skroting på tre år som ikke lar meg ha grapefrukten min i fred hvis han er inne når jeg spiser grapefrukt.

Jeg har hatt mye bedre effekt av eukalyptus eller menthol. Enkelte ting har vi gnidd inn med tigerbalsam, hvis ikke det lar seg gjøre, har jeg kjøpt eukalyptusolje i sånn "eterisk olje"-flaske, vannet det litt ut i en sprayflaske, og sprayet det over eller rundt det de ikke skal klore eller gnafse på.
Hele stua stinket tigerbalsam en periode vi hadde trøbbel med søsteren hans, som viste seg å være en gnager med en forkjærlighet for ladekabler eller kabler i 5mm og tynnere tykkelser....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minya skrev (19 minutter siden):

Dessverre er det ikke 100% sikkert at katten din ikke liker sitrus. Feks har jeg en skroting på tre år som ikke lar meg ha grapefrukten min i fred hvis han er inne når jeg spiser grapefrukt.

Jeg har hatt mye bedre effekt av eukalyptus eller menthol. Enkelte ting har vi gnidd inn med tigerbalsam, hvis ikke det lar seg gjøre, har jeg kjøpt eukalyptusolje i sånn "eterisk olje"-flaske, vannet det litt ut i en sprayflaske, og sprayet det over eller rundt det de ikke skal klore eller gnafse på.
Hele stua stinket tigerbalsam en periode vi hadde trøbbel med søsteren hans, som viste seg å være en gnager med en forkjærlighet for ladekabler eller kabler i 5mm og tynnere tykkelser....

Bare vær obs på at en del eteriske oljer kan være skadelig for katt.

Anonymkode: 3fc29...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...