AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Vurderer å kjøpe leilighet i samme blokk som min gamle mor. Hun er 80+ og jeg er i midten av 40-årene. Det er oss to på en måte. Hun er enke og jeg er enebarn og singel. Vi lever vær våre liv, men likevel føler jeg et lite ansvar når det kommer til å være der når hun trenger hjelp osv. Vi har ingen annen familie i umiddelbar nærhet. De bor ca. 30 mil unna. Kan få en rimelig og stor leilighet i samme blokk, evt. blir det å flytte til et annet tettsted ca.15 min unna. Da blir leiligheten mindre og dyrere pga større sted/by. Vil det være dumt av meg å bosette meg i samme blokk? Skal flytte på meg uansett, så jeg flytter ikke pga moren min. Men, vi har hele tiden bodd på samme sted, så jeg har kunnet være der på 5 min, når det har vært noe. Noen kloke råd og tips der ute? Anonymkode: 94ed2...199
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Det fører med seg et ansvar, og forventninger å bo så nært. Men om du likevel tenker at du skal være behjelpelig til din gamle mor, så spiller det liten rolle om du er 1 eller 10 minutter fra henne. En annen ting er ditt behov for privatliv, og hvordan din mor er i forhold til det? Kommer hun uanmeldt på besøk og slike ting. Du må jo selv vurdere den biten, men jeg hadde ikke orket ikke-planlagte besøk til alle tider. Men det er jo meg, det kan jo hende at slikt ikke plager deg Anonymkode: 043f1...205 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Hadde samme valgmuligheter for 2 år siden, inn i naboblokka, eller 10 minutters kjøretur / kollektivtransport unna. Valgte det siste da det er viktig for meg å leve mitt eget liv. Så en fordel er å leve livet sitt uforstyrret. Det negative er at det er litt mer styr for å dra på besøk, tror nok vi hadde fått noen flere middager og helgefrokoster i sammen om jeg hadde valgt naboblokka. Anonymkode: ac7b1...432 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det fører med seg et ansvar, og forventninger å bo så nært. Men om du likevel tenker at du skal være behjelpelig til din gamle mor, så spiller det liten rolle om du er 1 eller 10 minutter fra henne. En annen ting er ditt behov for privatliv, og hvordan din mor er i forhold til det? Kommer hun uanmeldt på besøk og slike ting. Du må jo selv vurdere den biten, men jeg hadde ikke orket ikke-planlagte besøk til alle tider. Men det er jo meg, det kan jo hende at slikt ikke plager deg Anonymkode: 043f1...205 Uanmeldte besøk er og vil ikke bli et problem. Hun kommer ikke på besøk i dag heller, med mindre jeg inviterer. Men, det er absolutt det med privatliv som "bekymrer" meg mest. Hun vil jo kunne se når bilen min er hjemme, ute osv. Må nok tenkes grundig over før jeg tar et valg. Ts. Anonymkode: 94ed2...199
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Jeg tenker at det kommer an på din mor. Vi har bygget en såkalt generasjonsbolig med svigerfar, og vi bor dermed i samme hus, men har helt separate boenheter. Han vet dermed når vi er hjemme, hvem vi har besøk av osv. uten at vi synes at det er noe problem med tanke på privatliv. Han ringer på telefonen hvis han trenger eller lurer på noe, banker aldri på uanmeldt og holder seg i sin hagedel av eiendommen med mindre vi har planlagt å være sammen, eller barna oppsøker han Vi synes det fungerer veldig bra, og har nå bodd sammen i seks år. For min del er det veldig behagelig at mannen kan hjelpe sin far på fem minutter, istedenfor å kjøre ti minutter til og fra for å hjelpe. Anonymkode: f2ce1...826 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tenker at det kommer an på din mor. Vi har bygget en såkalt generasjonsbolig med svigerfar, og vi bor dermed i samme hus, men har helt separate boenheter. Han vet dermed når vi er hjemme, hvem vi har besøk av osv. uten at vi synes at det er noe problem med tanke på privatliv. Han ringer på telefonen hvis han trenger eller lurer på noe, banker aldri på uanmeldt og holder seg i sin hagedel av eiendommen med mindre vi har planlagt å være sammen, eller barna oppsøker han Vi synes det fungerer veldig bra, og har nå bodd sammen i seks år. For min del er det veldig behagelig at mannen kan hjelpe sin far på fem minutter, istedenfor å kjøre ti minutter til og fra for å hjelpe. Anonymkode: f2ce1...826 Denne var fin å høre ☺️ Har et håp om at det er slik vi også kan få det. Så er det ikke å stikke under en stol, at jeg kan ha tatt meg et glass vin en lørdagskveld, og da er det mye enklere å komme til unnsetning hvis jeg bor i samme blokk/sted, enn om jeg velger en leilighet som er 15 min i bil unna. Ts. Anonymkode: 94ed2...199 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Jeg ville absolutt vurdert det. Hvis alternativet er en annen by 15 minutter unna er det en 30minutters tur å stikke en tur innom for en liten ting (kanskje lenger hvis det er trafikk) fremover en kjapp tur opp trappa. Siden dere begge er enslige er det jo også fint å ha hverandre å kunne spise middag sammen med uten mye planlegging. Når øvrig familie er på besøk er det praktisk at dere bor samme sted, så er det lettere å få til felles feiringer av stort og smått - og når dere skal reise er det lett å ordne felles skyss. Så lenge du har en egen leilighet i god størrelse vil du jo ha mulighet for privatliv og din egen greie Om du kan passe på å få en leilighet på andre siden og i en annen etasje trenger dere jo ikke nødvendigvis være helt oppi hverandre heller Anonymkode: cb0bc...ed6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Har bodd i nabohuset til min mor i 20 år. Var fint for barnet mitt å ha henne nært, og for oss. Nå er hun gammel og syk, og det er praktisk å være nær. Noen ganger blir vi jo f.eks ringt opp av alarmsentralen midt på natta fordi hun har ramla. Det går å titte innom flere ganger daglig uten å sitte der i timesvis. Vi kan løpe bort med en kakebit middag eller vafler. Praktisk å være nært. Anonymkode: e7fdb...845 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå