AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #1 Skrevet 27. juli 2022 Dette har jeg sett nok av nå. Foreldre som ikke takler hverdagen når man har fri fra jobb og barnehagen eller skolen er stengt. Forholdet fungerer ikke i heletatt, krangling. Lei av hverandre begge voksne, de bare venter på at tredemøllelivet skal starte igjen. Der alt går på autopilto, man er en robot. Ferie skal jo være familietid, der man skal bruke tid sammen. Ikke på skjermen, men foreldre bruker jo denne som barnevakt. Barna blr fornøyd når de får bruke skjermen som foreldrene har gjort de avhengige av fra det bare var noen mndr gamle. Er det ikke bedre å la være å få barn? Man ser jo hvor mange som skiller seg i 50åra etter barna har flyttet ut, fordi det var dette som var fellesprosjektet foreldrene hadde sammen. På egenhånd fungerer de ikke i heletatt, alt var bygd opp rundt Familien AS. Et robotliv. Trist å se på. Anonymkode: b4ffc...eb7 16 1 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #2 Skrevet 27. juli 2022 Alt skjer ikke med alle hele tiden. Anonymkode: 89c26...40b 5 1
Heip Skrevet 27. juli 2022 #3 Skrevet 27. juli 2022 Synes også det er rart hvordan folk klager i ferier. Jeg nyter ferielivet med barna, ingen matpakker som skal smøres eller dårlig tid på morgenen. Deilig! 20 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #4 Skrevet 27. juli 2022 Mange av de som får barn er vant til å bli dullet med og ikke stilt krav til. Fri flyt av penger fra foreldre gjennom oppveksten, vant til å bruke tiden på seg selv, shopping, kos med venner. Mamma og pappa har ordnet alt. Klart de får sjokk når de får barn og livet viser seg. Anonymkode: 4834f...393 13 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #5 Skrevet 27. juli 2022 Disse folka som klager over ferie (og legger barna 17.30) finnes stort sett bare på KG, da. Enkelte med barn med spesielle behov, sliter mer enn ellers i feriene ettersom assistenter og andre støttetiltak har ferieavvikling. Det synes jeg man bør ha forståelse for. Anonymkode: f6a81...563 5 9 2
Tomas77 Skrevet 27. juli 2022 #6 Skrevet 27. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Disse folka som klager over ferie (og legger barna 17.30) finnes stort sett bare på KG, da. Enkelte med barn med spesielle behov, sliter mer enn ellers i feriene ettersom assistenter og andre støttetiltak har ferieavvikling. Det synes jeg man bør ha forståelse for. Anonymkode: f6a81...563 Ja leggetid kl 17.30 har jeg ikke hørt om noe annet sted. 12
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Er helt enig med TS. Vi har også de som tror det er automatisk plikt å stifte familie med barn, volvo og hund. For det er gjort i generasjoner. Så får de barn og får sjokk over både graviditeten, fødselen og ikke minst tiden etter. Da skal besteforeldre innvolleres i barnevakt ukedager og i helger hver mnd året rundt. Å når det er ferier så forventes det at besteforeldrene skal minst ha barnebarna ei uke så de får frihet og leke kjærester. Gjerne reise til utlandet for å komme enda lengre bort. Setter besteforeldrene ned foten og ikke vil passe så blir det livskrise for enkelte. Så det virker som det fødes barn med plikt at besteforeldre å tar sitt ansvar. Anonymkode: f3db3...326 14
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Vi visste ikke på forhånd at vi skulle få en propell med høyt energinivå. Vår evne til å aktivisere og sosialisere dekket ikke behovene etter 11 mnd, så barnehage har vært en velsignelse. Ferier har deretter vært slitsomme, selv om vi får hjelp av besteforeldrene. Barn nummer to valgte vi likevel å få fordi vi så at nummer en trengte jevnaldrende i helger og ferier. Vi var også bekymret for tendenser til en bortskjemt propell. Vi visste det kom til å bli tøft med yngste, og gjennom graviditet og barsel har eldste tilbrakt mye tid hos besteforeldre. Likevel angrer vi ikke på at propellen har fått søsken. Anonymkode: dc240...bf6 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er helt enig med TS. Vi har også de som tror det er automatisk plikt å stifte familie med barn, volvo og hund. For det er gjort i generasjoner. Så får de barn og får sjokk over både graviditeten, fødselen og ikke minst tiden etter. Da skal besteforeldre innvolleres i barnevakt ukedager og i helger hver mnd året rundt. Å når det er ferier så forventes det at besteforeldrene skal minst ha barnebarna ei uke så de får frihet og leke kjærester. Gjerne reise til utlandet for å komme enda lengre bort. Setter besteforeldrene ned foten og ikke vil passe så blir det livskrise for enkelte. Så det virker som det fødes barn med plikt at besteforeldre å tar sitt ansvar. Anonymkode: f3db3...326 Mine barn er ikke i skolealder enda, men når den tid kommer så skal jeg love deg at vi ikke vil nyte kjærestetid mens barna er hos besteforeldre. Problemet er at min mann og jeg har 10 ferieuker til sammen, hvis vi aldri skal feriere sammen, og det er ikke nok til å dekke opp alle ferieukene til et skolebarn. Derfor vil våre barn måtte benytte seg av SFO eller snille besteforeldre som ønsker å ta de med på hytta. Akkurat som jeg var med mine besteforeldre på hytta eller norgesferie. Er det virkelig så mange som setter de bort i ferien for å reise på kjærestetur? Det har jeg aldri opplevd nemlig, men jeg ser at feriekabalen ikke går opp for de fleste småbarnsforeldre, og da takker man ikke nei om besteforeldrene ønsker å bidra. Det er ingen plikt for besteforeldre å ta ansvar for barnebarna, men i min og min samboers familie så er dette noe besteforeldrene ønsker å gjøre. De har stått i kø for å passe mine barn fra dagen de ble født, og noe vi ikke benytter oss av så ofte, så ikke sleng ut antagelser om at alle barn som passes av besteforeldre er plassert der mot besteforeldrenes ønsker. Anonymkode: a8d74...400 13 5
Brunello Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Mennesker har gjennom alle tider fått barn og samtidig hatt hjelp av andre til å passe de. Det er først de siste 30 årene vi har hatt så god råd i Norge at vi har kunnet bruke mye tid på barna. Personlig tror jeg barna har ekstremt godt av at de ikke er sammen med foreldrene hele tiden. En uke med bestemor og bestefar på hytta skapet tette bånd mellom generasjonene. 16 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Noen av oss var kanskje ikke så heldige med den/de man fikk barn med og dermed knapt får en times avlastning her eller der når den andre finner ut av at nå kan personen gidde å bry seg litt om barna. Ringer aldri, tar knapt tlf hvis man ringer. Så dessverre er det ikke alltid like enkelt å ha ferie med barn der alle har behov som skal stilles og samtidig ikke ha nok hender og fang til alle samtidig. Men jeg gir det jeg har, men det blir fortere litt tomt i ferien fordi de ikke får alle de normale utfordringene i dagliglivet sitt. Det handler overhodet ikke noe om å ikke være glad i barna sine. Men når man går fra den vante hverdagen til ferie med litt ekstra kaos er det fort at man kan slite litt ekstra fordi alle rammene rundt er "borte". Men vi har da kost oss vi, har ting å finne på til tross for dager med dårlig vær og joda, skjerm har vi også brukt - innimellom turer, lek, spill, moro, utflukter, tur til besteforeldre og tanter og onkler, badeturer, strandturer, opplevelsespark, museum eller en svipp bort til lekeplassen. Og snakke gjør vi dagen lang om alt og ingenting, tar ting som de kommer. 3 barn 4-11 år. Anonymkode: 2d2f6...a3a 1 1
Brunello Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine barn er ikke i skolealder enda, men når den tid kommer så skal jeg love deg at vi ikke vil nyte kjærestetid mens barna er hos besteforeldre. Problemet er at min mann og jeg har 10 ferieuker til sammen, hvis vi aldri skal feriere sammen, og det er ikke nok til å dekke opp alle ferieukene til et skolebarn. Derfor vil våre barn måtte benytte seg av SFO eller snille besteforeldre som ønsker å ta de med på hytta. Akkurat som jeg var med mine besteforeldre på hytta eller norgesferie. Er det virkelig så mange som setter de bort i ferien for å reise på kjærestetur? Det har jeg aldri opplevd nemlig, men jeg ser at feriekabalen ikke går opp for de fleste småbarnsforeldre, og da takker man ikke nei om besteforeldrene ønsker å bidra. Det er ingen plikt for besteforeldre å ta ansvar for barnebarna, men i min og min samboers familie så er dette noe besteforeldrene ønsker å gjøre. De har stått i kø for å passe mine barn fra dagen de ble født, og noe vi ikke benytter oss av så ofte, så ikke sleng ut antagelser om at alle barn som passes av besteforeldre er plassert der mot besteforeldrenes ønsker. Anonymkode: a8d74...400 Hvorfor i all verden skal du ikke nyte kjæresteri med mannen din? 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 Heip skrev (52 minutter siden): Synes også det er rart hvordan folk klager i ferier. Jeg nyter ferielivet med barna, ingen matpakker som skal smøres eller dårlig tid på morgenen. Deilig! Så enig Anonymkode: bbe8b...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #14 Skrevet 27. juli 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi visste ikke på forhånd at vi skulle få en propell med høyt energinivå. Vår evne til å aktivisere og sosialisere dekket ikke behovene etter 11 mnd, så barnehage har vært en velsignelse. Ferier har deretter vært slitsomme, selv om vi får hjelp av besteforeldrene. Barn nummer to valgte vi likevel å få fordi vi så at nummer en trengte jevnaldrende i helger og ferier. Vi var også bekymret for tendenser til en bortskjemt propell. Vi visste det kom til å bli tøft med yngste, og gjennom graviditet og barsel har eldste tilbrakt mye tid hos besteforeldre. Likevel angrer vi ikke på at propellen har fått søsken. Anonymkode: dc240...bf6 Når noen i fullt alvor klarer å si de ikke evner å sosialisere og aktivisere en 11 mnd gammel baby, da er det noe alvorlig galt med foreldre og samfunnet. I tillegg velger man å få flere barn, som man sannsynligvis heller ikke evner å oppdra... Jeg er forelder selv, men bor utenlands og har ikke tilgang på billig offentlig barnepass, så her har jeg faktisk vært nødt til å aktivisere, sosialisere og oppdra mine propellunger selv, så her er det "helg og ferie" hele året, men ironisk nok får jeg bare høre hvor heldig jeg er som bare kan dulle og kose meg hjemme. Sånt sier bare folk som aldri har vært nødt til ta vare på ungene sine på heltid selv, hva skulle de gjort uten barnehagen? 🤷♀️ Anonymkode: 9244d...c8b 22 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #15 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mine barn er ikke i skolealder enda, men når den tid kommer så skal jeg love deg at vi ikke vil nyte kjærestetid mens barna er hos besteforeldre. Problemet er at min mann og jeg har 10 ferieuker til sammen, hvis vi aldri skal feriere sammen, og det er ikke nok til å dekke opp alle ferieukene til et skolebarn. Derfor vil våre barn måtte benytte seg av SFO eller snille besteforeldre som ønsker å ta de med på hytta. Akkurat som jeg var med mine besteforeldre på hytta eller norgesferie. Er det virkelig så mange som setter de bort i ferien for å reise på kjærestetur? Det har jeg aldri opplevd nemlig, men jeg ser at feriekabalen ikke går opp for de fleste småbarnsforeldre, og da takker man ikke nei om besteforeldrene ønsker å bidra. Det er ingen plikt for besteforeldre å ta ansvar for barnebarna, men i min og min samboers familie så er dette noe besteforeldrene ønsker å gjøre. De har stått i kø for å passe mine barn fra dagen de ble født, og noe vi ikke benytter oss av så ofte, så ikke sleng ut antagelser om at alle barn som passes av besteforeldre er plassert der mot besteforeldrenes ønsker. Anonymkode: a8d74...400 Ja det er ekstremt vanlig å gjøre for å dra på kjærestetur Anonymkode: bbe8b...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 Til info: man får barn når de er knøttsmå. Faktisk helt nyfødte. Anonymkode: 1ee9b...0d5 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 Dette går i perioder tenker jeg. Da barna mine var 1 og 3 var sommeren et helvete, nå når de er 5 og 7 storkoser vi oss. Å forvente at enhver forelder elsker hvert eneste stadium og søskensammensettning til enhver tid er ganske urealistisk. Det betyr ikke at vi angrer på barna, eller at vi skulle vært alle ferier for uten, men at livet går litt opp og ned. Helt naturlig det. Anonymkode: 9e4ac...d37 15 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #18 Skrevet 27. juli 2022 Jeg har vært med min 5 åring 24/7 i 2,5 uker, ja, jeg ser også fram til hverdagen - litt tid for meg selv og gjøre voksne ting.... Anonymkode: ce4c4...3b8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #19 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette har jeg sett nok av nå. Foreldre som ikke takler hverdagen når man har fri fra jobb og barnehagen eller skolen er stengt. Forholdet fungerer ikke i heletatt, krangling. Lei av hverandre begge voksne, de bare venter på at tredemøllelivet skal starte igjen. Der alt går på autopilto, man er en robot. Ferie skal jo være familietid, der man skal bruke tid sammen. Ikke på skjermen, men foreldre bruker jo denne som barnevakt. Barna blr fornøyd når de får bruke skjermen som foreldrene har gjort de avhengige av fra det bare var noen mndr gamle. Er det ikke bedre å la være å få barn? Man ser jo hvor mange som skiller seg i 50åra etter barna har flyttet ut, fordi det var dette som var fellesprosjektet foreldrene hadde sammen. På egenhånd fungerer de ikke i heletatt, alt var bygd opp rundt Familien AS. Et robotliv. Trist å se på. Anonymkode: b4ffc...eb7 Er ikke sånn her. Her gleder alle seg like mye til ferie og fri sammen. Vi gjør mye i lag og koser oss. Men ser mange syns det er tungt ja. Er vel litt hva de gjør det til og. En del alenemødre (som de kaller seg men har MYE mer fri enn meg..!Og barnepass oppå der igjen og. Noen er så bortskjemte. Vil de ikke være med barna sine? og i tilegg får de flere barn, kanskje med neste kjæreste..) Anonymkode: 79ca1...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #20 Skrevet 27. juli 2022 Brunello skrev (5 minutter siden): Hvorfor i all verden skal du ikke nyte kjæresteri med mannen din? Jo, altså, klart vi skal. Det ble litt voldsomt fra min side. Poenget var at jeg ikke kommer til å plassere barna mine hos besteforeldre som ikke ønsker det, kun for å reise på en eksotisk kjæresteferie. Det var det jeg leste ut av innlegget jeg svarte på. Som jeg skrev så har vi besteforeldre som veldig gjerne vil passe barna våre uten at vi nødvendigvis har noen planer, så vi har massevis av tid til å bare være kjærester. Samtidig skulle jeg ønske at jeg hadde 8 uker sommerferie å bruke på barna når de begynner på skolen, men det har jeg ikke, og derfor kommer de nok til å være mye med besteforeldre mens vi jobber. Barnevakt er heller ikke nødvendig for å få kjærestetid. Barna legger seg lenge før oss, og med godt samarbeid i hverdagen så er ingen av oss så utslitte på kvelden at vi ikke har tid og energi til hverandre. Det er like viktig for meg som å reise på ferie med bare mannen min:) Anonymkode: a8d74...400 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå