Gå til innhold

Det eneste jeg ønsker meg er mer energi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hele livet følt meg lav på energi. På videregående måtte jeg alltid hvile etter skolen.

Nå er jeg en voksen dame og det lave energi nivået preger meg. Etter trening føler jeg aldri på adrenalin kicket mange beskriver. Tvert i mot, jeg er så sliten at jeg knapt orker å dusje. Jeg må hvile hver dag etter jobb og kan ikke ha mer enn en aktivitet på kveldstid. Kan ikke både trene og treffe venner etterpå for eks. 

Lever et nokså bekymringsløst liv med mann jeg er veldig glad i, god økonomi, kjekke barn mm. Spiser relativt sunt og har BMI på 21-22. Alle blodprøver veldig fine, (har hatt full sjekk flere ganger) har ikke vært syk på mange år. Ikke hatt covid. 

Så… hva kan være galt? Er noen bare født med mindre energi. Ønsker virkelig virkelig å kjenne energi på å gjøre ting. 

Er det noen som har innspill? Takknemlig for svar. 

Anonymkode: d5045...60a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekka vitamin-nivåene dine? 

Anonymkode: bd286...1c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du sjekka vitamin-nivåene dine? 

Anonymkode: bd286...1c8

Som hovedinnlegget sier. Sjekket alt flere ganger. Litt utslag i perioder på lavt D-vitamin. Nå normale verdier. 

Skrevet

Har du sjekket deg for ME?

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva full sjekk innebærer, men har du sjekket stoffskiftet? Kan det eventuelt være ME? 

Anonymkode: b52b4...ed7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som hovedinnlegget sier. Sjekket alt flere ganger. Litt utslag i perioder på lavt D-vitamin. Nå normale verdier. 

Ja! Du høres ut som meg! Legen sa at alt var bra, muligens bittelitt lav på D-vitamin, men innenfor normalen. Jeg testet å ta tilskudd og det var som å våkne fra en dvale! 
Jeg tipper at de nivåene er generelle og at folk har forskjellige behov.

Kjøp deg 80mg og klin til! På meg hjalp det overraskende fort! 

Anonymkode: 7d09c...b60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (8 minutter siden):

Har du sjekket deg for ME?

Hvordan sjekkes man for ME? I tilfelle må jeg hatt det hele livet. Tror heller ikke en ME diagnose ville vært spesielt akseptabel i min familie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt hva full sjekk innebærer, men har du sjekket stoffskiftet? Kan det eventuelt være ME? 

Anonymkode: b52b4...ed7

ME har du først om 50% av funksjonsnivået er nedsatt, f.eks at du ikke klarer noe som helst etter jobb om du jobber (da mener jeg lage mat, dusje osv). Hun snakker heller ikke om søvnproblemer, smerter, og en haug av andre symptomer man må ha ved ME.

TS beskriver et lavt aktivitetsnivå etter jobb ja, så noe er det jo. Man har en utløsende faktor ved ME (virussykdom, operasjon etc), og hun sier det alltid har vært slik, det kan selvsagt skje som barn men da ville hun nok slitt enda mer. Beskriver heller ikke PEM, som er hovedsymptomet.

Jeg ville uansett snakket med legen igjen ts og forklare at du gjerne vil til bunns i det. Ved f.eks ME utredning sjekkes alt, mer grundige blodprøver for f.eks lupus og de tar MR av hodet, røntgen av lunger osv for å sjekke for mer. Det er kjipt å ha lite energi, poengter til legen hvordan du har det hver kveld.

Anonymkode: edd62...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sjekkes man for ME? I tilfelle må jeg hatt det hele livet. Tror heller ikke en ME diagnose ville vært spesielt akseptabel i min familie. 

Jeg svarte deg over her (ikke meg du siterer).

Og ME er en alvorlig sykdom, kjipt om familien din ikke aksepterer det. Men det er dessverre et kjent problem for oss som har det, og det gjør bare livet vanskeligere.

AnonymBruker
Skrevet

ME har du først om 50% av funksjonsnivået er nedsatt, f.eks at du ikke klarer noe som helst etter jobb om du jobber (da mener jeg lage mat, dusje osv). Hun snakker heller ikke om søvnproblemer, smerter, og en haug av andre symptomer man må ha ved ME.

TS beskriver et lavt aktivitetsnivå etter jobb ja, så noe er det jo. Man har en utløsende faktor ved ME (virussykdom, operasjon etc), og hun sier det alltid har vært slik, det kan selvsagt skje som barn men da ville hun nok slitt enda mer. Beskriver heller ikke PEM, som er hovedsymptomet.

Jeg ville uansett snakket med legen igjen ts og forklare at du gjerne vil til bunns i det. Ved f.eks ME utredning sjekkes alt, mer grundige blodprøver for f.eks lupus og de tar MR av hodet, røntgen av lunger osv for å sjekke for mer. Det er kjipt å ha lite energi, poengter til legen hvordan du har det hver kveld.

Men aller først: Ta d-vitaminer!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja! Du høres ut som meg! Legen sa at alt var bra, muligens bittelitt lav på D-vitamin, men innenfor normalen. Jeg testet å ta tilskudd og det var som å våkne fra en dvale! 
Jeg tipper at de nivåene er generelle og at folk har forskjellige behov.

Kjøp deg 80mg og klin til! På meg hjalp det overraskende fort! 

Dette. D-vitamin "innenfor normalen" betyr bare at du har nivå ikke under absolutt minimum. Det trenger ikke bety at du har nivået som er ideelt for deg.

Anonymkode: cc6cc...d15

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hele livet følt meg lav på energi. På videregående måtte jeg alltid hvile etter skolen.

Nå er jeg en voksen dame og det lave energi nivået preger meg. Etter trening føler jeg aldri på adrenalin kicket mange beskriver. Tvert i mot, jeg er så sliten at jeg knapt orker å dusje. Jeg må hvile hver dag etter jobb og kan ikke ha mer enn en aktivitet på kveldstid. Kan ikke både trene og treffe venner etterpå for eks. 

Lever et nokså bekymringsløst liv med mann jeg er veldig glad i, god økonomi, kjekke barn mm. Spiser relativt sunt og har BMI på 21-22. Alle blodprøver veldig fine, (har hatt full sjekk flere ganger) har ikke vært syk på mange år. Ikke hatt covid. 

Så… hva kan være galt? Er noen bare født med mindre energi. Ønsker virkelig virkelig å kjenne energi på å gjøre ting. 

Er det noen som har innspill? Takknemlig for svar. 

Føler det ganske likt som deg. Men jeg har også hele livet hatt tendens til angst og depresjon, og tror det er mye av årsaken. Har du noe sånn?

Anonymkode: fef2c...df8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...