Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 9 uker gravid og sliter skikkelig med kvalme nå. Kvalm stort sett hele dagen og kaster opp 2-3 ganger daglig. Har også gått ned 10 kg siden jeg ble gravid (men var 90 kg til å begynne med, så ingen krise sånn sett). Jeg har prøvd å spise litt med jevne mellomrom, men det kommer som regel opp igjen. Har dere noen gode tips som hjelper mot kvalmen? Evt. hvilken type mat som hjelper å spise?

Anonymkode: 67006...1cc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har salt kjeks/knekkebrød ved sengen og ingefær te som har stått på nattbord hele natten, da blir det lunkent. Før jeg står opp sitter jeg opp i sengen og spise litt kjeks og drikker litt te og det hjelper enormt. 

Anonymkode: 6ec2d...24f

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp iskalde smoothies, isbiter og helt vanlige nudler med ketchup. Fikk også ned freshe agurkskiver og tomat. Men det var det ass.

Anonymkode: c6635...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen og få resept på kvalmestillende, det var det eneste som funket for meg.

Anonymkode: 92315...3db

AnonymBruker
Skrevet

Det som hjalp best for meg var isvann og salt mat (salte kjeks,fiskekaker osv). Men mest av alt hjalp det å være 100 % sykmeldt og kunne hvile mye. For om du ikke hviler mye blir kvalmen ofte enda mer intens. Jeg våknet ofte av at jeg var kvalm om natten og fikk nattesøvnen ødelagt av det. Noen ganger var jeg så kvalm at det eneste som hjalp var å ligge helt stille. Synes du skal snakke med legen om kvalmen og evt prøve noe kvalmestillende. Det finnes også et skjema som heter SUKK, om du googler det. Der kan du gradere kvalmen vha noen spørsmål slik at legen lette kan vurdere om det kan være hyperemesis.

Anonymkode: 6299d...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Er selv i uke 28 nå, og det kan virke som om kvalmen endelig er litt bedre, noen dager. Spyr ikke så ofte (holder det ofte inne, for jeg får fort problemer med dehydrering om jeg først kaster opp mye). På de verste dagene kan jeg brekke meg 50 ganger, og det er slitsomt. Det viktigste for min del har vært 100 % sykemelding. Men min kvalme har ikke vært så koblet opp mot mat, mer bevegelse, aktivitet, stress og fokus. Jeg har rett og slett ligget mye helt i ro, for å få det litt bedre og for å overleve.

Det viktigste for kroppen er å ikke bli dehydrert. Drikk f.eks farris blandet med eplejuice, eller kjøp resorb på apoteket.  Babyen får uansett i seg det han trenger, så lenge du ikke er dehydrert, men det er jo selvfølgelig tungt for din del. Og med tanke på mat, må du bare spise det du føler er best for deg. Lurt å ha noen kjeks stående på nattbordet, til natt og morgen. Prøv å spis små porsjoner ofte. Du kan også snakke med legen om kvalmestillende. Mest sannsynlig går dette over etter 1. Trimester. Føler med deg! Kosntant kvalme er grusomt ❤

Anonymkode: 61e71...2e3

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å få i seg noe mat med en gang jeg våknet. Kvalmen var absolutt værst på tom mage og hvis jeg ventet for lenge (eks lå i senga) med å få i meg noe så mistet jeg all matlyst…

lå stort sett på sofaen uke 6-12

Anonymkode: b6ed1...4df

AnonymBruker
Skrevet

Loff og noen italienske rundstykker jeg vil kalle boller uten sukker

Anonymkode: fd1ea...a88

Skrevet

Salt popcorn og gulrøtter hjalp meg litt. Var det eneste jeg fikk i meg et par uker. Samt Kaldt vann og hvile.

Skrevet
rulledulle skrev (10 minutter siden):

Du burde ikke fortelle noe om kvalmen til mannen din. Han kan ikke gjøre noe med det og det er ekkelt å høre om.

Nå må du huske å passe på at mannen din har det bra. Det er ganske slitsomt for en mann og bo sammen med en gravid dame.

🤨

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste bare loff og rent kjøtt da jeg var på mitt kvalmeste. Med rent kjøtt mener jeg kyllingfilet eller biff. På de verste dagene fikk jeg heller ikke ned kjøtt, bare loff. Klarte heller ikke vann, så det gikk mye i saft her. 

Mitt beste tips er egentlig å tenke gjennom hvilke matvarer du liker, og så kjenne litt på hva du føler om dem akkurat nå. For meg var det i hvert fall aldri overraskende hva jeg ble kvalm av, det skjønte jeg på forhånd, selv om det var ting jeg likte veldig godt fra før.

Anonymkode: 60ed5...abf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste så og si bare Chips og salte kjeks de første månedene. Hadde ikke utpreget morgenkvalme, men var jevnt over kvalm hele dagen. Ingen oppkast heldigvis. 

Anonymkode: c452f...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...