Gå til innhold

Usikker, 14 åringer alene til badeland i Bø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 14 år, og en fornuftig og svømmedyktig gutt. Egentlig skulle vi dra sammen til badeland, men jeg har fire uker igjen til termin og dessverre fått noen plager som jeg ikke så komme,og dermed kan ikke dra. Derfor lurer sønnen min nå på om han evt kan dra alene med kamerater på samme alder. De må da ta buss i en og en halv time til Bø, finne frem selv og være der uten voksen og så dra hjem igjen med buss. Jeg tror han absolutt kunne klart det, men jeg vet ikke om det er innafor? Jeg har sagt at vi såklart kan ta det igjen neste år. Sønnen min har vært i Tusenfryd, Liseberg og på hyttetur, så han har gjort litt i ferien altså. Men jeg skjønner såklart at det er litt kjipt at jeg må avlyse da han aldri har vært i badeland I Bø før og gledet seg ekstra, så jeg sitter å tenker på dette nå. Jeg har spurt andre i familien om de kan ta med barna mot at jeg betaler, men ingen kan dessverre. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 1790e...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er lov som 14 åringer å være alene i parken, men hva tenker dere om at det er første gangen og en del reisevei 😊

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal han få lov til det! Han er 14 år! Min fjortenåring har reist alene for å besøke familie i USA, flybytte etc

Anonymkode: 4e10a...b25

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

14 åring som er svømmedyktig tenker jeg er helt greit er i sommerland alene! 

Anonymkode: 423a8...f91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du kameratene hans godt, og stoler du på dem? En ting er at om det går greit med ungdommene, og at de kommer hele hjem igjen, men klarer de å oppføre seg som guttegjeng uten foreldre eller voksne rundt?

Anonymkode: debdc...105

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke et ja/nei svar på slike ting. Her er det et par ting som må besvares først:

-Hvilken type guttegjeng? Bajaser eller ansvarlige gutter?

-Din sønns modenhet?

Anonymkode: 2cc79...637

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at det kommer an på dynamikken og personlighetene i denne gruppa. Sannsynligvis vil de klare seg bra, finne fram osv, men vil de oppføre seg greit og ikke plage eller forstyrre andre? Vet veldig få 14-årige gutter i gruppe som hadde klart det. 

Anonymkode: ff87c...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp i sommerland med barn 6 og 8. Noen av barna som var alene oppførte seg rett og slett som noen drittunger. Snek i køer, tok null hensyn til yngre barn. Var bråkete og ødela ganske mye av opplevelsen for andre.

Men du kjenner guttene. Klarer de oppføre seg, er det ikke noe problem at de drar alene. 

Anonymkode: 83cbb...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de aldri reist og badet alene før andre steder? (Badeland, svømmehall, stranda). Jeg tenker det blir en kjempetur, helt supert. Send med nok niste.

Anonymkode: 8b167...0ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om noe skulle skje; hva da? Kan du nå dem raskt? Og hvordan takler du det om noe skjer og du kunne hindret det dersom du var der?

Anonymkode: e5b5d...b10

Skrevet

Tenker: selvfølgelig 👍

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er 14 og hun går alene med venninner i badelandet i Dyreparken. Men vi bor i Kristiansand, da. Hva er du redd for? At det skal skje en ulykke eller at de ikke oppfører seg? 

Anonymkode: aaffb...7af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om noe skulle skje; hva da? Kan du nå dem raskt? Og hvordan takler du det om noe skjer og du kunne hindret det dersom du var der?

Anonymkode: e5b5d...b10

Hva kan skje du som forelder kunne forhindret? En 14-åring ville gått rundt i parken alene også om foreldrene var med. Skjer det en ulykke, ville den ha skjedd også om foreldrene var med. Det er mange ansatte og andre voksne som vil hjelpe til om ulykken er så alvorlig at ungdommen trenger hjelp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere 😊 Sønnen min og vennene hans er en høflig gjeng som jeg ikke er i tvil vil oppføre seg der. Sikkert litt høye lyder av å ha det gøy, men snille er de. De har vært på mange ting alene før, stranda, svømmehallen og andre opplevelser, men det har vært ting i nærheten. Det jeg er redd for er vel at jeg sender han ut på en reise hvor noe skjer galt, eller at de sliter med å finne frem. Men jeg har forstått det sånn at det er en shufflebuss fra Bø busstasjon til badelandet? Det kan være mammahjertet som bare er redd, jeg vet at gjengen vil oppføre seg og sikkert ha en super tur 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Ta screenshot av busstider og nr/navn på buss, så de kan dobbeltsjekke hvilken buss de skal på. De kan bruke Google maps for hjelp til å finne frem. Men Bø er ikke en stor by, så det kan umulig være vanskelig. 

Hva er det du er redd for at skal skje egentlig? Jeg har reist mye med kollektivtrafikk og tatt mye langdistansebuss, og det har alltid gått bra. De skal jo ikke surre rundt i Oslo midt på natta akkurat. Hvilken by reiser de fra? 

Anonymkode: 360c0...f94

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge gutta er høflige og normalt modne så ville jeg sendt de. Er man voksen nok for tur, så innebærer det at man klarer å spørre om veien til riktig buss om den er vanskelig å finne.

Shuttlebusser pleier jo å være godt merket, så å sette seg på feil buss i Bø er vel ikke så sannsynlig vil jeg tro…

Anonymkode: 63dea...d58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er innenfor, dersom både du og de andre foreldrene tenker at det er OK. 

Ja, det var litt reisevei. Men så lenge du tenker de vil klare å gå av på riktig sted, og klarer å finne rett buss (Noe jeg ville forventet av 14-åringer) så bør ikke reiseveien være noe problem heller. 

Anonymkode: 7d642...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Fint å se svarene her, godt å rådføre seg litt med andre også. Jeg vil la han dra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...