AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Fordi jeg har diabetes, sliter jeg veldig med å regulere blodsukkeret.. Som oftest blir det lavt, noe som gjør at jeg kvier meg for å sette nok insulin, da jeg opplever kraftige følinger. Da går det som det ofte må gå, og blodsukkeret blir alt for høyt til tider.. Jeg har jobbet ekstra i hele sommer på et nytt arbeidssted, og har vakter også gjennom hele august. Sitter nå med en stor klump i magen, fordi jeg skjønner at jeg må få sagt fra meg disse. Jeg har stort ansvar for liv og helse når jeg er på vakt, så det er egentlig selvsagt at dette ikke går. Hvordan ville du gått frem her? Bør jeg ringe leder og forklare situasjonen sånn som den er? Det sitter litt langt inne for meg å be om sykemelding, fordi jeg vet at det kommer til å skape problemer for arbeidsplassen å få tak i noen andre til å dekke mine vakter, og jeg føler så mye på dette at jeg ikke føler det blir riktig å motta penger for vaktene.. Tips mottas med stor takk! Anonymkode: e5934...b50
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Din helse og din babys helse er det viktigste akkurat nå. Ring sjefen og forklar situasjonen om du ønsker. Snakk med legen, og ta sykemeldingen dersom legen din anbefaler deg det. Ta vare på deg og babyen fremover. Anonymkode: 0e52d...1cb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Du skal selvfølgelig be om sykemelding. Anonymkode: 8b113...e63
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Sjekk ut om du kan få svangerskapspenger eller redusert sykemelding. Ikke gi fra deg vakter gratis. Anonymkode: c95c1...d4b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Fordi jeg har diabetes, sliter jeg veldig med å regulere blodsukkeret.. Som oftest blir det lavt, noe som gjør at jeg kvier meg for å sette nok insulin, da jeg opplever kraftige følinger. Da går det som det ofte må gå, og blodsukkeret blir alt for høyt til tider.. Jeg har jobbet ekstra i hele sommer på et nytt arbeidssted, og har vakter også gjennom hele august. Sitter nå med en stor klump i magen, fordi jeg skjønner at jeg må få sagt fra meg disse. Jeg har stort ansvar for liv og helse når jeg er på vakt, så det er egentlig selvsagt at dette ikke går. Hvordan ville du gått frem her? Bør jeg ringe leder og forklare situasjonen sånn som den er? Det sitter litt langt inne for meg å be om sykemelding, fordi jeg vet at det kommer til å skape problemer for arbeidsplassen å få tak i noen andre til å dekke mine vakter, og jeg føler så mye på dette at jeg ikke føler det blir riktig å motta penger for vaktene.. Tips mottas med stor takk! Anonymkode: e5934...b50 Jeg jobber som leder i helsevesenet. Vil først og fremst råde deg til å sjekke hva du har rett på ifht ekstravaktene, må de meldes inn til noen og godkjennes? Kan du gå til lege og rådføre deg? Kan vere aktuelt med gradert sykemelding slik at du kan ta lengre pauser eller komme litt senere/gå litt før? Bemanningsproblemet blir ikke mindre av at du ikke får lønn så ville sjekka med NAV før du sier til sjefen at du ikke klarer jobbe. Når startet du jobben og hvor manga vakter ca? Har du kontrakt? Anonymkode: cf84c...ea3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Din helse og din babys helse er det viktigste akkurat nå. Ring sjefen og forklar situasjonen om du ønsker. Snakk med legen, og ta sykemeldingen dersom legen din anbefaler deg det. Ta vare på deg og babyen fremover. Anonymkode: 0e52d...1cb Synes legen min er veldig rask med å foreslå sykemelding. Han har vært veldig på det de to andre svangerskapene mine, så det blir nok ikke noe problem. Det er nok bare nå i første trimester at jeg kommer til å ha behov for det. Så om noen uker blir det ikke noe problem for meg å jobbe, men det hjelper jo mitt nåværende arbeidssted svært lite… Anonymkode: e5934...b50
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Du tar hensyn til både deg selv og barnet, og gjør det som må til. Om det kan hjelpe, så kan du si til deg selv at du gjør arbeidsplassen en tjeneste ved å holde deg unna? Blodsukker som er både høyt og lavt gjør sannsynligvis at du ikke fungerer 100% i jobb uansett. Selv om man ikke nødvendigvis merker det selv når det står på, ER man sløvere. Snakker av erfaring. 😞 Anonymkode: 35890...e4e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Du må ikke føle skyld for å få penger for vakter din helse ikke er i stand til å gjennomføre. Du har blitt satt opp på dette og velger ikke frivillig å være for dårlig. Dette har du betalt skatt for, og husk at arbeidsgiver får tilbakebetalt alt sykepenger i svangerskapet (forutsatt det ikke bare skyldes diabetes men også svangerskap) Anonymkode: c95c1...d4b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber som leder i helsevesenet. Vil først og fremst råde deg til å sjekke hva du har rett på ifht ekstravaktene, må de meldes inn til noen og godkjennes? Kan du gå til lege og rådføre deg? Kan vere aktuelt med gradert sykemelding slik at du kan ta lengre pauser eller komme litt senere/gå litt før? Bemanningsproblemet blir ikke mindre av at du ikke får lønn så ville sjekka med NAV før du sier til sjefen at du ikke klarer jobbe. Når startet du jobben og hvor manga vakter ca? Har du kontrakt? Anonymkode: cf84c...ea3 Du høres ikke ut som en kompetent leder. TS, overse dette svaret. Anonymkode: 8b113...e63
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber som leder i helsevesenet. Vil først og fremst råde deg til å sjekke hva du har rett på ifht ekstravaktene, må de meldes inn til noen og godkjennes? Kan du gå til lege og rådføre deg? Kan vere aktuelt med gradert sykemelding slik at du kan ta lengre pauser eller komme litt senere/gå litt før? Bemanningsproblemet blir ikke mindre av at du ikke får lønn så ville sjekka med NAV før du sier til sjefen at du ikke klarer jobbe. Når startet du jobben og hvor manga vakter ca? Har du kontrakt? Anonymkode: cf84c...ea3 Startet i mai. Problemet er at jeg er alene på vakt, med mange veldig syke pasienter. Og følingene kommer veldig brått. Jeg er vant til å kjenne at jeg blir skjelven og uvel, men nå sier det liksom bare PANG, så er jeg nesten bevisstløs.. Anonymkode: e5934...b50
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Bruker du penn eller pumpe? Hvis du bruker penn kan kanskje en pumpe være til god hjelp? Anonymkode: 64050...5ec
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg jobber som leder i helsevesenet. Vil først og fremst råde deg til å sjekke hva du har rett på ifht ekstravaktene, må de meldes inn til noen og godkjennes? Kan du gå til lege og rådføre deg? Kan vere aktuelt med gradert sykemelding slik at du kan ta lengre pauser eller komme litt senere/gå litt før? Bemanningsproblemet blir ikke mindre av at du ikke får lønn så ville sjekka med NAV før du sier til sjefen at du ikke klarer jobbe. Når startet du jobben og hvor manga vakter ca? Har du kontrakt? Anonymkode: cf84c...ea3 Huff, det verste er at du hører akkurat ut som en leder som man ikke akkurat gleder seg til å ta vanskelige samtaler med. Som vrir og vrenger på vakter og turnusen framfor å vise litt forståelse og raushet. Har hatt et par sånne i min jobb i helsevesenet. Ringte engang med lumbago i ryggen og fikk til spørsmål om jeg kunne komme i morgen. Tja jeg ligger i sengen og kan ikke gå på do alene engang så nei tviler.... Anonymkode: 61de6...601
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Huff, det verste er at du hører akkurat ut som en leder som man ikke akkurat gleder seg til å ta vanskelige samtaler med. Som vrir og vrenger på vakter og turnusen framfor å vise litt forståelse og raushet. Har hatt et par sånne i min jobb i helsevesenet. Ringte engang med lumbago i ryggen og fikk til spørsmål om jeg kunne komme i morgen. Tja jeg ligger i sengen og kan ikke gå på do alene engang så nei tviler.... Anonymkode: 61de6...601 Hva er galt med dette svaret? Han eller hun spør om det kan være aktuelt med gradert sykemelding, som man jo bør benytte hvis det er mulig. Jeg er ingen leder, men som ansatt er det viktig for meg å bruke den restarbeidsevnen jeg har, selv hvis jeg er sykemeldt. Dette for å ha noe å gå til, føle tilhørlighet og at man bidrar. I mange tilfeller er det ikke mulig å gradere den, jeg har vært der selv, og det er selvsagt helt ok det også. Hvis du ikke kan gå på toalettet alene så er det selvfølgelig umulig for deg å utføre jobben din som før, som da gjør at en gradert sykemelding for deg ikke var aktuelt. Større problem er det ikke. Anonymkode: 507de...660 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå