Gå til innhold

Har mannen min patologisk kravunnvikelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min sliter psykisk, og det ble mye verre etter at vi fikk barn. Han har veldig mye angst, og klarer ikke å være hjemme. Han har mer eller mindre flyttet ut, og får angstanfall-ish av å være hjemme. Han sliter også med alt som har med hygiene å gjøre (tannpuss, dusj, osv). Obs, han er under behandling og tar medisiner. Men han er i behandling for angst (og flere ting). Jeg leste nettopp om symptomet patologisk kravunnvikelse. Står at det gjelder barn og unge eller autister. Han har mye tvangstanker, men ellers ikke noen autisme trekk. Han har tidligere blitt utredet i hytt og pine, og har ikke autisme. 

Men det virker som om han har så mye angst pga alle kravene (uttalte eller uuttalte krav) her hjemme og med barnet. Barnet er 1,5 år og siden barnet ble født har mannen ikke gjort mer husarbeid enn å satt på en klesvask en håndfull ganger (når jeg har bedt om det), lagd middag noen ganger, og gått på butikken. Han hadde ikke pappaperm da jeg overtok den pga psyken. Men han klarer å ta seg av barnet noen timer her og der, og i gode perioder (noen uker av gangen) har han klart å være hjemme og f.eks. legge barnet eller gi det mat. Ellers har han jo bodd veldig lite hjemme, som sagt, pga sterk uro hver dag. Han har også dratt en del på fylla, for å dempe angsten (og ikke kommet hjem etterpå altså). Det virker som om ansten går over når han drar til en kompis eller kommer seg bort fra hjemmet. Når vi er på ferie (før barn) har vi alltid også hatt det kjempefint, og han har veldig lite angst da. Nå i sommer var ting også bedre når vi dro bort fra hjemmet, dro på hytta f.eks. 

Både jeg og han har trodd at det var JEG som var skyld i hans angst. At jeg ikke klarer å vise nok forståelse for hans problemer, at jeg er for sur, at jeg behandler han dårlig. Han føler at han må gå på eggeskall og er redd for å gjøre meg misfornøyd. Og at han får angst pga dette. Men etter at jeg kom over denne diagnosen begynte jeg å tenke annerledes.. kanskje han får angst fordi han vet at det alltid er noen krav som henger over deg når du skal ta ansvaret for et barn? Jeg har sagt at han ikke trenger å gjøre husarbeid, og at jeg skal ta meg av alt det der. Jeg kommer dog med forventninger om at han tar seg av barnet, i samarbeid med meg. Han gjør som sagt 0 husarbeid, og klarer ikke ta vare på sin egen helse eller hygiene.  Noen som vet noe om denne diagnosen og syns det høres ut som min mann har det? 

Ps. Det kommer nok til å bli slutt mellom oss ila de neste mnd... 

Pps. Barnet er godt ivaretatt av meg, bup, og helsestasjon. 

Anonymkode: 61c45...d5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Patologisk kravunnvikelse er et symptom, ikke en diagnose. Og:

"Unnvikelse er en helt normal respons for mennesker som opplever sterkt ubehag, for eksempel ved smerte eller angst.

– Unnvikelse er også del av symptombildet ved en rekke psykiske vansker, for eksempel angst, depresjon og traumer, som alle er hyppigere forekommende hos personer med autisme."

https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/patologisk-kravunnvikelse-pda-er-et-alvorlig-symptom/74408854

Anonymkode: 4d9aa...657

AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt blaffen i hva diagnose han har. Han fungerer hverken som far eller kjæreste, samme om det er manglende følelser for deg og barnet som feiler han eller dyp depresjon. 

Anonymkode: 2440e...925

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...