Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Frysepinne skrev (På 30.7.2022 den 10.04):

Alle de ti bøkene av Sjöwall & Wahlöö, med Martin Beck, Kolberg, Rönn og Larsson, og alle de andre morsome bipersone de har. De første er best, men det er morsomt at de er så politiske i de siste bøkene, morsomt å se utviklinga der de blir syrligere og mer grinete, og at hele det svenske sosialdemokratiet gikk i dass på midten av 70-tallet. Dette er intelligent litteratur der vi som lesere må fylle ut mellomrommene, og til tider komisk. Ingen over, ingen på siden.

Enig, men tipper at mange synes handlingen går for sakte. Moderne krimbøker laget for dagens publikum, som vil ha action på hver side, er nesten en annen sjanger. Liker selv veldig godt tempoet i historiene til Sjöwall & Wahlöö, elsker at de gir rom til egen tankevirksomhet underveis. 

Skulle jeg nevne noe annet, kanskje en selvfølgelighet, men Mankell må med i slike sammenhenger. 

Anonymkode: 40ca8...bcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest veldig mye krim, men skal jeg velge kun én må det faktisk bli en bok av Agatha Christie. Enten "Og dermed var det ingen" (aka "Ti små negerbarn") eller "Mord på Orientekspressen". Favoritten er nok førstnevnte. 

• Liker 1
Skrevet

Har lest Jo Nesbø, men alle bøkene henger litt sammen. Lest alt av Mankell. Lest mye. Vanskelig å plukke ut 1 bok. Sommerens favoritt, Catherine ryan hyde, tittel, Sommeren med August. Fant boken på matbutikken. Ikke kjærlighetsroman, ikke krim. Bare en medmenneskelig historie. 

Skrevet (endret)

Jeg elsker krim, og kunne sikkert ramset opp mange. Men skal jeg kun velge én, må det bli Stalker av Kepler - det er i alle fall den boka som har skremt meg mest, og det tar jeg som et godt tegn når det kommer til krim. Måtte lese den på dagtid, fikk ikke sove hvis jeg leste den før leggetid 😅 

Ok, jeg må legge til American Psycho også. Den satte meg helt ut, «hyggelig» strandlektyre i Italia! 

Endret av NurseRatched
La til en bok.
Gjest Ramona1970
Skrevet

Millennium-trilogien til Stieg Larsson uten tvil. Skulle ønske han hadde fått fortsatt på den serien, det var så trist at han døde. Jeg leste dem en sommer jeg vekselvis lå i telt og i bilen, snakk om stemning.
Er også veldig nysgjerrig på hva de neste bøkene ville inneholdt fordi Larsson var journalist og ikke hadde skrevet skjønnlitteratur før. Jeg tenker at han må ha hatt mye å fortelle, og det var noe med bøkene som gjorde at det liksom lå noe under, at det var noe sannhet et sted som kom til å bli avslørt senere. Men så dør fader meg fyren..

Skrevet

Hele serien med Harry Hole. Jo Nesbø sine krimbøker 😍

Skrevet

Alle bøkene skrev av Kepler. De er skrevet på en så bra, spennende og skremmende måte. 

Skrevet
Lerke987 skrev (På 26.7.2022 den 22.44):

Om du kunne valgt kun en, hvilken krimbok er den beste du har lest?

Bak lukkede dører- Camilla Lechberg 

Skrevet
NurseRatched skrev (6 timer siden):

Jeg elsker krim, og kunne sikkert ramset opp mange. Men skal jeg kun velge én, må det bli Stalker av Kepler - det er i alle fall den boka som har skremt meg mest, og det tar jeg som et godt tegn når det kommer til krim. Måtte lese den på dagtid, fikk ikke sove hvis jeg leste den før leggetid 😅 

Ok, jeg må legge til American Psycho også. Den satte meg helt ut, «hyggelig» strandlektyre i Italia! 

Stalker hørtes spennende ut. Lastet den ned på fabel nå👍🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (På 4.8.2022 den 23.17):

Jeg har lest veldig mye krim, men skal jeg velge kun én må det faktisk bli en bok av Agatha Christie. Enten "Og dermed var det ingen" (aka "Ti små negerbarn") eller "Mord på Orientekspressen". Favoritten er nok førstnevnte. 

Enig, ingenting slår den!

Anonymkode: afbdb...986

• 2 uker senere...
Skrevet
Lerke987 skrev (På 26.7.2022 den 22.44):

Om du kunne valgt kun en, hvilken krimbok er den beste du har lest?

Sorry klarer ikke bare velge en…..sue me :/

Står mellom Stieg Larsson trilogien,Harry Hole bøkene men holder en knapp på Gjenferd der.Liker også veldig godt noen av bøkene til Kepler….feks Stalker.

Anonymkode: 8ec5f...0ec

Skrevet

Sandmannen til Kepler☺️

Anonymkode: 37abb...a4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...