Gå til innhold

Den beste krimboken du har lest?

Lerke987

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jussi Adler-Olsen sin serie om Avdeling Q. Vanskelig å bare velge én bok, siden de henger litt sammen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vampyrina skrev (10 minutter siden):

Jussi Adler-Olsen sin serie om Avdeling Q. Vanskelig å bare velge én bok, siden de henger litt sammen

Enig👍🏻

Anonymkode: aec74...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Athena Catalina
Lillemy_87 skrev (7 minutter siden):

Sankta psyko av Johan Theorin 

Skulle akkurat til å skrive den, jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er egentlig ikke fan av Camilla Läckberg, men anbefaler Mentalisten. Den har hun ikke skrevet alene og det var kanskje nettopp derfor den var så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vampyrina skrev (12 minutter siden):

Ja 😄 Sett filmene.

Anonymkode: 7e711...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje Menn som hater kvinner av Stieg Larsson. Den kan godt leses uten de to påfølgende bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayday av Grethe Bøe på det sterkeste! Leser generelt bare krim, så det går litt av alt innenfor der, men den var den eneste jeg slukte på en dag! Anbefales virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Little sister av Raymond Chandler, men det kunne like gjerne vært The long good-bye eller The lady in the lake.

Alle bøkene hans om privatdetektiv Marlowe er fantastisk bra men disse er mine favoritter. Selv om The long sleep er mer kjent og en bra bok å begynne med.

Chandler var rett og slett en god forfatter. Veldig mye senere krim er kraftig inspirert av ham. Varg Veum startet som en ren Marlowe pastisj. Det handler minst like mye om samfunn som om drap. Og er veldig morsomt og spennende skrevet med en artig antihelt som får juling i hver bidige bok, og om han løser saken betyr ikke nødvendigvis det at de skyldige blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frysepinne

Alle de ti bøkene av Sjöwall & Wahlöö, med Martin Beck, Kolberg, Rönn og Larsson, og alle de andre morsome bipersone de har. De første er best, men det er morsomt at de er så politiske i de siste bøkene, morsomt å se utviklinga der de blir syrligere og mer grinete, og at hele det svenske sosialdemokratiet gikk i dass på midten av 70-tallet. Dette er intelligent litteratur der vi som lesere må fylle ut mellomrommene, og til tider komisk. Ingen over, ingen på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frysepinne skrev (1 time siden):

Alle de ti bøkene av Sjöwall & Wahlöö, med Martin Beck, Kolberg, Rönn og Larsson, og alle de andre morsome bipersone de har. De første er best, men det er morsomt at de er så politiske i de siste bøkene, morsomt å se utviklinga der de blir syrligere og mer grinete, og at hele det svenske sosialdemokratiet gikk i dass på midten av 70-tallet. Dette er intelligent litteratur der vi som lesere må fylle ut mellomrommene, og til tider komisk. Ingen over, ingen på siden.

De har jeg nettopp lest for andre gang. Anbefales!

Anonymkode: 14dc8...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2022 den 16.12):

Jeg er egentlig ikke fan av Camilla Läckberg, men anbefaler Mentalisten. Den har hun ikke skrevet alene og det var kanskje nettopp derfor den var så bra. 

Kult! Den har jeg akkurat begynt på! 

Det henger en engel alene av Samuel Bjørk tror jeg må være en av de beste jeg har lest. Men vanskelig å velge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...