Gå til innhold

Kattunge og grønne planter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge på 14 uker. Hun viser nå interesse for plantene mine (til min store bekymring) Jeg har en stor monstera som står i en høy potte på ben. Denne har hun begynt å klatre opp på.

Monstera er giftig. Har ikke sett henne spise på den. Men bør jeg kvitte meg med planten? Det er en plante jeg er veldig glad i og stolt av så jeg vil nødig gjøre det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du sikre den på noe vis?

Anonymkode: 3f089...889

AnonymBruker
Skrevet

Det har dessverre vært en del tilfeller av katter som spiser slikt, og blir forgiftet. Personlig har jeg som katteeier valgt å kun ha planter som ikke er giftige.

Har imidlertid et rom som alltid er avstengt for kattene. Det er veldig nyttig når man for eksempel for snittblomster som er giftige, eller det er andre ting kattene ikke skal få tak i.

Anonymkode: 2f15e...e9d

• Liker 1
Skrevet

Sett planten på et annet rom. Hent gress til katten, de liker å spise gress.

Plasser planten høyt opp når du setter den ut igjen i stua og fortsett å gi katten friskt gress hver dag. På vinteren dyrker du kattegress, frø får du i dyrebutikken 

Katter er ganske ville når de er små så plantene kan settes ut igjen i stua når den blir mer voksen 

AnonymBruker
Skrevet

Ha de ut av rekkevidde, hvis du ikke klarer det så kast. Det finnes mange dyrevennlige planter og mange sider med info. Felleskatalogen og aspca er de eneste kildene jeg ville stolt på. 

Få egne planter til pus, kattegress og elefantfot er populære her i hus men finnes også andre typer som kattemynte, husfred osv som er trygg for pus å tygge på.

Anonymkode: 5cacd...4d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du sikre den på noe vis?

Anonymkode: 3f089...889

Jeg tror kanskje jeg skal bytte plass på noen planter.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har dessverre vært en del tilfeller av katter som spiser slikt, og blir forgiftet. Personlig har jeg som katteeier valgt å kun ha planter som ikke er giftige.

Har imidlertid et rom som alltid er avstengt for kattene. Det er veldig nyttig når man for eksempel for snittblomster som er giftige, eller det er andre ting kattene ikke skal få tak i.

Har ikke tenkt på snittblomster. Er de fleste giftige? Jeg vet liljer er giftige, men vet ikke mer.

Andrine& skrev (7 timer siden):

Sett planten på et annet rom. Hent gress til katten, de liker å spise gress.

Plasser planten høyt opp når du setter den ut igjen i stua og fortsett å gi katten friskt gress hver dag. På vinteren dyrker du kattegress, frø får du i dyrebutikken 

Katter er ganske ville når de er små så plantene kan settes ut igjen i stua når den blir mer voksen 

Tar du bare inn klippet gress fra hagen og legger i en skål?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ha de ut av rekkevidde, hvis du ikke klarer det så kast. Det finnes mange dyrevennlige planter og mange sider med info. Felleskatalogen og aspca er de eneste kildene jeg ville stolt på. 

Få egne planter til pus, kattegress og elefantfot er populære her i hus men finnes også andre typer som kattemynte, husfred osv som er trygg for pus å tygge på.

Jeg har en elefantfot som jeg kan bytte plass med. Takk for tipset.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan hente gress fra utsiden. På plantasjen har de både rajgress og kattegress frøpakker, det er billig og super enkelt å plante selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror kanskje jeg skal bytte plass på noen planter.

Har ikke tenkt på snittblomster. Er de fleste giftige? Jeg vet liljer er giftige, men vet ikke mer.

Tar du bare inn klippet gress fra hagen og legger i en skål?

Jeg har en elefantfot som jeg kan bytte plass med. Takk for tipset.

Jeg har ikke full oversikt.  Roser er trygge. Tulipaner kan være irriterende, men er ikke giftige. Så holder meg jevnt over til disse når jeg kjøper til meg selv. Når jeg får fra andre har jeg ikke oversikt over hva som er i buketten. Så da setter jeg den frem når jeg sitter i stua eller ved kjøkkenbordet, og inn på rommet om kvelden.

Elefantfot er populær "tyggeplante", ikke giftig. 

Gress; du kan kjøpe frø, og plante. Veldig populært. Men; en kattunge vil raskt frese alt, overalt. Og det hindrer dem ikke fra å spise på andre ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke full oversikt.  Roser er trygge. Tulipaner kan være irriterende, men er ikke giftige. Så holder meg jevnt over til disse når jeg kjøper til meg selv. Når jeg får fra andre har jeg ikke oversikt over hva som er i buketten. Så da setter jeg den frem når jeg sitter i stua eller ved kjøkkenbordet, og inn på rommet om kvelden.

Elefantfot er populær "tyggeplante", ikke giftig. 

Gress; du kan kjøpe frø, og plante. Veldig populært. Men; en kattunge vil raskt frese alt, overalt. Og det hindrer dem ikke fra å spise på andre ting. 

Jeg får prøve å google litt snittblomster. Er så glad i det så det må jeg ha.

Ser for meg at hun kunne laget kaos av gress. Må tenke litt på det.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Jeg får prøve å google litt snittblomster. Er så glad i det så det må jeg ha.

Ser for meg at hun kunne laget kaos av gress. Må tenke litt på det.

Gress er fint for magen. Det hjelper de å spy opp hårballer hvis det plager nedi der. 

Har aldri hatt rot med gress, men har liten potte å ha det i. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte de plantene jeg var mest glad i på ferie til min mor med stort hus mens pus var liten. Når hun ble gammel nok til å være ute (og dermed ikke ha samme behov for å klatre/tygge/leke med og på alt innendørs) fikk jeg de tilbake og nå er ikke pus interessert i de lenger, takk gud.

Anonymkode: 9a381...e55

Skrevet (endret)

Alle potteplanter som står i fare for å knaskes på, bør flyttes til utilgjengelige steder, hvis de står på lista over farlig-for-pus.
Elefantfot er helt knall å ha stående tilgjengelig. Har du aloe-planter eller andre sukkulenter, bør de settes utilgjengelig, de er veldig spennende, også for voksne katter, men kan gi alvorlig forgiftning over tid siden kattene ofte kommer tilbake til dem og knasker litt i ny og ne.
Plant gjerne kattegress og/eller valerian i en tung potte, det slår som regel skikkelig an.

Av snitteblomster vet jeg at roser går greit, men så er det den eneste snitteblomsten jeg har hatt i hus de siste femten åra også...

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...