AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Jeg klarer ikke å være stolt av å være lærer... føler alle ser ned på lærere, og synes vi er lite utdannet, at vi gjør en dårlig jobb og at vi ikke jobber nok. Jeg er i tillegg overveldet over hvor mye vi jobber, i forhold til hvor lite betalt det er. Det skal sies at jeg har hatt andre jobber, og selvfølgelig var det mye jobb og strev der også, men følte at jeg fikk godt nok betalt for den jobben utifra arbeidsmengden. Har bare jobbet ett år som lærer. Noen som erfarte det samme? Endret dette seg etterhvert? Anonymkode: 9965d...02e 3 2 1
Neutral90 Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Enig. Føler litt på samme grunnen som gjør at mange slutter som lærer, dessverre. Innimellom i alle fall. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Jeg jobber som lærer fordi jeg liker å være lærer. Jeg bryr meg ikke om hva andre syntes om jobben og om jobben er høystatus eller lavstatus. For meg er det uansett verdens beste jobb. Det blir mindre jobb etterhvert som du blir mer rutinert, og du vil også skjønne hva som er verdt å bruke tiden din på og hva du like gjerne kan droppe. Anonymkode: 79cdf...129 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 For noen år siden valgte fagforeningene til lærere å gå til streik for å unngå at læreres timebruk ble registrert. Det var siste spikeren i kista for omdømmet til lærere. Det finnes månedlig bare en eneste grunn for å protestere mot å registrere timer og hva du bruker dem på - at du vet du ikke vil klare registrere nok fornuftig brukte timer. Ønsker du å heve læreres omdømme? Øk kravene til utdanning, og krev å få registrere timer. Og krev at de lærerne som ikke klarer oppnå ett fullt årsverk i løpet av et normalt skoleår (det er nok av dem) står for sommerskoler og påskesolen og andre tilbud. Skal lærere «avspasere» når elevene har fri? Bevis at dere jobber nok overtid i en normaluke. Det må absolutt alle andre yrker. Anonymkode: 2c9fc...7c2 6 4
Addie Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Jeg synes du skal være stolt av det. Lærere er en kjemperessurs! Med unntak av en, så har alle lærer jeg har vært borti til mine barn vært noen kjempeflinke folk. En ting er det faglige, men omsorgen de har for mine barn. De tilrettelegger for den yngste min som er litt bedre enn gjennomsnittet. Den eldste er i helt andre enden faglig og han trenger noe annet, og det behovet dekker de. Vi har både mannlige og kvinnelige lærere. Lærer som ringer på slutten av dagen, sender Mail på kvelden. Jeg er så imponert over den kapasiteten dere har. Omtanken. Rettferdigheten og humoren i klasserommet. jeg kan garantere at det er MANGE med meg som føler det sånn. Lærer er fantastiske mennesker med mye kunnskap og stort hjerte! Skulle ønske jeg var lærer ❤️😊 Vær stolt! 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Ille nok det ts sier, viktig at nok flinke folk vil være lærere. Men, er det virkelig INGEN ting som er bra? Er det ikke en gedigen fordel med den lange sommerferien? Alltid fri i jula og påska? Høstferie, vinterferie hvor jeg ikke betviler at det jobbes, men hvor man kan jobbe når og hvor det passer en? Vil man dra på tur med ungene på dagtid kan man det, og så trekke seg unna og jobbe litt en kveld i ro og mak? Aldri mas med å plassere ungene i alle de lange skoleferiene, fordi man har fri selv. Og når undervisningen slutter kl 13, får man virkelig ikke gjort unna litt jobb frem til kl 16, som er en normal arbeidsdag for alle andre? 3 timer x 5 dager er 15 timer i uka man kan sikkert bruke på rapporteringer, planlegging, osv. Og foreldresamtaler er jo alltid på dagtid likevel, når læreren ikke underviser i tidspunktet 08-15 stort sett, så det er jo ikke slik at det går ut over kveldene eller noe. Opplys meg gjerne, hva er det jeg ikke skjønner her? Anonymkode: 8a800...ee7 3
Gjest Hottentått Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 (endret) Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke det er en lav utdanning når man har en master 🧐 og heller ikke en bachelor forsåvidt. Jeg har jobbet ugunstige tider og "uendelig mye" i mange år og fått MYE dårligere lønn enn en lærer. Og jeg har en bachelor. Så for meg klarer jeg ikke å skjønne hvordan man syns over 500 000 i året er lite. Jeg søkte på lærerutdanninga nå på resteplassen, og jeg håper veldig jeg kommer inn ☺️ Nå velger jeg ikke en sånn type jobb fordi jeg ønsker å tjene meg rik da. Men ønsker å gjøre en forskjell for barn, og jeg tror og håper jeg vil gjøre en god jobb🥰 Ps: vær stolt av deg selv om du er en god lærer. Du blir garantert satt pris på av elever og foresatte. Jeg kommer til å være stolt og rope det høyt ut om jeg kommer inn😃 Endret 26. juli 2022 av Hottentått
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Jeg kjenner ingen lærere som er i nærheten av å jobbe inn all avspaseringen de har i løpet av et år. Jeg har veldig respekt for den jobben de gjør for barna mine, og jeg setter stor pris på gode lærere (som mine barn har hatt mange av). Likevel kjenner jeg at jeg vender det døve øret litt til når jeg hører lærere klage. Det har vært en jevn klagestrøm fra lærere i alle tider, og da går iallefall jeg litt lei. Jeg har noen lærervenner som sier at det er en slitsom jobb, men at de virkelig setter pris på de lange feriene, og at det et et såpass stort gode at det gjør det vel verdt de andre ulempene. Men jeg har også noen bekjente som bruker enhver anledning til å klage om det meste. Jeg får inntrykk av at de tror alle andre jobber er enkle, topp betalte og uten ulemper. Slike lærere har jeg mindre respekt for. Anonymkode: 480e3...8cf 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Lærer har meget god lønn og relativ mye ferie. Enkelt å tro at gresset er grønnere på den andre siden, men slik er det ikke. Anonymkode: 9aa00...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ille nok det ts sier, viktig at nok flinke folk vil være lærere. Men, er det virkelig INGEN ting som er bra? Er det ikke en gedigen fordel med den lange sommerferien? Alltid fri i jula og påska? Høstferie, vinterferie hvor jeg ikke betviler at det jobbes, men hvor man kan jobbe når og hvor det passer en? Vil man dra på tur med ungene på dagtid kan man det, og så trekke seg unna og jobbe litt en kveld i ro og mak? Aldri mas med å plassere ungene i alle de lange skoleferiene, fordi man har fri selv. Og når undervisningen slutter kl 13, får man virkelig ikke gjort unna litt jobb frem til kl 16, som er en normal arbeidsdag for alle andre? 3 timer x 5 dager er 15 timer i uka man kan sikkert bruke på rapporteringer, planlegging, osv. Og foreldresamtaler er jo alltid på dagtid likevel, når læreren ikke underviser i tidspunktet 08-15 stort sett, så det er jo ikke slik at det går ut over kveldene eller noe. Opplys meg gjerne, hva er det jeg ikke skjønner her? Anonymkode: 8a800...ee7 Det er kun ett sted jeg har jobbet hvor jeg har avsluttet undervisning kl. 13, og da kun én dag i uka mot lengre undervisningsdager resten av uka. Av den tida som da er igjen på ettermiddagen, er det normalt at 3-4 timer er bundet i utviklingsarbeid eller bundet samarbeid med kollegaer. Så kommer andre ting på toppen. 15 timer tid til planlegging og rapportering innenfor normal arbeidstid er fjernt fra virkeligheten. Med det sagt, så elsker jeg jobben min! Den er veldig givende, og jeg er stolt av alt det vi lykkes med. Og ja, det er deilig å ha så mye fri i løpet av et år. Men at de som står utenfor skolen har liten innsikt i hvordan hverdagen er, det er det ingen tvil om. Anonymkode: c5984...4b6 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Når man jobber på ungdomsskole og vgs. er ikke undervisningen ferdig kl.13. Mye av forberedelsene av timer, retting av prøver og planlegging av undervisningsperioder skjer på kveldstid da jeg ikke rekker alt dette innen kl.er 16.30. Er selvfølgelig en stor gode med feriene som jeg kan bruke til å fokusere på dette kontorarbeidet, og uten disse feriene hadde jeg ikke kommet meg gjennom alt dette. Ts Anonymkode: 9965d...02e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er kun ett sted jeg har jobbet hvor jeg har avsluttet undervisning kl. 13, og da kun én dag i uka mot lengre undervisningsdager resten av uka. Av den tida som da er igjen på ettermiddagen, er det normalt at 3-4 timer er bundet i utviklingsarbeid eller bundet samarbeid med kollegaer. Så kommer andre ting på toppen. 15 timer tid til planlegging og rapportering innenfor normal arbeidstid er fjernt fra virkeligheten. Med det sagt, så elsker jeg jobben min! Den er veldig givende, og jeg er stolt av alt det vi lykkes med. Og ja, det er deilig å ha så mye fri i løpet av et år. Men at de som står utenfor skolen har liten innsikt i hvordan hverdagen er, det er det ingen tvil om. Anonymkode: c5984...4b6 Er akkurat det..den timen etter undervisning som jeg gjerne skulle brukt til planlegging av undervisning og tilrettelegging, blir tatt bort med teammøter, ansattmøter, planlegging av turdager osv Anonymkode: 9965d...02e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når man jobber på ungdomsskole og vgs. er ikke undervisningen ferdig kl.13. Mye av forberedelsene av timer, retting av prøver og planlegging av undervisningsperioder skjer på kveldstid da jeg ikke rekker alt dette innen kl.er 16.30. Er selvfølgelig en stor gode med feriene som jeg kan bruke til å fokusere på dette kontorarbeidet, og uten disse feriene hadde jeg ikke kommet meg gjennom alt dette. Ts Anonymkode: 9965d...02e Trenger vel ikke mye forberedelse for å lære bort barneskolepensum? Burde sitte som ett skudd dersom man har universitetsutdanning Anonymkode: 9aa00...4ff
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger vel ikke mye forberedelse for å lære bort barneskolepensum? Burde sitte som ett skudd dersom man har universitetsutdanning Anonymkode: 9aa00...4ff Jobber på ungdomsskole og vgs, krever mye forberedelser Anonymkode: 9965d...02e 1
Gjest Hottentått Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kjenner ingen lærere som er i nærheten av å jobbe inn all avspaseringen de har i løpet av et år. Jeg har veldig respekt for den jobben de gjør for barna mine, og jeg setter stor pris på gode lærere (som mine barn har hatt mange av). Likevel kjenner jeg at jeg vender det døve øret litt til når jeg hører lærere klage. Det har vært en jevn klagestrøm fra lærere i alle tider, og da går iallefall jeg litt lei. Jeg har noen lærervenner som sier at det er en slitsom jobb, men at de virkelig setter pris på de lange feriene, og at det et et såpass stort gode at det gjør det vel verdt de andre ulempene. Men jeg har også noen bekjente som bruker enhver anledning til å klage om det meste. Jeg får inntrykk av at de tror alle andre jobber er enkle, topp betalte og uten ulemper. Slike lærere har jeg mindre respekt for. Anonymkode: 480e3...8cf Jeg er litt enig. Feks har jeg fått flere bekymringer fra folk i familien at jeg ved å bli lærer velger et yrke som er sååå krevende og ditten og datten. Men jeg søkte både sosionom og barnevern i tillegg. Uten at jeg har erfaring i yrkene vil jeg tørre å påstå at både sosionom og barnevern er en mye tøffere jobb psykisk OG over 100 000 mindre i lønn🤷♀️ Alle yrker har ulemper og fordeler.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: For noen år siden valgte fagforeningene til lærere å gå til streik for å unngå at læreres timebruk ble registrert. Det var siste spikeren i kista for omdømmet til lærere. Det finnes månedlig bare en eneste grunn for å protestere mot å registrere timer og hva du bruker dem på - at du vet du ikke vil klare registrere nok fornuftig brukte timer. Ønsker du å heve læreres omdømme? Øk kravene til utdanning, og krev å få registrere timer. Og krev at de lærerne som ikke klarer oppnå ett fullt årsverk i løpet av et normalt skoleår (det er nok av dem) står for sommerskoler og påskesolen og andre tilbud. Skal lærere «avspasere» når elevene har fri? Bevis at dere jobber nok overtid i en normaluke. Det må absolutt alle andre yrker. Anonymkode: 2c9fc...7c2 Feil. Høyre har forsøkt dette. Det førte ikke noe sted. Kanskje vi heller burde spørre lærerne hva som skal til, i stedet for en gjeng med økonomer og byråkrater? Anonymkode: 383bb...9c5 4
Portia Catonis Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 Stolthet kommer innenfra, ikke utenifra. Med det mener jeg at det er nytteløst å gå rundt å søke bekreftelse hos andre, inkludert KG, for å få klapp på skulderen og kommentarer om at «du gjør en viktig jobb» etc. At folk flest ser ned på lærere har jeg vanskelig for å tro, men uansett om det er sant eller ikke så får ikke du gjort noe med det. Du kan kun forandre din egen innstilling. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 Hvem som helst som har en utdannelse, kan bli lærer, bare å slenge på et år med pedagogikk. De jeg gikk sammen med på vgs, som ikke var flinke på skolen, er blitt lærere. Lærere blir ikke målt på performance. Trenger bare levere et minimum og de sløver gjennom yrkeslivet. Altfor mye fri. Ingen krav til dokumentasjon for de 7 uker med overtid de liksom gjør. Anonymkode: 92012...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem som helst som har en utdannelse, kan bli lærer, bare å slenge på et år med pedagogikk. De jeg gikk sammen med på vgs, som ikke var flinke på skolen, er blitt lærere. Lærere blir ikke målt på performance. Trenger bare levere et minimum og de sløver gjennom yrkeslivet. Altfor mye fri. Ingen krav til dokumentasjon for de 7 uker med overtid de liksom gjør. Anonymkode: 92012...dd9 Er akkurat dette synet jeg føler mange har. Men det stemmer ikke for oss som underviser på f.eks vgs og idrettslinje, her kreves det en lærerutdanning og et visst antall studiepoeng per fag for å kunne undervise i fagene. Sløver gjennom yrkeslivet gjør vi iallefall ikke da det kreves mye jobb gjennom hele dagen Anonymkode: 9965d...02e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 Det som ødelegger mye for status er at det er alt for mange ufaglærte som utøver yrket. Det ødelegger profesjonen for dem med mange års utdannelse. Det er dessverre ikke så mye å gjøre med, så lenge det ikke finnes nok lærere. Anonymkode: 049d2...2fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå