Gå til innhold

Fastlege som ikke tar depresjon på alvor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lengre historikk med depresjoner.
Jeg bruker antidepressiva.
Jeg kjenner jeg på vei inn i en ny.
Kontakter fastlege.

Fastlegen svarer.
Vi kan ta serumspeil.
Kontrollere vitaminer.
Setter opp time om 1 måned(!)

Hvordan tenker han at det skal gå med denne depresjonen da? Hadde jo vert best å evt endre på medisinene nå så jeg unngår å havne dypere inn i det?! Tør ikke skrive det til han da men... 

Anonymkode: 48616...208

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen sjekker jo om medikamentdoseringen din er høy nok. I tillegg sjekker han andre årsaker som kan forårsake depresjonssymptomer. Å justere medisindose uten å kontrollere nivået er ikke bare-bare, og legen gjør helt rett. 

Anonymkode: abfa4...a81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen sjekker jo om medikamentdoseringen din er høy nok. I tillegg sjekker han andre årsaker som kan forårsake depresjonssymptomer. Å justere medisindose uten å kontrollere nivået er ikke bare-bare, og legen gjør helt rett. 

Ja, det er jo greit nok. Men å ikke gjøre det før det har gått 1 måned? Det er jo egentlig for sent?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo greit nok. Men å ikke gjøre det før det har gått 1 måned? Det er jo egentlig for sent?

Det vet du jo ikke. Legen må jo først få svar på prøvene dine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vet du jo ikke. Legen må jo først få svar på prøvene dine. 

Så vidt jeg skjønte det så vil jeg først få ta blodprøvene den dagen jeg har time (om 1 måned) og så må man jo vente på svaret på disse. Så det vil jo si at jeg evnt vil få justere medisinene først etter kanskje 1 og 1/2 måned? På den tiden kan jeg jo være langt verre. Og til lengre tid det tar til vanskeligere og verre vil det bli å klare å komme seg ut igjen av depresjonen (etter tidligere erfaring). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke meningen å være klagende, er bare veldig veldig redd.

AnonymBruker
Skrevet

Be om time tidligere. Du har i utgangspunktet krav på time innen fem virkedager. Ring med en gang de åpner, forklar hvorfor det haster og at du ikke kan vente en mnd. 

Anonymkode: 7df9a...e7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har legen din spurt deg om kosthold, søvn, og bevegelse i frisk luft? Sosiale forhold? Har du fått henvisning til psykolog? Dette er grunnleggende ting i livet som enten forverrer eller kan bedre  depresjon. 

Viss ikke, bytt lege ASAP. 

Anonymkode: 64184...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er du redd for? Er du sikkert på at det er depresjon og ikke noe annet?

Anonymkode: bd0ff...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du redd for? Er du sikkert på at det er depresjon og ikke noe annet?

Depresjon er dødelig. Du kan ikke la en person som er på vei ned, gå en måned uten oppfølging. 
Fra jeg går ned til jeg slår i bunn, kan være 3-4 dager, går jeg under nivået for selvmord, snakker vi kansje 1-2 dager.

Anonymkode: 24228...170

Skrevet

Be om en akuttime

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da tenker jeg du ringer legekontoret i morgen tidlig, og snakker med de at du føler deg dårligere og evt får en akutt time i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Depresjon er dødelig. Du kan ikke la en person som er på vei ned, gå en måned uten oppfølging. 
Fra jeg går ned til jeg slår i bunn, kan være 3-4 dager, går jeg under nivået for selvmord, snakker vi kansje 1-2 dager.

Anonymkode: 24228...170

Om man er redd kan det jo høres ut som angst eller noe annet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man er redd kan det jo høres ut som angst eller noe annet? 

Angst og Depresjon er litt tvillinger, de følger gjerne hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke skrive og spørre om han kan gjøre klar til prøvene nå, slik at dere har svarene i forkant av timen?

Dersom det ikke er sånn superakutt liksom.. Mon lege ber meg av og til om å komme innom for prøvene en uke før, nettopp av den grunn. Da vet en hva en har å forholde seg til og kan prate ut fra det. Effektivt!

Anonymkode: cbe33...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (4 minutter siden):

Angst og Depresjon er litt tvillinger, de følger gjerne hverandre.

Jo det er sant. Jeg tenker på depresjon som dyp nedstemthet og tristhet, men det akutte behovet for å ta selvmord høres mer ut som angst eller noe annet, en slags psykose kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege. Ikke kast bort de få kreftene du har på leger som bagatelliserer noe du kan miste livet til 💔

Anonymkode: 399d4...038

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror greia er at om du har selvmordstanker så må du si det spesifikt, ikke bare si depresjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter den om å be om å ta prøver nå så svarene er klare til time. Du kan samtidig be om at resultatet på serumsprøven vurderes før timen så om det er behov for å øke dose kan det settes i gang raskt. Hva annet tenker du fastlegen kan gjøre? 

Anonymkode: 69f6a...81e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...